Türkiye’nin en büyük şirketlerinden biri olan ve sek­töründe dünya sıralamasını zorlayan Türk Hava Yol­ları, 2023 yılına 400 uçaklık bir filoyla girdi. İşin doğrusu bir şirketin uçak sayısı tek başına onun büyük şirket ol­duğunu ortaya koymaz.

Önemli olan kaç milyon yolcu taşıdığı ve bu işten kaç milyon dolar kar ettiğidir.

THY’nin, uçak sayısı bakımından yükselme gösterir­ken, yolcu sayısında ve karlılıkta nasıl bir performans ser­gilediğini son olarak açıklanan rakamlarda görüyoruz.

26 bin 500’ü THY’de olmak üzere iştirak şirketleriyle birlikte toplam 66 bin kişiyi istihdam eden THY, dünyada çapında 128 ülkede 286 şehre (dış hat sayısı 293’e çıka­cak) ve 289 destinasyon olmak üzere toplam 342 (Yoz­gat ve Bayburt ile 348 olacak) noktaya uçarak en fazla yere uçan havayolu şirketi olma başarısını gösteren ilk ve tek şirkettir.

THY, 2023 yılında 88 milyon yolcu taşımayı ve 17 mil­yar dolar döviz girdisi sağlamayı hedefliyor. Bu yıl 10 bine yakın yeni istihdam imkanı yaratacak olan THY’nin piyasa değeri 2022 sonunda 191,3 milyar TL’ye (9,78 mil­yar euro) çıkarak Alman devi Lufthansa’nın değerini ge­ride bırakmıştır.

THY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Baş­kanı Prof. Dr. Ahmet Bolat, Covid-19 yılla­rında yaşanan durak­lama dönemi sonrası talepte patlama bekle­diklerini anlatarak “2023’te kabul edilmiş bütçemizde yüzde 17-20 arasında kapasite artışı koyduk” diye konuştu.

Türk Hava Yolları, kapasite artışını bir anlamda küçüle­rek büyüme yöntemiyle gerçekleştirecek. Bunu da yeni bir şirket kurarak sağlayacak diye düşünüyorum.

Şöyle ki, eski Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı döne­minde gündeme gelen, Covid-19 nedeniyle ertelenen Anadolu Jet ve Turkish Cargo’nun ana yapıdan ayrılarak bağımsız birer şirket olması gibi iki büyük proje sabırla beklendi.

İki yeni şirket kurulması fikri ortaya atıldığında, siyasi iradenin Turkish Cargo’nun ayrı şirket olmasına sıcak bakmadığı iddia edilmişti. THY bünyesindeki 25 adet kargo uçağının yeni bir şirket kurularak onun çatısı al­tında yapılandırılmasının önünde slot sıkıntısı gibi bir takım teknik nedenler de olabilirdi.

THY’nin yolcu ve kargo uçakları şu anda aynı slotları ortak olarak kullanmakta. Bu nedenle Turkish Cargo adıyla yeni bir şirketin kurulması şimdilik rafa kalkmış gibi görünmekte. Yani büyümenin içine bağımsız şirket olarak Turkish Cargo’yu dahil etmek yeni planlarda bu­lunmuyor.

Büyümeyi kafasına ve planlarına koyan THY’nin Ana­dolu Jet’i ayrı bir şirket olarak hayata geçirmesinin önünde şimdilik hiçbir engel yok di­yebiliriz. Nisan 2008’de THY’nin bir alt markası olarak kurulan ve 14 yıllık bir deneyime sahip Anadolu Jet’in artık bağımsız şirket ol­masının vakti geldi de geçiyor.

En son Saudia Airways’ın Riyadh Air adlı kardeş şirketi kurması gibi, bütün büyük şirketlerin birer yan şirketi bulunmakta.

THY’nin de yüzde yüz kendi iştiraki olan Anadolu Jet gibi bir şirketi kurması için daha fazla zaman kaybetme­mesi gerek.

Geçen yıl kamuoyuna açıklanan ve 2024 yılı Nisan ayında açılması beklenen Anadolu Jet daha erken kuru­lamaz mı?

Çoğunlukla THY’nin uçmadığı yerlere uçarak, oralar­dan yeni slotlar almaya hak kazanan ve adeta kendine yeni pazarlar yaratan Anadolu Jet’in 38 adet Boeing 737-800’den oluşan filosu son yıllarda önemli bir artış göste­rerek 30’u yeni nesil olmak üzere 67 uçağa kadar çıktı. İç hatlardan gelen talebe cevap verebilmek için, dış hat­larda da değişik destinasyonlara, THY’den farklı coğraf­yalara uçan ve uçacak olan Anadolu Jet’in bu nedenle uçak sayısı kuşkusuz daha da arttırılacaktır.

Şirketleşme yolunda ağır fakat kararlı adımlar attığı bi­linen Anadolu Jet’in yaz sezonunda iç hatlarda yüzde 50’ye yakın frekans artışı yapacağı ve aynı zamanda yurt dışı ağını da genişleteceği ön görülüyor. Anadolu Jet, Sabiha Gökçen Havalimanı base’inde düşük maliyetli taşıyıcı (low cost carrier) veya ekonomik bir ha­vayolu şirketi olarak 2024 yılının ilk yarısında faaliyete geçecek diye düşünüyorum. Şimdiden Türk sivil havacılı­ğına büyük katkı yapacak olan, yeni ama tecrübeli müs­takbel şirkete şimdiden hoş geldin diyorum.

İyi uçuşlar Anadolu Jet!..