Ayrıntılara dikkat!
Geçen hafta Büyükşehir Belediye Başkanı sayın Hikmet Şahin, konuk olarak katıldığı TÜGİAD toplantısında, planlanan ve devam eden projeleri hakkında bilgi verdi. Bursa Hakimiyet gazetemiz, toplantıda anlatılanları, "Büyük projelerde marka olacağız başlığı ile manşetten verdi. Haberin içeriğini okuduğumda, ilk bakışta küçük ve fakat çok önemli bir ayrıntı dikkatimi çekti. Gazetemiz, sayın Başkanın günlerdir Bursa gündemini dolduran Kent Meydanını anlatırken, "... inşaat alanında görünen binaların neredeyse tamamının toprak altında kalacağını, sadece zemin katı ve 2 katın yerin üstünde olacağını ifade ettiğini yazmıştı. Önce bu anlatımda bir dil sürçmesi olduğunu düşündüm, zira bu ifade doğruysa, yer üstünde 3 kat, yani minimum 12 metre yüksekliğinde bir bina yükselecek. Ancak sayın Başkanın gazetelere gönderilen basın bülteninde yer alan ifade, ki aynen şöyle, "... inşaat alanında görünen binaların sadece 2 katının yerin üstünde olacağı, diğerlerinin yerin altında kalacağı, beni rahatlattı. Umarım Bursa Hakimiyette yazılan bir kalem sürçmesidir (?) Gene de bu ayrıntı, jüri üyesi Odalarımız tarafından çok yakın izlenmesini gerektirecek kadar önemli.
Geçenlerde sevgili Ahmet Emin Yılmazın köşesinde, "BursaRay ve B etabı için Bilenserden önemli açıklama başlığı ile aktardığı ayrıntıları irdeleyeceğim bu hafta. Ama bunlara geçmeden, benim her vesile ile BursaRayla ilgili yazılarımı ve iddialarımı komik bulan sayın Erdoğan Bilensere şu önemli ayrıntıyı hatırlatmak isterim. BursaRay B etabı Beşevler-Üniversite hattıdır. A etabı ise, kredi sözleşmesine esas olan ve ihale dosyasında tanımlanan, Şehreküstü-Küçük Sanayi, Şehreküstü-OSB, Şehreküstü-Yüksek İhtisas hatlarının tamamını kapsayan 21.5 kilometre hat ve 48 vagon içerir. Kendileri ihale bedelinin tüm tutarını 17.5 kilometrede harcama ve mesleki yeteneğini kullanarak, para kalmadığı için yapılamayan Şehreküstü-Yüksek İhtisas bölümüne "B Etabı adını verme becerisini göstermişlerdir, tabii bu beceriyi biz komik olarak tanımlayamayız, buna olsa olsa, Yıldırımın 5 yılı aşkın bir süre BursaRaya kavuşamaması ve Bursalıların cebinden 58 milyon Euro ek para çıkması karşılığında, yürek dağlayan bir acı denebilir. Sayın Bilenserin "önemli açıklamasında yer alan ayrıntılara gelince;
BursaRayın Fevzi Çakmak Caddesi bölümünün tarafımdan tramvaya dönüştürülmesi iddiasına sadece gülerim. Bursada kurulması planlanan raylı sistemin, sayın Ekrem Barışık döneminde yaptırılan fizibilite çalışması sonucunda, Bursanın önündeki nüfus büyüklükleri göz önünde tutularak, Hafif Raylı Sistem kapasitesininde oluşturulacağı belirlenmiştir, tüm kredi müzakereleri hafif raylı sistem için yapılmış ve kredi hafif raylı sistem olarak alınmıştır. Farzedelim ben Fevzi Çakmak Caddesini tramvaya çevirmeye kalksam, buna kredi kurumu izin vermezdi, benim o bölümde yaptırdığım araştırma, acaba burada maliyeti üçte bire indirecek yüzeyden hat geçirme olanağı var mı, sorusunun cevabını aramak içindi. Acaba sayın Bilenser, BursaRayın yer üstü bölümlerine "tramvay tanımlaması mı yapıyor? Gelelim Osmangazi İstasyonuna, geleceğin Bursasında, Kestelden Görükleye, Kestelden Mudanyaya, Şehreküstüden Terminale, Demirtaşa, Gemlike uzanacak BursaRayın kalbi olabilecek mi bu istasyon? BursaRaya uzağı gören bir gözlükle baktığınızda, dün sayın Bilenserin ana istasyonu Osmangazi İstasyonu olarak görmesi, bugün sayın Şahinin Kent Meydanında ana istasyona, ki o kadar yoğun ve çok yönlü bir hareketin kesişme noktası olarak iki katlı olması gerekir, yer vermemesi, yarının Bursasında büyük yaralar açacaktır.
