Metal fiyatları, Kızıldeniz‘deki nakliye kısıtlamalarının arz kesintileri endişelerine neden olması ve Çin‘in ekonomi politikası desteğine ilişkin beklentilerin etkisiyle yükseldi.

Londra Metal Borsası‘nda (LME) üç ay vadeli bakır, TSİ de %0,4 artışla 8.628 dolar/tona yükselirken, Şanghay Vadeli İşlemler Borsası‘nda (SHFE) Şubat ayı bakır kontratı, %0,6 artışla 69.240 yuan/tona (9.687,98 dolar) çıktı. LME‘de alüminyum %0,9 artışla 2.263 dolar/tondan, nikel %0,8 artışla 17.015 dolar/tondan, çinko %0,8 artışla 2.567 dolar/tondan, kurşun %0,4 artışla 2.073,50 dolar/tondan ve kalay %0,3 artışla 25.220 dolar/tondan işlem gördü.

SHFE‘de alüminyum %1,5 artışla 19.210 yuan/tondan, nikel %1,3 artışla 132.090 yuan/tondan, çinko %0,8 artışla 21.295 yuan/tondan, kalay %1 artışla 210.720 yuan/tondan ve kurşun yatay seyrederek 15.655 yuan/tondan işlem gördü.

Bankaların web sitelerine göre, Çin‘in en büyük beş devlet bankası bugünden itibaren bazı mevduatların faiz oranlarını düşürdü.

Bir metal tüccarı yaptığı değerlendirmede, bu hamlelerin dünyanın en büyük metal tüketicisi olan Çin‘den mali teşvik umutlarını ateşlediğini söyledi.

Yemenli Husilerin Filistinlilere destek amacıyla gerçekleştirdiği gemi saldırıları nedeniyle giderek daha fazla deniz taşımacılığı şirketi Kızıldeniz‘den kaçınıyor ve dünya çapındaki ticaretin yaklaşık %12‘sini gerçekleştiren Süveyş Kanalı üzerinden küresel ticaretin aksamasına neden oluyor.

Çin‘in çelik talebinin bu yıl 2022‘ye göre %3,3 düşmesi ve ve 2024‘te de %1,7 oranında daralması bekleniyor.

Çin Metalurji Sanayisi Planlama ve Araştırma Enstitüsü‘nün (MPI) açıklamasına göre, dünyanın en büyük çelik üreticisinin bu yıl 890 milyon ton çelik tüketeceği belirtildi.

Bu da piyasaya ciddi bir fazlalık bırakacak.

Geçen haftaki resmi veriler, Çin‘in 2023‘ün ilk 11 ayında yıllık %1,5 artışla 952,14 milyon ton ham çelik ürettiğini gösterdi.

Ülkenin çelik endüstrisi, borç batağındaki emlak sektörünün ciddi baskısı altında kaldı.

MPI‘daki araştırmacılar, inşaat çeliğine olan talebin bu yıl 2022‘ye kıyasla %4,8 düşüşle 506 milyon tona düşeceğini söyledi.

Çelik talebinin 2024‘te 875 milyon tona daralacağını, inşaat çeliği talebinin ise gelecek yıl %4 düşeceğini ifade ettiler.

MPI başkan yardımcısı Xiao Bangguo, "2023‘ün dördüncü çeyreğinde önden yüklenen bir trilyon yuan devlet borcunun yanı sıra yerel yönetim borçlarının ihracı, 2024‘te altyapı sektörünü destekleyecektir" dedi.