banner21

banner17

banner6

Sanayi meslek Liselerini keşfetti

Ülkemizin üretim ve ihracat merkezi Bursa’da, hemen her sektörde en önemli sıkıntı nitelikli iş gücüne ulaşamamak. Yaşanan sıkıntıların önüne geçmek için son yıllarda mesleki eğitim alanındaki çalışmalar hız kazandı.

İNCELEME 14.03.2022, 23:16 14.03.2022, 23:28
Sanayi meslek Liselerini keşfetti

SEMİH AYDIN

Türkiye’de kamu öncülüğünde başlatılan çalışmalar ile mesleki eğitime olan ilgi her geçen gün artıyor. Mesleki eğitim ve iş dünyasını bir araya getiren projeler ile eğitim ve sanayide entegrasyonun sağlanıp, sektörlerin ihtiyaç duyduğu nitelikli iş gücünün yetiştirilmesi hedefleniyor. Türkiye sanayisinin lokomotif şehirlerinden olan Bursa’da iş dünyasının önde gelen sivil toplum kuruluşları mesleki eğitim alanında gerçekleştirdikleri çalışmaları Ekohaber’e anlattı.

Erol GÜLMEZ
NOSAB YKB  OSBÜK YKÜ

İhtiyaç fazlası  üniversite mezunu var

Sanayide, tüm firmaların ara eleman bulma sıkıntısı var. Bunun sebebinin de ülkemizdeki eğitim sistemi olduğunu düşünüyorum. Çünkü her branşta, ihtiyaç fazlası üniversite mezunu üretiliyor. Bunlar yığılmaya sebep oluyor. Bu arada da mesleki eğitimin ülkemizdeki eski değeri kaybettirildi. Bu nedenle mesleki eğitimi eski sisteme döndürmeye çalışıyoruz. Bunun için de Organize Sanayi Bölgeleri Üst Kuruluşu (OSBÜK) olarak kampanya başlattık. Bu kampanya ile OSB’lerin içerisinde o bölgenin ihtiyaçlarına yönelik bir endüstri meslek lisesi kurmak veya yapılıncaya kadar bir endüstri meslek lisesi ile işbirliği yapmak  düşüncemiz var. Nilüfer Organize Sanayi Bölgesi (NOSAB) olarak biz de bu kapsamda Atatürk Endüstri Meslek Lisesi ile bir protokol yaptık. NOSAB’a da bununla ilgili bir ofis açtık. Böylece Atatürk Endüstri Meslek Lisesi öğrencilerinin tamamının bölgemiz firmalarında staj yapmasını koordine edeceğiz. Stajdan sonra da onların işe yerleştirilmesine aracılık yapacağız. Bölge olarak bir endüstri meslek lisesi ya da bir eğitim kurumu açma hedefimiz halen var. Bu konuyla ilgili bölgemizdeki yer sorununu çözmeye çalışıyoruz. Yer sorunu çözüldüğünde bölgemize bir endüstri meslek lisesi kazandıracağız. Burada da bölge sanayicilerimizin ihtiyaç duyduğu bölümleri açıp, oradaki öğrencilerimize en iyi şekilde eğitim – öğretim imkanı sağlayarak, bölgedeki firmalarımızda işe yerleştirmiş olacağız.

