Automotive Meetings (Otomotiv Buluşmaları) – Türkiye Organizasyonu, bu yıl 4’üncü kez gerçekleştirildi. Bursa Organize Sanayi Bölgesi (Bursa OSB) ev sahipliğinde düzenlenen etkinlik 8 – 10 Kasım tarihle­rinde Merinos AKKM’de yapıldı. Binek araç­tan ağır vasıta grubuna kadar birçok farklı alanda 38 ülkeden 300 sektör temsilcisinin katılımıyla Merinos AKKM’de gerçekleştirilen organizasyonun ilk gününde açılış konuşmaları ve konferanslar yapıldı. Açılışa Bursa Büyükşehir Belediye Başkan Vekili Fethi Yıldız, Bursa Uludağ Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. A. Saim Kılavuz, Bursa Teknik Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Arif Ka­rademir, Uludağ İhracatçı Birlikleri (UİB) Ko­ordinatör Başkanı ve Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik, Bursa OSB Yöne­tim Kurulu Üyesi Özgür Şahin ile protokol üyeleri ve otomotiv ana ve yan sanayi firmalarının yetkilileri katıldı.

Hüseyin DURMAZ

“7 bin ikili iş görüşmesi yapıldı”

Dünya otomotiv sektöründeki OEM, Tier1, Tier2, yan sanayi, ağır vasıta ve aftermarket’in önemli firmalarını bir araya getiren organizasyonun ardından değerlendirmelerde bulunan Bursa OSB Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Durmaz, “Etkinliğimizde ABD’den Almanya’ya, Slovenya’dan Hindistan’a kadar, hatta Etiyopya ve Tanzanya’dan bile misafirlerimizi ağırladık. Bunlar arasında dünyaca ünlü markalar TOGG, Volkswagen Group, MAN EU, Stellantis, Alexander Dennis, Aston Martin, Ashok Leyland, Mahindra, Hyundai, Ford, Tam Durabus, Renault, Toyota gibi firmaların satın alma yetkilileri yer aldı. 7 bin ikili iş görüşmesi gerçekleşti, adeta otomotivin geleceği Bursa’da şekillendi. Dünya otomotiv devlerini bir kez daha Bursa’mızda buluşturmuş olmaktan mutluyuz. Bu anlamda hem Bursa’mızın tanıtımına hem de sektörel iş birliklerine ve dolayısıyla otomotiv ana ve yan sanayi ürünleri ihracatımızın artmasına katkı sağlamış olduk. Tüm katılımcılara ve organizasyonun düzenlenmesinde emeği geçenlere teşekkür ediyorum” dedi.

Baran Çelik

“Otomotiv ihracatta geri adım atmıyor”

Bursa, otomotivin başkenti olarak anılıyor” diyen UİB Koordinatör Başkanı ve OİB Yönetim Kurulu Başkanı Baran Çelik ise otomotivin 16 yıldır Türkiye ihracatının şampiyonu olduğuna dikkat çekti. Sektörün üretim ve ihracatına dair bilgiler veren Çelik, “Ülkemiz Avrupa’nın en büyük ticari araç üreticisi konumunda. Aynı zamanda dünyanın 13’üncü, Avrupa’nın 4’üncü büyük motorlu araç üreticisi konumunda yer alan bir ülkeyiz. Endüstri olarak 2021 yılında bir önceki seneye göre yüzde 15 artışla 29,3 milyar dolar ihracata ulaştık. Pandemi yılında 25,5 milyar dolardı ihracatımız. Bugün otomotiv endüstrisinin üretim kapasitesi 2 milyon adede ulaşmış durumda.

Üretimimiz 1,3 milyon adet, ihracatımız ise 1 milyon adedin üzerinde. Yani ihracatımız toplam üretimimizin yüzde 80’ine yakın. 2022 yılını ise 30 milyar doların üzerinde ihracat ile kapatacağız. İlk 10 ayda 25 milyar doları bir miktar aşan ihracata ulaştık. Son yıllarda yaşanan tüm olumsuzluklara rağmen endüstrimiz ihracatta asla geri adım atmıyor ve 30 milyar dolarlık ihracat ortalamasını devam ettiriyor.” Sektörün gelecek dönem hedefleri ile ilgili de açıklamalarda bulunan Çelik, “Orta vadede hedefimiz, yeni nesil araç yatırımları ve bunun neticesinde gelişecek olan ileri teknoloji aksam ve parçaları ile ihracat rakamımızı 50 milyar dolarlara taşımak” dedi. Sektörün 2015 yılından beri ihracat fazlası verdiğini belirten Çelik, “Otomotiv, ihracatı ithalatından fazla olan yegane endüstrilerden biri. Endüstrimiz son 5 senede her yıl ortalama 10 milyar dolar ihracat fazlası veriyor” diye konuştu.

