İngiltere 2022’den sonra yapılacak tüm konut, iş yeri ve diğer ticari binaların inşaatlarında elektrikli araç şarj istasyonları kurmanın zorunlu olacağını açıkladı. 12 Kasım tarihinde sona eren Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Konferansı’nda (COP26) alınan kararlar neticesinde fosil yakıtlı araçların kullanımının kısıtlanması ve sürdürülebilir enerji kaynaklarına geçişi hızlandırmak için bir dizi kararlar alındı.

Buna göre düzenlenen mevzuat çerçevesinde İngiltere’de her sene 145 bin yeni elektrikli araç şarj istasyonu kurulması hedefleniyor.

Konferansın en yapıcı ülkelerinden İngiltere, COP26 Zirvesi’nde kabul edilen bu yeni yönetmeliğin sinyallerini vermişti ve zirvede yapılan deklarasyonda İngiltere’de yeni ev, süpermarket, iş yeri gibi binalara elektrikli araç şarj istasyonları kurulması zorunluluğundan bahsedildi. Ve İngiltere 2030 yılında, dizel, benzin ve LPG gibi fosil yakıt kullanan araçların üretiminin sonlandırılacağının altını bir kez daha çizdi. Bu hedefi tutturabilmek ve 2050 yılına kadar “0 emisyon” oranına ulaşabilmek için şarj istasyonlarıyla alakalı yeni mevzuatın önemli bir adım olduğunu kaydetti.

Yeni düzenleme, İngiltere’de benzinli ve dizel otomobil satışının sona ereceği 2030 yılına kadar, her yıl ülke genelinde 145 bin kadar ekstra şarj noktası kurulmasını sağlayacak. Düzenleme, yeni evler, ofisler ve süpermarketler gibi binaları kapsayacak. Aynı zamanda 10’dan fazla araçlık park yeri bulunan büyük binalar da bu düzenlemeye dahil edilecek. Başbakan Johnson, İngiltere’deki elektrikli araç satışının senelik yüzde 70 oranda arttığını belirterek, “Çok önemli bir adım attık. Şu anda olduğu gibi devam edemeyiz. Ekonomimizi yeşil sanayi devrimine uydurmak zorundayız. Karbondioksit salınımı yapan araçların üretimini 2030 yılında, diğer Avrupa ülkelerinin çok daha öncesinde durdurmak istiyoruz” diye konuştu. İngiltere’de şu anda ülke genelinde 25 bin adet şarj istasyonu bulunuyor. Rekabet ve Piyasa Düzenleme Kurumu (CMA), 2030 yılı hedefine ulaşılabilmesi için söylenen rakamları çok gerçekçi bulmuyor ancak İngiltere’nin konuya gösterdiği hassasiyet diğer ülkelere örnek olmalı diye düşünüyorum.

Ülkemizde ise öncelikle elektrikli araçların şarj olabilmesi için gerekli altyapı zayıf. Özellikle İstanbul, Ankara ve İzmir gibi nüfusun yoğun olduğu şehirlerde yüzlerce aracın belli bir bölge ya da mahallede aynı anda şarj edilmesi elektrik şebekelerinin çökmesine neden olabilir. Türkiye’de 2021 yılı itibari ile 81 ilde Eşarj, Sharz, Voltrun, ZES, Yeşil Güç Enerji, DMA ve G-Charge gibi firmaların kurduğu sadece 2000’e yakın şarj istasyonu hizmet veriyor.