Rus uçaklarına ambargo Türk turizmini de vuracak

Rusya’nın Ukrayna’ya saldırmasıyla başlayan savaş nedeniyle Amerika’nın Avrupa Birliği’nin ve bazı ülkelerin bu ülke şirketlerine uygulamaya başladığı yaptırımlara karşı Ruslar uçabilmek için uluslararası kuralları zorluyorlar.
Bir süre önce bu şirketler arasında yer alan ve sahipleri Türk vatandaşı olan üç havayolu şirketinin de yaptırımlardan etkilenmemek için Rus tescilindeki kiralık uçakları Türk teciline geçirmeye hazırlandığını ilk olarak biz yazmıştık.
Bu haberi yalanlayan bir şirket yetkilisi Bakan Ersoy ile yapılan bu toplantının amacının Rus tescilli uçakları Türk tesciline geçirmek olmadığını ifade ederek “Yazın olası bir operasyonda bizde uçak olmayacağı için, Türk Hava Yolları’nın Rusya pazarına ne kadar uçak ve kapasite ayırabileceğini görüştük. THY’de yeterli uçak olmaması durumunda neler yapılabileceği de masaya yatırıldı” açıklamasını yapmıştı.
Bu açıklamayı yapan, şirketin ve kendi adını vermeyen bu yetkili, Bakan ile toplantı yapıldığını ve THY’nın Rusya pazarına ne kadar uçak verebileceğinin konuşulduğunu söyleyerek haberimizi kısmen doğrulamış oluyordu.
Haber, bizdeki bir internet sitesinde ve Rus Tourdom sitesinde de yer aldı.
Adı geçen bu şirketler, bizde kısık sesle yaptıkları yalanlamayı onlara yapamadı.
Yapamazlardı çünkü konu uçaklarını bu şirketlere kiraya veren lessorlerin (kiraya veren) yani mal sahiplerinin ve uçakların
sigortalarını yapan şirketlerin engeline takılmıştı. Aradan bir hafta geçtikten sonra bu şirketlerden Azur Havayolları da açıklama yaparak uçaklarının diğer ülkelerde tescil edileceği iddialarının gerçeği yansıtmadığını, leasing şirketleri ile yakın temas halinde olduklarını ve durumu çözmeyi beklediklerini bildirildi.
Rus uçaklarının Türk tesciline geçmesi konusu şimdilik ortaya çıkan engellerin aşılması noktasında beklemektedir.
Rus Hükümeti’nin tescil değişimine çok sıcak bakmadığı da ayrı bir gerçek.
Uçaklar tescil değiştirirse, haber doğru çıkacak, şayet gerçekleşmezse zorlu engelleri aşamadıkları anlaşılacaktır.
Ruslar, Türk sahipli olan ve olmayan kiralık bir kaç uçağa farklı ülkelerde sahiplerince el konulunca, olayın ciddiyetini anlayıp ambargo koyan ülkelere seferleri hemen durdurdular.
Rusya’daki bir çok uçağın tescilli olduğu Bermuda Sivil Havacılık Kurumu (BCAA), kendilerine tescilli uçakların Uçuşa Elverişlilik Sertifikalarını askıya aldı. Bermuda Başbakanı ve Maliye Bakanı David Burt, 740 uçağın (Ki, bu rakam Rusya filosundaki 1400’e yakın uçağın yarısına eşit) çoğunlukla İrlandalı kiracılara ait olduğunu da doğruladı.
Birçok ülke Rus havayolu şirketlerine hava sahasını kapatırken, uçak üreticileri de uçak, yedek parça ve hizmet satışını askıya aldı. Daha da önemlisi sigorta şirketleri Rus tescilli uçakların (bölgede yaşanacak olumsuz durumda) sigorta kapsamının dışında tutulacağını duyurmuştu.
Rusya Tur Operatörleri Birliği (ATOR) de dışardaki uçakların Rusya’ya dönüşüne izin verilemeyeceğini haber veriyordu.
Rusya Ulaştırma Bakanlığı da yabancı tescildeki uçakları geri vermemek, Rus tesciline geçirip, iç hatlarda kullanmak için hazırlanan bir yönetmeliği Putin’e imzalatarak dünyaya meydan okuyordu.
Sözün özü, alınan yaptırım (ambargo) kararları Ruslar’ı köşeye sıkıştırmış zor durumda bırakmıştır. Bu kararlar İran’a ve diğer ülkelere uygulanan yaptırım kararlarından daha da ağır nitelikte olup Rus sivil havacılığını tökezletmiştir.
Rusya, gelinen bu durumda filosundaki uçakların çok önemli bir bölümünü kullanamayacak, durum Rus turizmine zarar verirken Türk turizmi de sıkıntıya sokacaktır. Bize en fazla turist gönderen Rus tur operatörleri yolcu taşıyacak uçak bulmakta zorluk çekecek. Bu uçak sıkıntısını Türk özel şirketleri ile aşmak mümkün değil. Devreye THY’nın girmesi acaba ihtimallerin en kuvvetlisi olur mu?
Ambargo devam ettikçe Türkiye pazarı için Rusya’ya daha çok uçak gerekiyor. Bu uçakların bulunabilmesi Rusya’ya uygulanan yaptırımların yumuşatılması veya yeni uçakların bulunmasına bağlı ki Türk turizmi sezonu sorunsuz atlatsın.
Yoksa, rekor rakamlarını çok ararız.
İyi uçuşlar Türkiyem…