Tarihler Nisan 2023’ü gösterdiğinde Türk Hava Yolları, Kamuyu Aydınlatma Platformu’na (KAP) flaş bir açıklama yaparak tüm dikkatleri üzerine çekti.

Türkiye Cumhuriyeti’nin milli havayolu olan THY, “Gelecek 10 yıllık büyüme stratejisinin belirlendiğini ve halen 400 olan uçak sayısına, 400 uçak daha ekleyerek 800 uçaklık bir filoya çıkarılacağını” dünyaya duyuruyordu. KAP açıklamasında 2033 vizyonunun stratejik hedefleri şöyle belirleniyordu.

“THY A.O’nun konsolide cirosunun 2033 yılında 50 Milyar Dolar’ı geçmesi, THY’nın nakit üretme gücünü gösteren FAVKÖK (Faiz, vergi, amortisman ve kira öncesi kâr) marjının 2023-2033 döneminde yüzde 20-25 aralığında olması, 2033 yılında 140 Milyar Dolarlık katma değerin ülkemiz ekonomisine sunulması, 2023 yılı sonunda 435’e ulaşması beklenen uçak sayımızın 2033 yılında 800’ü aşması ve uçulan havalimanı sayısının da 400’e ulaşması, yolcu kapasitesinin yıllık ortalama yüzde 7 artarak 2023 yılına göre iki katına çıkması, 2023 yılında 85 milyonu geçmesi beklenen yolcu sayımızın 2033 yılında 170 milyonun üzerine çıkması, tüm iştiraklerimizle birlikte çalışan sayışınım 150 bine ulaşması, dünyanın en büyük hava kargo terminallerinden biri olan SmartIST’in imkânlarıyla taşınan kargonun 2023 yılına göre iki katına yükseltilerek dünyanın ilk üç kargo havayolundan biri olunması, AnadoluJet’in rekabet gücünü artıracak şekilde şirketleştirilmesi ve tamamı yeni nesilden oluşacak 200 uçaklık filoya sahip olunması.”

Bu hedeflerin birçoğunu realize eden ve 2024 başında yeni hedefler koyarak

“Önümüzdeki 10 yılda filomuzu 813 uçağa çıkartmayı ve dünya sıralamasında ilk üçe girmeyi hedefliyoruz. 2033 yılına geldiğimizde yolcu sayımızın 2023’e göre iki katına çıkararak 170 milyonu geçmesini bekliyor ve 2031'de 2 milyarıncı yolcumuzu ağırlamayı planlıyoruz” diye hedef koyan vizyonun önderi THY Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Ahmet Bolat, dünyanın Doğu’sunda kendilerinden başka üç büyük havayolu, Batı’da da üç olmak üzere altı havayolu şirketi bulunduğunu belirterek hedeflerinin dünyanın üçüncü büyük havayolu şirketi olmak olduğunu ve bundan sonra onlarla yarışacaklarını dile getiriyordu.

Başkan Bolat’ın bahsettiği bu şirketler hangileriydi, Hoca kimi veya kimleri kast ediyordu derseniz, elbette ABD’li ve Çinli şirketlerdi söz konusu olan.

Avrupa’da Ryanair ve Lufthansa dışında birçok şirketi uçak sayısı bakımından geride bırakan THY’nın rakipleri olan ABD’li şirketlerden American Airlines 980 uçakla ilk sırada, ikinci sırada 960 uçakla Delta Airlines ve üçüncü sırada da 930 uçakla United Airlines geliyor.

Çin’de en fazla uçağa sahip olan China Southern’in 650’yı aşkın uçağı varken, peşi sıra gelen China Eastern’in 580 ve Air China’nın 480 uçağı bulunuyor. (Hatırlatmalıyım ki, uçak sayılarında değişkenlik olabilir.)

Şurası da kesin bir gerçek ki, nüfus bakımından bu iki ülke Türkiye’den çok daha kalabalık olduğu için, yolcu sayısında onların daha önde olması kaçınılmaz ve de normal bir durum.

Fakat, uçak sayısında maksimum sayıya ulaşmış olan bu şirketlerin önümüzdeki 10 yılda filolarını daha fazla arttırmayacak olması THY için önemli bir avantaj gibi görünüyor.

2033 yılında 100’üncü yılı kutlayacak olan Türk Hava Yolları’nın şimdiden ortaya koyduğu filo büyüklüğü açısından dünya üçüncüsü olabilme hedefinin gerçekleşmesinin önünde şimdilik hiçbir engel görülmemekte. Şayet, küresel bir kriz veya salgın hastalık çıkmazsa bu hedef egale edilecek ve THY adını sivil havacılık tarihine dünya üçüncüsü olarak yazdıracaktır. Bu başarı elbette tüm Türk halkının ve Türkiye’nin olacaktır.

İyi uçuşlar Türkiyem…