Yaklaşık 1,5 yıldan beri etkisini sürdüren ve birçok alanda değişime yol açan salgın, tüketici alışkanlıklarında da değişimlere yol açtı.
Gerçekleşen veya öngörülen değişikliklerin büyük bir kısmının da başarılı olduğu ve tüketicilerin alışkanlıklarını değiştirdiği görülmektedir.


Birçok yerli ve uluslararası perakende araştırma şirketi yapmış oldukları araştırmalar sonucunda, tüketici alışkanlıklarının eskiye dönmeyeceği iddiasındalar.
Mesela bir tüketici olarak pandemi öncesi hayatımda hiç denemediğim e-ticaret artık benim alışveriş aracım olmuşsa gerisini varın siz düşünün.
Sektörün içinden ve 45 yılı aşkın süredir hizmet veren biri olarak perakende satış noktalarında dijital ve fiziksel yenilikleri bir arada gördüğümüzü rahatlıkla söyleyebilirim.


Salgından önce bile, özellikle köklü kültüre sahip olan perakende şirketleri, satış noktalarında müşterilerini yavaş yavaş otomatik ödeme kasalarına yönlendirmeye alıştırıyorlardı.


Hatta çoğu Avrupa ülkelerinde bir çalışan görmeden alışveriş yapıp çıkılan mağaza ve marketlerin yavaş yavaş devreye girdiğine bizzat şahit olanlardan biriyim.
Fakat pandemi den sonra özellikle perakende sektörü bu işi tamamen dijital ve akıllı telefon sistemleri ile kendiliğinden doğan bir ihtiyacı karşılamak adına uygulamaya başladılar ve hızlandılar.


Artık salgının uzun süren etkileri, alışkanlıkları da kalıcı hale getirecektir. Yine yapılan araştırmalar e-ticaretten yapılan alışverişlerde müşteri memnuniyetinin, geleneksel sistemlerden çok çok daha verimli olduğunu gösteriyor.


Bu işe kafa patlatan sektörün yenilikçileri ve devleri kendi çıkarlarının yanında, müşteri sağılığına yönelik de araştırmalar yapıp bunların başarıya ulaşması için gösterdikleri çabanın başta perakende sektörü olmak üzere bütün alışveriş alışkanlıklarının süratle değişeceğinin adeta habercisi.
Eskiden “bakkal amca süpermarkete karşı” diye bir söz vardı.


Şimdi ise kimin kime karşı olduğunu hep birlikte göreceğiz ve “çarşı kime karşı” anlayacağız.
 Saygılarımla