Çalı KOBIlerin sıçrama tahtası
Esnaflıktan sanayiciliğe ilk adımı Çalı Sanayi Bölgesi'nde atan firmalar, işini büyütüp NOSAB, BTSO-OSB gibi bölgelere taşınıyor.
Dursun EROĞLU
OSB statüsü olmamasına rağmen, kendi altyapı sorunlarını çözen ve yerel yönetimle uyumlu çalışan Çalı Sanayi Bölgesi, Bursalı KOBİ'lerin adeta sıçrama tahtası oldu. Arsa fiyatlarının organize sanayi bölgelerine göre düşük olması ve sanayi parsellerinin küçüklüğü gibi nedenlerle sanayiciliğe ilk adımını atan firmalar için cazip olan Çalı Sanayi Bölgesi, bu haliyle firmaların atölyelikten küçük ve orta ölçekli firma, oradan da büyük birer sanayi kuruluşu olmalarına imkan veren bir yapıya sahip.
Çalı Belediyesi sınırları içindeki Çalı Sanayi Bölgesi'nde planlı gelişmenin ardındaki isim, Çalı Sanayicileri ve İşadamları Derneği (ÇASİAD). Firma sahiplerinden oluşan 120 üyesi bulunan ÇASİAD'ın Yönetim Kurulu Başkanı Remzi Topuk, bölgenin, Bursa'da firmaların büyüme süreçlerinde çok önemli bir rol oynamaya başladığını ve özellikle otomotiv sektörüne yönelik firmaların burada hızlı bir büyüme imkanı bulduklarını belirtti. Firmaların Çalı'dan gitmesinin kaçış olmadığına dikkat çeken Topuk, şu değerlendirmeyi yaptı:
"Çalı Sanayi Bölgesi'nde parsellerin metrekare sorunu var. Genellikle arsalar bin 500 metrekarenin altında ve bu, büyük firmalar için çok yetersiz kalıyor. Bu haliyle doğal olarak küçük firmalar için uygun bir yer. Tam bir KOBİ sanayi bölgesi. Kentin çeşitli noktalarında, küçük sanayi sitelerinde, atölye bazındaki işyerleri, büyüme imkanı bulmak için Çalı'ya geliyor. Ama Çalı bereketli bir yer ve bir süre sonra firmalar büyüyor, artık Çalı'ya sığmıyor. Önümüzdeki dönemde her yıl 10 civarında firmanın Çalı'ya sığamaz hale gelip büyük sanayi bölgelerine gittiğini göreceğiz. Bu tabi ki, Çalı'dan kaçış değil. Çalı KOBİ'ler, küçük firmalar için tam bir büyüme alanı. Küçük firmalar OSB'lerde kendine uygun, küçük arsa bulamıyor, parseller bölünmüyor. Dolayısıyla ÇASİAD tam bir KOBİ topluluğu. Mesela bugüne kadar Beyçelik buradan çıktı. Şimdi Çelikpan çıktı, büyük ihtimal TKG de büyük bir organizasyonla çıkacak. Belki bir süre sonra Bolt büyüyerek gidecek. Çalı, firmalar için bir sıçrama tahtası."
Çalı'nın yeni mezunu Burçak Metal
Çalı Sanayi Bölgesi'nde Elvin Tekstil gibi, arsa açısından şanslı bazı firmalar dışında sanayi kuruluşlarının büyüyerek bölgeden ayrılacakları düşünülürken, bölgenin en son mezunu Burçak Metal oluyor.
Burçak Metal Otomat Ltd. Şti.'nin sahibi ve Genel Müdürü Şaban Demiroğlu, 1998'de Duaçınarı'nda 100 metrekare bir yerde faaliyete başladıklarını, firmanın ilk kızı Burçak'ın adını taşıdığını, 1999'da yine Duaçınarı'nda 200 metrekare bir yere, 2002 yılında da Beşevler Küçük Sanayi Sitesi'ndeki 400 metrekare işyerine taşındıklarını anlattı.
