Toplam 421 km.'den oluşan ‘İzmit Körfez Geçişi Köprüsü ve Bağlantı Yolları' projesi bittiğinde, İstanbul-Bursa arası 1-1,5 saate kadar inecek.

Türkiye'nin bugüne değin gerçekleştirdiği en büyük yap-işlet-devret projesi olarak gösterilen ‘Gebze-Orhangazi-İzmir (İzmit Körfez Geçişi Köprüsü ve Bağlantı Yolları dahil) Otoyol Projesi'nde' sona gelindi. YPK'nın onayını bekleyen projenin 7 yılda tamamlanma koşulu var. Söz konusu proje bittiğinde İstanbul-Bursa arası karayoluyla 1-1,5 saate inecek. İstanbul-İzmir Otoyol Projesi'nin son onayı için Yüksek Planlama Kurulu'nun kararı beklense de ihaleyi kazanan Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay ortak girişimi köprü için zemin çalışmalarına başladı...
Otoyol projesi tamamlandığında halen 8-10 saati bulan İstanbul-İzmir arası 4 saate, yine karayoluyla 2,5-3 saati bulan İstanbul-Bursa arası da 1-1,5 saatte inecek.
Okhan Şentürk'ün Ekonomist'te yer alan araştırmasına göre, söz konusu proje, 377 kilometresi otoyol, 44 kilometresi de bağlantı yolları dahil toplam 421 kilometreden oluşuyor.
Ekonomist'te yer alan araştırmada, şu noktaların altı çiziliyor...
Türkiye'nin, bugüne değin gerçekleştirdiği en büyük yap-işlet-devret (YİD) projesi olarak gösterilen ‘Gebze-Orhangazi-İzmir (İzmit Körfez Geçişi Köprüsü ve Bağlantı Yolları dahil) Otoyol Projesi'nde' nihayet sona gelindi.
Yaklaşık 20 yıldır gündemden inmeyen proje, şimdi Yüksek Planlama Kurulu (YPK) onayını bekliyor. YPK'nın ise bu yılın ilk çeyreğinde projeyi onaylaması bekleniyor.
Proje YPK'da beklerken, ihaleyi 22 yıl dört ay ile en düşük yapım ve işletme süresi ile kazanan Nurol-Özaltın-Makyol-Astaldi-Yüksel-Göçay ortak girişimi, İzmit Körfezi'ne kurulacak asma köprü için sismik zemin etütlerine başladı.
Körfez'deki zemin etütlerini ABD-Hollanda ortaklı Fugro şirketi gerçekleştiriyor. İlgili şirketin İzmit Körfezi'nde köprü ayaklarının kurulacağı deniz zeminin yapısı ile birlikte buradaki fay hatlarının ilk kez kapsamlı bir haritasını çıkaracağı belirtiliyor.
Proje, 377 kilometresi otoyol, 44 kilometresi de bağlantı yolları olmak üzere toplam 421 kilometreden oluşuyor. Sözleşmede, yaklaşık 6 milyar dolara mal olması beklenen projenin maksimum 7 yıllık bir sürede tamamlanma koşulu bulunuyor.
20 YILLIK RÜYA
İstanbul-İzmir Otoyol Projesi, ilk kez 1990'lı yılların başında gündeme geldi. Projenin ilk ihalesi, 1997 yılında gerçekleştirildi. Ne var ki, 1999 Marmara Depremi'nden sonra meydana gelen olumsuzluklar nedeniyle ihale iptal edildi. Proje, 2008 yılı başında tekrar ihaleye çıkarıldı. Koşullarında bazı değişiklikler yapılan ihale, bir süre ertelendikten sonra nihayet, 9 Nisan 2009 tarihinde gerçekleştirildi.
Proje tamamlandığında şu anda 550 kilometre olan İstanbul-İzmir arası 140 kilometre daha kısalmış olacak. Üç gidiş, üç geliş olarak planlanan otoyol projesinin sadece İzmit Körfezi geçişinin 2,5-3 milyar dolara mal olabileceği belirtiliyor.