“Üretimin 3’te 1’i Bursa’dan”

Etkinliğin açılışında konuşan Bursa OSB Yönetim Kurulu Üyesi Özgür Şahin, Automotive Meetings etkinliğinin Bursa’ya çok yakıştığını söyledi. Türkiye’de imal edilen her üç araçtan birisinin Bursa’da üretildiğinin altını çizen Şahin, “Şehrimizde günde 1.250 araç banttan iniyor. Türkiye’nin 30 milyar dolar olan otomotiv ana ve yan sanayi ürün ihracatının 4’te 1’i Bursa firmaları tarafından gerçekleştiriliyor. Dünyanın neredeyse tüm markalarına parça üretiyoruz” dedi.

“İhracatın itici gücü”

Organizasyonun ana sponsoru olan Demirtaş Organize Sanayi Bölgesi (DOSAB) Otomotiv Kümesi Başkanı Ahmet Ağaoğlu da İstanbul’dan sonra Türkiye’nin en büyük ihracat merkezi olan Bursa’nın ihracat kaynağının otomotiv olduğuna vurgu yaptı. DOSAB’da faaliyet gösteren yaklaşık 150 otomotiv firmasının 2021 yılında 20 binin üzerindeki istihdamıyla ihracata 2,5 milyar dolar katkı koyduğunu dile getiren Ağaoğlu, Togg’un Bursa’nın otomotivdeki gücünü pekiştireceğini söyledi.

A. Yalçın YEŞİLOVA

Yeşilova Holding İcra Kurulu Başkanı

Odağımızda elektrikli araçlar var

Automotive Meetings etkinliğini, tüm dünyadan sektör temsilcilerini bir araya getirmesi ve karşılıklı fikir alışverişi ya­nında iletişim imkanı sunması nedeniyle çok önemsiyoruz. Etkinlik vesilesi ile global oto­motiv endüstrisinin temsilcilerine Bursa’nın otomotiv sanayisindeki gücünü aktarma fır­satı yakaladık. Etkinlik süresince özellikle Av­rupalı müşteriler ve potansiyel tedarikçiler ile görüşme fırsatımız oldu. Bunlar içerisinde Stellantis, Tesla, VW, Hyundai, Mercedes, To­yota, Renault, öne çıkan OEM müşterileri oldu. Çok verimli B2B görüşmeleri gerçekleş­tirdik. Fuar konsept olarak B2B görüşme kon­septi olması nedeniyle bir ürün sergimiz ol­madı. Ancak etkinliğin 1. günü gerçekleşen konferans oturumlarında, grubumuzun tanı­tım sunumunu ve ürettiğimiz ürünleri pay­laşma fırsatı yakaladık. Özellikle elektrikli araçlara yönelik geliştirdiğimiz ürünlerin dikkat çektiğini söyleyebiliriz. Otomotiv sek­töründe elektrikli araçlarda yaşanan bu dö­nüşüm ile birlikte Yeşilova olarak biz de oda­ğımıza elektrikli araçları alarak ürün portföyümüzü genişletiyoruz. Diğer taraftan terminolijide “Full Service Supplier” olarak geçen ürün geliştirme yetkinli­ğimiz sayesinde şasi ürün grubunda çelikten alüminyuma çevirdiğimiz parçalar ile araç ağırlığını azaltıcı çö­zümlerimiz de müşterilerimizin dikka­tini çekiyor. Avrupa otomotiv sektö­ründe 2023 yılı belirsizliklerin fazla olduğu konusunda bütün sektör tem­silcileri hemfikir olmakla birlikte, elek­trikli araçlara dönüşümün getirdiği sinerji tüm sektör temsilcilerinin odak noktası. Bu nedenle etkinlik süresince yaptığımız ikili gö­rüşmelerde muhataplarımızın resmin pozitif tarafına, yani dönüşümün getirdiği sinerjiye odaklandığını gözlemledik. Önümüzdeki dö­nemde sektörde yaşanacak daralma, sektö­rün elektrikli dönüşümü için gereken yatı­rımlar ile birlikte değerlendirildiğinde sektörü zorlayacaktır. Yeşilova olarak 2023 yılı, büyüme hedeflerimiz kapsamında bir ta­raftan yatırımlarımıza devam edeceğimiz bir yıl olmakla birlikte, diğer taraftan işletme sermayesinin yönetiminde ekstra hassasiyet göstereceğimiz bir yıl olacaktır. Ürünlerimi­zin ağırlıklı olarak elektrikli araçlara yönelik olması ve elektrikli araç sayılarında sektör ortalamalarının üzerinde gerçekleşen artış­lar bizim için büyük fırsat yaratıyor. Automo­tive Meetings etkinliğinde sektörün elektrikli dönüşümü ile ilgili verilen güçlü mesajlar, bu anlamda 2017 yılında belirlediğimiz ve elek­trikli araçlara dönük Grup stratejimizin de ne kadar isabetli olduğunu bir kez daha bizlere göstermiş oldu.

