banner6

Zafer Havalimanı devlete yüktür

Size bir başarı, bir de başarısızlık hikayesi anlatacağım. 1941'de Ağrı'da doğan ve liseyi de burada bitiren İbrahim Bey, inşaat mühendisi olur ve 1969'da ilk şirketini kurar.

İş Dünyası 24.02.2020, 21:00 24.02.2020, 21:00
Zafer Havalimanı devlete yüktür
Size bir başarı, bir de başarısızlık hikayesi anlatacağım. 1941'de Ağrı'da doğan ve liseyi de burada bitiren İbrahim Bey, inşaat mühendisi olur ve 1969'da ilk şirketini kurar. Sonra işlerini büyütür, hayır hasenat işlerinden de geri kalmaz. Fakir yörelerden çok zengin çıkmaz kuralını bozar ve zengin olmaya yelken açar. Küçük bir müteahhitken yıllar içinde dev şirketleri holdinginin çatısı altında toplar. Bir şirketi NATO'ya prefabrik kamplar kurarken, bir başkası elektrik üretir, bir diğeri de Trakya bölgesinde bütün illere elektrik satar.
Bunlarla yetinmeyen İbrahim Bey, işleri daha da büyüterek çocuklarına da farklı iş kollarında görev verir. Çeşme'deki yat limanından, Bomonti'deki dev binalara, Antalya'daki otellerden, yurt dışındaki otoyol ve havalimanı inşaatlarına kadar bir çok iş kolunda faaliyet sürdürür. Bir gün gelir, havalimanı işletme fırsatını da yakalar. Bayındır Holding'in iflas etmesi üzerine Antalya Havalimanı gibi karlı bir işe soyunur. Alman havacılık devi Fraport ile ortak olur ve çok da para kazanır. (Bu işi 2019'da TAV'a 360 milyon Euroya devreder). Satan ve alan karlı çıkar. İbrahim Bey dediğimiz bu çok şanslı iş insanı İbrahim Çeçen'dir.
IC İçdaş İbrahim Çeçen Yatırım Holding A.Ş diye tanınan dev gurup 80 yıllık İtalyan devi Astaldi S.A ile ortak olur. Şu anda Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Kuzey Marmara Paralı otoyolunu da işletmektedir. Yani bir anlamda para kesmektedirler. Sonra başka bir gelişme olur ve devlet başka bir havalimanı yapım ve işletim ihalesi
açar. Kütahya, Uşak ve Afyonkarahisar illerinin ihtiyacına (Plansız ve de olmayan bir ihtiyaç) cevap vermek üzere yapılacak bu havalimanına neden gerek duyulduğu da şöyle izah edilir. Uşak Meydanı'nın rantabl kullanılmaması, Eskişehir Meydanı'nın yüksek hızlı tren nedeniyle daha az tercih edilmesi ve de yurt dışında yaşayan yöre halkının daha kolay seyahat etmesi, hac mevsimindeki İstanbul yoğunluğunun bu havalimanına kaydırılması ve bölgedeki termal otellere yabancı turistlerin gelmesini sağlamak.
Kağıt üzerindeki bu gerekçelere söz yok.
İhale için 10 şirket teknik şartname alır, ama ihaleye katılım olmaması nedeniyle ancak üçüncü seferde tek katılımcı olan Çeçen'ın IC İçtaş Şirketi ihaleyi kazanır.
Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğü'nce Yap-İşlet-Devret modeliyle ihale edilen meydanın inşaatı 2011'de başlar ve 18 ayda biter. Yap-İşlet-Devret modeliyle 155 Milyon TL'ye mal olan Zafer Havalimanı, 2044 yılına kadar IC İÇTAŞ İnşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş. tarafından işletilecektir. Alan, CAT 2 kategoride, 900 dönüm arazi üstünde ve 3 Bin metrelik bir piste sahiptir. Yıllık yolcu kapasitesi de 2 milyon yolcu için planlanmış. Yani, hitabedeceği üç ilin nüfusundan fazla çok bir sayı ön görülmüş. Neden acaba?
Zafer Havalimanı Kütahya il merkezine 41, Simav'a 129, Afyonkarahisar'a 59, Başmakçı ve Evciler'e 168, Dinar'a 144,
