banner8

banner6

banner11

Başarının Anahtarı:  Kalite yönetim araçları beyin fırtınası

Kaliteye Yolculuk 03.05.2021, 23:26
Başarının Anahtarı:  Kalite yönetim araçları beyin fırtınası

Ekohaber gazetemizdeki bu köşemizde gündelik yaşantımızda sıkça kullandığımız “kalite” kavramını ve evrensel niteliği olan kalite araçlarını sizlerle buluşturmaya devam ediyoruz. Kalite; bir ürün ya da hizmetin belirli bir ihtiyacı karşılayabilmesi için yeterliliklerini ortaya koyan özelliklerinin bütünüdür. Kaliteli üretim ve hizmet beklentisi tüm toplumlarda zaman içerisinde gelişimini artırmıştır. Bu noktadan hareketle kendi içerisinde teknikler, araçlar üretmiştir. Verimli, etkili, talepleri karşılayan, değişime uyum sağlayan, sistemli bir yaklaşımı olan, zamanında müşterisine ulaşan ve memnuniyet sağlayan ürün ve hizmetler için iş dünyası mutlaka kalitenin yöntemlerinden yararlanmak zorunda. İşte bu noktada bu haftamızın konusu: Beyin Fırtınası 
Beyin Fırtınası; yaratıcı düşünceyi destekleyen, katılanlara eşit fırsat sunan, takım çalışanlarını motive ederek kısa sürede çok fazla fikrin üretilmesine ve süreçlerin neden başarısız olduğuna dair çıkarımlar yapılabilmesine olanak sağlayan bir sürekli kalite geliştirme aracıdır.
Hangi amaçlarla 
kullanılabilir?  
•Yeni ürünlerin yaratılması veya var olanların geliştirilmesi 
•Ürün kampanyası geliştirmek için
•Problemleri saptamak, çözmek ve temel nedenlerine ulaşmak 
•Üretim aşamalarının geliştirilmesi 
•Müşteri beklentilerinin belirlenmesi 
•Farklı fikirlerin paylaşılması ve tartışılması 
Nasıl uygulanır? 
•Çalışmayı yürüten lider ile yaratıcılığa uygun atmosferde gerçekleşir,
•Katılımcılar cesaretlendirilir, 
•Problem / yöntem önceden katılımcılara bildirilir,
•Serbest fikir ortamı sağlanır,
•Her katılımcının katkıda bulunmasına olanak verilir,
•Fikirlerin toplanır, üzerinde tartışılır asla negatif bir ortam oluşturulmaz,
•Düzenleme, gözden geçirme yapılır,
•Değerlendirme/ oylama yapılır,
•Nitelikli fikirler tespit edilir, ödüllendirme sistemi uygulanır.
Özet: Bu yöntem çalışanlar üzerine yoğunlaşmaktadır. İnsan faktörü olmadan ürün ya da hizmet sağlanamayacağından çalışanların fikirleri ile katılımcılığa, sorumluluk almaya, konusunda uzmanlaşmış kişilerin bilgi paylaşımına ortam yaratır. Kaliteye ulaşmak isteyen yönetici ve liderler çalışanları ile iş birliği yaratarak birlikte kazanırlar. 