Özgür ŞAHİN

Şahince Otomotiv Gen. Md.

Türkiye potansiyel taşıyor

Automotive Meetings bir fuardan zi­yade özel bir B2B etkinliği. Satın al­macılarla üreticilerin bir araya geldiği, tanışabildiği bir etkinlik. Dışarıya açık bir etkinlik değil. Önce pandemi, sonrasından çip krizi ve bunların ardın­dan Rusya-Ukrayna krizi ile enerji krizi nedeniyle birçok OEM, araba üreticisi alternatif kaynaklar bakmaya çalışıyorlar. Daha yakın ve güvenilir lo­kasyonlardan iş geliştirmeye çalışıyorlar. Bu ne­denle bu yıl 4’üncüsü düzenlenen bu etkinlik en önemli Automotive Meetings olacak. Burada bir­çok potansiyel ilişkinin başlayacağını düşünüyo­rum. Genelde Avrupa Birliği ülkeleri olmak üzere 36 ülkeden katılımcı geldi. Stellantis Grubu’nun Kuzey Afrika’dan gelen misafirleri oldu. Etkinlik için 7 bin planlanmış ikili iş görüşmesi vardı. An­cak bu rakamın da üzerine çıkarak 7 bine yakın iş görüşmesi gerçekleştirildi. Fakat otomotiv anlık iş ilişkileri olan bir sektör değil. Başladığı zaman son­suza kadar devam eden ilişkiler oluyor. Bu yüzden otomotivde ilişkilerin başlaması kolay olmuyor ama başladıktan sonra da küçük ve geçici işler olmuyor. Avrupa’da yaşanan reses­yon nedeniyle buradaki ana sanayilerin üretimlerini durdurma riski var. Ama şu anda bunla ilgili net kanıt göremiyorum. Ufak tefek bir gerileme var ama şu anda bü­yük bir problem yaşanmıyor. Eğer Avru­pa’da insanlar araba almaktan çekinmeye başlarsa bu hepimiz için bir problem yarata­bileceği gibi birtakım fırsatlar da doğurabilir. Üre­timde aksaklık yaşandığında, talepteki aksaklık buna paralel olmazsa bu sefer firmalar üretim ya­pabilecekleri lokasyonlara kayacaklar. Türkiye bu anlamda ciddi bir potansiyel taşıyor. Şu anda görü­nen ciddi bir enerji problemimiz yok, Türk lirasının değeri itibariyle ucuz bir üretim merkeziyiz, dolayı­sıyla riskle beraber bir potansiyel de söz konusu. Bunun hangi tarafa gideceğini zaman gösterecek. Bütün dünya bir arayış içerisinde. Daha önce bize çok uzak olan coğrafyalarla şimdi sık sık görüşme­ler yapıyoruz. Orta Afrika ve Kuzey Amerika ülkele­riyle geçmiş yıllarda çok görüşmemiştik. Çünkü lojis­tik maliyetleri ciddi problemler ortaya çıkarıyordu. Günümüzde de lojistik maliyetleri yüksek. Ancak fir­malar pazardaki riskleri görünce, uzaklığa bakma­dan alternatif arayışlarına yöneldiler. Bu yüzden biz­ler için de alternatif müşteriler bakmak için doğru zaman olduğunu düşünüyorum.

