Cumhurbaşkanı Erdoğan Kıbrıs Barış Harekatı’nın 47’inci yıldönümü törenleri sırasında yaptığı konuşmalarla “Yavru Vatan” dediğimiz ve topraklarının yüzde 33’üne sahip olduğumuz adayı bir kez daha gündeme getirdi.
Osmanlı’dan bize miras kalan Kıbrıs’ta değişik badirelerden sonra İngilizler’in de desteğiyle 1960 yılında Kıbrıs Cumhuriyeti kuruldu. 1963 Kanlı Noel olaylarından sonra, bu ortaklık bozuldu. 1974’teki Barış Harekatı’ndan sonra 1975’e kadar Otonom Kıbrıs Türk Yönetimi diye anılan Türk tarafı, 15 Kasım 1983’te Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti adını alarak bağımsızlığını ilan etti. Bu durum Birleşmiş Milletler Güvenlik Konseyi tarafından kınandı ve bu bağımsızlık adımı ayrılıkçı bir hareket olarak kabul edildi. O günden bu yana da KKTC, Türkiye hariç hiçbir devlet tarafından tanınmadı. Şimdilerde adından Kuzey kelimesi çıkarılarak Kıbrıs Türk Cumhuriyeti olmaya hazırlanan KTC Devleti uluslararası toplumda siyaset, ticaret, ulaşım, ekonomi ve spor gibi konularda 46 yıldır süren önemli bir ambargonun kıskacı altındadır.
Rum kesiminin de Kıbrıs Cumhuriyeti 1975 yılında uluslararası alanda tanınan otorite olarak, bölgedeki havaalanlarının ve limanların kendi kontrolü altında olmadığını, hava ve deniz limanlarını “yasadışı sınır geçiş noktası” olarak gördüğünü ve yasal olarak kapalı ilan ettiğini uluslararası kamuoyuna bildirdi. Bu nedenle Kuzey Kıbrıs’a konulan bu ambargo halen sürmekte ve bölgeye ulaşım yalnızca Türkiye üzerinden mümkün olabilmektedir. Yani, Kıbrıs’ın kuzeyine yapılacak direk uçuşlar Chicago Konvansiyonu’nu ihlali olarak kabul edildiğinden, bütün bu uçuşlar Türkiye ayaklı olmak zorundadır.
Kuzey Kıbrıs’ı Türkiye üzerinden de olsa dünyaya bağlayan bu havalimanı, 3 Şubat 1975’te açıldı. Havalimanına harekatın ilk günü şehit düşen Pilot Binbaşı Fehmi ERCAN’ın adı ve soyadı değil, nedendir bilinmez sadece soyadı (ERCAN) verildi ve öylece kaldı.
Fehmi Ercan Havalimanı 2013’te tartışmalı bir ihaleyle Rizeli Emrullah Turanlı’nın Taşyapı A.Ş ve Mehmet Alp Delimollaoğlu’nun Terminal Yapı A.Ş şirketlerinin ortak olduğu T&T Ercan Havalimanı İşletmeciliği İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti’ne verildi. 3 bin 200 metrelik yeni bir pist ve yeni bir terminal binası yapılan bu havalimanına THY, Pegasus tarifeli, Corendon, Free Bird ve Tailwind charter olarak uçuyor. Yabancı uçaklar ise Türkiye bağlantılı sefer yapabiliyor.
2019’da 4 milyon yolcu ağırlayan bu meydana 2020’de ise, ancak 947 bin kişi geldi. Fehmi Ercan Havalimanı 2021’in ilk beş ayında ise yalnız 125 bin yolcuyu misafir edebildi.
Fehmi Ercan Havalimanı’nın direk veya uluslararası uçuşlara açılmasını turizm için çok zorunlu. Bu konuda birçok girişimde bulunuldu fakat bir sonuç alınamadı.
İngiltere’de yaşayan Kıbrıslı Türkler’in imza kampanyası başlattığını, 10 bin imzaya parlamentonun cevaplaması ve 100 bin imzalı taleplerin de oturumlarda görüşülmesi kuralını işletmek için gayret sarf ettiler. Ancak 12 bin imzada kaldılar ve hükümet onlara olumsuz cevap verdi.
Özellikle diasporadaki Kıbrıs Türkleri, direk uçuşlar için gayret sarf ederken, işletmeci firma T&T Şirketi de ciddi lobi faaliyeti yaptıklarını ileri sürüyor.
Konu, bu şirketten ve Kıbrıs Türklerinden daha çok Türkiye’nin sorunu olsa gerek.
Kuzey Kıbrıs’ta diğer bir havalimanı da Gazimağusa’daki GEC kodlu Geçitkale (Lefkonuk) Havalimanı’dır. 1982 yılında yapımına başlanan, 1985’te biten ve 10 milyon dolara mal olan bu meydan 2002-2004 arasında Fehmi Ercan Havalimanı bakımda olduğu sürede yolcu uçaklarına da hizmet verdi.
Daha sonra Kıbrıslı işadamı Asil Nadir’in CAS (Cyprus Aviation Services) şirketine 15 yıllığına kiralandı. Ancak daha sonra üstünden geçen yüksek gerilim hattı sebebiyle ve Fehmi Ercan Havalimanı imtiyaz sözleşmesindeki tek havalimanı olma şartı nedeniyle yolcu uçaklarının inişine izin verilmeyen bu meydanı, Asil Nadir de işletemedi ve bıraktı.
Geçitkale Havalimanı 2019 yılında İHA ve SİHA’ların konuşlanmasına açıldı.
Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nin devlet olma iddiası kendi kanatlarıyla uçabilecek bir havayolunun olmasından da geçer. Kıbrıs Türk Hava Yolları (KTHY) adlı bir şirkete sahip olan Kıbrıs Türk Devleti’nin bu şirketi ne yazı ki uzun ömürlü olmadı.
Bir devletin toprağı, bayrağı, başkenti, merkez bankası, radyo televizyonu olur da bayrak taşıyıcı (flag carrier) diye anılan milli bir havayolu şirketi olmaz mı? İşte asıl mesele bu.
Mutlu yarınlar Kıbrıs Türk Cumhuriyeti...