Elif Didem DANACIOĞLU

Geleneksel araçların yerini elektrikli, bağlantılı,yapay zekaya sahip otonom araçlara bıraktığını ifade eden otomotivciler, ulaşım maliyetlerini düşürecek olan robot-taksiler/robot-araçlar gibi yeni iş modellerinin çıkacağının altını çizdi.Tedarikçi firmalar açısından ise gelecekte ayakta kalabilmek için kaliteli, ucuz, hafif, sürdürülebilir-çevreci ürünler üretmek büyük önem taşıdığı vurgulandı.

Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği'nin (OİB) sektörde katma değerli ürün ve teknolojileri geliştirmek amacıyla "Otomotivde Dijital Dönüşüm temasıyla düzenlediği Otomotivin Geleceği Tasarım Yarışması'nda dereceye girenler ödüllendirildi. Türk otomotiv endüstrisinin tek koordinatör birliği olan OİB tarafından Ticaret Bakanlığı desteği ve Türkiye İhracatçılar Meclisi koordinatörlüğünde bu yıl 8'incisi düzenlenen Otomotivin Geleceği Tasarım Yarışması, sektörün geleceğine ışık tuttu. Sabancı Üniversitesi'nde 9-10 Mayıs'ta gerçekleşen programın ilk gününde yarışmaya en çok proje gönderen üniversite ve Ar-Ge merkezi ödülleri ile İNOVALİG ödülleri dağıtılıldı. OİB'in sürücüsüz, yapay zekaya sahip, birbiriyle bağlantılı ve elektrikli araçların kullanımının giderek yaygınlaştığı bir çağda Türkiye'nin sadece üretim değil, aynı zamanda Ar-Ge, yenilik ve tasarım merkezi olma vizyonuyla imza attığı yarışmada, kazananlara toplam 250 bin lira ödül dağıtıldı.
OTOMOTİVDE YILIN
YENİLİKÇİ TASARIMLARI ÖDÜLLENDİRİLDİ
Yarışmaya en çok proje gönderen üniversite ödülünü 20 proje ile Gazi Üniversitesi alırken, Ar-Ge Merkezi ödülünü de Yeşilova Holding aldı. İnovaLİG ödüllerini ise Beyçelik Gestamp ve Estaş aldı.
"OTOMOTİVDE
DİJİTAL DÖNÜŞÜM
OİB otomotivin geleceği tasarım yarışması Sabancı Üniversitesi'nde gerçekleşti. OİB desteğiyle otomotiv girişim şirketlerinin değeri 106 milyon TL'ye ulaştı. Her dört dakikada 12 araç üreten, 10'unu ihraç eden otomotiv sektöründe 148 bin dolarlık gelir elde ediliyor. İhracatın 13 yıldır üst üste lideri olan otomotiv sektöründe Türkiye'nin Ar-Ge ve Tasarım Merkezi olmasını sağlayacak Otomotivin Geleceği Tasarım Yarışması'nda 10 finalist proje birincilik için yarıştı. Yarışmada tır dorsesi kazalarında araç sıkışmasını önleyecek tampondan otonom araçlar için blok zinciri ile şarj enerji paylaşımına ve çevreci atık çay lifi katkılı plastik granüllere kadar 10 yenilikçi proje yer aldı. "Otomotivin Geleceği Tasarım Yarışması, Türkiye'nin otomotiv sektöründe sadece üretim değil, aynı zamanda Ar-Ge, Yenilik ve Tasarım Merkezi olması vizyonu ile hayata geçirildi. Türk otomotiv endüstrisinin ihracattaki tek temsilcisi olan Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) tarafından 2012 yılından bu yana Ticaret Bakanlığı desteği ve Türkiye İhracatçılar Meclisi koordinatörlüğünde düzenlenen yarışmada, dereceye girenlere toplam 250 bin TL ödül, yurtdışında eğitim hakkı ve İTÜ ARI Teknokent iş birliğinde kuluçka merkezinde projelerini geliştirme hakkı tanınıyor. "Otomotivde Dijital Dönüşüm temasıyla sektörün geleceğine ışık tutan yarışmada, OİB Yönetim Kurulu ev sahipliğinde girişimcileri ve yatırımcıları bir araya getirdi. Yapılan çok sayıda başvuru arasında 38 projenin jürinin değerlendirmesine alındığı yarışmada, finale kalan 10 yenilikçi çalışma arasında tır dorsesi kazalarında araç sıkışmasını önleyecek enerji sönümleyici dorse tamponundan elektrikli ve otonom araçlar için blok zinciri ile geliştirilen şarj enerji paylaşım ağına, araç içi birçok parçanın üretimine uygun düşük maliyetli ve çevreci atık çay lifi katkılı plastik granüllerden alerjik etki yaratmayan otomotiv döşemeleri için ekolojik deri gibi gibi projeler bulunuyor.