Haluk Sami TOPBAŞ

Topbaş Group YK Başkanı

Her kriz yeni bir fırsat

Automotive Meetings’te dünya otomotiv sektörü ile üreticiler olarak bir araya gelme imkanı yakaladık. Olası işbir­liklerimizin ilk temasını sağladığı için bu etkinliğin düzenlenmesinin çok faydalı olduğuna inanıyoruz ve ilgili­lere teşekkür ediyoruz. Üretim port­folyomuzu ve firmamızı tanıtmak için önemli bir fırsat olarak görüyo­ruz. Etkinlik süresince başta Avrupa ülkeleri olmak üzere Hindistan ve Rusya gibi ülkelerden gelen müşteri­lerle tanışarak, olası işbirliklerimiz için çok önemli fırsatlar yakaladık. Sağlanan bu imkanı fırsata çevirmek bizim için yeni iş ortaklıkları kurma anlamını taşımakta. Topçesan Group olarak metal işleme alanındaki 50 yıl­lık tecrübemiz ile Topçesan, ZCF ve Zi­maş fabrikalarımızda ürettiğimiz süs­pansiyon, şasi, geçiş sistemleri, soğuk dövme parçaları, bağ­lantı elemanları ve 3 bin 500 çeşitten fazla endüstriyel parçamızı ziyaretçilere tanıttık. Onlarla deneyimleri­mizi paylaştık. Onlar­dan da çok olumlu geri dönüşler al­dık. Her kriz yeni fırsatlar yaratır. Biz de bu mantık ile hareket ediyoruz. Et­kinlikte görüştüğümüz müşterilere onların çözüm ortağı olmak istediği­mizi vurguladık. Özellikle Avru­pa’daki enerji krizi ülkemiz ve firma­mız için ciddi avantajlar sağlayabilir. Biz, Avrupa standartlarında üretim yapabilme yeteneğine ve tecrübe­sine sahibiz. Uzakdoğu ve Çin uzun teslimat sürelerinden dolayı deza­vantajlı durumda. Jeopolitik konu­mumuzun avantajını ve Avrupa standartlarında üretim kabiliyetimizi kullanarak dünyada yaşanan olum­suzlukları, ülkemiz ve firmamız için fırsata çevirebiliriz.

Ahmet AĞAOĞLU

A Plus Otomotiv YK Başkanı

Pazar payımızı artırabiliriz

Automotive Meetings’e 2017 yılın­dan beri katılıyoruz. Çok efektif bir etkinlik firmamız için. Burada birçok yeni OEM’le tanışma fırsatı yakaladık. İş planlarımızı, yeni işlerimizi bu etkinlikle ilerlettik.

Bu etkinlik Türk otomotiv yan sanayi firmaları için oldukça faydalı. Automotiv Meetings, yabancı firma temsilcileriyle yüz yüze görüşme, firmaların hem kendi hem de Türkiye’nin yeteneklerini ta­nıtma açısından başarılı bir platform.

A Plus olarak sektörde 40 yıldır faaliyet gösteriyor ve iç piyasadaki OEM firmaları tarafından iyi tanını­yoruz. Bizim buraya katılma amacımız yurt dışın­daki OEM’lerle temas kurmak ve var olan irti­batımızı daha da güçlendirmek.

Otomotivde iç ve dış estetik parçalar üreten bir firmayız. Otomasyonla beraber parçalarımız üzerindeki sensör, kamera gibi özellikler daha çok artmakta.

İleriye yönelik, sadece biz değil, bütün otomo­tiv firmaları geleneksel, kendi üretimlerinin dı­şında yazılımsal, optik, elektrik-elektronik aydın­latma dallara girmek ve trendi yakalamak zorundalar. Bizim de orta ve uzun vadede bu tip planlarımız var.

Avrupa’daki resesyon nedeniyle siparişlerde sü­regelen bir düşüş var.

Ancak bu aynı zamanda Türk yan sanayi firma­ları için de bir fırsat demek. Türkiye’nin rekabetçili­ğini kullanarak OEM’ler üzerindeki maliyet baskı­sını azaltabiliriz. Araç üretimindeki düşüşlere rağmen yerlileştirme ve düşük maliyet rekabetçili­ğimizi kullanarak pazar payımızı artırabiliriz.

Tarık SERHATLI

E.C.S. Elektrik Genel Müdürü

Fırsatları iyi değerlendirmeliyiz

3 gün boyunca verimli bir etkinlik ge­çirdik. Hem görüş alışverişi hem ihracat oranlarımızı artırmada faydalı ilişkiler kurma açısından hem de özellikle yerli üreticilerin yurt dışındaki karşılıklarıyla bu­luşmaları açısından faydalı bir organizasyon oldu.

İngiltere’den, Almanya’dan, İtalya’dan Hindistan’dan, Rusya’dan, Belarus’tan ve Özbekistan’dan gelen birçok firma temsilcisiyle etkinlik süresince görüştük. Bu görüşmelerin önümüzdeki dönemde ciddi iş bağlantılarına dönüşebilece­ğini öngörüyorum. Ana işimiz elektrik ve elektrik tesisatı ol­duğu için otomotivde yaşanan elektrikli dönüşüm bizi de çok yakından ilgilendiriyor. Bu işin içinde olmamamız düşü­nülemez. Bu yönde yatırımlarımız ve atılımlarımız da var.