Otomotiv sektöründeki gelişmeye paralel olarak hızla büyüdüklerini söyleyen Demiroğlu, 2004'te Çalı Sanayi Bölgesi'nde kapalı alanı bin 200 metrekare olan işyerine taşındıklarını söyledi. Son yıllarda hızla büyüdüklerini, yılda ortalama 200 bin Euroluk makine yatırımı yaparak işyerine sığamaz hale geldiklerini kaydeden Demiroğlu, NOSAB'da 2 bin metrekareden fazla kapalı alana sahip işyeri inşaatının devam ettiğini ve Kasım'da yeni yerlerinde üretime başlayacaklarını açıkladı.
10. yılda iki fabrika
Otomotiv yan sanayinde Martur, Oxford, MG Coutier, Organ Kauçuk, Atay Makine gibi firmalara üretim yaptıklarını kaydeden Dermiroğlu, şu bilgileri verdi:
"İstanbul'daki iş tecrübesinden sonra 1990'da Hamza Diker ile Torsan adında bir firma kurmuştuk. Talaşlı imalat yapılacaktık. Olmadı, eski kara tezgahların tamir işini yaptık. Dokumada kara tezgahlar bitti, bizim ortaklık da dağıldı. Burçak Metal, metal şekillendirme, vida, cıvata, menteşe türü otomotiv parçaları üretiyor. Hızlı ve güvenli adımlarla sürekli büyüdük. ISO 9000 belgesini aldık, NOSAB'da ISO 16949'u alacağız. Bu, 2008'in hedefi. 10. yılımızı kutlayacağız. 10. yılımızda iki fabrika kurmuş oluyoruz. Burada aylık 2,5- 3 milyon parça üretiliyor ve 100 ton metal kullanılıyor. Demir, pirinç, paslanmaz vs. metal. Toplam 40 çalışanımız var. Elemanlarımız eğitimli ve sektörde ortağı olmayan tek firmayız. İstediğimiz kararı verebiliyoruz. Mühendislerimiz bir şeye karar veriyorsa, o iş pek beklemeden yerine getirilir. Siparişle çalışıyoruz. Teknoloji ve organizasyon yapısı ile sektörünün lider firması olduğumuzu söylüyoruz. Bursa'da iyi bir yerimiz var, artık müşteri bize geliyor. İyi bir isim yaptık. Otomotivin iyi gitmesi bizim işlerimize de yansıyor. NOSAB'daki fabrika bize 2 milyon YTL'ye mal olacak. NOSAB'da 2008'de de 500 bin dolar civarında bir yatırım yapacağız. Kapasite artırımına gideceğiz. Taşınma ile üretimimiz ilk anda yüzde 40 artacak. Otomotivin önü açık. İşe başladığımda tek bir makinem vardı, o zaman Körfez Krizi oldu. Bugün fabrikamda kaç makine olduğunu bilmiyorum. Her yıl yatırım yapıp büyüyoruz, ama yine bir kriz havası var. Demek ki ekonomi krizlerle de büyümeye alıştı."
Çalı'da yol, elektrik gibi bazı altyapı sorunları olduğunu söyleyen Demiroğlu, NOSAB'ı tercih edişini ise, "NOSAB'da sanayicilik yapıyorum, dediğiniz zaman insanların size bakış açısı değişiyor. Bir de yer kendinin ise güven veriyor" diye açıkladı.
Yeni misafir, Orçun Pres
Çalı'nın yeni planlanan bölümünde 80 civarında fabrikanın inşaatı devam ederken, Çalı Sanayi Bölgesi'nde üretime başlayan en son firma Orçunpres Otomotiv Sanayi ve Pazarlama Ltd. Şti. oldu. 1996 yılında Cengiz Resimoğlu tarafından kurulan firma da Beşevler Küçük Sanayi-Çalı hattını izleyenlerden.
Tophane Endüstri Meslek Lisesi'nden mezun olduktan sonra 14 yıl bir firmada çalışan Cengiz Resimoğlu, Maysan Mando, Monreo, Destek Otomotiv gibi otomotiv yan sanayinde amortisör üreten firmalara üretim yaptıklarını belirtti.
