Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Doç. Dr. Ergül Halisçelik Bursa Hakimiyet Ofisini ziyaretinde, kentimizin önündeki iki konuda, Depremsellik ve Kent İçi Ulaşımda masaya yatırdığı görüşlerini, Namık GÖZ köşesinde paylaştı. Ben bu hafta ulaşım ile ilgili konuşulanları değerlendireceğim, önerilerimi paylaşacağım. Ama önce Genel Sekreter Doç. Dr. Ergül Halisçelik’i dinleyelim;

‘’Bursa’nın ikinci kronik meselesi ulaşım. Son dönemde en çok tartışılan konulardan biri, BursaRay’ın Görükle’ye kadar uzatılması. Başkan Mustafa Bozbey’in ‘’hayal proje’’ dediği, Ulaştırma Bakanının da ‘’proje gelmedi ‘’sözleriyle gündeme gelen bu hattın akibeti merak ediliyordu. Halisçelik, projeler Bakanlığa gitti, revizyon istendi. Şu an iki hat için proje ihalesine çıktık, Görükle-Üniversite (5,5km), Çalı- Demirtaş(21,5km) Önümüzdeki hafta sonuçlanır, ondan sonrası Bakanlığa ait.’’

Ben bu bilgileri okuduğumda, her zaman olduğu gibi ilgililere, şimdi de Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Bozbey’e ve Genel Sekreter Doç. Dr. Ergül Halisçelik’e, belediye arşivinde bulunan, Uluslararası Raylı Sistemler Birliği kurallarına uygun yapılmış olan BursaRay Uygulama Projesini önlerine açmalarını, öneriyorum. Bu proje Bursa’nın nüfus artışı paralelinde uzun vadede genişlemesi göz önünde tutularak düzenlenmiştir. Kentin ana genişleme hatlarının doğu- batı ve kuzey yönlerinde olacağı göz önünde tutularak, Uludağ Üniversitesi-Kestel ve Osmangazi Meydanı-Demirtaş hatları planlanmıştır. Projenin başladığı yıllarda kentin kuzey yönündeki gelişimi zayıf olduğundan, doğu-batı hattı yapımıyla işe başlanmıştır, kuzey hattının kentin gelişimi paralelinde daha sonraki yıllarda gündeme alınması kararlaştırılmıştır.

Doğu-Batı hattının ihalesi, Alman Hükümet Kredisi temin edilerek, ilk aşamada Oyak Renault-Arabayatağı arasındaki hattın yapımı ve 48 vagon alımını için ihale yapılmıştır. Daha sonraki yıllarda hat doğuda Kestel’e, batıda da Uludağ Üniversitesine uzatılmıştır.

Kuzey hattının daha sonraki yıllarda yapımı planlanırken, hattın yapımının başlayacağı zaman, Osmangazi Meydanındaki istasyondan ana hatta bağlanması için tünel ağzı bırakılmıştır. Ancak daha sonraki yıllarda, Osmangazi Meydanını Terminale bağlayan T2 tramvay hattı yapımı ile BursaRay Projesinin bütünlüğü zedelenmiştir. O nedenle önce bir düzeltme yapılarak Osmangazi Meydanı Demirtaş’a BursaRay ile bağlanmalı, daha sonraki aşamada Çalı-Demirtaş hattı yapılabilir.

BursaRay Projesinin bir de, Danışmanımız Prof. Lesly tarafından önerilen, çok önemli bir işletme düzeni vardır, Proje işletmeye alındığında hatta paralel çalışan otobüs hatları iptal edilecek, BursaRay’a dik çalışan hatlar oluşturulacak ve aktarmalı ulaşım sistemi uygulamaya sokulacaktı.

İşte bu bilgiler ışığında Belediye Başkanımız Mustafa Bozbey’e ve Genel Sekreterimiz Doç. Dr. Ergül Halisçelik’e, uluslararası ulaşım standartlarında projelendirilmiş BursaRay’ı, proje bütünlüğünü bozmadan, geliştirmelerini öneriyorum, şöyle ki;

Görükle-Üniversite Hattı yapımı Sayın Genel Sekreterin önerdiği şekilde planlanır ve yapılır. Ama Çalı-Demirtaş Hattından önce, T2 tramvayı kaldırılarak, BursaRay Projesinin kuzey hattı, Osmangazi Meydanı-Demirtaş hattı yapılmalıdır. Çalı’nın BursaRay ile bağlantısı, şimdilik mevcut hatta dik çalışacak otobüs hatlarıyla oluşturulabilir. Aslında Karsan’ın üretmeye başladığı elektrikli otobüsler alınıp bu hatta konabilir ve hemen BursaRay kalitesinde bir bağlantı kurulabilir.

Osmangazi-Demirtaş Hattı, T2 tramvay hattı sökülerek, Osmangazi İstasyonundaki tünel ağzından çıkan ve Osmangazi meydanını yeraltından geçip Demirtaş’a ulaşan hafif raylı sistem hattı olarak oluşturulmalıdır. 17 km uzunluğundaki T2 tramvay hattı da 16km uzunluğundaki Çalı-Görükle arasına yeniden monte edilerek, Çalı BursaRay ile bütünleştirilmiş olur.

Elektrikli Otobüs Hatları, BursaRay’a dik hatlar olarak oluşturulmalı, böylece sadece Çalı değil, tüm kent BursaRay’a dik çalışan, raylı sistem özelliğinde elektrikli otobüs hatlarıyla BursaRay’a bağlanıp, aktarmalı ulaşım düzeni halka benimsetilmeli. Böylece Bursa halkına, özel arabalarını kent içinde kullanmaktan vazgeçirerek Bursa’ya, insanlığın önündeki doğa felaketi, ki bu yaz yaşadığımız aşırı sıcaklarla hissetmeye başladığımız, İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ ile mücadelede, CO2 salınımlarımızı azaltarak, etkin bir adım atmış oluruz…