Pandemi, çip krizi, Rusya-Ukrayna savaşı gibi nedenler tüm dünyayı olduğu gibi Türkiye’yi de olumsuz etkiliyor. Bazı OEM firmaları zaman zaman parsiyel duruşlar yaşıyor­lar. Elbette bunun negatif etkileri oluyor. Ancak firmamızın otomotiv yönündeki gidişatı kötü etkilenmedi. Diğer sektör­lere de çalıştığımız için oldukça iyi durumda yolumuza de­vam ediyoruz.

Mehmet TUNAOĞLU

Tunmaksan Otomotiv Gen. Md.

Türkiye Avrupa’daki açığı kapatabilir

Yapılan ikili görüşme­ler neticesinde, firma­ların, ihtiyaçları doğrultu­sunda tedarikçi portföyü oluşturması açısından ol­dukça değerli bir organizas­yon. Firma olarak biz de ilk defa Automotive Mee­tings’e katıldık. Hedefimiz Avrupa haricindeki ülkeler­den gelen müşterilerle bir araya gelmek.

Tunmnaksan Otomotiv olarak 2005 yılında Bur­sa’da faa­liyetleri­mize başla­dık. İlk etapta sadece kalıp imalatı gerçekleştirirken, son 7 yıldır da presleri­mizde seri parça üretimine başladık.

Firma olarak ağırlıklı ola­rak iç piyasaya çalışıyoruz. Portföyümüzde Beyçelik Gestamp, Coşkunöz Hol­ding, Şahince gibi Bursa’nın önde gelen otomotiv yan sanayi firmaları bulunuyor. Bu firmaların elektrikli araç projelerindeki ürünlerini de imal ediyoruz.

Bursa’nın otomotiv sek­töründe önemli bir yeri var. En fazla otomotiv ihracatı yapan şehirler arasında.

Avrupa’daki resesyon ve enerji krizi gibi konuların ülkemize olumlu yansıya­cağını düşünüyorum. Bura­daki firmalar, üretim mali­yetlerinin artması nedeniyle üretimlerini Tür­kiye’ye kaydıracağı kaydı­rabilir. Türkiye Avrupa’da yaşanan üretim açığını ka­patabilir. Dolayısıyla bu du­rum ülkemiz açısından bir fırsat olabilir.

Aysun ÖZTÜRK İNCE

Destek Otomotiv Yürütme Kurulu Üyesi

Firmaların gelişimine katkı

Firmamız, Automotive Meetings organizas­yonuna düzenli katılım sağ­lıyor. Otomotiv endüstrisi kapsamındaki potansiyel ve mevcut müşterilerimizle görüşme fırsatı yakalamak, firmamızın bu alandaki et­kin faaliyetlerini sürdüre­bilmesi ve arttırması anla­mında önem taşımakta.

Bursa’nın bir otomotiv şehri olduğu düşünüldü­ğünde dünyanın her yerin­den gelen araç üreticileri­nin bir arada bulunarak ülkemiz firmalarının gelişi­mine kat­kıda bulu­nacağı ke­sindir.

Önceki yıllardan farklı olarak bu yıl Rusya, Bela­rus, Polonya ve Pakistan ül­kelerinden otomotiv ana sanayi firmaları ile görüş­meler gerçekleştirdik. Oto­motiv söktörüne yönelik olarak bloklift, shock absor­ber-damper, lift ürünleri­mizi sergileme fırsatı bul­duk. Bu ürünlerimiz her türlü binek – yolcu taşıma – ticari araç segmentlerde kullanılan ürünlerdir ve alt montaj elemanlarından biri olarak kullanıldığı yerde pozisyon ayarlama, hareket titreşim ve hareket sönüm­leme ve dengeleme işlemle­rini üstelenmektedir.

Daralma ile ilgili olarak bazı müşteri adaylarımız­dan çip krizi ile ilgili geri dö­nüşler almakla birlikte özel­likle coronavirüs dönemi sonrası tedarik zincirlerin­deki bozulmalar bu krizin tetikleyicisi olmuştur.

Automotiv Meetings proje olarak verimli sonuç­lar elde edilebilecek bir or­ganizasyondur. Bununla beraber yan sanayi ve after­market çalışmaları için de yeni bir organizasyon dü­zenlenmesi faydalı olacaktır.

