Liman kentine adım adım
GEMPORT, kapasitesini üçe katlayacak 80 milyon dolarlık yatırımını üç yıl sonra bitirdiğinde, en ileri teknolojinin kullanıldığı limanlardan birisi haline gelecek. GEMPORT Genel Müdürü Süha Aktaş, "Gaziantep'ten müşterilerimiz bile limanımızı kullanıyor. Burasının yetersiz' olduğunu söyleyenler bence işi bilmeyenler" dedi.
Dursun EROĞLU
Bursa, Gemlik'teki limanların kapasitesindeki hızlı artış nedeniyle yavaş yavaş bir liman kenti oluyor. Türkiye'nin ilk özel konteyner limanı olarak kurulan GEMPORT, önümüzdeki 2-3 yılda kapasitesini yaklaşık üçe katlayacak yatırımları başlattı. Türkiye'nin en güçlü kurumlarından birisi olan İş Bankası'nın yüzde 51 hissesine sahip olduğu GEMPORT A.Ş., 80 milyon dolarlık yatırımla en ileri teknolojinin kullanıldığı limanlardan birisini yaratacak.
Hızlı büyüme, kaliteli hizmet
GEMPORT A.Ş. Genel Müdürü Süha Aktaş, EKOhaber'in sorularını yanıtlarken, hızlı büyümeye, kaliteli hizmete dikkat çekti. Limanın 6 bin konteyner kapasiteden 250 bin koteyner kapasiteye ulaştığını kaydeden Aktaş, "Şu anda teknik olarak her büyüklükteki gemi limanımıza yanaşabiliyor. Geçtiğimiz günlerde, Türkiye'de sadece tek bir limana yanaşabilen bir büyük gemi bile geldi ve yanaştı. İlave yatırımlarımızla hem limanın rıhtımı uzatılacak, hem de yükleme ve boşaltma kapasitesi artırılacak. Gururla söylüyorum ki GEMPORT, Türkiye'nin en üst teknoloji ile yönetilen limanlarından birisi olacak" dedi.
Kapasite artacak
Yeni yatırımlarla konteyner elleçleme kapasitesini 250 binden 600 bin TEUS'a çıkaracak olan GEMPORT, otomobil üretiminin merkezi durumundaki Bursa'da otomobil ve ticari araç yükleme-boşaltma kapasitesini de artıracak. GEMPORT, yatırımlar tamamlandığında 100 bin olan ticari ve binek otomobil yükleme-boşaltma kapasitesini 250 bin araca çıkaracak.
En uzunlar bile yanaşacak
Kapasite artışı çerçevesinde mevcut makine ve ekipman sayısını da artıracak olan GEMPORT Limanı'na 2 adet gemiden karaya vinç (SSG), 10 adet lastik tekerlekli vinç (RTG) daha ilave edilecek. Kablosuz iletişim sisteminin kurulacağı limanda çağdaş konteyner takip ve liman yönetim sistemleri uygulanacak. Limanda gümrüklü alan iki katına çıkarak 250 bin metrekareye yükselirken, 2 bin 500 metrekarelik depo 12 bin 500 metrekareye ulaştırılacak. Acentelere hizmet verebilmek için 4 katlı bina yapılırken, akıllı binalar, konferans ve eğitim salonları, limanın hizmet kalitesini yükseltecek. Limanın boyu da uzatılacak. Liman çevresinde arazi alan GEMPORT, İstanbul Marport ile birlikte, 'Türkiye'nin draftı en uygun limanı' olacak ve rıhtım boyu 220 metreden 413 metreye çıkarılacak. 413 metre rıhtım boyu ile GEMPORT artık, en uzun konteyner gemileri olan 'süperpost panamax' gemilerini de kabul edebilecek.
Büyük hamle içindeyiz
Yatırımların 2009 yılı başında tamamlanacağını belirten GEMPORT A.Ş. Genel Müdürü Süha Aktaş, "İlave olarak araç deposu ve otopark yapıyoruz. Dolayısıyla her yönüyle büyük bir hamle içindeyiz" dedi.
Sanayici İstanbul'a taşınmaktan kurtuluyor
1990'ların başından itibaren Gemlik Körfezi'nde kurulan konteyner limanları GEMPORT ve Borusan, kısa sürede hızlı bir büyüme gösterdi. Halen bu iki limanda 350 bin konteyner elleçleme (yükleme-boşaltma) kapasitesi bulunuyor. Gemlik Gübre'ye ait liman ve Mudanya, Gemlik Belediyesi, ve BP iskelesi ise kuru yük gemilerince kullanılıyor. Bursa iş dünyası yakın zamana kadar deniz ulaşımının yetersizliği yüzünden özellikle dış ticareti İstanbul üzerinden yaptı. Gemlik'teki limanların hızlı büyümesi, Bursa Serbest Bölgesi'nin gelişmesinin de ana dinamiklerinden birisi oldu. Gemlik limanlarını kullanan Bursalı firma sayısı sürekli artıyor. Bununla birlikte, uluslararası deniz taşımacılığı yapan hatların (line) yeteri kadar Gemlik Körfezi'ne yanaşmamaları yüzünden Bursa dış ticaretinin kayda değer bir bölümü hala İstanbul'daki limanlar üzerinden yapılıyor.
