banner34

banner50

banner6

Otomotiv yan sanayi atakta

Geçen yıl küresel krizi iliklerine kadar hisseden otomotiv yan sanayii, Avrupa otomobil pazarının canlanmasıyla üretim ve ihracatta atağa kalktı. 2008 yılının son çeyreğinden itibaren ortalama bir yıl sürerek, otomotiv ana ve dolayısıyla yan sanayi sektörlerinde büyük bir kaosa sebep olan ekonomik krizin, Avrupa'daki otomotiv pazarında azalan etkileri, Bursalı yan sanayicinin yüzünü güldürdü.

Sektörel Haberler 05.04.2010, 21:00 05.04.2010, 21:00
Otomotiv yan sanayi atakta
Geçen yıl küresel krizi iliklerine kadar hisseden otomotiv yan sanayii, Avrupa otomobil pazarının canlanmasıyla üretim ve ihracatta atağa kalktı.

2008 yılının son çeyreğinden itibaren ortalama bir yıl sürerek, otomotiv ana ve dolayısıyla yan sanayi sektörlerinde büyük bir kaosa sebep olan ekonomik krizin, Avrupa'daki otomotiv pazarında azalan etkileri, Bursalı yan sanayicinin yüzünü güldürdü.
Otomotiv yan sanayi sektörünün yüzde 85'ini karşılayan Bursa, Avrupa'daki otomotiv sektöründe başlayan yeni projelerin getirdiği hareketlilikle canlandı. Yeni ürünler ve projeler için çalışmalara başlayan otomotiv yan sanayi sektöründe morallerin düzelmesiyle, kısa vadeli hedefler de yükseliş gösterdi.

