Sektörel Haberler

Yan sanayinin gövde gösterisi

Automechanika Fuarı'ndaki canlılık, otomotiv yan sanayine küresel krizden çıkış sinyali verdi.

Dursun EROĞLU
İstanbul TÜYAP'ta düzenlenen Automechanika Fuarı, küresel krizden en çok etkilenen otomotiv sektörüne, krizden çıkış sinyali verdi. Fuar yerli yabancı firma ve ziyaretçilerden büyük ilgi görürken, Bursa'da faaliyet gösteren, sektörün belli başlı üreticilerinden Mako'nun bağlı olduğu Magnetti Marelli'nin Yedek Parça ve Servisler CEO'su Dino Maggioni, kriz sonrasında Avrupa ve Türkiye'de devlet destekleri ile artan araba satışlarının ardından yan sanayide siparişlerin fazlalaştığını açıkladı.
Beylikdüzü'ndeki fuara bu yıl 447'si Türk 823 firma katıldı. Özellikle Almanya ve Çin'den yoğun firma katılımı dikkat çekerken, bazı salonlarda adeta "Çin Mahallesi" ve "Made in Germany" mahallesi oluştu.
Fuarda Bursalı firmalar, kentin otomotiv yan sanayindeki yerini hissettirirken, Mako Genel Müdürü İbrahim İçöz ile Magnetti Marelli Yedek Parça ve Servisler CEO'su Dino Maggioni, fuarda düzenledikleri basın toplantısında, üretiminin yüzde 54'ünü OEM'lere veren grubun, yedek parça piyasasının krizden fazla etkilenmemiş olması nedeniyle avantajlı durumda olduğuna dikkat çekti. Mattioni, Avrupa'da ve Türkiye'de devletin destekleri ile araba satışlarında başlayan canlanmanın, kendilerine gelen siparişleri de artırmaya başladığına vurgu yaparken, bu durumu krizden çıkışın işaretleri olarak değerlendirdi.
Magnetti Marelli'nin krizde yüzde 20 civarında küçüldüğünü anlatan Maggioni, önümüzdeki dönemde MAKO'nun 3 bin civarındaki farklı ürünü ile birlikte Magnetti Marelli Grubu'ndaki 25 bin farklı ürünün de Türkiye'de pazarlanacağını bildirdi.
MAKO Genel Müdürü İçöz ise, kriz nedeniyle 250 kişiyi çıkaran firmada halen bin 50 kişi çalıştığını, iki fabrikada yapılan üretimle 2008'de 150 milyon Euro ciro elde ettiklerini, araba satışlarında ÖTV'nin indirilmesinin sektöre olumlu yansımaya başladığını, firma olarak güçlü oldukları alanlara yöneldiklerini vurguladı.
İçöz, "Şimdi dikkatimiz ÖTV indiriminin sona ereceği 15 Haziran'da. Ben bu indirimin uzatılacağına veya onun yerine hurda indiriminin daha etkin olarak getirileceğine inanıyorum" diye konuştu.
Şirzat Karayel (Contitech Genel Müdürü): "Bu sene fuarımızda yenilik var. Dünyada süspansiyon körüklerinde marka lideriyiz. Standımızı da yeniledik. Krizde bizim gibi şirketlerin ön planda olması lazım. Ürün olarak bu fuarda after marketlere ağırlık verdik. OEM ürünlerimiz de var. Standartlarımız yüksek olduğu için merdivenaltı firmalarla karşılaştırılamaz. Evet after market üzerinde çok şey söyleniyor. İnsanlar tabi ki işler iyi gidiyor diyor. Ama aslına bakarsanız, gitmiyor. Bu devir zaten iyi ile kötüyü ayıracak. Büyük firmalar çalışıyor. Küçükler kredi vs. açısından olsun zor durumdalar ve muhtemelen piyasadan kaybolacak. Bunlar aradan çekilince büyük firmalar bu krizden daha güçlü olarak çıkacaklar. Ben öyle olacak diye düşünüyorum. Fabrikamız durmadı, çalışıyor."
Erdal Elbay (Maysan Mando Genel Müdürü): "2008 için 70 milyon dolar civarında bir ciro hedeflemiştik ama 56 milyon dolar ciro ile kapattık. Tamamen son üç ayın etkisi oldu. Eylül ayı sonuna kadar hedefler olumluydu. Akünü mecburen yenilersin ama amortisörünü yenilemeden de bir süre gidebilirsin. Bu nedenle krizde ilk düşünülecek parçalardan birisi değildir. Dolayısıyla böyle bir pazar oluşmadı. Pazar liderliğimiz devam ediyor Türkiye'de. Türkiye'de zaten iki üretici var. Biz çok büyük bir farkla olmasa da liderliği sürdürüyoruz. Avrupa'da ilk 3'e girme hedefimizde bir sapma yok. Ama kriz yüzünden belki bir yıl falan ertelenebilir."
Kamil Özkan (Destek Amortisör): "Fuar ilk günden itibaren güzeldi. Katılımcılar yoğun bir şekilde hazırlanmış. Ziyaretçiler de ağırlıklı yurtdışı. Daha çok Avrupa ülkeleri olmakla birlikte Irak ve Suriyelileri gördüm. Arap ülkelerinden büyük ilgi var. Çoğu otomotiv sanayi ile ilgili. Yani fuardakiler kuru kalabalık değil. Destek Amortisör olarak ürün çeşitlerimizi artırmaya devam ediyoruz."
Emre Sağkan (Aktaş Türkiye Ortadoğu Satış Yöneticisi): "Fuar Türkiye'de bu yıl katıldığımız birkaç fuardan çok daha hareketli. Yurtdışından katılım oldukça yüksek. Türkiye bölgede bu anlamda merkez. Herkesin ilgisi Türkiye'de anladığım kadarıyla. İlk gün 20'den fazla firmayla görüştük. Bizim iç piyasada zaten fazla sorunumuz var. Süspansiyon körüklerinde zaten her yıl yüzde 20 yeni ürün geliştiriyoruz. Bu yıl da yine mevcut ürün yelpazesine yeri ürünlerimizi kattık.
Muzaffer Altın (Bolt Bağlantı): "Bu fuar bizim için önemli. Bu yıl tamamen özel üretime geçtik. Çin ve Tayvan'ın baskısıyla standart maldan otomotiv sektöründe kullanılan özel ürünlere itti. Bu fuarda otomotiv yan sanayi ürünlerini sergiliyoruz. Fuar geçen yıla göre biraz daha iyi gibi. Ve ziyaretçi fuarında da bir kalite artması görüyorum. Almanlar fuar işini iyi yapıyor. Sihirli parmakları mı var bilmiyorum. Türk katılımcılar da özel bir ilgi duyuyor. Hannover'i düzenleyen Messe çok başarılı."
Özgür Hürcan (Oksan Oto Kauçuk): "Fuarda kauçuk ve parçalarını sergiledik. 1980 yılında kurulan firmamızın Kayapa'da fabrikası var. Yeni ürünlerimizi sergiliyoruz."
Uğur Pehlivanküçük (PEGA Genel Müdürü): "Firma yıl başında üretime başladı. Süspansiyon körüğünde yeni bir isim. Ama kadromuz deneyimli. İşimizi iyi yapıyoruz. Sektörde kalıcı olmak istiyoruz. Fuarda körükleri sergiledik.”
Selim Ergün
(Hadim Şirketler Grubu) "Firmamız ayrı alanda çalışıyor. Araçta detay temizlik ürünlerinin Türkiye genelinde distribütörlüğünü yapıyoruz."

Sayı: 676 - Sayı'nın Kapağı