Serkan GÜR 
Bursa İl Milli Eğitim Müdürü

Sanayiyle entegre olmuş üreten bir mesleki eğitim

Bursa kadim tarihinin yanında sanayide de lokomotif bir şehir. Bursa’nın isterse yapacağına inanıyorum. Bursa yüksek potansiyeli olan bir şehir. Yüksek potansiyeli olan iş insanları, sanayiciler, öğretmenler ve okullar var. Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan önderliğinde ve Milli Eğitim Bakanlığımızın çalışmalarıyla mesleki eğitime ilgi her geçen gün artıyor. 2021 yılı 6 Ağustos tarihinde Bursa’daki Mesleki Eğitim Merkezlerine (MEM) kayıtlı 3 bin 502 tane öğrenci vardı bugün bu rakam 9 bin 800’e yükseldi. MEM’e kayıtlı öğrenci sayısında son bir ayda yüzde 200’lük bir artış yaşandı. 
Mesleki eğitimin odağı Bursa’da çok güçlü. Çünkü bunun odağında sanayi var. Bakanlığımızın ana politikalarında iş dünyasıyla işbirliği var. Ben de buna inanıyorum. Çünkü sanayiyle iş birliği içerisinde olmadan mesleki eğitimi idame ettirmeye çalışmak boşa kürek çekmek gibi oluyor. Sanayiyle entegre olmuş üreten bir mesleki eğitim Bakanlığımızın mesleki eğitim politikasını tam olarak tanımlıyor. Okulların sanayiyle teknolojiyi eş güdümlemesi gerekiyor. Öğrenciyi sanayide kullanılan güncel teknolojilerle yetiştirdiğiniz zaman onu işe aldığınızda yüksek verim alabilirsiniz. Sanayi mesleki eğitime çok daha fazla girmeli. Bence tabir-i caizse mesleki eğitimi sektöre emanet etmek lazım. Güçlü sanayisi olan bir şehrin çocuklarını sanayide yetiştirmesi gerek. 
Sanayicinin en büyük sorunu nitelikli personel bulamamak. Aslında bu sadece sanayicinin sorunu değil. Nitelikli personelin yetiştiği yerler okul gibi gösteriliyor. Aslında biz sanayi şirketlerini, bütün sanayi parkını nitelikli personelin yetiştiği yerler olarak görmek istiyoruz. Sanayicinin fabrikasını biz okul yapmak istiyoruz. Biz de yeni politikada çocukları fazlaca sanayiye göndererek yetişmelerine imkan sağlamak istiyoruz. Bakanlığımızın yeni politikası bu. MEM’deki kayıtlar arttıkça sanayicimizin eli güçlendi. MEM ile işe başlayan çocuğun sigortası ve maaşının yüzde 50’ye kadar olan kısmı devlet tarafından karşılanıyor. 
Yeni mesleki eğitim sistemi yüzde 100’e yakın istihdam odaklı olacak. Eğer biz mesleki eğitimde sorunları çözüp, nitelik insan gücümüzü artırırsak; mesleki eğitim kazanır böylece de Türkiye kazanır. Mesleki eğitim güçlenirse, üretim güçlenir. Üreten güçlü Türkiye’nin yolculuğu mesleki eğitimden geçiyor. Mesleki eğitim kurtuluş anahtarıdır. MEM = Sözleşme = İş = İstihdam modelinde OSB’lerde görev alıyor. Bu proje ile birlikte Türkiye’de MEM’e giden öğrenci sayısı yüzde 100 arttı. 156 binden 360 bine çıktı. Bursa’da 3 bin 506’dan 9 bin 800’e çıktı. Hedef 1 milyon. Bizim hedefimiz 20 bin ve üstü. İş insanlarımızdan talep patlamasıyla karşı karşıya kaldı. Çok büyük bir talep var iş adamlarımızdan. Çocuğu alıp yetiştirmek ve kendinde tutmak istiyor.
Bursa’daki öğrenciler nasıl bir şehirde yaşadığını bilmeli. Bursa sanayisi nedir, Bursa sanayisinin Türkiye için önemi nedir ve sanayinin içinde olursa kendisinin ne tür kazanımları var? Sanayi ve meslek liseleri arasındaki entegrasyonu başarılı bir şekilde sağlayabilirsek sanayici de okullara girmiş olacak ve çocuğun karşısına çıkacak. Dolayısıyla sanayici buluşmaları yapıyoruz. Bunu artıracağız. Öğrencilerin sanayiciden bu şehri dinlemesi gerekli. İş dünyasına burada büyük görev düşüyor.