M. Gürcan Karakaş - Türkiye'nin
Otomobili Girişim Grubu CEO'su
"Yerli otomobilin 1.000'e özelliğini belirledik
"Küresel rekabet eden, yeni nesil doğuştan elektrikli, otonom sürüş seviyesi 3'e hazır, bağlantı ve internete uyumluluk olarak başından itibaren planlı, akıllı bir cihaz olacak. TOGG olarak şarj altyapısından nesnelerin bağlantısına, yeni start up'lardan yeni yan sanayilere kadar geniş bir mobilite ekosistemi oluşturacağız.Türkiye'nin teknoloji konusunda sinerji yaratacak şirketleri bünyemizde. Büyüyen segmente yatırım yapacağız. 2022 yılında C segmenti SUV araçla pazara giriyoruz. İki-üç yıldan sonra AB merkezli ihracat pazarlarına yönlendirmek istiyoruz. Bu projenin hesabı, kitabı aslında 15 sene. 2022 yılına kadar piyasaya çıkana kadar, her hafta her ay ne yapacağımız programlandı. Planı tıkır tıkır işletiyoruz. Gelecekte ev, işyerinden sonra otomobilin kendisi teknoloji ile bir yaşam alanına dönüşecek. Otomotivin mobilite ekosistemine dönüşümü bu anlamda önemli bir fırsat yaratıyor. Akıllı evler, binalar, şehirler ile etkileşimi olan bir dünyadan bahsediyoruz. Biz de bu nedenle bir otomobilden daha fazlasını hedefliyoruz. Otomobilin 1.000'e yakın özelliğini bugünden belirledik.Dünyada 29 OEM firmasının mobilite ekosistemine 10 yılda 300 milyar dolar yatırım planladı.Sadece Çin 136 milyar dolar yatırım yapacak. 2022 yılına kadar da 60 yeni model elektrikli araç piyasaya girecek. Çin'de 500 start up şirketi var. 1 milyar dolardan 5 milyar dolara kadar paraları var. Ve bu şirketlerin dörtte üçü sadece araçlarda mobilite sistemi ile ilgileniyorlar.


Steven Young - Bosch
Türkiye ve Ortadoğu Direktörü
"250 milyar dolarlık büyüklük
"Nesnelerin interneti pazarı 2020 yılında 250 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaşacak. 2025 yılında 55 milyar adet akıllı cihaz birbiriyle bağlantılı olacak ve yine 2025 yılına kadar sektörde 15 trilyon dolarlık bir yatırım olacak. Bosch da bu pazar için her yıl 400 milyon Euro yatırım yaptı. Ayrıca mobilite ve bağlanabilir yönteme odaklandık, kazasız, stressiz ve emisyonsuz mobilite sağlamak istiyoruz.


