banner34

banner50

banner6

Kentlerde raylı sistem -1-

Kent içi ulaşım, şehirleşmenin son yıllarda hızla artması nedeniyle özel bir önem kazandı. Sorunun çözümü için: 1- Metro – Yer altı 2- Hafif Raylı Sistem - LRT 3- Tramvay 4- Banliyö araçları uygulamaları ülkemizde yaygınlaşmaya başladı.

Medya Kulis 02.06.2020, 00:00 02.06.2020, 00:00
Kentlerde raylı sistem -1-

Kent içi ulaşım, şehirleşmenin son yıllarda hızla artması nedeniyle özel bir önem kazandı.



Sorunun çözümü için:

1- Metro – Yer altı

2- Hafif Raylı Sistem - LRT

3- Tramvay

4- Banliyö araçları uygulamaları ülkemizde yaygınlaşmaya başladı.



Şu anda ülkemizde 12 ilimizde kent içi raylı sistem işletmesi hizmet veriyor. Bu illerimiz İstanbul, Ankara, Bursa, İzmir, Konya, Kayseri, Eskişehir, Adana, Gaziantep, Antalya, Samsun ve İzmit’ tir. Ayrıca yakın gelecekte raylı sistem kullanması planlanan diğer illerimiz; Diyarbakır, Mersin, Erzurum, Erzincan, Şanlıurfa, Denizli, Adapazarı ve Trabzon’dur.

1990 yılından bu yana ülkemize 12 farklı ülkeden 14 farklı marka ve hiç yerli katkısı olmayan 2168 adet araç satın alınmıştır. 2012 yılında Anadolu Raylı Ulaşım Sistemleri Kümelenmesi’nin (ARUS) kurulmasından bu yana ARUS’un gayretleriyle yurtdışından satın alınan araçlara yerli katkı şartı getirilmiş ve yerlilik oranı sıfırdan %70’e çıkmıştır. 2012 yılından bu yana yerlilik şartı ile 1293 araç satın alınmıştır. Bu araçlardan 183 adedi %50-60 arasında yerli katkı sağlanarak üretilen; Panorama, İstanbul, Talas, İpekböceği ve Green City gibi yerli ve milli markalı araçlarımızdır. DURMAZLAR; Bursa Büyükşehir Belediyesi için 60 adet Green City marka LRT, 18 adet İpekböceği marka Tramvay, Kocaeli BŞB için 18 adet Panorama marka Tramvay, Samsun BŞB için 8 adet Panorama marka Tramvay, İstanbul BŞB için 30 adet Tramvay araçlarını üretmiştir. Bozankaya firması da Kayseri BŞB için 30 adet tramvay üretmiş olup, bu araçlar halen bu şehirlerimizde hizmet vermektedir. TCDD’nin bağlı ortaklıkları TÜLOMSAŞ ve TÜVASAŞ yerli ve milli trenleri üretiyor. ASELSAN yerlileştirme çalışmalarına büyük destek veriyor.

Ayrıca BOZANKAYA firması Bangkok / Tayland’a 88 adet Metro Aracı ve Bangkog Bluline-105 Metro gövdesi üretmiştir. Durmazlar; POLONYA’ya 100 adet Tramvay, Bozankaya da ROMANYA’nın Timişoara şehrinde 16 adet tramvay, Yaş şehrinde de 16 adet tramvay ihalesini kazanmıştır. Anlaşıldığı gibi ARUS üyesi firmalar; Tramvay, LRT, Metro ve Trenleri tamamen yerli ve milli imkanlarla üreterek ihracata başlamış bulunuyorlar. Şimdiye kadar ülkemize yüksek hızlı trenler de dahil olmak üzere CRRC, Siemens, Hyundai, CAF, ABB, Skoda, Bombardier v.b. olmak üzere 12 farklı ülkeden 14 farklı marka Raylı Sistem aracı satın alınmış ve bu araçlara 10 Milyar Euro döviz ödenmiştir. Yedek Parça, stok, işçilik maliyetleri de hesaplandığında, bu rakam süreç içinde ilave milyarlarca Euro ödemeyi gerektirmektedir. Yerli olarak ise sanayicilerimiz sadece 200 milyon Euro’luk araç satabilmişlerdir. Dış alımlarda yerli ürün oranı %5’i geçmiyor.

ARUS’un büyük gayretleri neticesinde 2017 yılında yayınlanan ve %51 yerli katkı şartı getiren Başbakanlık genelgesi ile 2018’de Cumhurbaşkanlığı tarafından onaylanan “SANAYİ İŞBİRLİĞİ PROGRAMININ UYGULANMASINA İLİŞKİN USUL VE ESASLAR” yönetmeliği ile kamu alımlarında yerlileştirme ve milli marka üretim süreci resmiyet kazanmıştır. Onbirinci kalkınma planında 2023 yılına kadar %80 yerli ve milli markalar üretilmesi planlanmış, 2023 Sanayi ve Teknoloji Stratejisi’nde öncelikli sektörler içinde yer alan ULAŞIM ARAÇLARI sektöründe stratejik malzemeler geliştirilmesi, milli ve özgün ürün üretimlerine öncelik verilmiştir.



Konuya devam edeceğim. Sağlıcakla kalın…


Sayı: 1253 - Sayı'nın Kapağı

Yorumlar (0)
12
kapalı
banner35
Günün Anketi Tümü
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
banner18
banner51