Özer MATLI
Bursa TB YKB  TOBB YKÜ

Tarımda rol model olacak projeyi hayata geçirdik

Hamidiye Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Padişah II. Abdülhamid tarafından ülkemizde tarım alanında modern çalışmalarda bulunulması amacıyla 21 Mart 1891 tarihinde Hamidiye Ziraat Mektebi adıyla açılan Türkiye’nin ilk ve tek tarım meslek lisesidir. 130 yıllık köklü bir geçmişe sahip okulumuz, Türk tarımı ve hayvancılığının geliştirilmesinde önemli katkılar sağlarken, ülkemize nitelikli ziraat teknisyenleri kazandırmaktadır. Aynı zamanda Bursa’nın gıda sanayinde Türkiye’nin en önemli kentlerinden biri olmasında büyük katkıları olan Hamidiye Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, 4 alanda hizmet vermeye devam etmektedir. Yaklaşık 400 dönüm arazi üzerine kurulu bulunan okulumuz, “Hayvan Yetiştiriciliği ve Sağlığı”, “Laboratuvar”, “Gıda” ile “Tarım” alanları olmak üzere 4 branşta 577 öğrenci mevcuduyla hizmet vermektedir. 
Yarının Türkiye’sini oluşturacak gençlerin iş dünyasının beklentileri doğrultusunda yetişmesine imkân sağlamak adına Türkiye’nin ilk ve tek tarım meslek lisesi olan Hamidiye Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’ni 2019 yılında Milli Eğitim Bakanlığı, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ve TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi (TOBB ETÜ) arasında imzalanan “Mesleki Eğitim İş Birliği” kapsamına alınmasını sağlayarak proje okulu haline dönüştürdük. Protokol kapsamında oluşturulan Protokol Yürütme Kurulu, okulun eğitim modelini daha dinamik hale getirmek amacıyla planlanan projeleri hızla hayata geçirirken, ilk olarak, Bursa Eskişehir Bilecik Kalkınma Ajansı (BEBKA) tarafından uygulanan Mali Destek Programı kapsamında okulun fiziki ve teknik eksikliklerinin giderilmesi adına yaklaşık 522.000 TL’lik bir ek finansman kaynağı sağladık. Bunun yanı sıra, Hamidiye MTAL’i tarım eğitiminde ülkemizde örnek okul haline getirmek amacıyla Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğü, okul yönetimi ve paydaşlarımızla birlikte koordineli bir şekilde çalışarak pek çok düzenlemeyi hayata geçirdik. Okulumuzu tercih eden öğrencilerimizin mezun olduklarında sektörde aranan eleman olmalarını sağlamak adına, ders müfredatını üyelerimizin ve tarım sektörünün ihtiyaçları doğrultusunda yeniden belirledik. Bunların yanı sıra, Hamidiye MTAL’in, Türkiye’ye tarımda rol model olması için yoğun çaba sarf etmeyi sürdürüyoruz. Son yıllarda artan nüfus ve kuraklık ile birlikte tüm dünyada sürdürülebilir tarım, sağlıklı ve yeterli gıdanın önemi çok daha iyi anlaşılırken, Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğümüz ve okul yönetimimiz ile yürüttüğümüz çalışmalar sonucu okulumuzun, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından Tarım, Hayvan Sağlığı ve Yetiştiriciliği ile Laboratuvar hizmetleri alanlarında AR-GE Merkezi olmasını sağladık. Böylece, hayata geçirilecek olan model çalışma ile ülkemizin ihtiyaç duyduğu teknoloji odaklı iyi tarım eğitiminin, tüm Türkiye’ye Bursa’dan yayılması ve sürdürülebilir tarım için gereken nitelikli ve yetişmiş insan gücünün de okulumuzda yetişmesi noktasında önemli bir adım attık.
Hamidiye Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’ne, fiziki alanların iyileştirilmesinden teknolojik altyapının güçlendirilmesine, mentorluktan üye firmalarda beceri eğitimi ve teknik ziyaretlere kadar gereken tüm desteği sağlarken, kent dinamiklerini sürecin içine dâhil edecek girişimleri yürütmeye devam ediyoruz. Öyle ki başta Bursa Büyükşehir Belediyemiz ve belediye iştiraki olan Tarım AŞ. olmak üzere, ilçe belediyelerimizle çeşitli projeleri hayata geçiriyor, kentimizin ihtiyaç duyduğu peyzaj bitkilerinin okulumuz tarafından üretimi noktasında iş birlikleri yapıyoruz. Böylece uygulama ağırlıklı bir eğitim öğretim modeli ile öğrencilerimizin hem tecrübe kazanmalarına hem de mezun olduklarında çok daha rahat iş bulmalarına imkân sağlıyoruz. Bursa Uludağ Üniversitesi ile Veteriner Fakültesi’ne Anatomi Diseksiyon Laboratuvar Binası kazandırmak için imzalamış olduğum protokole proje okulumuz Hamidiye Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’ni de dahil ettik. İmzalamış olduğumuz protokol ile Veteriner Fakültemize bin metrekare alan üzerine içerisinde uygulama salonları, kadavra havuzu, hayvan bekleme alanı ve soğuk hava deposu gibi birimlerden oluşacak laboratuvar binası kazandıracağız. Buradaki laboratuvardan Hamidiye’de eğitim gören öğrencilerimiz de yararlanabilecek. Böylece öğrencilerimizin lisans eğitimine henüz lise sıralarından itibaren uyumunu kolaylaştırarak, iş dünyasının ihtiyaçları doğrultusunda teorik bilgilerini uygulamaya dökme fırsatı sunmuş olacağız. Bursa Ticaret Borsası olarak da Hamidiye MTAL’de eğitim gören başarılı öğrencilere burs ve nitelikli staj imkânı sunmayı ve mezun olduktan sonra iş bulma konusunda gereken tüm desteği vermeyi taahhüt ediyoruz. Yürütmüş olduğumuz tüm bu çalışmalarla amacımız; okulumuzda yüksek donanımlı, teknolojiyle iç içe gençler yetiştirip, tarım sektörünün nitelikli iş gücüne ulaşımını kolaylaştırmaktır. En büyük temennimiz mezun olan öğrencilerimizin toprağına, şehrine, emeğine ve en önemlisi geleceğine sahip çıkarak, şehri ve ülkesi için hiç yılmadan üreten, çalışan, başarılı iş insanları olmasıdır.

Üreterek kalkınmanın anahtarı mesleki eğitimde
Türkiye’nin üretim ve ihracat odaklı kalkınma hedeflerine ulaşmasının yolu mesleki eğitimden geçiyor. Bursa iş dünyası temsilcileri sanayide çalışan elemanın niteliği arttıkça üretimin de niteliğinin artacağı görüşünü savunuyor.
Mesleki eğitim alanında elini taşın altına sokarak sorumluluk alan STK’lar, bu alanda gerçekleştirdikleri çalışmalarla gençlerin daha nitelikli bir eğitim almasını sağlayarak, gençleri sanayiye daha hazır ve donanımlı şekilde hazırlıyorlar.
Otomotivden tekstile, makineden inşaata kadar hemen hemen her sektörde kalifiye eleman sıkıntısı yaşanıyor. Ailelerin çocuklarını meslek liselerinde okutmaya hevesli olmaması, gençlerin sanayide çalışmayı tercih etmemesi ve üniversite eğitimi almanın kolaylaşması gibi sebeplerle meslek liselerinden mezun, yetişmiş iş gücü sayısında düşüş yaşanıyor. Her geçen yıl hızla artan üniversite mezunu sayısının sektörlerin ihtiyaçlarının çok üstünde olması, genç işsiz ordusunun sayısının artmasına yol açıyor. Sanayiciler, kaliteli üretimin nitelikli elemanla mümkün olacağını, bunun anahtarının ise mesleki eğitimden geçtiğini vurguluyor. 