Antoine Aoun - Oyak Renault Genel Müdürü
"Türkiye pazarınayatırıma devam edeceğiz
"Türkiye pazarına yatırıma devam edeceğiz. Oyak Renault olarak yılda 378 bin otomobil üretiyoruz, üretimlerinin yüzde 80'ini ihraç ediyoruz.İhracatımız 3 milyar Euro'yu geçiyor. 7 bin civarında çalışana sahibiz. Türkiye'ye yatırım yapmaya devam kararı aldık. Biz bu pazarın gücüne inanıyoruz. Dijital dönüşümde iki yılda en üst seviyeye ulaşacağız. Türkiye mühendis ve teknisyen açısından çok zengin. Avrupa ve dünya ile yarışacak düzeyde hatta onlardan daha da ileri seviyede.

Ali İhsan Yeşilova – Yeşilova Holding YKB
"Otomotiv kabuk değiştiriyor
"Otomobil icadından beri insanların hayatına yaşamını kolaylaştırıcı bir unsur olarak girdi, gün geçtikçe de insanlarla ilişkileri artarak sürdü. Dünyada yaşanan bu hızlı değişimle beraber özellikle yazılım sektöründeki bilişimdeki hızlı değişimle birlikte önemini yitirmeden kullanımı farklılaşarak ve kabuk değiştirerek yoluna devam ediyor. Dünyada çok hızlı teknolojik değişim var. Bu hızlı değişimde en çok payı otomotiv sektörü alıyor. Çevreci bir kabuğa bürünerek otomotiv sektörü yoluna devam ediyor.

Baran Çelik - OİB Yönetim Kurulu Başkanı"Yeni iş modelleri çıkacak
"Son 13 yıldır Türkiye'nin ihracat şampiyonu olan otomotiv endüstrisi dünyada kalite bilinci, üretim kabiliyeti, tedarik alt yapısı olarak mükemmel bir noktada ve aranan bir üretim merkezi konumunda.Yarışma ile hedefimiz üretim merkezi konumuna, tasarım ve geliştirme yeteneklerini de eklemek. Otomotiv endüstrisinde 100 yılda yaşanan gelişim ve değişim, bugün 10-15 yılda yaşanıyor. Türkiye'nin, yüksek teknoloji ve dijital dönüşüme dayanan bu değişimin bir parçası olması için araştırmacı, yenilikçi, yaratıcı ve girişimci gençlere her zamankinden daha fazla ihtiyaç duyuyoruz. Etkinliğimiz ile yeni nesle, yeni girişimcilere liderlik ediyor, yeni düşüncelerin hayata geçmesi, ihracata ve ülke ekonomisine kazandırılması için çaba gösteriyoruz. Yeni girişimcileri otomotiv dünyası ile tanıştırıp, onları otomotiv dünyasına dahil etme ve onları gelecek için yönlendirme fırsatına da ulaşıyoruz. Türkiye otomotiv endüstrisi geçen yıl Cumhuriyet tarihinin ihracat rekorunu kırarak 31,6 milyar dolara ulaştı. Ülke ihracatının yaklaşık beşte birini tek başına gerçekleştirdi.Geçen yıl adet bazında motorlu taşıtlar ihracatımız 1,3 milyon adet, motorlu taşıtlar üretimimiz ise 1,55 milyon adet olarak gerçekleşti. Ülkemizde üretilen motorlu araçların yüzde 85'i ihraç edilirken, toplam otomotiv ihracatımızın da yüzde 78'si AB ülkelerine yapılıyor. Üretim kapasitemiz 2 milyon adede ulaştı. Hem ticari araçlar hem de binek otomobillerde önemli bir ihracatçı olan ülkemiz, dünyanın 15. Avrupa'nın ise 5.büyük motorlu araç üreticisi konumunda bulunuyor. Bu durum tedarik endüstrisi üretimine ve ihracatına da olumlu yansıyor. Geleneksel araçlar yerini elektrikli, bağlantılı, yapay zekaya sahip otonom araçlara bırakıyor. Ulaşım maliyetlerini düşürecek olan robot-taksiler/robot-araçlar gibi yeni iş modelleri çıkacak. OEM'lerin, endüstri içerisindeki bu dönüşümün itici gücü olacağı açık. Tedarikçi firmalar açısından ise gelecekte ayakta kalabilmek için kaliteli, ucuz, hafif, sürdürülebilir-çevreci ürünler üretmek büyük önem taşıyor. Ortadoğu, Rusya, Latin Amerika, Kuzey Afrika gibi bizim için önemli pazarlarda bir süre daha geleneksel araçların gücü devam edecek. Ancak geleneksel üretimde bile hafifleştirme, yakıt optimizasyonu, enerji verimliliği, yenilikçi malzemeler öne çıkacak.Her dört dakikada 12 araç üreten, 10'unu ihraç eden ve 148 bin dolarlık gelir elde eden Türk otomotiv sektörünün dünyada yaşanan yüksek teknoloji ve dijital dönüşüme dayalı değişimin bir parçası olması gerekiyor.