İSTANBUL-BURSA ARASI 1-1,5 SAATE İNECEK
Otoyol projesi tamamlandığında halen 8-10 saati bulan İstanbul-İzmir arası 4 saate, yine karayoluyla 2,5-3 saati bulan İstanbul-Bursa arasının 1-1,5 saatte ineceğini söyleyen Karayolları Genel Müdür Yardımcısı Ali Girgin, “Proje kapsamında, 18 bin 212 metre uzunluğunda 30 viyadük, 7 bin 395 metre boyunda dört tünel 209 köprü, 18 gişe alanı, beş otoyol bakım işletme merkezi, yedi servis ve park alanı yer alacak” dedi. Gebze-Yalova arasında körfez geçişini kullanan otomobiller, 35 dolar geçiş ücreti ödeyecek. Otoyolda her kilometre başına da 0,05 dolar talep edilecek.
OTOYOLUN GEÇİŞ YERLERİ
Proje, Anadolu Otoyolu üzerindeki Gebze Kavşağı'ndan Ankara yönüne yaklaşık 2,5 kilometre sonra inşa edilecek bir köprülü kavşakla başlayacak. Otoyol, Dilburnu-Hersek Burnu arasında inşa edilecek asma köprü ile geçerek, Yalova-Karamürsel Devlet Yolu'nu köprülü bir kavşak ile aşacak, daha sonra Orhangazi yakınlarında Orhangazi-Bursa Devlet Yolu'na bağlanacak. Orhangazi Kavşağı'ndan sonra güzergah, Orhangazi ve Gemlik civarından geçerek Ovaakça Kavşağı ile Bursa Çevre Yolu'nu izleyecek. Burada şunu belirtmekte yarar var; ihale kapsamında bakım-onarım ve işletilip devredilmesi de dahil olan Bursa Çevre Yolu, doğu ve batı olmak üzere iki yönde devam edecek. Çevre yolunun batıya yönelen kısmı, Bursa'nın kuzeyinden güneyine bir yay çizerek, Karacabey Kavşağı'nda sona eriyor. Otoyol, Karacabey Kavşağı'ndan sonra Uluabat Gölü ile Mustafakemalpaşa'nın güneyinden itibaren batıya yönelerek, Susurluk ve Balıkesir'in kuzeyinden Savaştepe'ye uzanacak. Savaştepe-Soma-Akhisar-Saruhan ve Turgutlu ilçelerinin civarından geçecek olan otoyol, İzmir Çevre Yolu üzerindeki mevcut Anadolu Lisesi kavşağına bağlanacak.
DEMİRYOLU YOK
Gebze-Orhangazi-İzmir otoyol projesinin en can alıcı kısmını İzmit Körfezi'ne kurulacak 3 kilometre uzunluğundaki asma köprü oluşturuyor. İzmit Körfezi'ne kurulacak olan asma köprü, körfezin en dar kısmını oluşturan İzmit'in Gebze ilçesine bağlı Dilovası beldesi sınırları içindeki Dil İskelesi ile Yalova'nın Altınova ilçesine bağlı Hersek Burnu arasında yer alacak. Asma köprünün orta açıklığı yaklaşık bin 700 metre, toplam uzunluğu ise 3 bin metre olacak. Asma köprü, orta açıklık bakımından dünyada birinci sırada yer alacak. Köprünün kurulması ile birlikte Dilovası-Altınova arasında 90 kilometre olan yol da kısalacak. Körfez Köprüsü üzerinde biri geliş biri de gidiş olmak üzere bir demiryolu hattının olması öngörülmüştü. Ancak, Ağustos 2008 tarihinde yapılan 1 no'lu Zeyilname ile Körfez Köprüsü üzerindeki demiryolu hattı projeden çıkarıldı.

Sayı: 718 - Sayı'nın Kapağı