Rasim ÇAĞAN 
BOSİAD YK Başkanı

Mesleki eğitim ajandamızın ilk sırasında

Türkiye’de en büyük problem eğitimdeki dengesizlik. Türkiye’de yüksek öğrenim mezunlarının istihdama katılma oranı yüzde 66,3. Bu veri aynı zamanda yüksek öğrenimlilerin yüzde 34’ünün ya işsiz olduğunu ya işgücü piyasasına girmediğini veya istihdam dışında olduğunu gösteriyor. İşletmeler olarak üniversite mezunu aramıyoruz, çünkü yeterince var. Sanayinin daha da gelişmesi için üniversite mezunlarının yanı sıra bizim üretimin gerçek neferleri olan meslek lisesi mezunlarına ihtiyacımız var. BOSİAD olarak mesleki eğitimin Türkiye’nin geleceği olduğuna inanıyoruz. Ülke genelinde kalkınmanın sürekliliğinin sağlanması ve ihtiyaç duyulan nitelikli işgücü potansiyelinin oluşturulmasında mesleki ve teknik liseler büyük önem taşıyor. Meslek liseleri ise gerek eğitim altyapısı olarak gerek aileler tarafından itibar görmüyor. Bu nedenle BOSİAD olarak ilk yaptığımız şey, farkındalık konusunda bir kıvılcım yakmak oldu. O farkındalığı da Güçlü Türkiye İçin Mesleki Eğitim’ Projesi kapsamında gerçekleştirdiğimiz ve biz sanayicilerin seslendirdiği ‘Gel Hadi Gel Meslek Lisesi’ne Gel’ rap klibiyle meslek liseli gençlere ihtiyacımız olduğunu vurguladık. Şunu da belirtmek gerekir ki; Hiçbir sanayi devrimi aslında işsizlik yaratmıyor. Bu yeni sanayi devrimi de işsizlik yaratmayacak ama nitelik farklı olacak. Endüstri 4.0 önümüzdeki yıllarda sanayide pek çok değişimi de beraberinde getirecektir. Korkulduğu gibi iş kaybına neden olmayacaktır ve yeni iş kolları oluşturacak, bu yöndeki nitelikli çalışan ihtiyacını doğuracaktır. Kendimizi bu yolculuğa en iyi şekilde ve hızlıca hazırlamamız gerekiyor. Bundan dolayı da ilk göreve geldiğimizde BEBKA’nın 2019 Yılı Mesleki Eğitimin Geliştirilmesi Mali Destek Programı’ndan destek almaya hak kazanan, bölge sınırları içindeki Atatürk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nin proje partneri olduk. Mali destek programı kapsamında BEBKA, teknoloji ve makine donanımı için Atatürk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde Endüstri 4.0 laboratuvarı kurduk. Meslek liselerinin eğitimin yanı sıra bir diğer sorunu ise özgüven. Okulların teknik altyapıları her zaman çok müsait değil, tamam ama seneler geçtikçe de şunu öğrendik; Öğrenciler aslında okulda değil sanayi içinde öğreniyor. Bu nedenle meslek liseli gençlerin okulun içinden çıkarılıp sanayinin içinde yetişmeleri sağlanmalıdır. Hükümet de buna çok katkıda bulunuyor.  Biz sanayicilerin de yapması gerekenler var. BOSİAD olarak bir diğer önemli projemiz de Atatürk MTAL, OİB MTAL öğrencilerinin de aralarında bulunduğu Z Meclisi. İşverenlerin Z kuşağını anlamasını, işletmelere yeni nesil yetenek katılımını artırmayı, onları elde tutmayı, kucaklamayı, yeni nesil liderler ve yöneticileri çok kuşaklı işyerlerindeki rollerini anlamaları ve benimsemeleri için eğitmeyi amaçlayan BOSİAD Z Planı Projesi kapsamında kurulan Z Meclisi çalışmalarına başladı. 

