En büyük istihdam alanı olan inşaat sektörünün büyümesi de daralması da önemli sarsıntılar yaratıyor.
Çünkü genişlemesinde gereken malzeme, proje, eleman ihtiyacı ve daralmasında bunların ne olacağı hep sorun yaratıyor.
Sektörün temel konularının bazılarına önceki yazılarımda değinmiştim. Şimdi biraz daha ayrıntıya girmek istiyorum. Tüm bileşenlerin sadece başlıklarını yazsam sayfalar tutar. Temel maliyeti oluşturan unsurlardan bazılarını burada analiz edelim. Kendi çalışma alanım içinde olanlar için gelecek yazılarımda biraz daha ayrıntıya gireceğim. Öncelikle inşaat denince ilk akla gelen ve olmazsa olmaz niteliği taşıyanları; Çimento ve Beton.
Çimento yaklaşık 150 yıldır sınai olarak üretilen ve kullanılan bir malzeme. 2017 yılı Dünya Çimento Üretimi 4 milyar 112 milyon ton. Bunun yarısından fazlasını Çin üretip kullanıyor. Türkiye'nin aynı yıl çimento üretimi 82 milyon ton. Bunun bir kısmı ihraç ediliyor. Türkiye'nin Çimento Kurulu Kapasitesi 100 milyon ton. Halen inşaa halinde fabrikalar da var.
Beton üretiminin 2017 yılı rakamı Türkiye Hazır Beton Birliği verilerine göre 113 milyon metreküp. Kurulu kapasite ise 150 milyon metreküp. Gelecek yıllara yönelik olarak bir sıkıntı olmayacak. Hazır Beton üretim tesisi için 5 dönümlük bir alan yetiyor. Şantiye içinde kuruluyorsa daha az bir saha da yetebilir.
İnşaatta kullanılan iş makinaları ülkemize değişik ülkelerden çeşitli markalarda ithal ediliyor. Bir süreden beri bazı iş makinaları artık ülkemizde de üretiliyor. Hatta ihracat yapılıyor. Büyük projelerde, örneğin İstanbul 3. Havaalanı inşaatında yüzlerce iş makinaları ithal edildi.
Eskiden; kum, çakıl derdik. Şimdi Agrega olarak adlandırdığımız ve kırıcılardan, eleklerden geçirilerek elde edilen malzeme ülkemizin her bölgesinde mevcut. Yalnız bu konuda çevre ile ilgili sorunlar çıkıyor. ÇED raporu sürecinde ciddi sıkıntılar oluyor. Tarafların haklılığı konuyu çözmüyor. Devletin bir düzenleme yapması, belli bölgelerde ocak açılabilmesi ile ilgili tahsiste bulunması gerekiyor. Çünkü nakliye çok önemli bir unsur. Üstelik malzemenin belirli bir kalitede olması lazım.
Proje, inşaatın denetimi, yönetimi, ehil ve birikimli müteahhit konularında son yıllarda gerek yurt içi ve gerekse yurt dışında çok tecrübe kazandık.
Yetişmiş personel konusunda sıkıntı yok. Yalnız iş kazaları bu sektörde fazla. Daha geçen hafta otoyol inşaatında 3 kişi kazada öldü. Güvenlik eğitimi ve alınması gerekli önlemler için daha fazla hazırlıklı olmalıyız.
Kalıpla ilgili geçmişteki eski tahta kullanımı aşamasını önemli ölçüde terk ettik. Günümüzde ahşap esaslı ve sacdan yapılmış kalıplar kullanılıyor. Bunların bir kısmı ithal ediliyor. Ülkemizde de kaliteli kalıp imal ediliyor.
İnşaatlar önemli ölçüde mekanik ve elektrikle de iç içe. Ayrıca bilişim sektörü de kapsamın içine giriyor.
Ayrıntıların içinde daha bir çok sektör var. Yalnız şunu söylemeliyiz ki ülkemizin inşaat sektöründe dışa bağımlılık asgari düzeydedir.
Bu bahsettiğim başlıklar inşaat sektörünü yakından ilgilendiren temel konular. Gelecek yazılarımda bu başlıklara sırası ile daha detaylı olarak değineceğim. Kalın sağlıcakla.