Ömer Burhanoğlu
OİB Yarışma Yürütme Kurulu Başkanı
"200 kişiye de yeni istihdam sağlandı
"OİB olarak destek verdiğimiz projeler bugüne dek 15 milyon TL yatırım alırken, şirketlerin değerlemesi 106 milyon TL'ye ve ciroları 20 milyon TL'ye ulaştı, 200 kişiye de yeni istihdam sağladı. Farklılaşmak için gençlerin yenilikçi projelerine ihtiyaç duyuluyor. 2030'da elde edilecek gelirlerin yüzde 50'si bağlantılı iş modellerinden oluşacak. Bu geleceği, gençlerle yakalıyor olmamız lazım.Nesnelerin interneti 15 trilyon dolarlık bir pazar yaratacak. Bu pazarda otomotive düşen pay 3 trilyon dolar. Dolayısıyla sektör olarak önümüzde çok büyük bir pazar potansiyeli var. Girişim ekosistemini bir araya getirmeye çalıştığımız bu etkinlikle de gençlerin önünü açarak pazardan daha fazla pay almaya çalışıyoruz. Gençlere cesaret ve imkan vermemiz gerekiyor.

Prof. Dr. Yusuf Leblebici
Sabancı Üniversitesi Rektörü
"Eğitim sisteminde alanlar değişmeli
"Eğitim sisteminde inovasyona yönelik alışılmış alanlar dışına çıkılacak şekilde öğrenciler eğitilmeli. Otomotiv, teknoloji geliştirme ve ihracat konusunda göğsümüzü kabartan bir sektör. Yeni nesil bu konumu daha da ileri taşıyacak.