Nilüfer ÇEVİKEL
TÜGİAD ve DOSABSİAD Başkanı

Ekonomik büyümenin yolu eğitimden geçiyor 

Mesleki eğitim, nitelikli istihdamı odağına alan bir alandır. Derneğimiz DOSABSİAD bünyesindeki sanayicilerimizle firmalarımızdaki yetkin personel ihtiyacını karşılamaya odaklanırken mesleki eğitim alanları öncelikli olarak tercih ediyoruz. Zira üretim ve ihracat kapasitesi oldukça yüksek olan kentimizde ekonomik kalkınmanın yolunun nitelikli istihdamdan geçtiğini çok iyi biliyoruz. DOSABSİAD olarak Bursa Ticaret ve Sanayi Odası (BTSO) Eğitim Vakfı bünyesinde hizmet veren Bursa Tasarım ve Teknoloji Geliştirme Merkezi’nin (BUTGEM) ile çok önemli iş birliklerini hayata geçirdik ve geçirmeye de devam ediyoruz. 2005 yılından bu yana üniversite öğrencilerine burs veriyor ve çevre okullardan gelen destek taleplerini de karşılamaya çalışıyoruz. Bunun yanında DOSABSİAD olarak, Türkiye İş Kurumu (İŞKUR) iş birliğiyle hayata geçirdiğimiz istihdam ofisimiz de istihdamın artırılmasına katkı sağlamak üzere faaliyetlerini sürdürüyor. Gürsu Belediyesi ile imzaladığımız Kolektif Kariyer Merkezi protokolü de bölgedeki gençlerin geleceğe sağlam adımlar atmasını amaçlıyor. İstihdama yönelik merkezde yer alacak gençler sürdürülebilir mesleki eğitim çalışmaları sonrasında iş hayatına atılacaklar. Gelişmeye açık sanayicilerimizin ülkemize sağladığı ekonomik ve sosyal katma değerin artırılması için de Türkiye’de ilk kez Bursa Tasarım ve Teknoloji Geliştirme Merkezi’nin (BUTGEM) iş birliğiyle Dijital Dönüşüm Okulu projesi için kolları sıvadık. Çalışmalarımız, sanayide, üretimde ve ihracatta değişen ve dönüşen dijital teknolojilere uyum sağlamaktan geçiyor. Üniversite-sanayi iş birlikleri konusunda kentimizde oldukça verimli bir zemin var. Bu zeminin doğru kullanılmasıyla çok başarılı çalışmalar hayata geçirildi. Dijital organize sanayi bölgelerinin ve akıllı şehirlerin konuşulduğu günümüzde, üniversite ve sanayinin birbirine entegre olması, ortak aklın bilince kavuşmasıdır. Mesleki eğitim noktasındaysa öğrenciler, bu birlikler ve çeşitli eğitim protokolleri sayesinde uygulamalı olarak eğitim alabiliyor ve istihdama birkaç adım daha yaklaşıyor. Eğitim merkezi ve bilim yuvası üniversiteler ile üretim ve ihracatın üssü sanayinin birlikte olduğu her çalışmanın kentimizi ve ülkemizi başarıya götüreceğine inanıyorum. Son dönemde çalışmalarıyla Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve kentimizin yerel aktörleri mesleki eğitimin gelişmesine yönelik ivedi ve etkin adımlar atarak, ekonomik kalkınmanın geleceğini tasarlıyor. Bu çalışmaların çıktılarıyla, sanayi kenti Bursa’da ciddi derecede nitelikli istihdam açığının kapanacağına inanıyorum. Alanında Türkiye’ye örnek birçok istihdam ve eğitim merkezi gençlerin ve sanayicilerin yüzünü güldürdü. Önümüzdeki süreçte de ekonomik büyümenin anahtarı eğitim konusunda farklı projeler de hayata geçirilecektir. Biz bu projelerin her zaman destekçisi konumunda olacak ve gençlerimiz için elimizden geleni yapacağız.

