banner34

banner50

banner6

Yankı Yemek hedef büyüttü “Markamızı Türkiye tanıyacak”

Röportajlar 12.04.2021, 23:10 16.04.2021, 12:32
Yankı Yemek hedef büyüttü “Markamızı Türkiye tanıyacak”

 

Kuruluşunun 30’uncu yılını kutlayan Yankı Yemek, pandemi dönemini az hasarla atlatarak, gelecek projelerine odaklandı. Pandemide Ar-Ge çalışmalarına ağırlık veren firma, hayata geçirmeye hazırlandıkları yeni projeleriyle adlarını tüm Türkiye’de duyurmayı hedefliyor.

Yankı Yemek ve BUYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Coşkun Dönmez, pandemi sürecinde sektörü en çok zorlayan konuların başında gıda enflasyonu olduğuna dikkat çekerek, BUYSAD’ın kontrollü tarım projesiyle bu soruna çözüm getireceğini söyledi.

Bir aile işletmesi olarak, bu yıl 30’uncu kuruluş yıl dönümünü kutlayan Yankı Yemek’in Yönetim Kurulu Başkanı Coşkun Dönmez, Bursa Yemek Sanayicileri Derneği (BUYSAD) Başkanlığı göreviyle de sektörün sıkıntılarını ve taleplerini dile getiriyor. Başkanlar ve İşleri röportaj dizimizde Coşkun Dönmez ile Yankı Yemek’in pandemi performansı ve gelecek dönem hedeflerinin yanı sıra, Bursa’da sektörün genel durumu ve sıkıntılarını konuştuk.

Firmanızdan ve kuruluşunuzdan bu yana geçen süreçten bahseder misiniz?

Bu yıl kuruluşumuzun 30’uncu yılını kutluyoruz. Babamın abim ve bana devrettiği Temuroğlu Lokantası ile sektöre adım attık. Üniversite eğitimlerimizi tamamlamamızın ardından lokanta vasfından çıkıp, işimizi büyütmemiz gerektiği inancıyla 1997 yılında Yankı İnşaat ve Gıda Sanayi’ni kurduk. Yıllar içerisinde yemek sektöründe büyümemizle birlikte tesisimizi büyütme kararı alarak, şu andaki yerimize taşındık. Alanımızla birlikte, istihdamımız da büyüdü. Şu anda dört bin kişiyi geçen çalışanımızla günde 15 bin kişiye yemek çıkarıyoruz. Bunun haricinde ev dışı tüketim alanında da projelerimiz var. Yakında, çok iddialı bir markayla ismimizi tüm Türkiye’ye duyuracağız.

Aile şirketi yapısını sürdürüyor musunuz?

Bu yapıyı kuruluşumuzdan itibaren devam ettiriyor ve bunu gelecek kuşaklara aktarmak istiyoruz. Firmamız iyi bir noktaya geldi ve biz emekli olunca bu işi sonlandırmanın doğru olmayacağını düşünüyorum. Dolayısıyla bu yapıyı gelecek kuşaklara, düzgün bir kurumsal altyapıyla aktarmamız gerekiyor. Çocuklarımız da sektörle ilgili eğitimler alıyor.

Covid – 19 salgını firmanızı nasıl etkiledi?

Covid – 19’un etkilerinin bu noktalara varacağını dünya olarak algılayamadık. Ülkemizde vakaların görülmesinin ardından yaşanan kapanma sürecinde sektör olarak olayın vahametini anladık. Bu dönemde kapasitelerimiz yüzde 10’lara kadar düştü. Ancak hizmet sektöründeyseniz, müşterilerinizden bir tanesi dahi çalışıyorsa ona hizmet vermek zorundasınız. Ancak haziran ayında başlayan açılmalarla birlikte işlerimizde bir toparlanma başladı ve bundan sonraki aylarda üretimlerimiz eski seviyelere ulaştı. Firma olarak sanayiye ve ev dışı tüketimine hizmet ediyor olmamız, kapanmaların yaşandığı dönem haricinde zorlanmamamıza imkan sağladı. Fakat okul, hastane gibi kurumlara hizmet veren meslektaşlarımız gerçekten zorlandılar. Devletimizin sunduğu Kısa Çalışma Ödeneği, vergi ertelemeleri gibi destekler bu süreçte sektörümüz için adeta can suyu oldu.

Pandemi iş yapış şekillerinizi nasıl değiştirdi?

Bu süreçte tüm personelimiz anlayış içerisinde azimle çalıştılar. Birim zaman içerisinde daha çok üretip, verimli çalışmayı öğrendik. Böylelikle yaşanılan zorlu dönemi atlatabildik. Bunda yerleşmiş bir kurum kültürüne sahip olmanın da rolü büyük.
Sektörümüzdeki firmalar işini layıkıyla yapıyor. Biz de bu süreçte TSE’den Güvenli Gıda Üretim Sertifikası almaya hak kazanan ilk firmalardan biriyiz. Dolayısıyla pandemiyle birlikte getirilen uygulamalara uyum sağlamak bizi çok zorlamadı. Biz salgın öncesinde makine ve altyapı yatırımımızı yapmıştık. Örneğin, pandemiyle talebi artan tekli paket ambalaj makinesine zaten sahiptik. Müşterimizin talep etmesine gerek kalmadan, bizim her şeyimiz hazırdı.