Burak Aydın - Bimsa Sabancıdx
"Geçmişin güzel arabaları
bugün şekil değiştiriyorlar
" Bugünün dünyasında dijitalleşme var. İlk 10 içerisinde teknoloji ağırlıklı şirketlerin olduğunu görüyoruz. Bugünün tüketicisi çok daha dijital yaşayan, dijital olmadığı dönemi hatırlayamaya bilen ve nesnelerin internetiyle birlikte ciddi bir dönüşüm oldu. Teknolojinin değişimi ile birlikte müthiş bir kırılmadan geçiyoruz. Nesnelerin internetinden doğan müthiş bir pazar geliyor. Bugünün dünyasında dijitalleşme ve teknoloji var. Dolayısıyla geçmişin güzel arabaları bugün şekil değiştiriyorlar. Deney üzerinde bir dünyaya hareket ediyoruz. Sektör sadece kendisini değil yansanayiyi de değiştireceğini gösteriyor. Araba versiyonu çıkarmak çok hızlanacak. Önümüzdeki 20 yıl içerisinde ezber bozan zamanlardan geçiyor olacağız, yeni dizayn ve tasarımlar ortaya çıkacak. Daha az parça üreten, yüksek otomasyonlara ve robotlara sahip fabrikalara hızla dönüş başlayacak. Endüstri 4.0 buradaki üst başlıklardan birisi. Arabalar dijitalleşmeye ve büyük veri biriktirmeye başlayacak. İnsan kaynağının teknoloji ve değer yaratan insan kaynağına ihtiyaç var. 2030 yılında otomotiv sektörünü bekleyen trendler PWC 2018 araştırmasına göre; yeni satılan araçların yüzde 55'ielektrikli olacak, kat edilen mesafenin yüzde 40'ı sürücüsüz araçlardan olacak, kat edilen her üç kilometrenin biri paylaşımlı araçlara ait olacak, Avrupa'da 18 milyon olan yıllık yeni araç satışları yüzde 34 artarak 24 milyona ulaşacak, her bir araç çok daha fazla yol katettiği için araçların yenilenme hızı artacak ve teknolojik gelişmeler pazarı her yıl model yenilemeye zorlayacak. KMPG 2019 Yöneticiler arasında yapılan ankette; yüzde 59 bağlantı ve dijitalizasyonun ana trend olacağına inanıyor, yüzde 65 rekabettense iş birlikteliğine inanıyor, yöneticilerin çoğu marjlarının düşeceği ile ilgili kaygı taşımıyor, yöneticilerin yüzde 50 fiziksel satış galerilerinin yüzde 30-50 arasında azalacağını / dönüşeceğini düşünüyor, üreticiler kullanıcı ve araçlar ile ilgili topladıkları datayı paraya çevirecekler ve 2025'te yüzde 20 araç otonom özelliğine sahip olması bekleniyor.


Hayriye Karadeniz - Ford Otosan
"Çalışanlarında dönüşmesi lazım
"Gelecekteki üretim; akıllı, yalın, sorumlu, inovasyon ve dijitalleşme bizim var oluşumuzu gösteriyor.
Otomasyon arttıkça veri ve sistemi anlayan gruba ihtiyaç var. Yazılım ve teknoloji ile ilgili uğraşanlar yer alacak.Otomasyon artacak, çalışanlarında dönüşmesi lazım.

Mehmet Ali Akarca - Koç Dijital
‘Büyük veri etkili olacak'
"Direksiyonu teknolojiye devrediyoruz. Biz Endüstri 4.0'da gerideyiz. Büyük veri etkili olacak, yeni tüketiciler var. Artık sadece bilgi gücü değil, işletim gücünün önemli olduğu bir dünyaya doğru gidiyoruz. Pek çok alanda yeni teknolojiler kullanılmaya başlandı. Bugün gelişmiş ekonomiler yani müşterilerimizin bir kısmı fabrikalarını yeni dijital teknolojilerle donatmaya başladılar. Yeni dijital teknolojilerle donattıkları zamanda verimlilik anlamında avantaj sağlar hale geldik. Bizde aynılarını yapamazsak Türkiye'de üretim çok pahalı olacak. Devamlı kendimizi ve yatırımlarımızı geliştirmek zorundayız.