Çünkü genişlemesinde gereken malzeme, proje, eleman ihtiyacı ve daralmasında bunların ne olacağı hep sorun yaratıyor.
Sektörün temel konularının bazılarına önceki yazılarımda değinmiştim. Şimdi biraz daha ayrıntıya girmek istiyorum. Tüm bileşenlerin sadece başlıklarını yazsam sayfalar tutar. Temel maliyeti oluşturan unsurlardan bazılarını burada analiz edelim. Kendi çalışma alanım içinde olanlar için gelecek yazılarımda biraz daha ayrıntıya gireceğim. Öncelikle inşaat denince ilk akla gelen ve olmazsa olmaz niteliği taşıyanları; Çimento ve Beton.
Çimento yaklaşık 150 yıldır sınai olarak üretilen ve kullanılan bir malzeme. 2017 yılı Dünya Çimento Üretimi 4 milyar 112 milyon ton. Bunun yarısından fazlasını Çin üretip kullanıyor. Türkiye'nin aynı yıl çimento üretimi 82 milyon ton. Bunun bir kısmı ihraç ediliyor. Türkiye'nin Çimento Kurulu Kapasitesi 100 milyon ton. Halen inşaa halinde fabrikalar da var.
Beton üretiminin 2017 yılı rakamı Türkiye Hazır Beton Birliği verilerine göre 113 milyon metreküp. Kurulu kapasite ise 150 milyon metreküp. Gelecek yıllara yönelik olarak bir sıkıntı olmayacak. Hazır Beton üretim tesisi için 5 dönümlük bir alan yetiyor. Şantiye içinde kuruluyorsa daha az bir saha da yetebilir.
İnşaatta kullanılan iş makinaları ülkemize değişik ülkelerden çeşitli markalarda ithal ediliyor. Bir süreden beri bazı iş makinaları artık ülkemizde de üretiliyor. Hatta ihracat yapılıyor. Büyük projelerde, örneğin İstanbul 3. Havaalanı inşaatında yüzlerce iş makinaları ithal edildi.
Eskiden; kum, çakıl derdik. Şimdi Agrega olarak adlandırdığımız ve kırıcılardan, eleklerden geçirilerek elde edilen malzeme ülkemizin her bölgesinde mevcut. Yalnız bu konuda çevre ile ilgili sorunlar çıkıyor. ÇED raporu sürecinde ciddi sıkıntılar oluyor. Tarafların haklılığı konuyu çözmüyor. Devletin bir düzenleme yapması, belli bölgelerde ocak açılabilmesi ile ilgili tahsiste bulunması gerekiyor. Çünkü nakliye çok önemli bir unsur. Üstelik malzemenin belirli bir kalitede olması lazım.
Proje, inşaatın denetimi, yönetimi, ehil ve birikimli müteahhit konularında son yıllarda gerek yurt içi ve gerekse yurt dışında çok tecrübe kazandık.
Yetişmiş personel konusunda sıkıntı yok. Yalnız iş kazaları bu sektörde fazla. Daha geçen hafta otoyol inşaatında 3 kişi kazada öldü. Güvenlik eğitimi ve alınması gerekli önlemler için daha fazla hazırlıklı olmalıyız.
Kalıpla ilgili geçmişteki eski tahta kullanımı aşamasını önemli ölçüde terk ettik. Günümüzde ahşap esaslı ve sacdan yapılmış kalıplar kullanılıyor. Bunların bir kısmı ithal ediliyor. Ülkemizde de kaliteli kalıp imal ediliyor.
İnşaatlar önemli ölçüde mekanik ve elektrikle de iç içe. Ayrıca bilişim sektörü de kapsamın içine giriyor.
Ayrıntıların içinde daha bir çok sektör var. Yalnız şunu söylemeliyiz ki ülkemizin inşaat sektöründe dışa bağımlılık asgari düzeydedir.
Bu bahsettiğim başlıklar inşaat sektörünü yakından ilgilendiren temel konular. Gelecek yazılarımda bu başlıklara sırası ile daha detaylı olarak değineceğim. Kalın sağlıcakla.
Sayı: 1177 - Sayı'nın Kapağı