Engin ÇETİNER
GÖRSİAD YK Başkanı

Bilim ve teknoloji nitelikli iş gücüne ihtiyacı artırdı

Günümüzde bilim ve teknoloji alanlarındaki hızlı ilerleme, sanayinin yüksek nitelikli ara insan gücüne olan ihtiyacını artırmıştır. Bölgemizde 15 ana sektör faaliyet göstermekte. Hem yönetim kurulumuz hem de üyelerimizle yaptığımız toplantılarda en büyük sıkıntının kalifiye eleman bulunamaması olduğuna şahit oluyoruz. Bu nedenle dernek olarak forklift ve tavan vinci eğitimleri açıyoruz. Üye firmalarımızın çalışanlarının mesleki anlamda yeterlilik kazanmalarını hedefliyoruz. Bölgemizde bulunan Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi ile (OİB MTAL) pandemi öncesinde düzenli stajyer programı uyguluyorduk ve okulla beraber öğrencilerin firmaları tanıması ve tecrübe aktarım söyleşileri oluşturulmasına destek oluyorduk. Bunun yanı sıra bölgemizde bulunan köy okullarının derslik ve kütüphane ihtiyaçlarının giderilmesine yönelik çalışmalar da gerçekleştirdik. 2014 yılında Bursa Uludağ Üniversitesi ile derneğimiz arasında protokol imzalanarak; üye firmalarımızda öğrencilerin staj yapabilmesi için bir program hazırlanmıştı. İlk sene program çok güzel uygulandı; fakat diğer senelerde rektör değişimi nedeniyle program aktif bir şekilde uygulanamadı.  Üniversite ve sanayi arasındaki iyi bir iş birliği hem üniversitenin hem de sanayinin gelişmesinde ve güçlenmesinde çok önemli rol oynamakta. Gelişmiş ülkeler incelendiğinde, üniversite-sanayi iş birliğine gereken önemin verildiği ve bu iş birliğinin çok iyi işletildiği görülüyor. Bizim ülkemizde maalesef iş birliklerinin işletilmesi-sürdürülmesi çok sağlıklı yapılamıyor. Sanayi kuruluşları kalifiye eleman olarak nitelendirilen çalışanlardan üretim, bilgi ve becerisine ek olarak teknolojinin yakından izlenmesini temel istek olarak beklemekte. İş piyasasındaki bu ihtiyaçlar da mesleki eğitimin önemini artırmıştır. Mesleki eğitimin başlıca amaçlarından biri, endüstrinin ihtiyaç duyduğu nitelikte bireylerin yetiştirilmesidir. Mesleki eğitim, bireyin yeteneklerinin geliştirilmesinde, onun nitelikli iş gücü vasıfları kazanmasında büyük rol oynamakta. Milli Eğitim Bakanlığı’nın bu konuyu çok yönlü bir şekilde, hatta deneyimli sanayicilerden oluşan her sektöre ayrı gruplar kurarak çok detaylı sektör bazlı mesleki eğitimlere eğilmesi gerekmektedir. Mevcut meslek liseleri de günümüz eğitim programında önemini yitirmiş durumdadır.  En yakınımızdaki OİB MTAL yapılan söyleşilerde, öğrencilerimizin hayal ve hedeflerinde mühendis olmak ve masa başı işlerde çalışmak olduğunu gözlemledik. Ara eleman ihtiyacına yönelik hem öğrencilerin özendirilmesi hem de belki iş verenlerinde ara eleman şartlarını iyileştirmesi yönünde soruna geniş açıdan bakmak gerekir.

Osman AYBİL
İMOS YK Başkanı

Usta – kalfa – çırak zinciri koptu

Ülkemizde şu an tüm sektörler için en büyük sorun, üretimde çalışacak ara eleman bulamamak. Özellikle mobilya gibi makinadan ziyade insan emeği yoğun bir sektörde bu eksiklikle daha sık karşılıyoruz. Usta-kalfa-çırak zinciri şu an ne yazık ki kopmuş durumda. Bu noktada mesleki eğitim çok önem arz ediyor. İnegöl’de Tematik Mobilya Lisemiz var ve liseye biz de kurum olarak hem makina ekipman hem müfredat hem de ayni-nakdi yardımlar noktasında elimizden gelen desteği veriyoruz. Bu okulumuzun yöneticileri de bizlerle dirsek temasında olduğundan şu an hem eğitim kalitesi hem de öğrenci sayısı olarak istediğimiz noktaya yaklaşmak üzereyiz. Tüm sektörler mesleki eğitim konusunda emek veriyorlar ama gençlerin bu okullara özendirilmesi gerekmekte. Yapacağımız çalışmalarla bu okullarda okuyan öğrencilerin kalitesini daha da yukarı çekerek sektöre faydasını arttırmaya çalışacağız.

Dr. Gül Çiçek Zengin Bintaş
TOSYÖV Bursa YK Başkanı

Eğitimin niteliği küresel rekabette avantaj sağlıyor

Küresel rekabet ortamında avantaj elde edilmesini sağlayan en önemli unsurlardan biri ülkelerin vatandaşlarına sunmuş oldukları eğitimin niteliğidir. Gelişmiş ülkelere bakıldığında iyi eğitim olanakları sunulduğu görülmektedir. Bir ülkenin maddi ve manevi zenginleşmesini sağlayacak en önemli unsur insan gücünün yetiştirilmesidir. 11. Kalkınma Planı’nın eğitim bölümünde; mesleki ve teknik eğitimde bireyin çeşitli işkollarında belge alabilmesine olanak sunan ve bu şekilde birden fazla meslekte transferinin gerçekleşebildiği bir sistem tasarlanması, meslek okullarını çalışma yaşamı ile buluşturma amacı kapsamında 15 yıllık bir sürede uygulanması düşünülen tedbirler sıralanmıştır. Ancak bu hedeflere ulaşılmasında halen çok uzak noktada olduğumuz aşikârdır. Sanayilerin istekleri doğrultusunda insan gücü yetiştirilmesine, sanayi sektörü ile ilişkilerin geliştirilmesine ve mesleki eğitim okulların modern teknolojilerle donatılmasına ihtiyaç vardır. 

