banner8

banner13

banner6

Uyarı ve önlem can kurtarır

Bundan yıllarca önce yolcular uçağa binmeden, aralarında sohbet ederken, gözlerini uçaklara dikerek "Bu uçak çok eski, bu uçak nasıl uçar, bu uçak düşer diyerek yorum yapmayı çok severlerdi. Şimdi, böyle konuşmaların yerini artık konuya müdahil olma durumu almıştır.

Medya Kulis 21.10.2019, 21:00 21.10.2019, 21:00
Uyarı ve önlem can kurtarır
Bundan yıllarca önce yolcular uçağa binmeden, aralarında sohbet ederken, gözlerini uçaklara dikerek "Bu uçak çok eski, bu uçak nasıl uçar, bu uçak düşer diyerek yorum yapmayı çok severlerdi.
Şimdi, böyle konuşmaların yerini artık konuya müdahil olma durumu almıştır. Bir de uçağa bindikten sonra "Pilotlar kokpitte sigara veya içki içiyor diyerek yorumlar yapılırdı. Doğrusu, uçaklarda sigara içildiği dönemde bu söylenenlerin hiç bir anlamı yoktu. Çünkü pilotlar da kokpitte sigara içiyordu. İçki konusunda sıkı denetim olmadığından içenler vardı.
Uçakların eski oluşu hakkında, olumsuz yorumlar yapan bu yolcular arasından birisi de çıkıp şikayette bulunmazdı.
Çünkü böyle bir teamül yoktu. Hep şöyle düşünülürdü: "Kimi, kime şikayet edeceksin!... Kadı meselesi..
Aradan yıllar geçti, uçak içinde ve civarında sigara konusunda çok sıkı yasaklar getirildi. İçki konusunda uçak mürettebatının tümüne yasak getirildi.
Kural koyucu ve denetleyici olan SHGM (Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü) uçak kapılarında bekleyip rastgele ( random) alkol kontrolu yapmaktadır. Yapılan kan testinde de alkollü olduğu kesinleşenler göz yaşına bakılmadan işten atılıyor.
Bununla da yetinilmedi ve bu uygulama daha da ileri götürülerek yolculardan da bu tür olayları kendilerine raporlamaları istendi. Bunun resmi adına da "Gönüllü raporlama denilmektedir. Bazılarına göre ihbarcılık veya jurnalcılık olarak nitelenen bu uygulamanın tartışılabilir yanları olabilir. Uygulamayı kötü niyet ve amaçlara alet etmek isteyenler olabilir.
Fakat, bu durum yönetmeliğin amacını ortadan kaldıracak kadar etkili olamaz.
Dünyada başka ülkelerde de örneklerini gördüğümüz "Gönüllü raporlamanın ne kadar faydalı olduğunu sayısal olarak bilmemiz mümkün değil. Çünkü, SHGM şimdiye kadar bu konuda ne gibi ve kaç olayın meydana geldiğini açıklamış değil. 2015 yılından bu yana Hava Trafik Yönetim hizmetlerinde kullanılan Haberleşme, Seyrüsefer ve Gözetim (CNS) sistemlerinde meydana gelebilecek, uçuş emniyetini etkileyebilecek olaylar "Hava Trafik Yönetim Hizmetleri Bağlantılı Emniyet Olaylarının Rapor Edilmesi ve Değerlendirilmesine Dair Yönetmelik (SHY 65-02)" kapsamında SHGM'ye resmi yazıyla bildirilmektedir.
Yolcular, SHGM internet sitesinden de CNS cihazları ile bağlantılı olaylar için gönüllü raporlama yapılabilecek olup, söz konusu raporlama sistemine, http://web.shgm.gov.tr/tr/preview/5099-cns-olay-raporlama adresinden ulaşabilir. Buradaki asıl amaç kişileri değil, sistemi kontrol edebilmek, uçuş emniyetine yönelik olası olayları elimine etmektir.
SHGM'nin internet sitesinde gönüllü raporlama konusu şöyle anlatılıyor.
"Gönüllü Raporlamaya ilginiz için teşekkür ederiz. Gönüllü Raporlamanın temel hedefi, zorunlu raporlama sistemleri ile belirlenemeyen fiili veya olası emniyet eksiklikleri ile ilgili rapor toplayarak havacılık emniyetini artırmaktır. Gönüllü Raporlama; SHGM tarafından isteğe bağlı, cezalandırıcı olmayan ve gizli bir raporlama sistemidir. Havacılık emniyetini artırabileceğini düşündüğünüz ancak mevcut kanallardan biriyle bildirilmemiş olan bilgiler edindiğinizde veya herhangi bir olay ya da tehlikeyi başkalarının da öğrenmesini ve bu bilgilerden yararlanmasını istiyor fakat kimliğinizi gizlemek istiyorsanız Gönüllü Raporlama Formundan yararlanabilirsiniz.
Gönüllü Raporlama ile raporu verenin kimliğini gizlemeyi taahhüt ederiz.
Yolcuların uçak ve mürettebatı hakkında vereceklerin raporların yanı sıra, asıl önemlisi çalışan personelin şirketleri hakkında verecekleri olumsuz raporlar daha bir önem arzetmektedir.
Bazılarına göre bu durum "Ekmek yediği yere ihanet olarak nitelendirilebilir. Burada etik değerleri de ortaya atanlar olabilir. Ortada bir gerçek var ki, 200-300 kişi taşıyan bir uçağın, belki de düşmesine ve bu kadar insanın ölmesine sebep olacak bir hatanın veya eksikliğin haber verilmesi veya diğer deyimiyle ihbar edilmesinin etik veya ahlaki olmayan hiç bir yanı yoktur. İnsanlık bunu gerektirir. İnsan hayatı her şeyden daha önemlidir. Şirketler batsa bile.
İşin özü, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün uygulamaya soktuğu "Gönüllü raporlama sistemiyle sektör çalışanlarını uçuş emniyetini ilgilendiren önemli bilgileri raporlamaya teşvik etmesi ve personelden gelen tür uyarıcı bilgiler havacılıktaki potansiyel riskleri öğrenmeye ve belirlemeye, uygun ve zamanında önlemler almayı amaçlıyor.
Bunun neresi gayri ahlaki, neresi etik dışıdır.
İyi uçuşlar Türkiye'm...

Sayı: 1221 - Sayı'nın Kapağı

Yorumlar (0)
17
kapalı
Günün Anketi Tümü
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?