100 soruda 6 sigma (11)

Soru – 51 : Altı sigma uygulamalarında veya danışmanlık hizmetlerinde yöneticiler ve çalışanlar nasıl eğitim alırlar?
Altı sigma çalışmalarına başlayan firmalarda yöneticiler ve proje sahipleri, yarım veya bir günlük altı sigma bilinçlendirme eğitimi alırlar. Buna karşılık, orta kademe yöneticilerinden oluşan yeşil kuşak veya kara (siyah) kuşak adayları (proje liderleri veya problem savaşçıları) ise, altı sigmanın TÖAİK modelindeki; i) Tanımlama, ii) Ölçme, iii) Analiz, iv) İyileştirme ve v) Kontrol aşamalarında yer alan teknik eğitimleri uygulamalı olarak alırlar.
Soru – 52 : Altı sigma eğitiminde istatistiksel bir paket programdan yararlanılmakta mıdır?
Altı sigma eğitimde Microsoft Excel programı ile birlikte ağırlıklı olarak Minitab programından yararlanılır. Minitab programı, yeşil veya kara kuşaklar için son derece önemli ve etkin bir programdır. Yeşil veya kara kuşaklar aldıkları eğitimlerde yoğun olarak öğrendikleri istatistiksel tekniklerin uygulamalarını Minitab ile yapmaktadır. Söz konusu programın kullanılması önemli olmakla birlikte, hangi tür veriye hangi istatistiksel tekniğin kullanılacağını bilmek, elde edilen bulguların neyi ifade ettiğini ortaya koymak, yorumlamak ve buna göre iyileştirme faaliyetlerini etkin olarak yürütmek de gerekir.
Soru – 53 : Altı sigma yaklaşımında istatistiksel doğrulama ne demektir?
Altı sigma yaklaşımında olaylara ilişkin durum tespitinin yapılması ve olaylar arasındaki ilişkilerin ortaya konmasında başvurulan istatistiksel teknikler ve buna bağlı olarak kullanılan Minitab programı sayesinde, ne tür iyileştirmelerin, ne zaman, nerede, nasıl, neden ve kim(ler) tarafından yapılacağına karar verilir. Yapılan iyileştirmenin etkisi ise yine istatistiksel teknikler tarafından doğrulanır. Söz konusu istatistiksel doğrulama, iyileştirmelerin rassal mı yoksa gerçekten bir iyileştirme mi olduğunun kanıtlanması anlamını taşır. O halde; altı sigma yaklaşımında istatistik öncelikle problemin teşhisinde kullanılırken, iyileştirme veya tedavi sonrasında yapılan iyileştirmenin doğrulanmasında da uygulanmaktadır.
Soru – 54 : Altı sigma firmalara ve/veya sektörlere özgü özellikler taşıyabilir mi?
Evet. Altı sigma firmalara ve/veya sektörlere özgü özellikler taşımakla birlikte, eğitimler dünyada yaygın olarak uygulanan metodoloji ile ve doğruluğu kanıtlanmış bilimsel tekniklerle yapılmaktadır. Eğitimde farklı sektörlerden genel örnekler verilmekle birlikte, yeşil kuşak veya kara kuşak adayları bu örnekleri kendi projelerine uyarlamak, ekibi ile uyumlu çalışarak yayılımı sağlamak ve parasal iyileştirme yapmak zorundadır.
Soru - 55 : Yeşil kuşak eğitimlerinin süresi ve niteliği nedir?
