Bugün takvimler 17 Eylül’ü gösteriyor. Kiminin doğum günü, kiminin de acıyla hatırlayacağı ölüm yıldö­nümü. 17 Eylül, bundan tam 62 yıl önce, Başbakan Adnan Menderes’in asılarak idam edilmesinin de yıl dönümü. 14 Mayıs 1950’de işbaşına gelen Demokrat Parti’nin, 10 yıl sonra 27 Mayıs 1960’da yapılan bir askeri darbeyle iş başın­dan uzaklaştırılmasından sonra yargılanan Demokrat Partili Dışişleri Bakanı Fatin Rüştü Zorlu ve Maliye Bakanı Hasan Polatkan 16 Eylül 1961’de, Başbakan Adnan Menderes ise 17 Eylül 1961’de İmralı Adası’nda idam edilir.

Menderes ailesinin ve onu sevenlerin üzüntüyle andığı bu acı olaydan iki yıl önce, Londra yakınla­rında uçak kazası geçiren Adnan Menderes, bu ka­zadan sağ kurtulmayı başarmıştı. 14 kişinin can verdiği kazanın nasıl meydana geldiğini ve olayda bir ihmal, bir kasıt olup olmadığını öğrene­bilmek için geçmişe bir daha bakmakta fayda var. Başbakan Menderes, Türkiye, İngiltere ve Yunanistan ara­sında varılan mutabakat üzerine Kıbrıs Cumhuriyeti’nin ku­ruluşu için “Üçlü Kıbrıs Antlaşması” nın imzalanacağı toplantıya katılmak üzere İngiltere Başbakanı Harold Mac­millan’ın daveti üzerine Londra’ya gitmeye karar verir. Men­deres ve beraberindeki heyeti taşıyan Türk Hava Yolları’nın TC-SEV tescil işaretli Vickers Viscount 793 D tipi uçağı 17 Şubat 1959 tarihinde Ankara Esenboğa Havalimanı’ndan Londra’ya gitmek için havalanır. Roma’da yakıt ikmalı yapan dört motorlu uçak, Londra He­athrow Havalimanı’na yaklaştığı sırada yoğun sis nedeniyle Paris’e yönlendirilmek (Divert etmek) istendiyse de, daha sonra alternatif havalimanı olan Londra’nın 40 km güneyin­deki Gatwick Havalimanı’na yönlendirilir. Fakat uçak inişe 4,5 kilometre kala, sis ve kötü hava koşulları nedeniyle Sur­rey bölgesindeki Newdigate Köyü yakınlarındaki ormanlık alana düşer. Ağaçlara çarpan uçağın iki kanadı kopar ve ters döner. Uçakta bulunan 8 kişilik mürettebattan 5’i, 16 yolcudan ise 9’u hayatını kaybeder.

Olayı inceleyen tarihçiler, Menderes’in uçağının düşme­sinden bir saat önce bir yunan uçağının havalimanına indiğini ve pilotun görüş mesafesinin de bir milin üzerinde oldu­ğunu söylediğini yazıyor.

Acaba, uçak Gatwick’e o saatte bilerek mi yönlendiril­mişti. Uçağa bir komplo mu kurulmuştu? İşin burası hiç net değil?

Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti’nin ve Türk Hava Yolla­rı’nın bu kazayla ilgili olarak nasıl bir soruşturma yaptığı, yerel otoritelerin yaptığı soruşturmanın nasıl takip edildiği doğrusu bugün bile merak edilen bir konu olmayı sürdür­mektedir.

Kazadan sonraki iki yıl içinde yapılan soruşturmaların 27 Mayıs darbesinden sonra takip edilip edilmediği da başka bir merak konusu. Askeri mahkemelerce ‘suçlu’ bulunarak asılan bir başbakanın geçirdiği uçak kazasının izini sürmeye o günkü yönetim gerek görmemiş olabilir mi? Tüm bu soru işaretlerinin cevaplarını aradan 60 küsur yıl geçtikten sonra net bir şekilde açıklayabilecek bir havacılık otoritesi veya resmi makam var mıdır?

Kazada, 14 kişi hayatını kaybederken, mürettebat ve yol­culardan 7 kişi kazadan yaralı olarak kurtulurlar.

Menderes’ı uçak enkazından çıkaran bölge sakinleri onu evlerine götürüp, ardından da acil servisi arayıp, Red Hill Hastanesi’ne naklini sağlarlar.

Tedavinin ardından, onu kurtaran ailenin evine dönerek dinlenir. (Menderes, kendini kurtaran Margaret ve Tony Bai­ley Çifti’ni Türkiye’ye davet eder, onlar da kabul edip, tatile gelirler.) Feci kazayı, İngiliz gazetelerinden Daily Mail “Men­deres Mucizesi” manşetiyle verirken, Daily Herald Gazetesi “Barış uçağında dehşet”, başlığıyla duyurur.

İngiliz basını kazanın hemen ardından 19 Şubat 1959’da imzalanan ve “Kıbrıs Cumhuriyeti’nin bağımsız bir devlet olarak 16 Ağustos 1960 tarihinde kurulmasını” sağlayan Londra Anlaşması’na da sayfalarında yer verir.

20 Şubat 1959 tarihli Daily Mail gazetesi “Başucu Anlaş­ması” başlığıyla manşetten duyurduğu haberinde, “Mende­res’in tedavi gördüğü klinikteki (Harley Street’teki, The London Clinik olabilir) odasında İngiltere Başbakanı Mac­millan ve Yunanistan Başbakanı Konstantin Karamanlis ile Londra Anlaşması’na imza attığını” yazar.

Londra’nın güney batısında bulunan Brookwood Türk Hava Şehitliği’nde, üzerinde kazada hayatını kaybedenlerin isimlerinin yazılı olduğu bir anıt vardır. TBMM, 11 Nisan 1990’da idam edilen Menderes, Zorlu ve Polatkan’ın itibarlarını iade eden kanunu kabul eder.

Kanun uyarınca Menderes, Polatkan ve Zorlu’nun naaş­ları, 17 Eylül 1990’da İmralı’dan alınıp, devlet töreniyle Vatan Caddesi’ndeki anıt mezara defnedilir. Anılarda yaşıyorlar. Ruhları şad olsun.