banner34

banner50

banner6

Tekstilin yeni yüzü

Başlarken Tekstil Mühendisleri Odası Bursa Şubesi olarak, kentimizin en büyük 2. sektörü olan tekstil sektörünü özellikle yeni yüzü ve güncel gelişmeleriyle anlatmayı hedefledik.

Tekstilin Yeni Yüzü 25.01.2021, 20:13 25.01.2021, 20:13
Tekstilin yeni yüzü
Başlarken
Tekstil Mühendisleri Odası Bursa Şubesi olarak, kentimizin en büyük 2. sektörü olan tekstil sektörünü özellikle yeni yüzü ve güncel gelişmeleriyle anlatmayı hedefledik. Her ay kısa kısa haberlerle karşınızda olacağız.

Tüketici tarafından bakıldığında tekstil denilince akla ilk olarak giysi ve perde, döşeme, havlu, bornoz, çarşaf, nevresim, halı gibi ev kullanımına yönelik ürünler gelmektedir.
Oysa günümüzde tekstil yüzeyleri çok geniş alanlarda tüketici tarafından görünmeden ya da farkında olunmadan kullanılmaktadır. Tekstilin yeni yüzü olarak tanımladığımız bu alanları her ay farklı bir grup olarak sizlere tanıtmayı hedefliyoruz. Teknik ve akıllı tekstiller olarak ayrı bir kategoride değerlendirdiğimiz bu grupları ön bilgilendirme açısından aşağıdaki tabloyla şematize ederek sizlerle tanıştırıyoruz…
The Textile Institute tarafından yayınlanan Textile Terms and Definitions isimli kaynakta tüm dünya tarafından kabul edilen teknik tekstillerin güncel tanımı, “öncelikle estetik ve dekoratif özelliklerinden ziyade teknik ve performans özelliklerine göre üretilmiş tekstil malzemeleri ve ürünleridir” şeklinde yer almaktadır (www.ttandd.org ).
Görüldüğü gibi teknik tekstiller yaşamın her alanına dokunmakta, fonksiyonel ve amaca yönelik ürünlerle hayatımızı kolaylaştırıcı rol oynamaktadır.
Pandeminin kazandırdıkları
2020 yılı hepimiz için gerçekten zor geçen bir yıl oldu. Siparişlerin azalması, duran işletmeler, işsizlik ve en önemlisi Covid salgını nedeniyle hasta ve temaslıların sayılarındaki artış önceliklerimizi ve hayata bakışımızı değiştirdi. Ben burada sektörümüz için en büyük kazanç olarak gördüğüm dijitalleşme ve sürdürülebilirliğin farkındalığından söz etmek istiyorum. Sınırların kapanması, uluslararası ve ulusal yüz yüze iletişimin kısıtlanması mevcutta gelişen dijitalleşmeyi ivmelendirdi. Her alanda olduğu gibi tekstil ve hazır giyim sektöründe de toplantılar, müşteri ve tedarikçi görüşmeleri dijitale taşındı. Bu kadarla kalmadı; özellikle konfeksiyon alanında global ve ulusal yazılım şirketleri numunelendirme, sanal showroom, sanal defile, sanal fuar, sanal fit uygulamaları ile dijital çözümleri sunarak hayatımızı kolaylaştırdılar. Tüketici alışkanlıklarının değişmesi ve belirsizliklerin artması firmaların stratejilerini oluşturmada zorluklar yaşamasına sebep oldu ve alternatif ürün arayışına yöneltti. Numulendirmenin dijitalde başarıyla yapılması özellikle numune maliyetlerinin azaltılmasına olanak sağladı. Ulusal büyük mağaza zincirlerinden birinin dijital numune uygulaması ile fiili numune yapımında yaklaşık %80’lik maliyette düşüş görülmüştür, sağladığına ilişkin açıklaması son derece sevindirici gelişmelerden oldu.
Dijital tarafta en büyük soru işaretleri tuşe-tutum ve 3. boyut konusunda oluşmaktadır ancak bu konularda da çalışmalar devam etmektedir. Yerli yazılım şirketlerinin de sektörde yer alması dikkate değer gelişmelerden biri olarak söylenebilir. Yakında mağazalarda ya da sanal satış platformlarında kişisel avatarlarınızla kıyafet denemelerini yapmanız, sizlere satın alma kararlarınıza yardımcı olacak kombinler sunan dijital uygulamalarla karşılaşmanız sürpriz olmayacak. Pandeminin kazançlarından biri de dünyaya bakışımızda yarattığı değişiklik oldu. Çevrenin ve doğanın kirletilmesi, özellikle iklim değişikliğinin tüm şiddetiyle hissedilmesi, su kıtlığının yaratacağı olumsuzluklar, kaynakların doğru kullanımı ve tasarrufu konusunda farkındalık oluşturdu. Suyu en çok kullanan ve kirleten endüstri kollarından olan tekstil sektöründe de doğada çözünen biopolimer malzemelerinin araştırılması, alternatif doğal liflerin (pamuk yerine kenevir) kullanımı gibi yeni çözümler konusunda çalışmaların hızlanmasını sağladı. Yakın gelecekte malzeme ve süreçler konusunda yeni alternatiflerin hayatımıza gireceğini söyleyebiliriz.

