Klasik otomobil alışkanlıklarını yıkmayı ve otomobile yepyeni bir boyut kazandırmayı amaçlayan elektrikli araç sektörünün öncü ülkeleri, otomotivde dönüşümü yakalamak için teşvikler konusunda birbiriyle yarışıyor.
Günümüzde teknolojinin gelişmesiyle birlikte hayatın hemen hemen her alanında yaşanan dijital dönüşüm ve "nesnelerin interneti, otomotiv sektöründe de kaçınılmaz gerçeklerden biri olarak değerlendiriliyor. Klasik otomobil alışkanlıklarını yıkmak ve otomobile yepyeni bir boyut kazandırmayı amaçlayan elektrikli araç sektörü, devlet teşvikinin gerektiği en önemli alanlardan biri olarak öne çıkıyor. Uzmanlar, yeni bir sekto¨r gelis¸tirmek ve satın alma alıs¸kanlıklarını degis¸tirmek ic¸in devlet politikalarının gerekli olduğunu belirtiyor.Elektrikli taşıtların analizinin yapıldığı TEB Cetelem Gözlemevi 2019 raporundan derlenen bilgilere göre, elektrikli araçlar yoğun ilgi gördükleri Çin ve Norveç'te ciddi devlet desteğiyle satılıyor.Desteklerin c¸ogu, elektrikli tas¸ıtlar ve fosil yakıtlarla c¸alıs¸an tas¸ıtlar arasında halen var olan maliyet farkını azaltma tes¸vikleri ya da yardımlarını kapsıyor. S¸arj istasyonlarının altyapılarının finanse edilmesi, gerekli olan kamusal ve paylas¸ımlı e-mobilite sistemlerinin uygulanmasının da desteklenmesi gerektiği belirtiliyor. Çin'de devletin satın alma desteği araç başına 8 bin 700 dolara ulaşırken, Norveç'te bu destek 11 bin 500 doları aşıyor. Ayrıca, elektrikli araç sahipleri, otoyol ve feribotlardan da ücretsiz yararlanıp bazı şehirlerde otopark ücreti de ödemiyor. Ancak elektrikli araçlara ilişkin bazı ön yargılar ve belirsizliklerin devam etmesi de satın alma trendlerinde belirleyici oluyor.
ELEKTRİKLİ TAŞIT SATIŞI 2017'DE 2016'YA GÖRE YÜZDE 60 ARTTI
Rapora göre, 2017 yılında elektrikli tas¸ıt satıs¸ları, du¨nya genelinde 1,2 milyon adet seviyesinde gerçekleşti. Satışlar, 2016 yılı ile kıyaslandıgında yüzde 60 artıs¸ go¨sterdi. Fakat bu rakam, yeni otomobil satıs¸larının sadece yüzde 1,5'ini ifade ediyor. Elektrikli tas¸ıt satıs¸ları aynı zamanda belirli cografi bo¨lgelerde yogunlas¸mıs¸ durumda. Ku¨resel satıs¸ların yüzde 90'ı C¸in, ABD, Japonya, Norvec¸, Birles¸ik Krallık, Fransa, Almanya ve I·svec¸ olmak üzere 8 ülkede gerc¸ekles¸ti. C¸in, 600 bin satıs¸ ile elektrikli arac¸ satıs¸ında lider konumda yer alırken, bunun yüzde 80'ini elektrikli tas¸ıtlar ve yüzde 20'sini de hibrit tas¸ıtlar oluşturdu. Öte yandan, genel olarak bakıldığında, gelişmeler gelecekte elektrikli araç sayısının bugünden çok daha fazla olacağını ortaya koysa da içten yanmalı motorların birdenbire sahneden çekileceğine işaret etmiyor.
ÇİN'DEKİ TEŞVİKLER
Elektrikli taşıtların geleceğinin en parlak olduğu ülkelerden Çin, tutarı 5 bin 100 dolardan 8 bin 700 dolara kadar degis¸ebilen alım vergisi ve dolaylı vergilerden muafiyet sağlıyor. Bo¨lgesel tes¸vikler, ulusal tes¸viklerin yüzde 50'si ile sınırlandırılırken, Çin'in bu politikasını 2020 yılına kadar piyasada oluşacak etkiye go¨re ayarlaması bekleniyor Ayrıca, 7 bu¨yu¨k s¸ehirde elektrikli tas¸ıt sayısına getirilen sınırlandırmalar kaldırılmış durumda. Bo¨lgesel olarak, elektrikli tas¸ıtlar, otobu¨s s¸eritlerini trafigin en yogun oldugu zamanlar haricinde kullanabilirken, gec¸is¸ u¨creti ve park alanları ic¸in u¨cret de o¨demiyor.
