Ülkemizin ihracatı her yıl biraz daha artarak devam ediyor. Bu hafta da sizlerle otomotiv konusunda Ford Otosan'ın üretimi ve ihracatı ile ilgili bazı satır başlarını paylaşmak istiyorum. Bu bilgileri Koç Holding Yönetim Kurulu Başkan Vekili ve Ford Otosan Yönetim Kurulu Başkanı Ali Koç, Kocaeli'ndeki fabrikaları ile ilgili olarak verdi.
-Türkiye'nin en büyük otomotiv yatırımı. 2021-2026 dönemi için taahhüt edilen 2 milyar euro tutarındaki yatırımın %95'i tamamlandı.
-Yeniköy'de 405 bin, Gölcük'te 207 bin olmak üzere Kocaeli'ndeki üretim kapasitesi 612 bini buldu.
-2021 yılında 6,2 milyar dolar olan ihracatımız, 2024 yılında 9,4 milyar dolara ulaştı.
-Türkiye'nin otomotiv ihracatının %25'ini oluşturduk.
-9 yıldır Türkiye'nin mal ihracatının lideri.
-2021 yılında 12.000 olan istihdam, 2024 yılında 19.000'i buldu.
-Türkiye'nin ilk tam elektrikli ticari aracı 2022'de Gölcük’te üretildi. Bu, Ford'un Avrupa'daki tam elektrikli ilk ticari aracı oldu.
-Yeniköy'de 2021'de 110.000 olan üretim kapasitesi dörde katlandı. 2024'te 405.000'e ulaştı. Ford'un Avrupa'daki elektrikli ticari araç üretim üssü oldu.
-Türkiye'nin ilk entegre üretim tesisine dönüştü. Aynı hatta; içten yanmalı, hibrit ve elektrikli araç üretme esnekliği var.
-2022 yılında batarya montaj tesisi devreye girdi.
-2023 yılında yeni nesil Custom üretildi.
-2024'te e-Transit Custom’ın seri üretimi başladı ve Avrupa'ya ihraç edildi.
-Volkswagen'in yeni nesil 1 tonluk ticari aracının üretimi de 2024'te gerçekleştirildi.
-Bunun yanında Ford Otosan'ın Romanya'nın Craiova şehrindeki tesislerinde 500 milyon euro yatırım yapıldı. 6500 kişilik istihdam sağlandı.
-Romanya'nın ikinci büyük ihracatçısı olduk.
-300.000 araç ve 350.000 motor kapasitesine ulaşıldı.
-Romanya'nın ilk tam elektrikli araç üreticisi olduk.
-Craiova’daki batarya montaj tesisi devreye girdi.
Böylece Ford Otosan olarak üretim kapasitesi 1 milyona (934.500 adet) çok yaklaştı. Craiova’nın cirodaki payı %25 oldu. Ford'un en çok satan otomobili burada üretiliyor.
Romanya sadece Koç grubu şirketleri için değil, Türkiye için de doğal ve stratejik bir genişleme alanı oldu. Sonuçta Romanya'ya girdiğin zaman, Avrupa Birliği’ne adım atmış oluyorsun. Coğrafi yakınlığı var, maliyet avantajı var. Ayrıca yatırıma da dost bir yaklaşım söz konusu.
Özetlersek: Romanya'da 500 milyon euro Ford Otosan ve 400 milyon euro da Beko yatırımıyla toplamda 900 milyon euro tutarında bir yatırıma ulaşıldı. Yaratılan istihdam 11 bini buldu.
Bunların yanında, Otokar Entek Elektrik ve Token Romanya olarak ortak yatırımlar var.
Bu gösteriyor ki artık kabuğumuzun içinde gelişmek yeterli değil. Balkanlar, Kafkasya ve Ortadoğu gelişme alanlarımız olmalı.