Endüstri 4.0 tekstil ve paydaşları için neler vaat ediyor?

Yeni çağa ayak uydurmak içinişbirlikleri

Tekstil, insanlığın tarihindeki her gelişmeden en çok etkilenen öncü bir endüstridir.
1. Endüstri Devrimi, ilk endüstriyel tezgahın geliştirilmesi ile başladı. 18. yüzyılın sonunda su ve buhar enerjisinin kullanıldığı mekanik üretim tesisleri devreye girdi ve 20. yy. başında iş bölümüne dayalı, elektrikli üretim tesislerinin gelişmesi ile 2. Endüstriyel Devrim başlamış oldu.
İlk programlanabilir mantıksal denetleyici (PLC) kullanımı ile de otomasyonu getiren 3. Endüstri Devrimine girmiştik.
Göbeklitepe’den1. Endüstri Devrimine 12.000 yılda, 4. Endüstri Devrimi’ne 200 yılda geldik.-

Günümüzde iş gücüne dayalı rekabet ile teknolojik rekabetin de kendi içinde yarıştığı bir döneme girdik ve bu alanda Almanya’nın Endüstri 4.0 stratejisi, günden güne yaşamımızda yer bulmaya başladı.
1.Devrimde 20 yılda 20 Milyon Hintli işsiz kaldı! 3. Devrimin sonunda 20 Milyon Hintli IT sektöründe iş buldu.
En açık anlatımı ile makine / nesnelerin bir biri ile anlaşarak iş yapabilmesini tarifleyen bu çağa ayak uydurmamız, bu stratejinin tüm bileşenlerini anlamamız ve geliştirmemiz ile mümkün.
Maalesef Endüstri 4.0 kavramı, ilgili sektörlerin kendi taraflarındaki tarifleri ile, herkesin kafasında farklı bir anlam kazanmış durumda.
Örneğin tekstil üreticisi iseniz, dijital pazarlama mı, dijital baskı makinası mı, sanal defile mi sizin için bu kavramı temsil ediyor? Oysa ki strateji, tüm süreçlerimizin dönüşümü ayrı ayrı ele alınmalı.
3 ana başlık:
1Müşteri deneyimi;
• Operasyonel konular; Müşteri ile iletişim noktalarının belirlenmesi (online platformlar, web teknolojileri)
• Müşteri ihtiyacının anlaşılması; sosyal medya ve yapay zeka kullanımı
• Dijital olarak zenginleştirilmiş satış
2Operasyonel konular;
• Süreçlerin dijitalleştirilmesi (ERP gibi sistemlerin kullanımı, IOT ile makinelerden veri toplama gibi)
• Çalışanların erişimi (mobil iş süreçleri, iş sürekliliği)
• Performans yönetimi (veriye dayalı karar verme)
3 İş modeli
• Dijital makineler
• Dijital ürünler
• Pazarlama ve dağıtım modelleri
Bu konuda, sistem yaklaşımı ile her bir başlık için disiplinler arası çalışmalar önem kazanmakta.

Kaynak: Massachusets İnstitute of Technology

Yorumlar (0)
12
kapalı
banner35
Günün Anketi Tümü
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
banner18
banner51