banner34

banner50

banner6

03.08.2021, 00:02

Sanayileşme ve Bursa

Ülkemizde kalkınmanın, üretimin arttırılarak sağlanabileceği konusunda ortak bir düşünce nihayet tüm kesimlerce kabul edildi. Borçlanarak, ithal ağırlıklı bir gelişmenin bir noktada tıkanacağı bilimsel bir gerçek.

Kırk yılı aşkın süredir yaşadığım BURSA; pek çok yönleri ile cazip bir vilayet. Sanayi (özellikle otomotiv), turizm (özellikle termal ve Uludağ), tarım (özellikle sebze ve meyve), eğitim (üniversite) konularında çekici bir görünümü var.

İstanbul’a, Ankara’ya, İzmir’e kısa zamanda ve konforlu yollarla ulaşmak mümkün. Lojistik yönden Gemlik Körfezi›ndeki iskeleler önemli bir avantaj. Nüfusu 3 milyonu aşmış ve hala göç almaya devam ediyor. Afgan ve Suriyeli göçmenler için cazip. Henüz sayılarını tam olarak bilmiyoruz.

İthalat; 7 milyar 146 milyon dolar. İhracat; 12 milyar 881 milyon dolar. Bursa’nın %44,5’i orman, %30, 8’i tarımsal alan, %13,6’sı da kentsel yerleşim alanı. Sanayi ve Teknoloji Bursa İl Müdürlüğü’nün verilerine göre sanayi konusundaki durum şöyle:

-Sanayi işletmelerinin %42’sinin bulunduğu Marmara Bölgesi›nde; bölge içi sanayi işletmeleri dağılımına göre, %22,37 oran ile İstanbul’dan sonra ikinci sırada yer alıyor. 17 adet organize sanayi bölgesi ile imalat sanayinde Türkiye katma değerinin (GSMH’dan aldığı pay) %9’unu tek başına sağlıyor.

-Bursa ili; çalışan kişi sayısı ve işyeri sayısı bakımından İstanbul, Ankara ve İzmir’den sonra dördüncü sırada. Sanayi işletmelerinin; çalışan sayısına göre %65’i mikro, %25’i küçük, %8’i orta, %2’si büyük ölçekli işletmeler.

Bu yapısıyla BURSA:

-Türk ekonomisinin geliştirilmesi ve ona yeni ivmeler kazandırılmasında aktif ve yönlendirici bir gücü temsil ediyor.

-Ülke ve bölge ekonomisinin gelişmesine katkı sağlıyor.

-İhracat yönüyle döviz girdisi sağlanmasına önemli bir katkı yapıyor.

-Sanayi altyapısının güçlenmesi ile ekonomik açıdan büyük bir dinamizm gösteriyor.

-Bugün kilogram değeri 10 milyon dolar olan lazer, Bursa’da üretilebiliyor.

-Dünyanın moda trendini belirleyen önemli markaların kumaşları; kilogram değeri 30 ila 40 Euro ve üzeri değerinde alıcı bulabiliyor.

-Bütün bu özellikler; Türkiye›mizin küresel bir üretim ve teknoloji merkezi haline dönüştürülmesi hedefleri doğrultusunda atılan adımlar.

-Bunlar; sanayi, üretim ve ihracat kenti Bursa’yı öne çıkarıyor. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın “Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi” programı kapsamında projesi kabul edilen 10 firmadan 3’ü, Durmazlar, Ermaksan ve İğrek Makine; Bursa merkezli. Bir diğer olumlu gelişme ise, Türkiye Otomobil Girişim Grubu’nun (TOGG) üreteceği yerli otomobil için Gemlik’i seçmiş olması. İlçede Türk Silahlı Kuvvetleri’ne (TSK) ait 4 milyon 300 bin metrekarelik Askeri Hara’nın 1 milyon metrekaresi TOGG’a tahsis edildi.

-Geçen yıl Ağustos ayında temeli atılan tesisin bantlarından ilk aracın 2022 yılı sonunda inmesi bekleniyor. -2030 yılına kadar, fikri ve sınai mülkiyet hakları tamamen Türkiye›ye ait bir ortak e-platform üzerinden 5 farklı model üretilecek.

-Proje, 4 binden fazla kişiyi doğrudan istihdam edecek.

-Yeni teknolojileri temin edecek olan yerli otomobil yatırımı sadece Bursa’nın değil, Türkiye›nin teknolojik dönüşümüne de etki edecek.

-Türkiye’de mobilite ekosisteminin akıllı cihazlar etrafında gelişimini harekete geçirecek.

-Bursa ile birlikte otomotiv endüstrisinin gelişmiş olduğu illerde de bir dönüşüm başlayacak.

-Halihazırda kentte; Oyak-Renault ile Tofaş’ın yanı sıra, Karsan, Güleryüz, Akia gibi ana ticari araç üreticileri de üretim yapıyor.

-Özet olarak; ülkemizde üretilen her iki otomobilden biri Bursa’dan. Bu yazımızda sanayi gelişimine bir giriş yaptık. Konuya devam edeceğim.

Yorumlar (0)
12
kapalı
banner35
Günün Anketi Tümü
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
banner18
banner51