BursaRayın Şehreküstü sonrası bölümünde BursaRayın geleceğine sapladıkları hançer için sayın Bilenser bakın ne diyor,
"Şehreküstü -Yüksek İhtisas Hastanesi arasını kapsayan 3.5 kilometrelik BursaRay B bölümü güzergahını da, Yıldırımlıların gürültü kirliliği ve trafik kazası riskine maruz kalmalarının önlenmesi, trafik ışıklarına takılmadan daha geniş bir kitleye daha hızlı ve daha güvenli hizmet vermesi amacıyla, çok dar olan Sinandede Caddesinden Ankara yoluna aldık. Bu bölümde yer üstünden ve mahalle aralarından gitmesi konusunda Ulaştırma Bakanlığının olumsuz görüşüne rağmen, sayın Saker tramvayda ısrar ediyordu.
Bu sözlerden sayın Bilenser'in gerçekten hafif raylı sistem-tramvay kavramlarını bilmediği anlaşılıyor, özetle hatırlatırsam, tramvay en düşük saatlik taşıma kapasitesine sahip raylı sistemdir, kırmızı ışıkta durur, hafif raylı sistemler kesintisizdir ve orta ölçüde taşıma kapasitesine sahiptir, metrolar ve ardından trenler büyük taşıma kapasitelerine sahiptir.
Bu hatırlatmalardan sonra gelelim BursaRay'ın doğu bölümüne, Sayın Teoman Özalp tarafından yaptırılan detaylı fizibilite çalışmalarında, kentin doğusunda oluşacak yolcu yoğunluğunun ancak 2 hatla kent merkezine taşınabileceği hesaplanmış ve yapılan projede, bugünkü Şehreküstü hattının Gökdere Bulvarı'ndan devam ederek Tayyareci Mehmet Ali Caddesi'nden geçirilmesi, ikinci hatın ise Santral Garaj'dan başlayarak Ankara yolunda oluşturulması düşünülmüştür. Bizim yaptığımız değişiklik, zamanla nüfus yoğunluğunun kuzeye kayması gözönünde tutularak, Tayyareci Mehmet Ali hattının Sinandede-Kasım Önadım-Eğitim Bulvarı'na kaydırılması, ileriki yıllarda da Ankara yolu yerine, gene Santral Garaj'dan başlayan ve Ankara yolunun kuzeyinden Gürsu'ya uzanan ikici hattının projelendirilmesi şeklinde olmuştur. Bu değişiklik Alman Kredi Kurumu (KfW) uzmanlarınca da incelenmiş, uygun bulunmuş ve kredi buna göre çıkmıştır. Soruyorum sayın Bilenser, size kim söyledi Sinandede hattının tramvay olacağını? Sadece Sinandede Caddesi, daha önce açılan Eğitim Bulvarı 40 metre genişlikte olmasına rağmen, sayın Özalp döneminde 20 metre açıldığından, bu bölümde (800 metre) BursaRay yeraltından gidecek, daha sonra tarafımızdan açılan 30 metrelik Kasım Önadım Bulvarı ve 40 metrelik Eğitim Bulvarı'nde yüzeyden devam edecek ve fakat hafif raylı sistem olarak. Ve bu hat, bugün açılması gündemde olan Güllük-Ortabağlar Bulvarı'ndan Otosansit'e ve oradan da Kestel'e uzanacaktı.. Sistemin iskeletini öğrenmeden verilen kararlar, kentimizin geleceğini hançerlemiştir ve tedavisi çok zor olan yaralar açmıştır.
Son olarak Sayın Bilenser'in "Türkiye'de yapımı en hızlı tamamlanan ve en ucuza mal olan raylı sistem projesi" tanımlamasını ne yazık ki komik bulamıyorum, gülemiyorum, aksine içim yanıyor ve soruyorum;
İhale ve kredi sözleşmeleri imzalanmış ve inşaatına başlanmış olarak teslim aldığınız 21,5 km hatlı projeye ayrılan paranın tamamını bitirmek ve fakat ancak 17.5 kmsini işletmeye alabilmeye nasıl, "işi başarı ile tamamladık diyebiliyorsunuz?
455 milyon DM ve 35 milyon Doların tamamını harcayıp ancak 17,5 km'yi bitirmeyi, geri kalan bölüm için 58 milyon Euro harcatmaya neden olmayı "en ucuz"lukla nasıl bağdaştırıyorsunuz?
BursaRay'ın, Avrupa Konseyi Raylı Sistemler Birliği'nce örnek proje seçilmesi, size teslim edilen ve göreve başladığınızda değiştirmeye niyet ettiğiniz vagon türüne ve bu vagonların satın alım fiyatına dayanır. Bugün kullandığımız vagonlar Avrupa'nın en popüler, en sağlam ve Avrupa piyasasında oluşan fiyatın altında satın alınmıştır.
Değerlendirmeler, kararlar ayrıntılarda gizlenmiş doğru bilgiler üzerine dayandırılırsa başarılar yıldızlaşır.

Sayı: 562 - Sayı'nın Kapağı