Herkesin işi görülüyor
Gemlik'in artık Bursa-Eskişehir ve Güney Marmara hinterlandının ihtiyacına cevap verebilecek durumda olduğuna dikkat çeken GEMPORT A.Ş. Genel Müdürü Aktaş, şunları söyledi: "GEMPORT, Türkiye'nin ilk özel limanı. Bu ünvanı bir İş Bankası kuruluşu olarak da en iyi şekilde devam ettirmek istiyor. Ticarette kullanılan bir deyimle bisikletin pedalını çevirmek durumundayız. Mevcut halimizle yaşamamız mümkün değil. Devamlı daha ileri gitmemiz gerekiyor. O nedenle de gerek kapasite artırımı gerek teknolojik yatırımlar olarak yeni bir yatırım süreci başlattık. Bursa'daki sanayicilere mesajlarımızı daha önce de verdik. Şu anda da veriyoruz. Yatırımlarımızı hızlandırdık. Şu halimizle de zaten kimse aç, açık kalmıyor. Herkesin işi görülüyor. Hiçbir yükü geri göndermedik. Bize gelen mutlaka işini yaptı. Ama bu yatırımlarımızı tamamladıktan sonra daha geniş bir alanda, daha ileri teknolojilerle ve yüksek makine-ekipman kapasitemizle daha fazla sayıda insanla işler devam edecek. Büyük gemiler artık limana yanaşıyor. Geçtiğimiz hafta, Türkiye'de sadece tek bir limana yanaşabilen büyük bir konteyner gemisi geldi ve yanaştı. Dolayısıyla gemilerin yanaşamadığı şeklindeki bilgiler yanlış. Ama buraya yeteri kadar sıklıkta gemi gelip gelmemesi bizimle ilgili değil. O tamamen acentelerin, hatların işi. Limanın kapasitesiyle de ilgisi yok. Biz gelen her gemiyi alıyoruz. Elbette bu limanın belli bir kapasitesi var. Günlük 250 bin TEUS yapıyoruz. Her biri 20 tonluk konteyner. Borusan Limanı 100 bin yapıyor. Gemlik'teki iki liman olarak toplam 350 bin piusluk bir kapasite var. Şu anda kapasite bu. Ama 3 yıl sonra buna 400 bin konteyner kapasitesi daha eklemeniz gerekecek. Bugüne kadar gelen hiç bir müşterimizi geri çevirmedik. Yeter ki çalıştığı acentenin hattı buraya uğruyor olsun.
'Yetersiz' diyenler işi bilmeyenler
Bursa'daki bir firmanın gemi taşımacılığı işini özellikle konteynerde, İstanbul'daki limanlardan yapması elbette pratik değil. Ona göre bir maliyeti var. Doğal olanı, burayı kullanmasıdır.
Gaziantep'ten müşterilerimiz burayı kullandığına göre Bursa'daki sanayicilerin kullanması da en mantıklı olanı. Buranın yetersiz olduğuna ilişkin söylentilerin sahipleri bu işi bilmeyenler olmalı. Bize gelen bütün müşteriler acenteleri vasıtasıyla çalışıyor. Yılda 6 bin adet konteyner yapan GEMPORT şu anda 250 bin adet konteyner yapıyor. Bu gelişme herhalde bir şey ifade eder diye düşünüyorum."
Karşılıklı adımlar
Gemlik'ten ABD, İngiltere, Fransa, İtalya, İsrail, Mısır, Almanya ve Kuzey Afrika ülkelerine yapılan direkt gemi seferleri, Bursa'nın liman kenti olmada yol katettiğini gösteriyor. Deniz taşımacılık sektörü, Eskişehir, Bilecik, Yalova, Balıkesir, Kütahya başta olmak üzere Anadolu'da, Ankara dahil birçok ilin liman olarak Bursa'yı kullanmasının kendileri açısından daha avantajlı olduğunu düşünüyor. Gaziantepli firmaların GEMPORT'u kullanması da bunu kanıtlıyor. Ancak Anadolu'da işadamlarının Bursa'da kayda değer bir liman olup olmadığı konusunda bilgi sahibi olmadığı görüşü de dile getiriliyor. Bursa'nın liman kenti haline gelmesi sanayicilerle denizcilerin karşılıklı adımlarına kalıyor.

Sayı: 534 - Sayı'nın Kapağı