Gıda enflasyonunda yaşanan artışı nasıl değerlendiriyorsunuz?

Bunu tabela enflasyonu ve gerçek enflasyon diye iki şekilde değerlendirebiliriz. Tabela enflasyonu yüzde 15 ama gerçek enflasyon yüzde 25. Herkes aslında gerçek enflasyonun ne olduğunu biliyor ama ticari tarafa geldiğinizde önünüze tabela enflasyonun çıkartıyorlar. Bu bizleri üzüyor. Bana göre sektörümüzün ivedilikle çözülmesi gereken sorunu budur.

Gelecek dönem yatırım hedefleriniz var mı?

Yemek sanayi yatırıma açık olduğu kadar, rekabetin de yoğun yaşandığı bir sektör. Burada taşıma yemek hizmetiyle büyüyebilirsiniz ama şahsen bunun çok doğru olmadığını düşünüyorum. Taşıma yemekte, yemeği yiyen kişiden geri dönüş alamıyorsunuz. Bana göre yerinde pişirme artık daha verimli hale geldi. Çünkü insanların beklentileri gün geçtikçe artıyor ve sizin de buna en iyi şekilde cevap verebilmeniz gerekiyor.

Bursa’da sektörün genel durumu hakkında değerlendirir misiniz?

Bu göreve 2 yıl önce seçildim. Başkanlık görevi sektörün sıkıntılarını, taleplerini dile getirmek için iyi bir fırsat oldu. Şu anda 16 firma ile 26 profesyonel yönetici ve işveren konumunda 26 üyemiz var. Ben derneğimize üye olan meslektaşlarımın işlerini gerçekten iyi yaptığına inanıyorum. Bu yüzden de rahatlıkla BUYSAD üyesi firmalardan güvenle yemek yiyebilirsiniz diyorum. Burada asıl sıkıntı BUYSAD üyesi olmayan firmalar. Ancak, Bursa yemek sektörünün genel olarak oldukça başarılı olduğunu düşünüyorum. Bu noktada sektörümüzün gelişiminde Bursa’nın otomotiv üssü olmasının ciddi bir payı olduğunu düşünüyorum. Otomotiv, en yüksek kaliteyi kullanan sektörlerin başında geliyor. Müşterilerin de talepleri bu yönde olunca, Bursa’da yemek sanayi çok iyi noktalara geldi. Türkiye Yemek Sanayicileri Dernekleri Federasyonu yönetim kurulu üyesi olmam sebebiyle daha iyi kıyas yapıp, mukayese etme imkanına sahip oluyorum.

BUYSAD’ın sektördeki sıkıntıların çözülmesine yönelik ne gibi çalışmaları oluyor?

Sektörümüzün temel sorunu haksız rekabet. Bundan 3 – 4 yıl önce sözleşmelerimizi yıllık olarak yapıyorduk ama son iki yıldır sözleşmeleri 6 aylık periyotlarla yenilemeye başladık. Çünkü enflasyon rakamları bizi buna mecbur bırakıyor. Yemek sanayinde kar marjı yüzde 6 ile 12 arasında. Burada karlılığınız yüzde 12 bile olsa enflasyon yüzde 15 civarında olunca siz yıl sonunda zarar etmiş oluyorsunuz. Müşterilerimizle kontratlı çalışırken ürünlerimizi her gün değişen fiyatlar üzerinden alıyoruz. Bu noktada BUYSAD olarak sektörün bu sıkıntısına çare olabilecek bir çalışma içerisindeyiz. Birkaç kooperatifle sektörün ihtiyaç duyduğu üretimin yapılması için görüşme içerisindeyiz. Kontrollü ekim ile girdi maliyetlerimizi bir nebze de olsun düşürebiliriz. Gıda fiyatlarında yaşanan bu dalgalanmanın önüne başka türlü geçemeyeceğimizi düşünüyorum. Bunun yanı sıra, pandemiden çok daha fazla etkilenen sektör temsilcilerimiz var. Bizim gibi sanayiye hizmet eden firmalar pandemiden görece daha az etkilendi. Ancak okullara, hastanelere ya da etkinliklere yönelik hizmet veren meslektaşlarımızın ciddi kayıpları var. Bu noktada salgından çok daha ciddi etkilenen firmalara yönelik devletimizin birtakım destekleri olabilir diye düşünüyorum. Bu yaşanmışlık bizlere ayrıca şunu öğretti; ticarette bir yere bağlı kalınmaması gerekiyor. Tek bir alanda hizmet vermek yerine, hizmet alanınızı karma hale getirmeniz daha faydalı olabilir.

Yorumlar (0)
12
kapalı
banner35
Günün Anketi Tümü
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
banner18
banner51