Yenişehir Havaalanı nihayet işlerlik kazanıyor..(1)

Son 20-25 yıl içerisinde kentimizin en çok tartışılan konularından birisi hiç şüphesiz havaalanı sorunudur.
Bizim yerel yönetimlerde görevde olduğumuz dönemde ilk defa gündeme girmiş ve kent merkezinde kalan Yunuseli Havaalanının pistinin Çeltik Köyü istikametinde uzatılarak uluslararası havaalanı haline getirilmesi istenmişti.
Nilüfer Belediye Başkanı olduğumuz dönemde aynı zamanda da Büyükşehir İmar Komisyonu Başkanı olarak yaptığımız incelemeler neticesinde bu teklif önce komisyonda daha sonra da Büyükşehir meclisinde aşağıdaki sebeplerle reddedilmişti.
-Kentin yerleşim alanlarının içinde kalması dolayısıyla başta gürültü ve kirlilik gibi birçok çevre sorunu yaratması,
-Hava mania kriterleri sebebiyle Osmangazi ve Nilüfer ilçelerindeki birçok yerleşim alanının imar faaliyetlerini menfi olarak etkilemesi,
-Kuzey-Güney pistinin Uludağ ve Gündoğdu istikametinde topoğrafik engeller sebebiyle kullanılmayacak olması,
-Pistin uzatılması düşünülen doğu istikametinde de 1. ve 2. derecede tarım alanları ve meyve bahçelerinin bulunması,
-Bursa-Yalova Yolu üzerinde inşa edilen BUTTİMin doğu-batı istikameti üzerinde hava mania kriteri içerisinde kalması gibi sebeplerle mevcut havaalanının genişletilmesinin gerek havacılık gerekse çevre ve şehircilik ilkeleri açısından uygun olmayacağı görüşüne varıldı.
Daha sonra yeni havaalanının Nilüfer İlçe merkezinde Ertuğrula yapılması gündeme gelmiş hatta proje ve kamulaştırma çalışmalarına başlanmıştı.
Ancak;
-Bu bölgenin de Nilüfer İlçesinin yeni yerleşim alanlarının içinde kaldığı,
-Bursa Büyükşehir sınırlarının genişletilmesi (sınırlar genişletildi) ile Bursa kent merkezinin içinde kalacağı,
-Bu alanın yakın çevresinin toplu konutlarla çevrili olduğu,
-Karşısında Üniversite ve Tıp Fakültesi hastanesinin bulunduğu,
-Bu alanın da 1. ve 2. sınıf verimli tarım arazisi olduğu ve bütün bu sebeplerle buraya yapılacak uluslararası nitelikteki havaalanının gerek çağdaş şehircilik gerekse çevre sorunları açısından cinayet olacağı yönündeki görüş ve düşüncelerimiz her seviyeden ilgili ve yetkiliye gerek şifahen gerekse raporlarla anlatıldı.
Uzun süre kaldığımız yurt dışında 1970-73 yılları arasında 3 yıl da dünyanın o tarihlerde 2. büyük havaalanı olan Frankfurt havaalanının proje bürosunda çalışmış ve bu vesile ile dünyadaki bütün uluslararası havaalanlarını incelemek fırsatımız olmuştu.
Gerek bu çalışmalarımız gerekse günümüze kadar geçen süre içerisinde devam eden araştırmalar da gösteriyor ki uluslararası nitelikteki bütün havaalanları kent merkezlerinin dışında inşa edilmektedir.
Mesela, Londra çevresindeki 5 havaalanından City Havaalanının kent merkezine uzaklığı 34 km, Gatwickin 40 km, Lutonun 46 km, Stansfeldin 65 km ve Southamttonun ise 85 kmdir.
New Yorkun çevresindeki 4 havaalanından Eastın 34 km, Lagurdiya 26 km, John Kennedy 33 km ve Wastchester ise 56 kmdir.
Roma 35 km, Milan 46 km, Paris Orly 34 km, Charles De Gaulle 25 km, Los Angeles 27 km, Helsinki 19 km, Viyana 20 km, Bangkok 29 km, Tokyo Nareda 16 km (iç hatlarda kullanılıyor), Narita 65 km, Osaka (Ada üzerine inşa edilmiş dünyanın en ünlü havaalanı Kansai) 32 kmdir.
Bunların dışında Moskova çevresinde Vnukovo 43 km, Domodedovo 26 km, Pekin Capital 32 km, Atina 43 km, Kahire 35 km, Frankfurt 20 kmdir.
Zamanla kent merkezinin yakınında kalan (10-15 km) Münih Havaalanı birkaç yıl önce kente 35 km mesafeye nakledilmiştir ve bu alan şimdi müze ve fuar alanı olarak kullanılmaktadır.
Gelecek hafta da bu konuya devam edeceğiz.

Sayı: 856 - Sayı'nın Kapağı