Turizmin içinden gelen ikinci bakan olan Kültür ve Turizm Bakanı Mehmet Nuri Ersoy, görevini bırak­madan önce 2023 ve sonrasının turizm hedeflerini şöyle açıklamıştı; “Türkiye turizminin 2023 yılı hedefi 60 milyon turist, 56 milyar dolar gelir. 2028 yılında 90 milyon turist, 100 mil­yar dolar gelir.”

İlk bakışta afaki gibi gelen bu sayıların gerçekleşmesi salgın, deprem veya savaş olmazsa hiç de hayal olma­yacak.

Bu kadar turistin ülkemize gelmesi bizim havayolu şirketleri ve havalimanlarının giderek büyümesine neden oluyor. Ülkemize gelen turistleri, 129 ülkede 289 dış noktaya uçan THY, 48 ülkede 93 noktaya uçan Pega­sus, 30 ülkede 60 noktaya uçan Sun Ekspres’in yanı sıra diğer yedi havayolu şirketimizin uçakları getirmekte, ül­kemizin sıkıntılı ekonomisi için adeta döviz taşımakta­lar.

Ülkemize turizm ve diğer amaçlarla gelen bütün ya­bancıların tamamını Türk tescilli hava yolu şirketlerinin taşıyamadığı elbette kesin bir gerçek.

Uluslararası seyahatlerin yüzde 90’dan fazlası hava­yoluyla olduğuna göre yerli şirketler dışında, ülkemize gelenleri hangi ülkelerin hangi havayolu şirketleri geti­riyor diye merak edince ortaya şöyle bir tablo çıkıyor. Dünyanın en büyükleri arasında yer alan İGA şirketinin işlettiği İstanbul Havalimanı’na 48 ülkeden, 87 hava­yolu şirketi haftalık frekanslarla uçuş yapmaktadır.Er­menistan: Flyone Armenia (4), Fas: Air Arabia Morocco (1), Royal Air Maroc (8), Moldova: Fly One(1) Air Mol­dova (7), Hindistan: Indigo (14), İsrail: İsrair(6), Arkia (14), El Al (4), Corendon (3), Libya: Afriqiyah (11), Libyan (3), Berliq,(18), Libyan Wings (18), Ghadames (10), Yuna­nistan: Aegean (19), Fransa: Air France(7), Trans Avia (11), Cezayir: Air Algeria (28), Belarus: Belavia (10), İran: İran Air (14), İran Airtur (25),Aseman(7), Ata Air (21), Meraj (7), Qeshim (21), Mahan (35), İngiltere: British Air­ways (25), Wizz Air UK (14), Tunus: Tunis Air (10), Nouve­lair Tunusie (4), Litvanya: Air Baltic (4), Çin: China Southern (6), Rusya - Tataristan: Pobeda (13) Rossiya (28), Rusya: Azimuth (31), LLC Ikar (7), Ir Air (17), S7 (17), UT Air (7), Aerof­lot (32), Red Wings (44), Bah­reyn: Gulf Air (14) Kazakistan: Air Astana (14). FlyArystan (2), Scat (29) BAE: Emirates (21), Et­hiad (10), Fly Dubai (7), Air Arabia (10) Ethopya: Ethio­pian (7), Suudi Arabistan: Saudia (35), Fly Adeal (14), Afganistan: Ariana (2), Kam(2), KKTC: Free Bird -Fly Kıb­rıs (8), Ürdün: Fly Jordan (13), Jordan (14), Royal Jorda­nian (24), Özbekistan: Uzbekistan (25), Irak: Iraqı Air(35), UR (4) Fly Baghdad (18), Azerbeycan: Azerbai­jan (16), Sudan: Badr (7), Kuveyt: Jazeera (14), Kuwait Airways (11), Polonya: LOT (17), Tacikistan: Somon (3), Macaristan: Wizz Air-Romanya (10) Sırbistan: Air Serbia (25), Güney Kore: Air Korean (3), Asiana (3), Hollanda: KLM (7), Almanya: Lufthansa (21), Lübnan: MEA (21), Karadağ: Air Montenegro (9), Mısır: Egypt Air (21), Air Calro (1), Moğolistan: Mongolian (3), Umman: Oman Air (7), Salam Air (3), Pakistan: PİA (5), Katar: Qatar (14), Romanya: Tarom (9), Singapur: Singapore:(4), Türkme­nistan: Turkmenistan(3), Arnavutluk: Alr Albania (13).

Avrupa’nın ilk on havalimanından biri olan ve İSG Şir­keti tarafından işletilen Sabiha Gökçen Havalimanı’na ise 12 ülkeden, 17 havayolu şirketinin haftalık uçuş fre­kansları şöyle gerçekleşiyor.

BAE: Fly Dubai (14), Air Arabia (4+7), Fas: Air Arabia Maroc (7+2), İngiltere: British Airways (4), Azerbeycan: Buta (14), Kazakistan: Fly Arystan (3 ), Irak: UR (4), Fly Bağdat (5) , Suudi Arabistan: Fly Nas (4+9) Kuveyt: Ja­zeera (6), Kuwait Airways, (7) Mısır: Nile (5), Fas: Royal Air Maroc (4), Umman: Salam,(3), Katar: Qatar Airways (14), Rusya: Pobeda (8). Bu bilgilere göre, İstanbul Havalimanı’na ve Sabiha Gökçen Havalimanı’na dünya nüfusunun çok önemli bir bölümünü barındıran Asya, Avrupa ve Afrika kıtala­rındaki 60 ülkenin 104 havayolu şirketi uçuş yapıyor.

(Her iki havalimanında günlük iniş kalkış yapan uçak sayısı 2 binin üstündedir.)

Kış mevsiminde yolcu sayısında düşüş olduğu için ülke ve şirket sayısında da doğal olarak azalma görül­mektedir. Üç saatlik uçuş mesafesinde 60 ülkeden ula­şım sağlanabilen konumu itibarıyla adeta dünyanın merkezi gibi stratejik bir yerde bulunan Türkiye’nin ve transit uçuşlarda öncelikle tercih edilen İstanbul’un yıl­lar içinde bölgenin en önemli ve tek dağıtım merkezi (Hub) olması kaçınılmaz olacak. Şimdi bize düşen, turiz­min önündeki bilinen ve bilinmeyen anlamsız engelleri kaldırmak, daha çok havayolu şirketinin ülkemize uçuş yapması için bazı sübvansiyonları hayata geçirmek ve en önemlisi de güven ortamını sağlamaktır.

İyi uçuşlar Türkiyem.