Zarif ALP
RUMELİSİAD YK Başkanı

Hem Bursa’da hem de Balkanlar’da eğitime katkı

RUMELİSİAD olarak, geleceğimiz olan gençlere ve eğitime büyük önem veriyoruz. Eğitimi her şeyin önünde görüyoruz ve bu doğrultuda koşulsuz desteklerimiz devam ediyor. Mesleki eğitim ile üniversite-sanayi iş birlikleri konusunda özellikle son yıllarda atılan adımlar son derece umut verici. Nitelikli işgücü için mesleki ve teknik eğitimde öğrencilerin mesleki gelişimlerinin desteklenmesine yönelik iş birliği çalışmaları büyük önem arz ediyor. RUMELİSİAD olarak, bugüne kadar Balkanlarda 4 farklı ülkede okullar inşa ettik. Nitelikli işgücü için mesleki ve teknik eğitimde iş birliğinin önemine inanıyoruz. Bu kapsamda, 4 farklı Balkan ülkesinden gençleri de sürece dahil ettiğimiz, genç işsizliği önlemeye yönelik projemiz ile en iyi AB projesi ödülünü aldık.  Bunların yanında, Bursa’da çok sayıda okulun kütüphane ihtiyacını karşıladık, karşılanmaya da devam ediyoruz. RUMELİSİAD Vakfı aracılığıyla 100’ün üzerinde öğrencimize burs imkanı sağlıyoruz. 

Ömer YILDIZ
BEKSİAD YK Başkanı

Meslek liseleri ülkemizin üretim gücüne dahil edilmeli

Türkiye mesleki eğitim konusunda son dönemde olumlu adımlar atıyor. Geç de olsa anladık ki üniversite mezunu ama hiçbir yeteneği olmayan bir nesil değil, meslek liselerinde işi öğrenmiş, gerçek zanaat sahibi olabilecek bir potansiyele yönümüzü çevirdik. Biz de bu manada BEKSİAD olarak sektörümüzle ilgili bölümleri olan meslek liseleri ile protokoller yapıyoruz. Buralarda okuyan evlatlarımızın daha iyi yetişmesi, okullarından mezun olduklarında hem ülkemize hem kendilerine hem de sektörümüze faydalı birer insan olabilmeleri adına ortak çalışmalar yürütüyoruz. Yaklaşık 4,5 yıldır Necatibey Kız Meslek Lisesi ile bu kapsamda bir protokolümüz var. Bu okulumuza çocuk moda tasarım bölümü açıldı. Buradan faydalı sonuçlar alıyoruz. Bu okuldan mezun olan evlatlarımıza, sektörümüzde öncelikle staj imkanı sunuyoruz.  Meslek liseleri çok daha aktif hale getirilmeli. Bu okullar ülkemizin üretim ihtiyacına büyük bir güç ve destek olarak dahil edilmeli. 

Nihat ALPAY
MÜSİAD Bursa Şb. Bşk.

İhracat ve büyüme hedefleri için mesleki eğitim önemli

Hem MÜSİAD Genel Merkez hem de Bursa Şubesi olarak mesleki eğitim konusunu sürekli gündemde tutuyoruz. Sanayicinin kalifiye eleman ihtiyacını karşılayacak insan gücü meslek liselerinde yetişiyor. Bu yüzden mesleki eğitim ülkemizin en önemli konularından biri olmayı sürdürecektir. MÜSİAD olarak meslek liselerinde yetişen gençlere “ara eleman” değil “ana eleman” diyoruz. Mesleki eğitim, dünyada endüstrinin gittiği noktaya göre şekillenmeli. Özellikle Türkiye’nin ihracat ve büyüme odaklı ekonomi modelinde meslek liselerinin ana eleman yetiştirme noktasındaki önemi daha da artıyor. Bu minvalde biz de MÜSİAD Bursa Şubesi olarak geçtiğimiz yıl Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğü ile yaptığımız protokol çerçevesinde Mimar Sinan MTAL ile eşleştirildik. Protokolden hemen sonra Covid – 19 salgını yaşandı. Fakat normalleşmeyle birlikte geçtiğimiz sonbaharda bu okulumuzu ziyaret ederek, buradaki öğrencilerimizin MÜSİAD üyelerinin firmalarında staj yapma ve istihdam edilme konularını masaya yatırdık. Mimar Sinan MTAL’in mayıs ayında gerçekleştirmeyi planladığı “Robot Yarışması”na, TEKNOFEST’teki gibi yardımcı olacağımızı ifade ettik. Mesleki eğitim ile ilgili yapılacak çalışmaların başında mesleki eğitimin öneminin herkese anlatılması ve toplum tarafından idrak edilmesi geliyor. 

Mustafa ANDIÇ
İMSİAD YK Başkanı

Mesleki eğitimi seferberlik olarak ele almalıyız

Bursa Uludağ Üniversitesi ile uzun yıllardır protokolümüz var ve çok yoğun çalışmalar gerçekleştiriyoruz. Bu kapsamda BUÜ İnşaat Mühendisliği Bölümü’ne yeni başlayan öğrencilerimizle tanışma etkinlikleri yapıyor ve her sene ilk baretlerini biz takıyoruz. Bunun yanı sıra üyelerimiz hem inşaat mühendisliği hem de mimarlık bölümü öğrencileriyle bir araya gelerek, mesleki deneyim paylaşımları yapıyor. Onlara staj imkanı sağlamaya çalışıyoruz. Bugüne kadar ofislerimizde, şantiyelerimizde çalıştırdığımız birçok mühendisi, şantiye şefini üniversitedeki bu tanışmalar neticesinde işe aldık. Bu anlamda üniversite ile sürekli iç içe olduğumuzu söyleyebilirim. Şu anda da BUÜ’de Dijital Eğitim Merkezi kuruyoruz. 300 metrekarelik bir bina. Avrupa Birliği projesi olan bu çalışma ile öğrencilerimizin mezun olana kadar iş güvenliği konusundaki bilgilerini artırmayı hedefliyoruz. Şu anda sektörümüzde usta yaşı ortalamamız 50’nin üzerine çıktı. Arkadan yeni ustalar gelmiyor. Hiç kimse mermer ustası, sıva – seramik ustası olayım diye yola çıkmıyor. Bu çok büyük bir eksiklik ve yanlış. Bunla ilgili meslek liseleri ile temasımız oluyor. Bu kapsamda Hürriyet MTAL ile temaslarımız oldu. Yakın zamanda görüşmelerimizi artıracağız. 

