Yeni bir firma kurma aşamasında yapılması gereken pek çok şeyin olduğunu hepimiz biliyoruz. Ama daha önce firma kurmuş olanlar şunu da biliyordur, yapmamız gerektiğini düşündüğümüz şeylerin 2 katı daha yapılması gereken şeylerin çıkacağını ve belirlenen maliyetlerin her zaman bu çıkan ekstra şeylerden dolayı daha fazla olaca­ğını.

Daha önce memur veya çalışan olmuş bir kişi firma da yapılması gereken işleri sayacak olsa dışarıdan gördüğü ka­darıyla ve çok eksiklerle bu işleri sayacaktır. Bir şirket sahibi aynı zamanda hem finansçı, hem yatırımcı, hem yazılımcı, hem muhase­beci, hem sosyal medyacı olmalı­dır. Bir şirketi yö­netirken aynı zamanda o şir­ketin bir çalışa­nıdır. Yeni iş kurmayı planla­yanlar için bu bilgi burada kal­sın. :)

Yeni iş kuran­ların temelde yapması gereken işler nedir?

Şirket kurmak, marka bulmak, logo hazırlamak, alan adı almak, alabileceği devlet destekleri varsa bunlara başvur­mak. En en önemlisi de bunları doğru sırayla yapmak!!!

Marka bulmadan ve araştırmadan şirket kurulmamalı mesela ya da logo çalışması ve yatırım yapılmamalı. Şirketi kurmadan devlet desteklerini araştırmalı, şirketi kurup sonra devlet desteği için başvurmalı. Bunların hepsini yap­tıktan sonra alan adına başvurmalı mesela, ama öncesinde müsaitliğine bakılmalı. Yani oturmalı, yazmalı, çizmeli, programlamalı, sıraya koymalı.

Bence bu sıralamanın en başında kullanabileceği mar­kayı tespit etmesi geliyor. Bu tespit için de öncesinde marka araştırması yapılmalı. Marka araştırması çok kap­samlı bir alan. Çoğunluk ticaret odasından unvanı aldıktan sonra geliyor marka tescili yaptırmak için. Ama bir bakıyo­ruz marka başkasında tescilli. Sonra farklı çözüm yolları dü­şünmeye başlıyoruz. Hele bir de tabela falan yaptırmışsa, yatırımlar yapmışsa işler iyice karışıyor.

Bir marka oluştururken bakılması gereken yerlerle ilgili birkaç tüyo vermek istiyorum.

* Öncelikle marka araştırması yapmak lazım tabiî ki. Bunun profesyonel bir patent ofisi tarafından yapılması lazım, sınıfları doğru tespit etmek, çıkan sonuçları doğru yorumlamak ve yönlendirmek lazım.

* Yurt dışına açılma planı varsa en azından hedef ülkeler belirlenip, markanın muhakkak yurtdışında da araştırılması lazım.

* Düşünülen markayı arama motorlarına bir yazıp ne çağrışımlar yapıyor, bize neleri çıkartıyor bakmakta fayda var.

* Sosyal medya kanallarının hepsine bakıp müsaitliğini kontrol etmek gerekiyor, artık iş hayatı oradan dönüyor malum. Ayrıca aynı isimde açılmış ve bizi rahatsız edece bir sayfanın ismi de olabilir bu, muhakkak incelenmeli.

* Alan adları da önemli, bunu kolaylıkla araştırabileceği­niz sayfalar mevcut. Uluslar arası işler yapan bir marka dü­şünülüyorsa ‘.com’ un özelikle boş olması, Türkiye içinde faaliyet gösteren bir marka olduğunda ‘com.tr’ sinin boş olması önemli. Bunlar müsait olmadığında alınabilecek farklı uzantılar da var ama bu uzantıların dolu olması müş­terilerin farklı sitelere yönlenmesine sebep olacağı gibi, içe­rik olarak tercih edilmeyecek başka sitelere de çağrışımlarda bulunabilir.

En önemlisi kullanılacak marka, her yere kayıt yapılacak olan, üstüne yatırım yapılacak olan sınai mülkiyetimiz. Ama önce şirketi kurup, sonra bunların müsait olup olmadığına bakılırsa EYVAH !!!

İyi haftalar dilerim.