Elektrikli ve otonom araçlar için paylaşımlı şarja büyük ödül
İhracatın lider sektöründe geleceğin tasarımlarını ödüllendiren Otomotivin Geleceği Tasarım Yarışması'nda birinciliğe; elektrikli ve otonom araçlara yönelik blok zinciriyle geliştirdiği şarj enerji paylaşım ağıyla Oğuzhan Sarıtaş liderliğindeki Car4Future Technologies girişim projesi layık görüldü. Türkiye'nin otomotiv sektöründe sadece üretim değil, aynı zamanda Ar-Ge, Yenilik ve Tasarım Merkezi olması vizyonu ile hayata geçirilen "Otomotivin Geleceği Tasarım Yarışmasında ödüller sahiplerini buldu. Türk otomotiv endüstrisinin ihracattaki tek temsilcisi olan Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) tarafından 2012 yılından bu yana Ticaret Bakanlığı desteği ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) koordinatörlüğünde gerçekleştirilen yarışmada, birinciliğe Oğuzhan Sarıtaş liderliğindeki ekibin hazırladığı Car4Future Technologies girişim projesi ile layık görüldü. Dereceye girenlere toplam 250 bin TL ödülün dağıtıldığı yarışmada Car4Future Technologies girişim projesi, dünya otomotiv endüstrisinin geleceğini oluşturan ve ağırlığını her geçen gün hissettiren elektrikli ve otonom araçlara yönelik blok zinciri ile geliştirdiği şarj enerji paylaşım ağıyla 70 bin TL'lik büyük ödüle hak kazandı. Yarışmada ikinciliği Çağlar Aksu'nun liderliğindeki ekibe ait Sensemore, üçüncülüğü de Berk Şahin'in liderliğindeki ekibin hazırladığı Parxlab girişim projesi aldı. Dereceye girenler Ticaret Bakanlığı desteğiyle iki yıl süresince yurtdışında eğitim ve İTÜ ARI Teknokent iş birliğinde kuluçka merkezinde projelerini geliştirme hakkı da elde etti. Bu yıl "Otomotivde Dijital Dönüşüm temasıyla OİB Yönetim Kurulu'nun ev sahipliğinde Sabancı Üniversitesinde gerçekleştirilen yarışmaya, Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı Hasan Büyükdede ile TİM Başkanı İsmail Gülle de katıldı. Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı Hasan Büyükdede "Dünyada dijital otomotive dönüşümde bizim için büyük fırsat var. Geri kalmışlığın büyük avantajını kullanabiliriz. Otomotivde yerli katkıyı artıracak çalışmalarımız sürüyor dedi. TİM Başkanı İsmail Gülle de "Şu anda 180 milyar dolar civarında olan ihracatta sevindiren husus; ihracatın ithalatı karşılama oranı yüzde 87'lere ulaştı. İhracatta yüksek teknoloji oranını da yüzde 3,5'tan gelişmiş ülkeler gibi yüzde 15'lere çıkarmalıyız dedi.


YARIŞMADA İLK 5 DERECEYE GİREN PROJELER
1.Car4Future Technologies
(70 bin TL ödül)
Elektrikli ve otonom araçlar için blok zinciri ile şarj enerji paylaşım ağı geliştirdi.
2.Sensemore (60 bin TL ödül)
Sensemore, kestirimci bakım, kalite kontrol ve Ar-Ge alanında kullanılmak üzere sensörler ile donatılmış bir donanım, mobil aplikasyon ve bulut yazılım çözümü geliştirdi.
3.Parxlab (50 bin TL ödül)
Park noktalarına yerleştirilen kablosuz, uzun ömürlü, yüksek teknolojili sensörler ve bu sensörlerden gelen verileri işleyen yapay zeka teknolojisi ile sürücülere boş park noktalarını ve işletmeye park noktasında oluşan veriyi göstererek hem sürücü hem de işletme tarafında yüzde 50-60 oranında verim artışı sağlıyor.
4. ENLIL-Dikey Eksenli Rüzgar Türbini (40 bin TL ödül)
Metrobüs ve Karayollarında araçların ürettiği rüzgarı kullanarak yenilenebilir enerji üreten ve üzerinde bulunan sensörler ile şehir hakkında verileri elde eden akıllı rüzgar türbini geliştirdi.
5. AR Flip (30 bin TL)
Otomobil ve ticari araçların ön camlarına Augmented Reality (Artırılmış Gerçeklik) entegrasyonu, aerodinamiğin iyileştirilmesi, kör nokta faktörünü ortadan kaldırma, sanal sürücü asistanlığı, akıllı sürüş, güvenlik ve konfor iyileştirmeleri geliştirdi.

Sayı: 1200 - Sayı'nın Kapağı