Fahrettin Gülener (Ermetal
Şirketler Grubu YKB)
Avrupa'daki otomotiv pazarının hareketliliği bize tabi ki yansıyacaktır. Çünkü bizim ihracatımızın üçte ikisine yakını Avrupa Birliği Ülkeleri'ne yapılmaktadır. Bunun etkilerini biz de hissediyoruz. Hatta Sarkozy'nin Renault Clio 4 ile ilgili çekincesi bile olumlu yöne dönmüştür. Dolayısıyla Türkiye'deki tüm otomotiv ana sanayilerinin Avrupa'daki hareketlilikten direkt olumlu yönde etkilendiğini söyleyebilirim. Biz de bunu hissediyoruz. Bunu biz büyük yan sanayiciler algıladığımız gibi en küçük yan sanayicimiz de kendi oranları ölçüsünde algılayacaktır.
Ali İhsan Yeşilova (Yeşilova
Şirketler Grubu YKB)
“Özellikle son 4-5 aydır ülkemizde olduğu gibi Avrupa'daki otomotiv ana ve yan sanayide kıpırdanmalar başlamış ve yavaş da olsa artarak sürmektedir. AB'deki bu hareketlenme bizleri, özellikle ihracat yapan yan sanayi firmalarını yakından etkilemektedir. Durma noktasına gelen ihracatımız yavaş yavaş artarak tekrar canlanmaya başlamıştır. Bu özellikle Bursa'daki yan sanayicilerimiz için çok önemli bir gelişmedir, fakat krizin etkisi ile rafa kaldırılan yeni projelerde henüz bir hareketlilik başlamamıştır. Maalesef Türkiye'deki ana sanayilerde de ciddi anlamda bir yeni proje gözükmemektedir. Sektörün tam anlamıyla hareketlenmesi için daha zamana ihtiyaç var gibi gözüküyor. Ancak kötü ve karamsar hava atlatılmak üzeredir. Bu yılın 2. yarısından itibaren çok daha olumlu bir hava ile karşılaşacağımızı umuyoruz.”
Şahap Aktaş (Aktaş Group
Yönetim Kurulu Başkanı)
Özellikle otomotiv yan sanayiinde olmak üzere Türkiye'nin Avrupa'da ve Rusya'da büyük şansı var. Avrupa'daki işletmelere baktığınızda oradaki işletmelerde tabii ki üretim devam ediyor ama artık ekonomik olmaktan, işgücünün verimli ve uygun olmasından uzaklaşılıyor. Dolayısıyla gelişmekte olan pazarlar dediğimiz Rusya, Ukranya ve diğer Türki Cumhuriyetlerine, aşağıda Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkelerine baktığımızda Türkiye'nin çok etkili bir ülke olduğu Avrupa'dan veya Rusya'dan görülüyor. 2009 dünyada herkes için kriz yılıydı, artık krizden çıkılmaya başlandı. Dünyada yabancı yatırımcı çekmek üzere bu anlamda pek çok ülke bir şeyler yapıyor. Üreticilere her türlü altyapı imkanlarını sunuyorlar, daha az vergi alıyor. Herkesin yatırıma ve üretime ihtiyacı var. Özellikle gelip bizim ülkemizi, sanayi tesislerimizi gördüklerinde, Ar-Ge'sini yapan, buluşunu yapan, bir otomobili baştan sona kadar ürettiğimizi görüyorlar. Komşu ülkelerimiz bizlerle iş yapmak istiyorlar. 2010 yılı bana göre Türkiye'nin özellikle otomotiv yan sanayicileri için fırsat yılıdır. Bu anlamda dışarıya biraz daha fazla odaklanmakta fayda görüyorum.
Yeni projelerimiz var 2011'de Rusya'da olmak için, orada yatırıma hazırlanıyoruz. Oradaki OEM ve OES'lerine ve bizim de kuvvetli olduğumuz değişim pazarına yönelik montajlama ağırlıklı üretim yapmak istiyoruz. 2011'de bunu hedefliyoruz. Somut mal talepleri de geliyor elbette. Artık kaliteli ürün almak istiyorlar ve bunu da Türkiye'den almak istiyorlar.
Yesari Süalp
(Ermetal Şirketler
Grubu CEO'su)
Dünyanın tüm ülkelerinde global krizin etkilerinin azaltılabilmesi için 2009 yılında değişik türde teşvikler uygulanmıştı. Bu kapsamda bildiğiniz gibi Türkiye'de Mart-Eylül 2009 döneminde ÖTV indirimi uygulanmış ve sektörün canlanmasına önemli katkısı olmuştu. Avrupa'da ise bu teşvikler 2009 yılının sonlarına kadar hatta bazı ülkelerde 2010 yılı ilk çeyreğinin sonuna kadar devam etti. Teşviklerin bitmesiyle satışların azalacağı olasılığı tüm sektörü endişelendirmişti. Bugün itibarıyla 2010 yılı ilk çeyreğini bitirdiğimiz için ancak Ocak ve Şubat ayları sonuçlarını görebiliyoruz. Bu değerleri irdelediğimizde Avrupa için bu endişelerimizin kısmen gerçekleştiğini görüyoruz. Türkiye'de ise geçen yılın aynı aylarına göre ciddi bir artış olmasına rağmen 2009 yılının son çeyreğine benzer adetler üretilmektedir. Bir diğer deyişle üretim adetleri yatay bir seyir izlemektedir. Bundan sonraki aylarda da benzer üretim ve ihracat adetlerinin gerçekleşeceğini ve 2009 yılı üretim adetlerine yakın bir üretimin olabileceğini öngörüyoruz. Yeni proje çalışmaları kapsamında Renault'un yeni Clio projesi üzerinde çalışmalar başladı. Bununla birlikte Otosan ve Toyota'da yeni projeler için çalışmalarımızı sürdürüyoruz Bu modellerin devreye girişleri 2012 yılı başlarında olacağından önümüzdeki süreçte bu modellerin kalıp yapım ve seri üretim hazırlıkları için yoğun bir proje dönemi geçireceğiz.
OCAK OCAK % ŞUB. ŞUB. % OC.-ŞUB. OC.-ŞUB. %
ÜLKELER 2010 2009 DEĞ. 2010 2009 DEĞ. 2010 2009 DEĞ.