Firmasının, oğlu Orçun'un adını taşıdığını söyleyen Orçunpres sahibi ve Genel Müdürü Resimoğlu, hedeflerinin ihracata dönük çalışmak olduğunu belirterek, "Amortisör parçaları üretiyoruz. Beşevler Küçük Sanayi Sitesi'nde 450 metrekare kapalı alana sahiptik. Oraya sığmamaya başladık ve buradaki bin 100 metrekare kapalı alana taşındık. Yaklaşık 600 bin YTL yatırım yaptık. 25 kişilik bir ekibimiz var. Asıl hedefimiz ihracata çalışır hale gelmek. Şu anda amortisör firmaları üzerinden dolaylı bir ihracat yapıyoruz. Çalı Sanayi Bölgesi'ni seçmemizin temel nedeni ekonomik olması. Yani arsaların fiyatının uygun olması."
Çalı Sanayi Bölgesi'ne sığmayarak büyük sanayi bölgelerine geçen firmalar arasında Faik Çelik Holding'e ait Çelikpan, Cavit Işık'a ait Kolisan, Tuncay Kurt'a ait İndeksan, Osman Vanlıoğlu'na ait Vanlıoğlu Mobilya, Yahya Beyce'ye ait Uzman Kaplama gibi firmalar bulunuyor. Çalı'dan ayrılan firmaların gözdesi ise NOSAB.
Çalı Sanayi Bölgesi'nde devam eden inşaatlar tamamlandığında fabrika sayısı 300'lere yaklaşacak. 50 ülkeye ihracat yapan Çalı bu haliyle firma sayısı olarak en kalabalık sanayi bölgelerinden birisi olacak. Kardelen Kestane Fabrikası, Hürriyet semtinden gelip burada üretime başlayan en son firma.
Özellikle bölgeye son yıllarda gelip küçük parsellere kurulan firmalar, "gidici gözü ile bakılanlar...
Esnaflıktan sanayiciliğe ilk adımı Çalı Sanayi Bölgesi'nde atan firmalar, işini büyütüp NOSAB, BTSO-OSB gibi bölgelere taşınıyor.
Dursun EROĞLU
OSB statüsü olmamasına rağmen, kendi altyapı sorunlarını çözen ve yerel yönetimle uyumlu çalışan Çalı Sanayi Bölgesi, Bursalı KOBİ'lerin adeta sıçrama tahtası oldu. Arsa fiyatlarının organize sanayi bölgelerine göre düşük olması ve sanayi parsellerinin küçüklüğü gibi nedenlerle sanayiciliğe ilk adımını atan firmalar için cazip olan Çalı Sanayi Bölgesi, bu haliyle firmaların atölyelikten küçük ve orta ölçekli firma, oradan da büyük birer sanayi kuruluşu olmalarına imkan veren bir yapıya sahip.
Çalı Belediyesi sınırları içindeki Çalı Sanayi Bölgesi'nde planlı gelişmenin ardındaki isim, Çalı Sanayicileri ve İşadamları Derneği (ÇASİAD). Firma sahiplerinden oluşan 120 üyesi bulunan ÇASİAD'ın Yönetim Kurulu Başkanı Remzi Topuk, bölgenin, Bursa'da firmaların büyüme süreçlerinde çok önemli bir rol oynamaya başladığını ve özellikle otomotiv sektörüne yönelik firmaların burada hızlı bir büyüme imkanı bulduklarını belirtti. Firmaların Çalı'dan gitmesinin kaçış olmadığına dikkat çeken Topuk, şu değerlendirmeyi yaptı:
"Çalı Sanayi Bölgesi'nde parsellerin metrekare sorunu var. Genellikle arsalar bin 500 metrekarenin altında ve bu, büyük firmalar için çok yetersiz kalıyor. Bu haliyle doğal olarak küçük firmalar için uygun bir yer. Tam bir KOBİ sanayi bölgesi. Kentin çeşitli noktalarında, küçük sanayi sitelerinde, atölye bazındaki işyerleri, büyüme imkanı bulmak için Çalı'ya geliyor. Ama Çalı bereketli bir yer ve bir süre sonra firmalar büyüyor, artık Çalı'ya sığmıyor. Önümüzdeki dönemde her yıl 10 civarında firmanın Çalı'ya sığamaz hale gelip büyük sanayi bölgelerine gittiğini göreceğiz. Bu tabi ki, Çalı'dan kaçış değil. Çalı KOBİ'ler, küçük firmalar için tam bir büyüme alanı. Küçük firmalar OSB'lerde kendine uygun, küçük arsa bulamıyor, parseller bölünmüyor. Dolayısıyla ÇASİAD tam bir KOBİ topluluğu. Mesela bugüne kadar Beyçelik buradan çıktı. Şimdi Çelikpan çıktı, büyük ihtimal TKG de büyük bir organizasyonla çıkacak. Belki bir süre sonra Bolt büyüyerek gidecek. Çalı, firmalar için bir sıçrama tahtası."
