Geçen hafta BUSİAD Yeşil Bursa Çalışma Komitesi, BUSİAD Başkanı ve yönetimiyle beraber Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Bozbey’e yaptığımız ziyarette kendisiyle yaptığımız konuşmanın Nilüfer Çayının temiz akması yolunda atılması gerekli adımlar bölümünü, sizlerle paylaşmıştım. Bu hafta da ziyareti fırsat bilerek kendisine anlattığım, BursaRay işletme düzeni ve de Bursa’da tarım ve hayvancılığın gelişimine kapılar açacak, çiftçilerin köy bazında Holllanda Modeli Kooperatifleştirilmesi, konularındaki bölümü sizlerle paylaşıyorum.
BursaRay ile ilgili olarak, kendisinin kent içi trafiği rahatlatmak için yeni raylı sistemlerin yapımını planladığını, ama önce BursaRay işletmesinin proje safhasında düşünülen düzene sokulmasıyla kent içi trafiğin, hemen ek yatırım yapmadan da rahatlayacağını, Sayın Başkan’a açıkladım. Dönemimde BursaRay ihale süreci içinde Avrupa Raylı Sistemler Birliğinin gönderdiği İngiliz danışman Prof. Lesly’in işletme önerisini, uygulamaya sokmasını istedim. Öneri şuydu, BursaRay işletmeye alındığında, hatta paralel çalışan otobüs hatlarını kaldırın, dik konuma getirin. Bursalılar oturdukları mahalleden geçen otobüse binip en yakın BursaRay istasyonuna gelsin, BursaRay’a aktarma yaparak yoluna devam etsin. Kendisine bu uygulamada ilk adımı BOSB ile atın, OSB Yönetimiyle masaya oturun, onlar sanayi servislerini kaldırsınlar, özel arabalarıyla gelenler de arabalarını evlerinde bıraksınlar, çalışanlar otobüs+BursaRay aktarma düzeninde Bölgeye gelsinler, Bölgenin iki istasyonunda bekleyen fabrika servisleri onları işyerlerine götürsün, evlerine dönüş te aynı düzen içinde yürüsün. Tabii bu uygulamada Bursalılara da büyük sorumluluk düşüyor, özel aracınızla tek başınıza yolları işgal edeceğinize aktarmalı toplu taşım sistemiyle hedefinize ulaşın, hem çok çabuk ulaşacaksınız, hem de çok ucuz. Bursa ulaşım sisteminde yapılan önemli bir yanlış ta, Kent Meydanını Terminale bağlayan T2 tramvay hattıdır. Oysa bu hat BursaRay projesinde, hafif raylı sistem kapasitesinde olması gereken, Osmangazi Meydanı-Demirtaş arasında çalışacak hat olarak yer alır ve Osmangazi İstasyonundan hattın bağlanacağı çıkış ağzı da bırakılmıştır. BursaRay projesinin uygulamaya başlandığı yıllarda kentin kuzey yönünde yolcu yoğunluğu az olduğu için, uygulama ileriki yıllara bırakılmıştı, ama şu anda gerek yol boyu yerleşimler, gerek Demirtaş’ın büyümesi, DOSAB ve Uluslararası Fuar gibi oluşumlar, yolcu yoğunluğu hafif raylı sistem kapasitesini dolduracak duruma getirmiştir. Bursa Büyükşehir Belediyesi Kent Meydanından Terminale ulaşan tramvay yerine, Osmangazi İstasyonundan ayrılarak başlayan ve Terminalle beraber Demirtaş ve DOSAB’a ulaşan yeni BursaRay hattının yapımını planlamalıdır.
Tarım Kooperatifleri, Türkiye’nin dört mevsim iklim koşulları ve büyük bölümü sulama sistemlerine sahip verimli topraklarıyla çok zengin bir tarım ve hayvancılık ülkesi olması gerekirken, arpa, buğday, et ve benzeri ürünleri ihraç eden ülke olacağımıza, ithal etmemizi kabullenemiyorum ve öneriyorum, Genel Sekreteriniz, Tarım A.Ş. Genel Md. ve Ziraat Mühendisleri Odası temsilcileriyle beraber, önce bizim Gürsu Ağaköy Kooperatifini, sonra da Hollanda’ya gidip onların Tarım ve Hayvancılık Kooperatifleri ve Uygulamalı Tarım ve Hayvancılık Meslek Okulları yapısını, incelesinler. Dönüşlerinde Kestel’den Demirtaş’a, Hasanağa’ya uzanan Bursa Ovasındaki, M.K.P. ve Karacabey, İnegöl, Yenişehir, İznik, Orhangazi, Orhaneli, Büyükorhan vb. ovalarındaki tarım ve hayvancılıkla uğraşan köylerimizde Hollanda Modeli Tarım ve Hayvancılık Kooperatiflerinin oluşumuna ve işlemesine öncülük etsinler. Bir de yine Hollanda’da çiftçi çocuklarının eğitildiği ve bizde de Abdülhamid’in Ameli ve Nazari Hüdavendigar Ziraat Mektebini örnek alan Uygulamalı Ziraat ve Hayvancılık Okullarının, tarım ve hayvancılığın önde olduğu tüm ilçelerimizde açılmasını önerin ve oluşumlarını yakın takibinize alın.
Eğer Bursa bu önemli adımları atarsa, tarım ve hayvancılıkta ülke ekonomisini şaha kaldırmanın lokomotifi olur…