Dünyanın en büyük otomobil üreticileri, 2040 yılına kadar tüm yeni araçları sıfır emisyon yapma taahhüdünü imzalayamadılar.
Toyota, Volkswagen, Stellantis ve Hyundai, 10 Kasım’da İskoçya’nın Glasgow kentindeki COP26 iklim görüşmelerinde açıklanan Sıfır Emisyonlu Otomobil ve Minibüs Deklarasyonu’na imza atanlar listesinde görünmüyor.
Deklarasyon, otomobil üreticileri Volvo, Ford, Mercedes-Benz ve Jaguar Land Rover’ın yanı sıra 33 ulusal hükümet, bölgesel otorite ve rideshare hizmeti olan Uber de dahil olmak üzere 100’den fazla imza sahibi tarafından desteklendi. Başlıca üretim ekonomileri Almanya, Çin, Japonya ve ABD, 2035 yılına kadar “lider pazarlarda” sıfır emisyonlu araç satışı taahhüdünü imzalamadılar. Dünyanın en çok karbon salımı yapan iki ülkesi olan ABD ve Çin’in böyle beklenmedik bir davranış sergilemesi, karşı karşıya olduğumuz iklim krizinin ne kadar ciddi olduğunu gösteriyor.
Ancak bu davranışa yanıt veren çevre grupları, emisyonlarını azaltmak ve küresel ısınmayı 1,5C’nin altında tutmak için daha güçlü eylemlere ihtiyaç duyulacağı konusunda uyardı.


Çevre yardım kuruluşu Greenpeace, bildirgeyi “hayal kırıklığı yaratan derecede zayıf” olarak nitelendirdi.
Birçok üretici, içten yanmalı motorlu taşıtların üretimini sona erdirmek için kendi taahhütlerini zaten vermişti. Bu yılın başlarında Stellantis, Opel markasının 2028 yılına kadar Avrupa’da %100 elektriğe geçeceği ve İtalyan markası Alfa Romeo’nun 2027 yılına kadar EV’lere sıçrayacağını duyurdu. VW ayrıca, 2035 yılına kadar Avrupa’da yalnızca akülü elektrikli modeller satmayı planladığını açıkladı.
Glasgow bildirisine imza atan İsveçli otomobil üreticisi Volvo hem endüstrinin hem de hükümetlerin fosil yakıtlardan uzaklaşmayı hızlandıracağını umduğunu söyledi.
Volvo CEO’su, “2030 yılına kadar sadece elektrikli otomobil üreticisi olma planımız sektördeki en iddialı planlardan biri, ancak sıfır emisyonu tek başımıza gerçekleştiremeyeceğimiz de aşikar” dedi.