Çalı'nın yeni mezunu Burçak Metal
Çalı Sanayi Bölgesi'nde Elvin Tekstil gibi, arsa açısından şanslı bazı firmalar dışında sanayi kuruluşlarının büyüyerek bölgeden ayrılacakları düşünülürken, bölgenin en son mezunu Burçak Metal oluyor.
Burçak Metal Otomat Ltd. Şti.'nin sahibi ve Genel Müdürü Şaban Demiroğlu, 1998'de Duaçınarı'nda 100 metrekare bir yerde faaliyete başladıklarını, firmanın ilk kızı Burçak'ın adını taşıdığını, 1999'da yine Duaçınarı'nda 200 metrekare bir yere, 2002 yılında da Beşevler Küçük Sanayi Sitesi'ndeki 400 metrekare işyerine taşındıklarını anlattı.
Otomotiv sektöründeki gelişmeye paralel olarak hızla büyüdüklerini söyleyen Demiroğlu, 2004'te Çalı Sanayi Bölgesi'nde kapalı alanı bin 200 metrekare olan işyerine taşındıklarını söyledi. Son yıllarda hızla büyüdüklerini, yılda ortalama 200 bin Euroluk makine yatırımı yaparak işyerine sığamaz hale geldiklerini kaydeden Demiroğlu, NOSAB'da 2 bin metrekareden fazla kapalı alana sahip işyeri inşaatının devam ettiğini ve Kasım'da yeni yerlerinde üretime başlayacaklarını açıkladı.
10. yılda iki fabrika
Otomotiv yan sanayinde Martur, Oxford, MG Coutier, Organ Kauçuk, Atay Makine gibi firmalara üretim yaptıklarını kaydeden Dermiroğlu, şu bilgileri verdi:
"İstanbul'daki iş tecrübesinden sonra 1990'da Hamza Diker ile Torsan adında bir firma kurmuştuk. Talaşlı imalat yapılacaktık. Olmadı, eski kara tezgahların tamir işini yaptık. Dokumada kara tezgahlar bitti, bizim ortaklık da dağıldı. Burçak Metal, metal şekillendirme, vida, cıvata, menteşe türü otomotiv parçaları üretiyor. Hızlı ve güvenli adımlarla sürekli büyüdük. ISO 9000 belgesini aldık, NOSAB'da ISO 16949'u alacağız. Bu, 2008'in hedefi. 10. yılımızı kutlayacağız. 10. yılımızda iki fabrika kurmuş oluyoruz. Burada aylık 2,5- 3 milyon parça üretiliyor ve 100 ton metal kullanılıyor. Demir, pirinç, paslanmaz vs. metal. Toplam 40 çalışanımız var. Elemanlarımız eğitimli ve sektörde ortağı olmayan tek firmayız. İstediğimiz kararı verebiliyoruz. Mühendislerimiz bir şeye karar veriyorsa, o iş pek beklemeden yerine getirilir. Siparişle çalışıyoruz. Teknoloji ve organizasyon yapısı ile sektörünün lider firması olduğumuzu söylüyoruz. Bursa'da iyi bir yerimiz var, artık müşteri bize geliyor. İyi bir isim yaptık. Otomotivin iyi gitmesi bizim işlerimize de yansıyor. NOSAB'daki fabrika bize 2 milyon YTL'ye mal olacak. NOSAB'da 2008'de de 500 bin dolar civarında bir yatırım yapacağız. Kapasite artırımına gideceğiz. Taşınma ile üretimimiz ilk anda yüzde 40 artacak. Otomotivin önü açık. İşe başladığımda tek bir makinem vardı, o zaman Körfez Krizi oldu. Bugün fabrikamda kaç makine olduğunu bilmiyorum. Her yıl yatırım yapıp büyüyoruz, ama yine bir kriz havası var. Demek ki ekonomi krizlerle de büyümeye alıştı."