Borçelik Yönetim Sistemleri Direktörü Serkan Ürkmez:
Bugün işletmelerimizde kullandığımız en yaygın ve etkili yaratıcı düşünce tekniklerinden biri kuşkusuz “Beyin Fırtınası” tekniğidir. Beyin fırtınası, katılımcılarının bir sistematik içinde belli bir konu üzerinde fikirleri ile katkıda bulunarak, kısa süre içinde çok sayıda fikir üretmek için çaba sarf ettikleri bir grup yaratıcılık tekniğidir. Beyin fırtınası sıklıkla proje takımlarının başvurduğu bir araç olarak değerlendirilse de işletme içerisinde her konuda ve her düzeyde beyin fırtınası yapılabilir. Bir problemin kök nedenlerini belirlemek için kullanılabileceği gibi, bir ürünün veya yazılımın özelliklerine karar vermek, bir projenin risklerini değerlendirmek, çözüm için yapılacak eylemlere karar vermek gibi çok farklı konularda rahatlıkla kullanılabilir. 
Orijinallik, yaratıcılık ve farklı fikir üretmek beyin fırtınasında en temel amaçtır. Bunu sağlamak için    katılımcılar arasındaki hiyerarşik engeller kaldırılır. Yargılamadan, eleştirmeden, özgürce fikirler üretilir. Tüm fikirler not edilir ve beyin fırtınası seansının ardından fikirler değerlendirilir. Beyin haritalaması (brain mapping) gibi çok sayıda faklı varyantı da mevcuttur. Beyin fırtınası, doğru bir şekilde yapılırsa, yaratıcı düşünceyi teşvik eder, takım olmayı destekler. Amaçladığımız mükemmel fikre ulaşmamıza yardımcı olur. Üretken bir beyin fırtınası sonucunda takım üyeleri sonraki adımlar için enerjik, başarılı ve heyecan hissederek ayrılır. Takımın morali yükselir. 
Diğer taraftan, bir beyin fırtınası seansı doğru şekilde yönetilmediğinde; verimsiz, tekrarlayan ve olumsuz hissettiren bir hal alabilir. Dışa dönük kişilikler ve hızlı düşünenlerin beyin fırtınasına hakim olması ve diğer takım arkadaşlarının katkıda bulunmasını engelleyebilir. Beyin fırtınasında ortaya çıkan ilk birkaç fikir üzerinde odaklanılıp yeni fikirlerin bastırılması, katılımcıların hazırlıksız olması, konuya hakim olmaması ve sessiz kalarak katkıda bulunmaması gibi faktörler bir beyin fırtınasını etkisiz kılabilir. Bunu engellemek için katılımcıların ön hazırlık yapmalarını teşvik etmek, çalışmayı net bir amaca odaklamak, katılımcıların çeşitliğini sağlamak, kapsayıcı, destekleyici bir ortam oluşturmak işe yarayan ve önerilen çözümler arasında bulunmaktadır.Genel olarak, 20 yılı aşkın süredir çalışma hayatımda gözlemlediğim, işletmelerin -her ne kadar halen gelişim alanı olsa da- beyin fırtınası tekniklerini doğru uygulayarak yaratıcı fikirler oluşturmada, beyin fırtınası sonrasında fikirler arasından seçim yapmaya ve bunları hayata geçirmeye oranla daha başarılı olduklarıdır. Çok yaratıcı fikirlerin seçim esnasında kaybolduklarına şahit olduğumuz durumlar olabiliyor. Ortalama (mediocre) fikirlerin orijinal fikirlere göre daha fazla kişi tarafından daha rahat kabullenilmesinin ve oylama ile yapılan seçimlerde bu ortalama fikirlerin öne çıkmasının, düşülen en önemli tuzaklardan biri olduğunu düşünüyorum. İş dünyasının bugününe ve geçmişine baktığımızda inovasyonun ve sürdürülebilir başarının sıra dışı, ezber bozan düşüncelerden geldiğini görürüz. Kurumsal yapılar içinde orijinal fikirlerin kabul görme şansı bulabilmesi için fikir sahiplerinin fikirlerini etkili bir şekilde ifade edebilmesi ve bunları güçlü bir şekilde savunması ne kadar önemliyse, şirket kültürünün bu durumu destekleyecek özelliklere sahip olmasının da o derece önemli olduğunu düşünüyorum. Şirket kültürü dönüşümünün çeşitliliğe ve aykırı düşüncelere değer veren, hata yapmaktan çekinmeyen, tüm fikirlerin bir baskı olmadan açık ve özgürce tartışılabildiği yönde değişmesi gerektiğine inanıyorum. Şirketimin de bu kültür dönüşümünü saydığım özelliklere sahip bir şekilde gerçekleştiren, ülkemizdeki örnek kuruluşlardan biri olduğunu görmekten memnuniyet duyuyorum.

Haftanın Sözü
“Ne kadar başarılı, iyi, zeki veya usta olursanız olun, işinizin geleceği çalıştırdığınız insanların elindedir.”
Akio Morita (İş insanı, ‘walkman’ icadıyla devrim yaratmıştır.)

Haftanın Karikatürü
7. KalDer Bursa 
Uluslararası 
Karikatür Yarışması

Sanatçı: Provijn 
Stefaan - Belçika 

İş Dünyasından
İbraş’ta Slogan Yarışması Ödülleri Belli Oldu
İbraş firması çalışanların süreçlere katılımı ve fikir üretmeleri yönünde örnek çalışmalara imza atmaya devam etmiyor. Kurum, çalışanları arasında düzenlediği İSG, Çevre, 5S konularındaki slogan yarışmasını tamamladı ve ödülleri sahiplerine takdim etti. İSG dalında Engin Mert birinci, Gökhan Aydın ikinci, Çevre dalında Özgür İnce birinci, Selami Kanbur ikinci, 5S dalında ise Muhammed Yusuf Öztaş birinci, Ziya Gül ikinci oldu. Kutlama organizasyonunda dereceye girenlere ödül ve plaketleri İbraş Yönetim Kurulu Üyesi Ömer Tatar, Yönetim Kurulu Üyesi İbrahim Şerifhasan, Kalite Müdürü Gülcan Argunhan, PGİ Süpervizörü Yusuf Şensoy, KYS Sorumlusu Cansun İgci ve İSG Temsilcisi Ayşenur Karababa takdim etti. 
İşte ödül alan sloganlar: 
- Kazanın Büyüğü, İhmalin Küçüğü ile Başlar
- Çevreni Temiz Tut, Geleceğine Işık Tut
- Düzen Kur, Rahat Bul

Türkiye Kalite Derneği, KalDer Bursa Şubesi tarafından hazırlanmıştır.        
bursa@kalder.org / ww.kalder.org 

Yorumlar (0)
15
açık
banner12