Mustafa ÇAKIR

Profilsan Satış Koordinatörü

Üretim Türkiye’ye kayacak

Bu etkinlik Avrupa’da ana sanayinin nereye gittiği ve ne olduğu konularında bilgi almak ve Avrupalı yatırımcıların neye yatırım yaptıklarını görmek açısından bizim için oldukça faydalı.

Almanya ve Fransa gibi ağırlıklı olarak Avrupa’dan gelen müşterilere bir araya geldik. İşlerimizi daha üst noktaya taşımak ve büyümek istiyoruz.

Sektörde aktif olarak çalıştığımız bir Alman müşterimiz var. Kendileri otonom araç üreticisi. O firmaya direksiyon süspansiyon parçalarında destek veriyoruz. Avrupa’da yaşanan resesyonun Türkiye’deki otomotiv yan sanayiyi olumsuz etkileyeceğini düşünmüyorum. Almanya’da TIER 1 ve TIER 2 firmaları çok sıkıntıda. Türk tedarikçiler olarak bu firmaların sıkıntısını bir şekilde giderirsek, bu durum ülkemiz için büyük bir şans olacaktır.

Bu noktada ben ilerleyen dönemde Avrupa’daki üretimin Türkiye’ye kayacağını düşünüyorum. Türkiye’de de enerji maliyetleri yüksek ancak Avrupa’da maliyetler euro bazında yüksek. Bu nedenle ülkemizin daha avantajlı olduğunu düşünüyorum. Bu noktada ben Türkiye’nin söz konusu talebi karşılayabilecek kapasitede olduğu kanaatindeyim. Kendim de Almanya doğumluyum ve uzun yıllar Almanya’da çalıştım. Gözlemlerim ve deneyimlerime göre, Türkiye’nin Avrupa’ya taş çıkartacak bir ülke olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim.

Binay AZMAN

Prometal Satış Müdürü

Firmalar Türkiye’ye yönelmeye başladı


Firmamız 2000 yılından bugüne döküm sektöründe faaliyet gösteriyor. 5 ortaklı bir Türk firmasıyız. 2006 yılında Bursa OSB’deki tesisimize taşındık. Firmamızın cirosu yıllık 20 milyon euro civarında. Zamak ve alüminyum alaşım yüksek basınçlı döküm parçaları imal ediyoruz. Yüzde 90 otomotive çalışıyoruz. Üretimimizin yüzde 70’ini ihraç ediyoruz. Ağırlıklı ihracat pazarımız Avrupa olmakla beraber, bunun dışında Kuzey Amerika, Brezilya, Çin, Hindistan ve Güney Afrika ülkelerine de ihracatımız var.

Automotive Meetings’e 3’üncü katılışımız oldu. Bu etkinlik sektördeki firmalara yeni fırsatlar sunması açısından oldukça önemli bir organizasyon. Automotive Meetings bizim için OEM ve TIER 1 firmalarıyla buluşma noktası. Burada projeleri yeni iş anlaşmalarına dönüştürme, firmamızı tanıtma ve firmamızın kabiliyetlerini anlatma fırsatı yakalıyoruz. Bu yılki etkinlik bizim için daha da önem taşıyordu. Çünkü Avrupa’daki enerji kriziyle beraber özellikle döküm ve alüminyum döküm sektöründe pek çok OEM ve TIER 1 firmalar Türkiye’ye yönelmeye başladı. Biz de bu fırsatları değerlendirmek istiyoruz. Bu anlamda döküm sektörünün daha öne çıktığı kanaatindeyiz. Bu durum sektördeki tüm firmalar için geçerli. Bu etkinlikte de işbirlikleri gerçekleştirdik, yeni firmalarla tanıştık. Bu bağlantıların bu sene olmasa bile önümüzdeki süreçte iş ortaklıklarına da dönüşeceğini umut ediyoruz.

Otomotivdeki dönüşüm alüminyum döküm sektörünü daha çok etkiliyor. Çünkü malzemeler hafif olduğu için parçalar daha fazla artıyor. Bu anlamda bizim de alüminyum soğutucu parça, far parçaları gibi çeşitli özelliklerdeki projelerimiz artış gösterdi.

Avrupa’daki resesyon sektörümüzün ihracatını olumsuz etkileyecek. Bunun yansımalarını henüz siparişlerde görmüyoruz. Ancak geçmiş yıllarda ani düşüşler olduğuna şahit olduk. Biz de bu çerçevede kendi tedbirlerimizi alarak yolumuza devam ediyoruz. İhracatta yüzde 10 – 15 civarında bir düşüş yaşanabilir.