Uşak'a 103, Eşme'ye 160, Ulubey'e132, Karahallı'ya 129 km. uzaklıktadır.
Tanıtım sayfasında "Sevdiklerinize ulaşmanın ve uçmanın en kolay yolu sözünü görünce gülmeden edemedim.
Misyon ve vizyonu iddialı klasik sözlerle anlatan Zafer Havalimanı'nda yolcudan başka her şey var. Yeşil ve de engelsiz havalimanı belgesi var, ama yolcu yok.
Son haftada bir uçak Medine'ye, bir uçak Cidde'ye gitmiş, İstanbul'dan da bir uçak gelmiş. Hepsi sadece üç sefer.
Devlet, 2012-2017 arasındaki 5 yıl için 4 Milyon 073 bin yolcu garantisi vermiş. Üç ilin nüfusu bile bu rakamın çok altında, sadece 1 Milyon 652 Bin kişi. Peki kaç yolcu gelmiş derseniz, sadece 170 Bin yolcu gelmiş. Yani, DHMİ, 2012 ile 2017 arası, 5 yılda iç hatlar için 5 Milyon 800, dış hatlar için ise 20 milyon 890 bin Euro "Yolcu garantisi olarak işletmeci IC İçtaş firmasına ödemiştir.
2019 yılında sadece 82 bin yolcunun kullandığı Zafer Havalimanı için DHMİ 2020'de İçdaş'a 1 Milyon 300 Bin Euro ödeyecek. 28 yılda İçdaş'a ödenecek para da 200 milyon Euro'yu aşacak gibi.
Devletin, hesabını tutan Sayıştay'ın denetçileri bu havalimanı ile ilgili görüş belirtirken zarara dikkat çekerler. Zafer Havalimanı'nın henüz gerektiği gibi çalışmadığı ortadadır. Bu durumun süreklilik arz etmemesi için gerekli çalışmalar yürütülmeli ve kademeli olarak uçak ve yolcu trafiğinin artırılmasına yönelik teşvik edici ve özendirici tedbirler alınmalıdır diyor.
Bu işler, böyle demekle olmuyor. Fakirin vergisiyle ayakta duran devletin, parası İçdaş'a ne yazık ki su gibi akıtılıyor.
İhaleyi yapan, muhatap kurum olan. Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) tarafından Sayıştay raporuna verilen yanıtta ise, "İlk işletme yıllarında trafik henüz oturmadı, yörenin yolcu potansiyeli havayolu şirketlerince ‘hat açma' düzeyinde değil denildi. Şimdi gelelim bu parayı veren ve "Trafik oturmadı diye sözde savunma yapan DHMİ'ye. 90'lı yıllarda siyasi iktidarlar ve bakan mevkiindekiler "Her ile bir havalimanı yapalım sloganıyla meydanlardaydılar.
Eskiden ve o dönemde yapılan meydan sayısı 26 iken, 2003'ten sonra Ak Parti bu sayıyı 56'ya çıkardığını söyleye geldi.
Ne yazıki, Zafer Havalimanı gibi bazıları beklenen başarıyı sağlayamadı.
Zafer Havalimanı'nda bir zaferden değil, ancak bir hezimetten bahsedebiliriz.
O günkü, DHMİ yöneticileri bir öz eleştiri yapıp, bu meydana olur vermekle hata yaptıklarını, iktidarın eleştiriye maruz kalmasına neden olduklarını söylemeli. Şimdi, gelinen bu noktada, demografik yapı değişmedikçe, bölgede fabrikalar artmadıkça, yollar da kısalmadıkça bu meydana yolcu gelmeyecek, devletin parası da boş yere birilerine gidecektir.
Yapılacak tek şey, bu ihaleyi iptal edip, bu tesisi devlete geri almaktır. Meydanı sportif havacılık ve benzeri amaçlar için kullanıp, yıllarca sürecek kaybın önüne geçmektir. Bu konuda, DHMİ yönetimi ve Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı kime, ne diyecekse diyerek halkın yararına bir iş yapma başarısını artık göstermelidir.
İyi uçuşlar Türkiye'm.

Sayı: 1239 - Sayı'nın Kapağı

Yorumlar (0)
12
kapalı
Günün Anketi Tümü
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
banner18
banner51