Çalı'da yol, elektrik gibi bazı altyapı sorunları olduğunu söyleyen Demiroğlu, NOSAB'ı tercih edişini ise, "NOSAB'da sanayicilik yapıyorum, dediğiniz zaman insanların size bakış açısı değişiyor. Bir de yer kendinin ise güven veriyor" diye açıkladı.
Yeni misafir, Orçun Pres
Çalı'nın yeni planlanan bölümünde 80 civarında fabrikanın inşaatı devam ederken, Çalı Sanayi Bölgesi'nde üretime başlayan en son firma Orçunpres Otomotiv Sanayi ve Pazarlama Ltd. Şti. oldu. 1996 yılında Cengiz Resimoğlu tarafından kurulan firma da Beşevler Küçük Sanayi-Çalı hattını izleyenlerden.
Tophane Endüstri Meslek Lisesi'nden mezun olduktan sonra 14 yıl bir firmada çalışan Cengiz Resimoğlu, Maysan Mando, Monreo, Destek Otomotiv gibi otomotiv yan sanayinde amortisör üreten firmalara üretim yaptıklarını belirtti.
Firmasının, oğlu Orçun'un adını taşıdığını söyleyen Orçunpres sahibi ve Genel Müdürü Resimoğlu, hedeflerinin ihracata dönük çalışmak olduğunu belirterek, "Amortisör parçaları üretiyoruz. Beşevler Küçük Sanayi Sitesi'nde 450 metrekare kapalı alana sahiptik. Oraya sığmamaya başladık ve buradaki bin 100 metrekare kapalı alana taşındık. Yaklaşık 600 bin YTL yatırım yaptık. 25 kişilik bir ekibimiz var. Asıl hedefimiz ihracata çalışır hale gelmek. Şu anda amortisör firmaları üzerinden dolaylı bir ihracat yapıyoruz. Çalı Sanayi Bölgesi'ni seçmemizin temel nedeni ekonomik olması. Yani arsaların fiyatının uygun olması."
Çalı Sanayi Bölgesi'ne sığmayarak büyük sanayi bölgelerine geçen firmalar arasında Faik Çelik Holding'e ait Çelikpan, Cavit Işık'a ait Kolisan, Tuncay Kurt'a ait İndeksan, Osman Vanlıoğlu'na ait Vanlıoğlu Mobilya, Yahya Beyce'ye ait Uzman Kaplama gibi firmalar bulunuyor. Çalı'dan ayrılan firmaların gözdesi ise NOSAB.
Çalı Sanayi Bölgesi'nde devam eden inşaatlar tamamlandığında fabrika sayısı 300'lere yaklaşacak. 50 ülkeye ihracat yapan Çalı bu haliyle firma sayısı olarak en kalabalık sanayi bölgelerinden birisi olacak. Kardelen Kestane Fabrikası, Hürriyet semtinden gelip burada üretime başlayan en son firma.
Özellikle bölgeye son yıllarda gelip küçük parsellere kurulan firmalar, "gidici gözü ile bakılanlar...
Sayı: 577 - Sayı'nın Kapağı