Önce Bursa-Bilecik Yüksek Hızlı Tren (YHT) olarak planlanan ve duyurulan projenin temeli 23 Ara­lık 2012 tarihinde atıldı. Bu ulaşım hattının uygunluğu, nasıl yapılması gerektiği konularında ilgili kesimler tara­fından çeşitli yorumlar yapıldı. Bakanlık tarafından zaman zaman konuyla ilgili açıklamalar var. Şu anda proje Ban­dırma-Bursa-Osmaneli Yüksek Hızlı Tren olarak belirlen­miş durumda.

Sayın Cumhurbaşkanı Ocak 2023’te Bilecik’te yaptığı konuşmada; “Bandırma-Bursa-Osmaneli hızlı tren hattını 2025 yılında hizmete açmayı planlıyoruz” dedi. Böylece Bursa için hayati önemli diyebileceğimiz bir proje hak­kında en yetkili ağızdan bir tarih almış olduk.

201 kilometrelik Bandırma-Bursa-Osmaneli Hızlı Tren Hattı Projesi temel atımından 13 yıl sonra işletmeye alın­mış olacak. Bu konunun ayrıntılarına girdiğimizde pek çok olumsuzluklar görüyoruz.

Başlangıçta Bursa-Bilecik hızlı tren projesi olarak planla­nan yapımın efektif olmayacağı, yalnızca insan taşımanın ve Bursa ile Bilecik arasında ulaşım sağlamanın çok sınırlı bir fayda sağlayacağı konusunda kamuoyunda bir kanaat oluştu.

Belirttiğim gibi 2012 yılında temel atıldı. Ancak görüldü ki seçilen güzergahtaki tüneller jeolojik olarak sıkıntılı. İn­şaatın bu güzergahta sürdürülmesi çok pahalı bir çözüm. Yapım durduruldu. Projede yeniden değişiklikler yapıldı. Başlama ve bağlantı noktaları yeniden belirlendi. Taşıma işleminin sadece insan olmaması, daha geniş kapsamlı ve hızının da buna göre ayarlanabilmesi konularında muta­bakat sağlandı ve proje “Bandırma-Bursa-Yenişehir-Os­maneli Yüksek Standartlı Demir Yolu Hattı İnşaatı ile Elektromekanik Sistemlerinin Temini” işi olarak Alt Yapı Genel Müdürlüğü (AYGM) tarafından ihalesi yapıldı.

Projenin tamamlanmasından sonra, YHT’lerle hem An­kara-Bursa hem de Bursa-İstanbul arasındaki ulaşım sü­resi yaklaşık 2 saat 15 dakikada gerçekleşecektir. Toplam proje uzunluğu 201 kilometre olan Bandırma-Bursa-Yenişehir-Osmaneli ulaşım hattının 56 kilometrelik Bursa-Yenişehir kesiminde 11 adet tünel, 9 adet viya­dük ve 71 adet köprü ve menfez bulunmaktadır.

Son dönemde Bursa-Yenişehir arasındaki inşaat çalış­malarının hızlandırılmış olduğunu görmekteyiz. Ancak

Bursa-Bandırma ve Yenişehir-Osmaneli arasındaki proje ve inşaat işlerinin gelişmeleriyle ilgili net bir bilgi edin­mek mümkün olmuyor.

Yetkili mercilerce verilen bilgilere göre; Osmaneli-Bursa hattındaki çalışmalar hızlı şekilde devam ediyor. Hedef, 2024 sonunda hattın bu bölümünde test çalışmalarına başlanmasıdır. 105 kilometrelik Bursa-Osmaneli hattının bu öngörü çerçevesinde tamamlanması, şu anki inşaat seviyesine baktığımızda pek mümkün görünmemektedir. Aslında 2025 yılı daha gerçekçi bir yaklaşımdır.

Yenişehir-Osmaneli hattının yapımı ise arazinin du­rumu nedeniyle önemli zorluklar içermektedir. Beni dü­şündüren şey; bunca köprü, otoyol yapmış bir ülkede böyle büyük ekonomik fayda sağlayan bir projenin yürütülmesindeki hatalardır. Bir teknik insan olarak bunu hoşgörüyle karşılamam mümkün değil. Burada bir denetim eksikliği görüyorum. İlgili her kesim zaman zaman sesini yükseltiyor ama sonuç olumlu gelişmiyor. Demek ki daha yakın izleme gerekiyor.

Aslında herkes iyi niyetli ama sonuç beklenen gibi değil. Umarım söylendiği gibi Bandırma-Bursa-Osmaneli arasındaki yapım ve test işleri 2025 yılında tamamlanmış olur ve ülkemiz iyi bir eser kazanır.

Zaman kaybı en önemli ekonomik kayıptır.

Verimli günler diliyorum.