Bundan bir ay kadar önce, takvimler 10 Kasım’ı gösterdiğinde Pegasus Havayolları gelenek haline getirdiği ‘Atatürk’ü her yıl farklı bir şehirde anma’ töreni için Çanakkale’yi seçmişti. Bu seyahate Pegasus’un Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Nane ve CEO Güliz Öztürk başta olmak üzere üst düzey tüm yöneticileri katılmıştı. Çanakkale Tarihi Alandaki anma törenlerine aralarında Türk basınının gözde ekonomi yazarları da olmak üzere 50’yi aşkın gazeteci katılmış, her fırsatta yöneticilerden Pegasus hakkında bilgiler almaya çalışmışlardı. En çok da yeni uçak siparişleri sorulmuş, hangarlarla ilgili ayrıntılı bilgiler alınmış ve yazılmıştı. Hani bazı gazeteciler vardır ya, öküz altında buzağı arar misali, hiç kimse Pegasus’un bir ortak almasını, başka bir şirkete ortak olmasını veya satın alması gibi bir konuyu sormamış, onlar da böyle bir bilgi vermemişti.
Akşam yemeğinde masalara dağılan Pegasus yöneticileri hiç kimseye farklı bir bilgi vermemiş ve seyahat bitmişti.
Ta ki, bir ay sonra 8 Aralık sabahında Pegasus Kurumsal İlişkiler Bölümü gazetelere bomba gibi bir açıklama gönderene kadar. Pegusus açıklaması “Çek Hava Yolları ve iştiraki Smartwings’i satın almak üzere anlaşma imzaladı” diye başlıyordu.
(Smartwings, Çekya’nın en büyük hava yolu şirketi olup, Smartwings Group’un bir üyesidir. Grup bünyesinde Smartwings Poland, Smartwings Slovakia ve Smartwings Hungary şirketleri yer almaktadır. Şirket, IATA üyesidir ve IOSA güvenlik sertifikasına sahiptir.)
Buna neden ihtiyaç duyuldu, niçin bir Avrupalı şirket satın alındığını aslında anlamamız lazımdı. Pegasus Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Tevfik Nane geçen ay katıldığı bir toplantıda havacılığın en büyük sorunlarından birinin de slot sıkıntısı olduğunu ısrarla belirterek “ Avrupa bize slot vermiyor” diye bazı ülkelere ismen sitem etmişti.
Bu konuyu 30 Kasım’da “Bu kadar uçağa nasıl slot buluruz”
https://share.google/Zs9rlTx9vGyCFkRmX
başlıklı yazımda dile getirmiştim. Havacılıkta çok önemli olan slot hakkı konusunda dersini iyi çalışan Pegasus yönetimi bir yandan slot hakkı alabilmek için mekik dokurken, öte yandan da daha radikal bir çözüm yolu olarak Avrupalı bir şirketi satın alarak yeni slotlara sahip olma yoluna gitti. Buna satın almaya bir taşla bir kaç kuş varmak diyebiliriz. (Pegasus, buna benzer bir operasyonu İzmir merkezli İzmir Havacılık A.Ş’yı (İzAir) hisselerini alarak slot elde etmişti.)
Pegasus, LOT- Polish Airlines’in 30 milyon euroluk teklifine karşılık son anda 10 milyon Euro fazla vererek
her iki şirketin borçlarını da kapsayacak 154 milyon Euro’luk bu satın almayla (42 uçaklık bir filo ve borçlar bu fiyata nasıl alındı bu da ayrı bir konudur) ilk olarak uluslararası büyüme hedeflerinde önemli bir adım atmayı ve bu stratejik yatırımla şirketin küresel ölçekte faaliyetlerini genişletmeyi amaçlamış.
İkincisi de 14 ülkede 80 destinasyona uçan ve de filosunda 42 uçak (36 adet Boeing 737-800/900/MAX 8, 4 adet Airbus A220-300, 2 adet A320-200) bulunan bir şirketi bünyesine katmış oldu. Pegasus AB Topluluğu üyesi bir ülkenin havayolu olmadığı için şirketin ancak yüzde 49 hissesini doğrudan, geri kalan hisseyi de Hollanda’da da kurulan bir şirket üzerinden alacak.
Yeni pazarlar yaratan bu satın alma Pegasus’un Türkiye’deki konumunu daha güçlü hale getirmiş, borsa değeri artmıştır.
Pegasus, iki havayolunun deneyim ve kaynaklarını birleştirerek yolcularına daha geniş bir uçuş ağı ve ekonomik fiyatlarla güçlü bir yapı oluşturmayı hedeflediğini de özellikle vurguluyor.
Pegasus CEO’su Güliz Öztürk haberi duyururken 14 uçaktan 127 uçağa çıkan dünyanın en verimli ve karlı şirketi olduklarını gururla dile getirip şöyle diyordu “Şimdi, Çek Hava Yolları ve Smartwings’in 47 uçaktan oluşan filosuyla güçlerimizi birleştirerek büyüme yolculuğumuzda yeni bir sayfa açıyoruz. Ancak tek amacımız ölçek büyütmek değil, aynı zamanda uçuş emniyeti, teknoloji, verimlilik ve misafir deneyimi odaklı, geleceğe hazır güçlü bir yapı oluşturmak. Bugün artık gönül rahatlığıyla söyleyebilirim ki Türkiye’de havacılık sektörünü “Biz başlatmadık, ama biz değiştirdik”. Şimdi büyüme yolculuğumuzun bir sonraki aşamasına geçmeye hazırız. Çek Hava Yolları ve Smartwings ile ortak bir vizyon oluştu: İki farklı marka, Smartwings ve Pegasus olarak kanatlarımızı dünyaya açmaya devam edeceğiz.”
Tıpkı Türk Hava Yolları’nın Air Europa Havayolları’na yüzde 26 hisseyle ortak olması gibi, bu satın almaya da Türk şirketlerinde yabancı ortak bulunması geleneği yerini yabancı şirketlerin Türk sermayesi tarafından satın alınmasına evrilmiştir. Bu, bizim ve ülkemiz için gurur vesilesidir.
Mutlu yarınlar Türkiyem.