FRANSA 33,808 33,564 0,7% 33,646 35,176 -4,3% 67,454 68,740 -1,9%
ALMANYA 16,250 18,774 -13,4% 16,411 16,935 -3,1% 32,661 35,709 -8,5%
İTALYA 16,486 15,214 8,4% 18,982 15,658 21,2% 35,468 30,872 14,9%
İSPANYA 8,792 9,272 -5,2% 10,866 9,025 20,4% 19,658 18,297 7,4%
İNGİLTERE 13,512 15,391 -12,2% 10,655 9,719 9,6% 24,167 25,110 -3,8%
AVRUPA ÜLK. TOP. 127,786 144,995 -11,9% 125,813 129,772 -3,1% 253,599 274,767 -7,7%
TÜR. İÇ PAZ. SATIŞ. 20,095 19,606 2,5% 31,172 21,742 43,4% 51,267 41,348 24,0%
TÜR.ÜRET.ADET. 76,565 38,775 97,5% 82,521 44,900 83,8% 159,086 83,675 90,1%
TÜRKİYE İHR.ADET. 59,999 32,215 86,2% 66,336 39,253 69,0% 126,335 71,468 76,8%

Tülin Tezer
(Seger A.Ş. Genel
Müdürü)
2009'un ikinci yarısından itibaren otomotiv ve yan sanayindeki olumlu gelişmeler, 2010'un ilk 3 ayında da devam etmekte. Ancak olması gereken potansiyele 2011'den itibaren ulaşılacağını düşünüyoruz.
Biz SEGER olarak yaklaşık 3 yıldır Renault'un global bir tedarikçisiyiz. Bu sebeple Renault'un yeni araç projelerindeki çalışmalar devam etmekte. Renault'un haricinde VW grubun global tedarikçisi olma yönünde önemli gelişmeler kaydettik. Audi'nin bu yıl üretimine başlayacağı A1 projesi için, 2009'da korna tedarikçisi olarak seçilmiştik. Bu ayın sonunda bu aracın seri üretime geçmesi ile birlikte bizim de seri sevkiyatlarımız başlayacak. Ayrıca geçen ay, Volkswagen'in 2011'de üretimine başlayacağı yeni bir araç projesi için de tedarikçi olarak seçildik. Ayrıca 2 ay sonra Volkswagen'in hali hazırda seri üretimi devam eden Phaeton aracı için de seri sevkiyatlara başlayacağız. Volkswagen grup dahilinde olan Audi, Skoda ve diğer fabrikalarındaki diğer projeler için de görüşmelerimiz sürmektedir.. Daimler'in Amerika'daki Tuscaloosa fabrikasına sevkiyatlarımız halen devam etmekte olup, Daimler'in diğer araç projelerimdeki görüşmelerimiz de sürmektedir. Ayrıca, Nissan'ın yeni projeleri mevcut.

Turgut Şahin (Şahince Otomotiv)
Geçen yılın son çeyreğinden itibaren otomotivde toparlanma vardı. Bir önceki yıla göre Ekim-Kasım-Aralık aylarını değerlendirirsek daha iyi bir tablo var ortada. 2009 yılında otomotiv sektörünü göz önüne aldığımızda Aralık ayını nispeten iyi geçirdik. Genelde bizim sektörde Ocak ve Şubat ayları verimli aylar değildir ama, 2010 yılının bu aylarını 2009'un tüm aylarına göre daha iyi geçirdik diyebilirim. Umut ediyorum ki veriler artış göstererek, ivmedeki yükseliş devam eder.

Sayı: 726 - Sayı'nın Kapağı

Yorumlar (0)
12
kapalı
banner35
Günün Anketi Tümü
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
banner18