Burak ULCAY

Bumesh Technics Kurucu Ortağı

Kilit ülke haline geliyoruz

Firmamız 2021 yılının Ağustos ayında kuruldu. Tamamen sac ve metal üzerine çalışıyoruz. Hem seri parça üretimi hem de bunların kalıplarını, tasarımını ve imalatını yapıyoruz. 5 bin metrekare kapalı alana sahip bir fabrikamız var. Bunun 2 bin metrekaresi kalıphane, geri kalan 3 bin metrekaresinde ise seri üretim yapıyoruz. Fas, Almanya, Romanya, Polonya, Avusturya ve İsrail gibi ülkelere ihracat gerçekleştiriyoruz. Özellikle kalıp alanında enternasyonal çalışıyoruz. Seri kalıpta TIER 2 konumundayız. Yeni kurulan bir firma olarak Automotive Meetings etkinliğine ilk defa katıldık. Etkinlik beklentilerimizi fazlasıyla karşıladı. Etkinliğe katılmamızdaki asıl amaç yeni firmalarla tanışabilmek ve onlara kendimizi tanıtabilmek. Etkinlik süresince Fransa, Almanya, ABD ve Türki cumhuriyetlerden gelen müşterilerle bir araya geldik. Bu anlamda Automotive Meetings bizim için oldukça verimli geçti. Görüşmek istediğimiz her firmayla görüşme fırsatı yakaladık.

Pandemi, sonrasında yaşanan çip krizi ve Rusya-Ukrayna savaşı gibi nedenlerden dolayı bitmeyen bir kaosun içindeyiz. Ancak ben otomotivin daha fazla duruşa geçeceğini ya da kriz yaşayacağını düşünmüyorum. Otomotiv dip noktasını zaten gördü. Gözlemlediğim kadarıyla Avrupa’daki firmalar yeni projelerini ortaya dökmeye başlıyor. Bunu yapmak zorundalar. İnanılmaz bir talep var. Ancak farklı etkenlerden dolayı arz olmuyor. Ama bunların çözülmesi için herkes kendi bünyesinde bir gayret içerisinde. Türkiye bu noktada kilit bir ülke haline gelmeye başladı. Avrupa, içinde olduğu krizi nasıl yönetebileceğinin stratejisini tam olarak belirleyemedi. Türkiye gibi ülkelere ihtiyacı var.

Enis ÖZERDEM

Omtec Otomotiv Paz. M.

Gelecek yıldan umutluyuz

Satış sonrası tarafta faa­liyet gösteren bir firmayız. Ancak yavaş yavaş OEM’e açıl­mak istiyoruz. Bu kapsamda tam bizim aradığımız şartları yerine getiren bir platform Automotive Mee­tings. Bu açıdan da oldukça verimli bir etkinlik geçir­diğimizi söyleyebilirim.

Automotive Meetings, özellikle bizim gibi firma­lar için yeni müşteri bulma açısından çok önemli. Di­ğer firmalar da halihazırda birçok müşteriyle çalışı­yorlar. Onların da kendi müşterileriyle tekrar bir araya gelmesi anlamında olumlu bir organizasyon. Örnek verecek olursam, Renault’un hemen hemen tüm satın alma ekibi Automotive Meetings’teydi. Bu fırsatı başka bir platformda yakalayamazsınız.

Etkinlik süresince ağırlıklı olarak Avrupa bölge­sinden müşterilerle görüştük. Bunun yanında yerli firma temsilcileriyle de görüşmeler gerçekleştirdik.

Avrupa’daki resesyon nedeniyle bu bölgedeki OEM’lerden aldığımız mesajlar daha çok siparişlerin Türkiye’ye yöneleceği doğrultusunda. Çünkü, özel­likle iş gücü maliyetleri ve yaşanan enerji krizinden Türkiye’nin daha az etkilenmesi satın almayı Türki­ye’ye doğru kaydıran faktörlerin başında geliyor. Ör­neğin Renault’un tüm merkezi satın alması Türkiye üzerinden yürütülüyor.

Bu da bizim gibi üreticiler için büyük bir avantaj oluşturuyor. Tüm bunlar ışığında firma olarak önü­müzdeki yıl için kendimize yüzde 15 büyüme hedefi koyduk. 2023’ün, 2022 yılına göre çok daha olumlu geçeceğini düşünüyoruz.

Fikri NEĞİŞ

HD Kauçuk Operasyonlar Direktörü

Ticaret gelişiyor

Automotive Meetings etkinliğine ilk defa katılıyoruz. Bursa, otomotivde çok önemli bir konuma sahip. Türki­ye’deki otomotiv endüstrisi ihracatının yüzde 25’i bu bölgedeki firmalar tarafın­dan gerçekleştirilmekte. Bu sebeple Meetings’in Bursa’da yapılması çok daha anlamlı.