ALMANYA, 2020 YILINA KADAR 400 BİN TAS¸ITA TEŞVİK SAĞLAMAYI PLANLIYOR
Klasik otomobilin merkezlerinden Almanya da otomotivde dönüşüme büyük önem veriyor. Elektrikli tas¸ıt pili alımında 4 bin avro ve fis¸li (plugin) hibrit tas¸ıt alımında 3 bin avro indirim imkanı sunan Almanya, 2020 yılına kadar 400 bin tas¸ıta kadar ya da 600 milyon avro tes¸vik sağlamayı planlıyor. Tes¸viklerin yüzde 50'sininin otomotiv u¨reticileri, diğer yarısının da devlet tarafından finanse edilmesi öngörülüyor. Aynı zamanda 10 yıl ic¸in yol vergisinden muafiyet ve 2021 sonrasında da 5 yıl muafiyet sağlanması, şirket tas¸ıtlarına vergilerde indirim ve bo¨lgesel olarak, u¨cretsiz park ve otobu¨s s¸eritlerine eris¸im başlıca teşvikler olarak öne çıkıyor.
FRANSA'DA HASARSIZLIK İNDİRİMİ MODELİNİN HAYATA GEÇMESİ BEKLENİYOR
Fransa'da ise kişi başına salınan karbona dayalı olarak hasarsızlık indirimi modelinin hayata geçmesi bekleniyor. Buna göre, pilli elektrikli tas¸ıtlar ic¸in 6 bin 300 ve fis¸li hibrit tas¸ıtlar ic¸in bin avro, eski bir dizel arac¸ ile degis¸tirilen pilli elektrikli tas¸ıtlar ic¸in ve fis¸li hibrit arac¸lar ic¸in 10 bin avroya kadar hasarsızlık indiriminin sunulması ve dizel aracı fis¸li hibrit arac¸la takasta 3 bin 500 avro indirim planlanıyor. Elektrikli tas¸ıt satın alan s¸irketler ic¸in de vergi avantajı sunulurken, devlete ait filoların yüzde 50'sinin elektrikli tas¸ıtlardan olus¸acağı tahmin ediliyor.
BİRLEŞİK KRALLIK VE ABD
Birleşik Krallık'ta ise tes¸vik modelleri, kilometre bas¸ına karbon salımına ve sıfır emisyonlu arac¸lara dayanıyor. Pilli elektrikli tas¸ıtlar ic¸in 5 bin 800 dolar ve fis¸li hibrit tas¸ıtlar ic¸in de 3 bin 300 dolar teşvikin yanı sıra sürücülere bazı vergi kolaylıkları imkanı da sunuluyor.
Günümüzde teknolojinin gelişmesiyle birlikte hayatın hemen hemen her alanında yaşanan dijital dönüşüm ve "nesnelerin interneti, otomotiv sektöründe de kaçınılmaz gerçeklerden biri olarak değerlendiriliyor. Klasik otomobil alışkanlıklarını yıkmak ve otomobile yepyeni bir boyut kazandırmayı amaçlayan elektrikli araç sektörü, devlet teşvikinin gerektiği en önemli alanlardan biri olarak öne çıkıyor. Uzmanlar, yeni bir sekto¨r gelis¸tirmek ve satın alma alıs¸kanlıklarını degis¸tirmek ic¸in devlet politikalarının gerekli olduğunu belirtiyor.Elektrikli taşıtların analizinin yapıldığı TEB Cetelem Gözlemevi 2019 raporundan derlenen bilgilere göre, elektrikli araçlar yoğun ilgi gördükleri Çin ve Norveç'te ciddi devlet desteğiyle satılıyor.Desteklerin c¸ogu, elektrikli tas¸ıtlar ve fosil yakıtlarla c¸alıs¸an tas¸ıtlar arasında halen var olan maliyet farkını azaltma tes¸vikleri ya da yardımlarını kapsıyor. S¸arj istasyonlarının altyapılarının finanse edilmesi, gerekli olan kamusal ve paylas¸ımlı e-mobilite sistemlerinin uygulanmasının da desteklenmesi gerektiği belirtiliyor. Çin'de devletin satın alma desteği araç başına 8 bin 700 dolara ulaşırken, Norveç'te bu destek 11 bin 500 doları aşıyor. Ayrıca, elektrikli araç sahipleri, otoyol ve feribotlardan da ücretsiz yararlanıp bazı şehirlerde otopark ücreti de ödemiyor. Ancak elektrikli araçlara ilişkin bazı ön yargılar ve belirsizliklerin devam etmesi de satın alma trendlerinde belirleyici oluyor.
