Değerli okurlar, otomobillerin geleceğine dair öngörülerimi sizlerle paylaşmak isti­yorum.

Bence otomotivde gelecek hidrojenle gele­cek, elektrik yancısı/yardımcısı olacak. Tam elektrikli araçların geçiş dönemi olduğunu düşü­nüyorum. Sektörde ileri gelen birçok ana ve yan sa­nayi bu konuda çok yol aldılar ve almaya devam ediyorlar.

Hidrojen gazı, oksijen ile reaksiyona girerek yanma sürecinde sadece su buharı ve ısı açığa çıkarır, elektrik enerjisi üreten bir yakıt hücresinde kullanılabilir.

l Hidrojen enerjisi, düşük karbon salınımı ile sürdürülebilir bir enerji kaynağıdır,

l Hidrojen gazının üretimi ve depolanması mali­yetli ve zorlu bir süreçtir,

l Üretimi ve depolanmasında karşılaşılacak çevresel riskler ve etkilerde dikkate alınmalıdır,

l Dolayısıyla, bu maliyetler yapılacak teknolojik ça­lışmalarla hızla aşağı çekilecektir,

l Gri, mavi, yeşil, moleküler/mor ve turkuaz olarak adlandırılan çeşitleri vardır. Üzerinde yoğun olarak ça­lışılan ve epey yol alınan diğer bir konu da otonom (sürücüsüz) araçlar. Her ne kadar sokaklarda çokça denemeleri yapılsa da ben tam otonom araçların günlük hayatın içerisinde kullanımına izin verilme­mesi ve yasaklanması gerektiğini düşünüyorum hatta uçan araçların da…

l Yıllardır yapılan denemelerde çok sayıda ölü ve yaralanmalı kazalar yaşandı,

l Raporlar incelendiğinde kazalar ve kayıplar azalmıyor, artış gösteriyor,

l Aracı kontrol eden bir yapay zekaya olası kaza anında önce kimi koruyacağı söylenecek?

l Araç sahibi, yaya, erişkin, çocuk? Bu soruları daha karmaşık yapabilirsiniz,

l Bu kazalardan kim/kimler sorumlu tutulacak?

l Hukuki alt yapısı nasıl kurulacak, sigortacılar onaylar mı? Yukarıdakilere benzer çok soru üretebilir­siniz,

l Bence otonom araçlar, bizim metrobüs hatları gibi tahsisli yollarda ve rotalarda mümkünse insan değil yük taşımalılar (kara, demir, deniz yolları önce­likli),

l Otonom özellik sürücülerin kontrolünde onlara destek amaçlı kullanılabilir,

l Uçan araçlarda (sürücülü olsa dahi), altında yerle­şim bulunmayan rotalarda kullanılmalı, yoksa başı­mıza taş yağar

Diğer bir konuda; ülkemizde teknolojik yeni nesil araçlara geçiş dönemi ne kadar zaman alır?

l Ülkemizdeki araç parkına baktığınızda,

l Her ne kadar elektrikli araç satışları çok yüksek oranlara çıksa da,

l Bu araçları üst gelir grubundakiler alabiliyor,

l Mevcut gelirlerle ülkemizde yeni araç almak, aracı yenilemek nüfusun büyük bir bölümü için hayal,

l Marka sahiplerine bağlı satış ağları ne yazık ki kontrollü uygunsuz satış ve kazanç içerisindeler,

l 1 MTL’ye araç yok ama 1.2 MTL verirsen tez­gâh altından buluruz, 200 BTL niçin?

l Devletin getirdiği yasak ve uyguladığı cezalar sa­dece tespit edebildiklerine geçerli,

l Benzer durum devam ediyor,

l Ben diyorum ki; Avrupa’nın kendine koyduğu fosil yakıt yasaklamasından açığa çıkacak araçları ülkemizde değerlendirelim,

l Fiyatlar aşağı gelir, araç yaş ortalaması artar, moral olur. Önerime sanayinin büyük bir kısmı karşı çı­kıyor biliyorum,

l Peki vatandaş ne yapsın !

Benim penceremden böyle gözüküyor…

İnsanlar kurumlar için değil kurumlar insanlar için var olmalı. Saygılarımla.