Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin yalnız Türkiye ile bağlantısı olan ve Lefkoşe’de bulunan Şehit Hava Pilot Fehmi Ercan Havalimanı, yıllardır süren büyütme çalışmalarında teknik altyapı bitmeden 20 Temmuz 2023 tarihinde yapılacak resmi açılışa yetiştirilmeye çalışılıyor.

Açılışı birkaç kez ertelenen ve Türkiye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından hizmete sokulacak olan bu meydanda polis ve gümrük binalarının unutulmasından sonra, meteoroloji kulesinin de yapılmadığı ortaya çıktı.

KKTC Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanlığı denetimde olan ve yıllardan bu yana T&T (Taşyapı İnşaat- Terminal Yapı) Havaalanı İşletmecilik A.Ş tarafından işletilen havalimanının yeni bir tesis olmadığı ve sadece genişletme yapıldığı bir gerçek. 400 milyon euroluk yatırımla gerçekleştirilen ve 3 bin 100 metrelik bir pist daha yapılan meydanda 9 körük ve 30 uçaklık park yeri hizmete girecek.

Teknik altyapının tam bitmediğini açılış için acele edildiğini açıklayan KKTC’deki

KTAMS, KAMU-İŞ ve KAMU-SEN adlı sendikalar, Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanlığı önünde bir açıklama yaparak havalimanına karşı olmadıklarını, altyapıda eksiklikler olduğunu belirterek güvenli havalimanı istediklerini duyurdu.

Ercan Havalimanı’nın teknik açıdan uçuşa hazır olmadığını belirten sendika başkanları, büyütme sürecinde “Havaalanı Yapım, Geliştirme, Lisanslandırma ve Çalıştırma Sertifikalandırılması” ile ilgili tüzüğe uygun hareket edilmediğini dile getirdi.

KTAMS (Kıbrıs Türk Amme Memurları Sendikası) Başkanı Güven Bengihan, “Havalimanlarının güvenliği, ICAO (Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatı) kurallarına uygunluğu ve uluslararası havacılık sistemleri ile ilgili tüm teknik denetimi yapan bir komisyon var. Bu komisyon 60 gün içinde gerekli teftişi yapar, raporlarını Bakanlar Kurulu’na verir, Bakan onaylar ve havalimanlarının açılışında Bakanlar Kurulu onayı aranır. Bakanlar Kurulu’nun 20 Temmuz’da açılacak olan yeni terminal ve pistle ilgili onayı var mı? Ben görmedim. Bakanlar Kurulu, Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanı Erhan Arıklı’ya uygun görmesi halinde havalimanı lisansı ve çalıştırma sertifikası verme yetkisi verdi. Kendini geçici maddelerle havaalanı açmaya yetkilendirdi. Neden? Çünkü mevcut havaalanında terminal ve pistin teknik eksiklikleri var ve komisyon buna onay vermeyecekti. Bu yüzden Sayın Arıklı yetkiyi aldı. Bu kabul edilebilir değildir. Bu ülkenin mevzuatını uygulayacak olan yürütmedir.” dedi.

Mevzuata göre, havalimanı yapımı, işletimi ve sertifikalandırılması işlemlerinde ICAO tarafından yayımlanan standartların dışında bir uygulama yapılamayacağını ve standartların da komisyon tarafından kontrol edilebileceğini aktaran Bengihan, komisyonun bertaraf edilerek yetkinin Arıklı’ya verilmesini eleştirdi.

KAMU-SEN Başkanı Metin Atan da, 20 Temmuz’dan sonra uçakların yine eski piste ineceği öngörüsünde bulunarak, yeni terminal ve pistin “göstermelik” olarak açılacağını ifade etti ve “Türkiye Cumhurbaşkanı “20 Temmuz’da açılacak” dediği için Bakan Arıklı’nın panik yaşadığını söyledi. Meteoroloji Mühendisleri Odası da, 20 Temmuz tarihinde açılacağı duyurulan yeni Ercan Havalimanı’nda yapılacak ilk uçuş ve sonrasındaki uçuşlar için can güvenliğinden endişeli olduklarını ve uçuş güvenliğini riske atmayı gerektirecek hiçbir mazereti kabul etmediklerini kamuoyuyla paylaştı.

Meteoroloji Mühendisleri Odası mevcut durumda gözlemcinin görüş alanı dışında kalan ve RVR cihazı olmayan, sadece deprem, savaş vb. acil durumlar için geçici kullanılabilen mobil meteoroloji istasyonları ile çalışacak bir pist için uçuş güvenliğinden bahsetmenin mümkün olmadığını vurgulayarak Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatı standartlarına uygun meteorolojik alet ve cihazlar ve bu cihazları kullanarak 7 gün 24 saat meteorolojik gözlem ve meydan hava tahmini yapan meteoroloji personelinin bulunması gereken 'Meteoroloji Kulesi' ne yazık ki yeni havalimanı yapılırken unutulduğunu kamuoyuna duyurduğu açıklamada şu görüşlere yer veridi;

“Her pist için olmazsa olmaz olan ve hayati önem taşıyan pist görüş mesafesi (RVR) ve bulut taban yüksekliği ölçümü yapan aletler yeni pist başlarına kurulmamıştır. Bu da özellikle gece uçuşlarında sis, pus, yağış vb. hadise durumlarında uçağın inip kalkamaması ve her uçuş için Sivil Havacılık Dairesi tarafından notam yayınlanması demektir. ICAO standartlarına uygun Otomatik Gözlem Sistemi olmamasından dolayı, mevcut pist ve yeni pistin kod farkından kaynaklanan altimetrik basınç farklılıkları uçağın iniş ve kalkışı esnasında çok büyük hayati riskler oluşturmaktadır.”

Kuzey Kıbrıs kamuoyunu ayağa kaldıran bu iş bilmezliğin veya beceriksizliğin herhangi bir üzücü kaza veya kırıma sebep olmaması bizim de en büyük dileğimiz.

Mutlu yarınlar Kuzey Kıbrısımız…