ELEKTRİKLİ TAŞIT SATIŞI 2017'DE 2016'YA GÖRE YÜZDE 60 ARTTI
Rapora göre, 2017 yılında elektrikli tas¸ıt satıs¸ları, du¨nya genelinde 1,2 milyon adet seviyesinde gerçekleşti. Satışlar, 2016 yılı ile kıyaslandıgında yüzde 60 artıs¸ go¨sterdi. Fakat bu rakam, yeni otomobil satıs¸larının sadece yüzde 1,5'ini ifade ediyor. Elektrikli tas¸ıt satıs¸ları aynı zamanda belirli cografi bo¨lgelerde yogunlas¸mıs¸ durumda. Ku¨resel satıs¸ların yüzde 90'ı C¸in, ABD, Japonya, Norvec¸, Birles¸ik Krallık, Fransa, Almanya ve I·svec¸ olmak üzere 8 ülkede gerc¸ekles¸ti. C¸in, 600 bin satıs¸ ile elektrikli arac¸ satıs¸ında lider konumda yer alırken, bunun yüzde 80'ini elektrikli tas¸ıtlar ve yüzde 20'sini de hibrit tas¸ıtlar oluşturdu. Öte yandan, genel olarak bakıldığında, gelişmeler gelecekte elektrikli araç sayısının bugünden çok daha fazla olacağını ortaya koysa da içten yanmalı motorların birdenbire sahneden çekileceğine işaret etmiyor.
ÇİN'DEKİ TEŞVİKLER
Elektrikli taşıtların geleceğinin en parlak olduğu ülkelerden Çin, tutarı 5 bin 100 dolardan 8 bin 700 dolara kadar degis¸ebilen alım vergisi ve dolaylı vergilerden muafiyet sağlıyor. Bo¨lgesel tes¸vikler, ulusal tes¸viklerin yüzde 50'si ile sınırlandırılırken, Çin'in bu politikasını 2020 yılına kadar piyasada oluşacak etkiye go¨re ayarlaması bekleniyor Ayrıca, 7 bu¨yu¨k s¸ehirde elektrikli tas¸ıt sayısına getirilen sınırlandırmalar kaldırılmış durumda. Bo¨lgesel olarak, elektrikli tas¸ıtlar, otobu¨s s¸eritlerini trafigin en yogun oldugu zamanlar haricinde kullanabilirken, gec¸is¸ u¨creti ve park alanları ic¸in u¨cret de o¨demiyor.
ALMANYA, 2020 YILINA KADAR 400 BİN TAS¸ITA TEŞVİK SAĞLAMAYI PLANLIYOR
Klasik otomobilin merkezlerinden Almanya da otomotivde dönüşüme büyük önem veriyor. Elektrikli tas¸ıt pili alımında 4 bin avro ve fis¸li (plugin) hibrit tas¸ıt alımında 3 bin avro indirim imkanı sunan Almanya, 2020 yılına kadar 400 bin tas¸ıta kadar ya da 600 milyon avro tes¸vik sağlamayı planlıyor. Tes¸viklerin yüzde 50'sininin otomotiv u¨reticileri, diğer yarısının da devlet tarafından finanse edilmesi öngörülüyor. Aynı zamanda 10 yıl ic¸in yol vergisinden muafiyet ve 2021 sonrasında da 5 yıl muafiyet sağlanması, şirket tas¸ıtlarına vergilerde indirim ve bo¨lgesel olarak, u¨cretsiz park ve otobu¨s s¸eritlerine eris¸im başlıca teşvikler olarak öne çıkıyor.
FRANSA'DA HASARSIZLIK İNDİRİMİ MODELİNİN HAYATA GEÇMESİ BEKLENİYOR
Fransa'da ise kişi başına salınan karbona dayalı olarak hasarsızlık indirimi modelinin hayata geçmesi bekleniyor. Buna göre, pilli elektrikli tas¸ıtlar ic¸in 6 bin 300 ve fis¸li hibrit tas¸ıtlar ic¸in bin avro, eski bir dizel arac¸ ile degis¸tirilen pilli elektrikli tas¸ıtlar ic¸in ve fis¸li hibrit arac¸lar ic¸in 10 bin avroya kadar hasarsızlık indiriminin sunulması ve dizel aracı fis¸li hibrit arac¸la takasta 3 bin 500 avro indirim planlanıyor. Elektrikli tas¸ıt satın alan s¸irketler ic¸in de vergi avantajı sunulurken, devlete ait filoların yüzde 50'sinin elektrikli tas¸ıtlardan olus¸acağı tahmin ediliyor.
BİRLEŞİK KRALLIK VE ABD
Birleşik Krallık'ta ise tes¸vik modelleri, kilometre bas¸ına karbon salımına ve sıfır emisyonlu arac¸lara dayanıyor. Pilli elektrikli tas¸ıtlar ic¸in 5 bin 800 dolar ve fis¸li hibrit tas¸ıtlar ic¸in de 3 bin 300 dolar teşvikin yanı sıra sürücülere bazı vergi kolaylıkları imkanı da sunuluyor.
Sayı: 1201 - Sayı'nın Kapağı