Günümüz dünyasında en önemli konulardan biri ulaşımdır. Yerleşim yerlerinde, ülke genelinde, ülkeler ve kıtalar arasında ulaşım çeşitli şekillerde yapılmaktadır. Kara-Hava-Deniz ve Demiryolu Bunlardan; Karayolu ve Denizyolu çok eskilerden beri insanlığın hizmetinde ve gelişerek bugünlere gelmiş. Demiryolu ve Havayolu ise daha yakın tarihlerin ulaşım imkanları Günümüzde; teknolojinin katkılarıyla, insanlara daha hızlı ve daha konforlu ulaşım imkanı sağlanıyor.

İnşaatın bu konudaki varlığının hangi ölçüde olduğuna biraz detaylı bakalım:

1-Karayolları:
Tüm alt yapı işleri, üst yapı işleri, köprüler, tüneller, viyadükler bu kapsamda Bölünmüş yollar ve otoyollar; sürüş güvenliği ve konforu açısından ülkelerin her zaman gündeminde Ülkemizde; KGM (Karayolları Genel Müdürlüğü) 67.119 kilometrelik yolun yapımı, bakımı, yenilenmesiyle sorumlu ve yetkili. Müteahhitler vasıtasıyla yapılan bu inşaat işleri, son 30 yılda yapım kalitesi ve hızı yönünden büyük gelişme kaydetti.




2-Denizyolları:
70'li yıllara kadar sahil kentlerimiz için önemli bir ulaşım yolu iken, şimdilerde karayollarında ve taşıma araçlarındaki gelişmeler Deniz ulaşımını ancak kısa mesafeler için tercih edilir hale getirdi. Marmara ve Boğaz Liman inşaatlarındaki ve ekipmanlarındaki gelişmeler özellikle yük taşımacılığındaki önceliğini koruyor. Denizyolu ucuz ulaşım açısından tercih ediliyor.

3-Demiryolu:
Alt ve üst yapıları ile önemli bir inşaat kolu Özellikle düzgün araziler için ucuz bir yapım bedeliyle gerçekleştirilebiliyor. Günümüzde normal hızlı, yüksek hızlı ve çok yüksek hızlı trenler (TGV-ülkemizde henüz yok) ile ulaşım gerçekleştiriliyor. Ayrıca Yeraltı Metrosu, Raylı sistem ve hemzemin tramvay ile kent içlerinde ulaşım sağlanıyor. Ülkemiz kentlerinin bir bölümünde bunlar mevcut. Demiryolu ulaşımı oldukça ekonomik. Bu konuda hem yerel yönetimler, hem de merkezi idare ciddi çalışmalar yapıyor.

4-Havayolu:
19. Yüzyıldan günümüze çok büyük gelişmeler gösteren bu ulaşım şekli; hava araçlarındaki gelişmeler, havalimanlarında kullanılan modern teknoloji ile zaman kazanımı açısından en öne çıktı. Artık yalnız karada değil, denizde de (dolgu zemin üzerinde) pistler yapılıyor. ORGİ (Ordu-Giresun) Havaalanı ülkemizdeki ilk uygulama örneği olarak çalışmaya başladı. Rize/Hopa arasında da böyle bir proje uygulanıyor. Havacılık Sanayisinde ülkemizdeki gelişmeler, önümüzdeki yıllarda bu konuda yeni yatırım projeleri doğuracaktır. İstanbul'da inşaatı tamamlanmakta olan Yeni Havalimanı boyutları ve kapasitesi bakımından Dünyanın en büyüklerinden biri olacak. Sadece Terminal Binasında 1 milyon metreküp beton kullanılacak olması inşaatın boyutunu bize göstermektedir. Bu havaalanını 5 yerli firmanın oluşturduğu bir girişim grubu yapmaktadır. İnşaatı 4 yıl süren bu yapımdaki çalışan sayısı en üst dönemde 20.000 kişiye ulaştı. Normal çalışma döneminde ise 4.000 kişiye iş imkanı sağlayacaktır.

Tüm bu ulaşımla ilgili yatırımların her yıl artan bir tempoyla, ekonomik gücümüzün yettiği ölçüde sürecektir. Gelişmiş ülkeler bu yatırımlara çok eski yıllarda başlamalarına rağmen halen devam ediyorlar. Çünkü ulaşım süresi ucuzluk ve çevre duyarlılığı öncelikleri değiştirebiliyor. Gelecek yazımda kent içi ulaşım konusundaki görüşlerimi belirtmek istiyorum.
Kalın sağlıcakla.

Sayı: 1171 - Sayı'nın Kapağı