Bu konuda farklı yaklaşımlar uygulanmakla birlikte, genel kabul görmüş yaklaşıma göre, yeşil kuşak eğitimleri günde 7-8 saat olmak üzere 9 tam gün olup sürekli değildir. Yeşil kuşak adayları kendileri için tepe yönetim tarafından uygun görülen projeleri ile birlikte eğitime katılırlar. Daha önce belirtilen TÖAİK modelindeki 5 aşama, eğitimde 4+3+2 gün olmak üzere 3 aşamada gerçekleştirilir. Başlangıçta 4 tam gün tanımlama ve ölçme eğitimi alan yeşil kuşak adaylarına 2-3 hafta süre verilir ve 4 günde aldıkları eğitimleri kendi projelerine uygulayarak bir sunum yaparlar. Her bir adayın projesinin tanımlama ve ölçme aşamasındaki eksiklikler giderildikten sonra, 3 gün analiz ve iyileştirme eğitimi alan yeşil kuşak adaylarına, öğrendikleri bu iki aşamayı kendi projelerine uygulaması için yine 2-3 hafta süre verilir ve bu sürenin sonunda yaptıklarını bir sunum ile göstermeleri istenir. Son olarak, 2 günlük kontrol eğitimi alan yeşil kuşak adaylarına yine 2-3 hafta süre verilerek, projelerindeki kontrol işlemlerini gerçekleştirmeleri, başlangıçtan sona kadar hedeflenen iyileştirmeleri kanıtlamaları ve bunu bir sunum ile göstermeleri beklenir.
Soru - 56 : Kara kuşak eğitimlerinin süresi ve niteliği nedir?
Farklı yaklaşımlar uygulanmakla birlikte, genel kabul görmüş yaklaşıma göre, kara kuşak eğitimleri günde 7-8 saat olmak üzere 20 tam gün olup sürekli değildir. Kara kuşak adayları kendileri için tepe yönetim tarafından uygun görülen projeleri ile birlikte eğitime katılırlar. Daha önce belirtilen TÖAİK modelindeki tanımlama, ölçme, analiz, iyileştirme ve kontrol olmak üzere 5 aşamada gerçekleştirilir. Her bir aşamada 4 tam gün eğitim alındıktan sonra, kara kuşak adaylarına 2-3 hafta süre verilir ve 4 günde aldığı ilgili aşamaya ilişkin eğitimleri kendi projelerine uygulayarak beş ayrı sunum yapar.
Soru - 57 : Firmalar altı sigmaya ilişkin eğitim ve danışmanlık hizmeti almak zorundalar mı?
Altı sigma yaklaşımında yetişmiş insan kaynağının önemi büyüktür. Ancak, eğitim gerekli olmakla birlikte yeterli değildir. Bununla birlikte, başarılı firmalar elde ettikleri başarılarının sürekliliğini, altı sigma iyileştirme yaklaşımının kurum kültürü haline dönüşmesini, altı sigma eğitimlerinin firmanın gerçek örnekleriyle desteklenmesini ve eğitim alan problem savaşçılarının firmada önemli büyüklükte ve belirli sayıda proje tamamlanmasını sağlamak zorundadır. Bu nedenle, sistemin temellerinin atılması ve kurulması açısından, başlangıçta konunun uzmanlarından ve yeterliliğini kanıtlamış firmalardan eğitim ve danışmanlık hizmetinin alınması gerekir. Sistem kurulduktan sonra tabana yayılır ve kendi kendine yeten bir sistem veya öğrenen organizasyon haline dönüşür.
Soru – 58 : Altı sigma projelerinin başarı yüzdesi nedir ve başarısızlık nedenleri nelerdir?
Altı sigma projelerinin tamamı başarılı olmayıp, dünyada gerçekleşen yaklaşık başarı oranı %70tir. Diğer bir deyişle, 10 projeden 7si hedeflenen başarıyı gerçekleştirmektedir. Burada yer alan %30luk dilim için başarısızlık nedenleri şunlar olabilir:
* Tepe yönetimi inançsızlığı,
* Tepe yönetimin ve/veya proje sahibinin yeterli destek vermemesi,
* Projenin gerektirdiği sistem ve veri altyapısının olmaması,
* Adayın (proje liderinin veya problem savaşçısının) yetkin ve adanmış olmaması,
* Projenin yanlış seçilmesi,
* Adayın (proje liderinin veya problem savaşçısının) projeye uygun olmaması.

Sayı: 768 - Sayı'nın Kapağı