13 Mayıs 2025 tarih ve 32899 sayılı Resmi Gazete'de "Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik" yayımı tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yayımlanmıştır. Bu değişiklikler vergi incelemelerinde epey önemli yenilikler getirmiştir. Yapılan değişiklikleri kısaca sayalım.

I. 31/10/2011 tarihli ve 28101 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Vergi İncelemelerinde Uyulacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin 3'üncü maddesinin birinci fıkrasına eklemeler yapılmıştır.

Eklemelerin ilkinde, 13 Mayıs 2025 tarihinden itibaren uygulanacak olan elektronik sistem araçları ve güvenli elektronik imza (i ve j) bölümlerinde aşağıdaki şekilde tarif edilmiştir:

"i) Elektronik sistem araçları: Defter ve belgelerin ibraz edilmesi, tutanakların düzenlenmesi, görüntülü ve sesli görüşme sağlanması gibi vergi incelemelerine ilişkin işlemlerin elektronik ortamda yürütülmesini sağlamak üzere Bakanlık tarafından oluşturulan her türlü elektronik sistemi,

j) Güvenli elektronik imza: 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu’nun 4'üncü maddesinde niteliklerine yer verilen elektronik imzayı," kastetmektedir.

II. Söz konusu yönetmeliğin 4'üncü maddesine eklenen (3) no'lu fıkra; Vergi inceleme sürecinde, Bakanlık tarafından oluşturulan elektronik sistem araçlarının da kullanılabileceği hükmünü getirmiştir.

III. Yine aynı Yönetmeliğin 12'nci maddesinin dördüncü fıkrasına eklenen cümle ile defter ve belgelerin elektronik ortamda ibrazı konusu ele alınmış ve aşağıdaki düzenleme yapılmıştır:

"Defter ve belgelerin elektronik ortamda ibrazı üzerine sistem tarafından ibraz durumunu gösterir bir belge üretilir ve söz konusu belgeyi mükellef veya mükellef tarafından defter ve belgelerin ibrazı için vekâlet verilenler güvenli elektronik imza ile imzalar."

IV. Aynı Yönetmeliğin 16'ncı maddesinin ikinci fıkrasından sonra 3'üncü fıkraya ekleme yapılmış, sonrakiler buna göre teselsül ettirilmiş, mevcut üçüncü fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir:

"(3) İnceleme tutanakları, Bakanlık tarafından oluşturulan sistem aracılığıyla elektronik ortamda düzenlenebilir. İnceleme tutanaklarının Bakanlık tarafından oluşturulan sistem aracılığıyla elektronik ortamda düzenlendiği durumlarda, mükellef veya mükellef tarafından inceleme tutanaklarını imzalamak üzere vekâlet verilenler, söz konusu tutanakları güvenli elektronik imza ile imzalar."

"Bu fıkranın uygulanmasında üçüncü fıkra hükmü saklıdır."

V. Aynı Yönetmeliğin 17'nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:

"a) Tutanağın düzenlenme yeri ve tarihi (Bakanlık tarafından oluşturulan sistem aracılığıyla elektronik ortamda düzenlenen tutanaklarda, tutanağın düzenlenme yeri elektronik ortam olarak kabul edilir.),"

VI. Aynı Yönetmeliğin 22'nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:

"(2) 16'ncı maddenin altı, yedi ve sekizinci fıkrası hükümleri saklıdır."

Son olarak da yönetmeliğin yayımı tarihinde yürürlüğe gireceği hüküm altına alınmıştır.

Bundan sonra incelemelerin elektronik ortamda daha verimli olarak yapılacağını göreceğiz, tabii ki uygulamaya göre bir takım yeni düzenlemeler de yapılacaktır.

Hayırlı olsun diyoruz.