Pandemi den sonra bütün iş dünyasında gidişatın seyri değişti.
Bu seyir maalesef olumlu yönde gelişmiyor. Özellikle pandemi den sonra yine döviz bazında emtia fiyatlarında çok büyük artışlar gösterdi.
Hatta Avrupa ve Uzak Doğu piyasalarında yaygın olarak kullanılan ana hammadde çeşitleri, inişli çıkışlı fiyatların yanı sıra tedarikte de sıkıntılar yaşanıyor.
Aynı zamanda üretim alanında kullanılan bütün materyaller değer kazandı ve tezgah altından satılmaya başladı.
Bütün bunlara bir de nakliye ve taşımacılıkta çok önemli. Fakat deniz, nehir, kara ve tren taşımacılığın en önemli aparatlarından biri olan konteyner sıkıntısı baş gösterdi.
Bütün bunlar başta Amerika ve AB ülkeleri ile AB’den ayrılan İngiltere de dahil olmak üzere pandemiden dolayı üretimde kısılmalara neden oldu.
Derken otomotiv, beyaz eşya ve teknolojik ürünlerde tüketilen çip sıkıntısı da eklenince…
Daha da olumsuz bir hal almaya başladı ekonomiler.
Şimdilerde ise Çin başta olmak üzere ABD ve AB liginde tedarik sıkıntısı baş gösterdi.
Tedarik sıkıntısının neticesi de her türlü üründe sıkıntı oluşmaya başladı.
Arz ve talep dengesi bildiğiniz gibi ekonominin altın kuralı.
Sıkıntısı çekilen mal ve hizmet her zaman pahalıdır.
Tabii ki bu durum ürünler üzerindeki bütün enstrümanlara etki etmeye başladı.
Üreten, taşıyan, satan ve en sonunda satın alan tüketiciye kadar zincirleme sorunlar oluşmaya başladı.
Üretici olarak bizler de bu sıkıntıları zaman zaman yaşıyoruz.
Tedarik zincirinin içinde bulunan herkes aslında aynı gemide yolculuk yapıyor.
Zaten zincirin halkalarından biri koptu mu sistem çalışmıyor ve zararını herkes çekiyor.
Dünyadaki otoriteler, deniz başta olmak üzere taşımacılık sistemlerinin güçlenmesi için yeniden yatırım yapılması, gelecekte buna benzer krizler yaşanmaması için en iyi yöntem diyorlar ama kısa vadeli bir çözüm değil elbet.
Ülkemizde şimdilik tedarik zinciri olarak, bir sıkıntı yok ama yurt dışı kaynaklı sıkıntılar yavaş yavaş ucunu göstermeye başladı.
Şöyle ki mal hazır ama göndermeye nakliye aracı yok, zamanında gitmeyen mal bir sonraki siparişin iptali anlamına geliyor ki çok kötü bir durum.
Bir anlamda ihracatçılarımızı tedarik zinciri sıkıntısı, hatta korkusu sardı.
Çünkü geri tepen sipariş işin durması anlamına geliyor ve en büyük üreticiden en küçük üreticiye kadar uzanıyor.
Umarım ve dilerim kısa vadede bu sıkıntılar ortadan kalkar hem de bütün dünyada.
Uzmanlar 2022 yılında da tedarik sıkıntısının devam edeceğini söylüyorlar.
Bir kez daha umarım ve dilerim olmaz ve en kısa sürede çözülür.
Saygılarımla…