Burada hem sempozyumlarda sektör­deki son gelişmeleri uzmanlarından din­leme fırsatı yakalarken diğer yandan da B2B toplantılarıyla ticaretimizin kültürel ve ekonomik anlamdaki bağlantılarının daha da gelişmesi imkanına kavuşuyoruz.

Tüm bu unsur­lardan dolayı bu oluşumu oldukça faydalı buluyorum. Denizli merkezli bir firma olarak Auto­motive Meetings’in hem iç pazardaki pa­yımıza hem de ihra­catımıza katkı sağla­yacağını düşünüyorum. Firma olarak üretimimizin yüzde 75’ini ihraç ediyoruz. İhracat pazarlarının payını bu tür etkinlik­lerle her geçen gün arttırıyoruz.

Etkinlik süresince ağırlıklı olarak Av­rupa firmalarıyla diyaloglar kurduk. Ger­çekleştirdiğimiz toplantıların önümüzdeki süreçte daha güçlü ticari bağlantılara dö­nüşmesini bekliyoruz. Firma olarak üre­tim portföyümüzde ağır vasıta araçlarının süspansiyon parçaları var. Motor takoz­ları, körükler, burçlar gibi ürünlerimizi bu­rada başarıyla sergiledik. Avrupa’daki re­sesyon ve otomotiv üreticilerinin imalatlarını azaltması sektörümüzü el­bette etkiliyor. Enerji maliyetlerinin art­ması da bunda çok etkili oldu. Ancak bir süre sonra bunun normale döneceğini dü­şünüyoruz. İleriki zamanlarda daha uy­gun bir ortama geleceğimizi öngörüyoruz. Bu risklere karşı projeler geliştiriyoruz.

Üretime yönelik yatırımlarımızı yakın vadede gerçekleştireceğiz. Enerji maliyet­lerini düşürmek için yenilenebilir enerji kaynaklarını kullanmaya başladık. Orta vadede de ilgili çalışmalarımız var. Bunlar hayata geçtiği zaman daha etkin bir şe­kilde üretimimize devam edeceğiz.

Dr. Nuh YALÇIN

Consept Test ve Tek. Mrk. Firma Sahibi

Avrupa’da sayılı laboratuvar arasındayız

Consept Test ve Teknoloji Merkezi 2002 yılında kuruldu. 20 yıldır elektrik elektronik sistemlerinin ulusal ve uluslararası onaylarının alınması, bunların tüm testlerinin tek lokasyonda tamamen yerli bir şekilde yapılmasıyla ilgili faaliyet gösteriyoruz. ABD akredi­tasyonumuz var. Vermiş olduğumuz ra­porlar ABD, Avrupa, Asya-Pasifik ülkele­rinin tamamında geçerli. Firmalar bu raporlar sayesinde ürünlerini bu pazar­lara rahatlıkla sokabiliyorlar ve ürünle­rinin kalitesinden emin olabiliyorlar. Ayrıca bu raporlar büyük firmalarla çalışmak isteyen firmalara da avan­tajlar sağlıyor. Bi­zim gibi laboratu­varların sayısı ülkemizde çok fazla değil, Avrupa’da da çok sayılı. Bü­yüklük olarak bakıldığında Avrupa’da ilk 10 arasında yer alıyoruz. Yetkinlik ve kapsam alanında ise mobilitenin yer al­dığı tüm otomotiv firmalarının olmazsa olmaz dedikleri noktada test hizmeti su­nuyoruz.

Ar-Ge ve tasarımda merkez olduk Ar-Ge ve tasarımda merkez olduk

Automotive Meetings’e ilk defa katıl­dık. Burada alıcı ve satıcı bir arada. Alıcı ve satıcı arasındaki köprüde bizler yer almalıyız. Alıcının ürüne güvenebil­mesi, satıcının da ürününü güvenle sa­tabilmesinin yolu bizden geçiyor. Türki­ye’de üretim yapmak isteyen firmaların Ar-Ge sürecinden itibaren destek olup, onları bir noktaya taşıyabilmek için çalışıyoruz. Aynı za­manda uluslararası are­nada da bu desteğin kabul ediliyor ol­ması çok ciddi bir avantaj. Verdi­ğimiz test hiz­metleri için fir­malar Avrupa’da 7 – 8 ay sonraya randevu alabi­liyor. Bu hiz­metleri yerli bir firma olarak sun­mamız ülkemiz açı­sından büyük bir avantaj sağlıyor