Murat KAYA
GESİAD YK Başkanı

Gençlerimizi mesleki eğitime özendirmeliyiz

GESİAD olarak meslek liselerini memleket meselesi olarak görüyoruz. Gençlerimizin üniversiteden önce, doğru yönlendirmelerle meslek sahibi yapılması gerekli diye düşünüyorum. Bana göre bu bir devlet politikası olmalı. Bursa özelinde baktığımızda şehrimizde ciddi ölçüde kalifiye eleman sıkıntısı yaşandığını görüyoruz. Bunun ana sebebi ise geçmiş dönemde meslek liselerine yeteri önem verilmemesi. Dernek olarak bu konu üzerinde fazlasıyla mesai harcıyoruz. Mesleki eğitime yönelik çalışmaların artırılması gerektiğini düşünüyorum. Gençlerimizi mesleki eğitime özendirecek çalışmalara hız vermeliyiz. İçinde bulunduğumuz ekonomik krizden çıkışımız da buna bağlı. Kalifiye eleman olarak yetiştirilen gençlerin gelecek yıllarda Türkiye’nin yıldızı olacaklarına inanıyorum.
Bu noktada sanayi – üniversite iş birliğinde yaşanan başarılı tablonun, sanayi – meslek lisesi ayağında da yakalanması gerektiği kanaatindeyim. Yeterince meslek lisemiz var. Bu okullarımızın üzerine eğilmeli, oralarda okuyan öğrencilerimizi kazanmalıyız. Öğrencilere sağlanacak burs, maaş gibi imkanlarla onları sanayiye daha fazla özendirmeliyiz. Bu tarz özendirici çalışmalara yoğunlaşmalıyız. Çünkü yeni nesil meslek liselerini tercih etmiyor. 

Gürsel DURMUŞ
ARSİYAD YK Başkanı

Gençler iş dünyasının taleplerine uygun eğitim almalı

Mesleki eğitim ülkemizin önemli ve acil bir sorunu. Daha nitelikli işler ortaya koyabilmek için mesleki eğitimle donatılmış eleman ihtiyacı had safhada. Çalışacak çok insan olsa da aranan insan noktasında büyük bir sıkıntı var. İş insanları, daha kaliteli işler yapabilmek için mesleki eğitimin önemini vurguluyor. Bu kapsamda önemli çalışmalar yapılıyor. Biz de ARSİYAD olarak mesleki eğitimi önemli bir ihtiyaç olarak ele alarak, desteklerimizi sunuyor ve bu konuda farkındalığı artırmak için çalışıyoruz. Burada insana ve eğitime verilen desteği birinci derecede önemli görüyoruz. Bu kapsamda pandemi döneminde Matematik Yeni Okur-Yazarlık Eğitimi düzenledik. Projemiz için Artvin’in bütün ilçelerindeki 200 matematik öğretmenine 400 kitap gönderdik. Öğretmenlerimize 2 hafta süren online eğitimler düzenledik. Böylece Artvin’de eğitim düzeyinin gelişmesine katkı sağlamaya çalıştık. Bunun çok değerli bir çalışma olduğuna inanıyoruz. Bunun yanı sıra Bursa ve Artvin’deki okullarımızın kütüphanelerine önemli bağışlar yapıyoruz. Gençlerimizin daha nitelikli eğitim almasını önemsiyoruz. Ülkemizde bu konudaki farkındalık ne kadar artarsa Türkiye’nin daha iyi bir konuma geleceğine, daha nitelikli işlerin ortaya çıkacağına inanıyoruz.

Barış GÜL
Faveo Danışmanlık Gen. Md.

En büyük sıkıntımız işsizlik ve eğitim

Türkiye’nin önündeki engellerden en büyük iki tanesi istihdam yani işsizlik ve eğitim. İşsizliği tetikleyen olgu ise eğitim. Savaşların sonu da, işsizliğin sonu da, ekonomik krizin sonu da eğitimle örtüşür. Bu sebeple, özellikle Bursa’mızın gelişimine katkı sağlayacak, yeni yatırımları besleyecek, insanların evlerine ekmek götürmesini sağlayacak en önemli olgu mesleki eğitim. Bursa’nın gelecekte insan kaynakları planlamasını yapabilmek adına sektörler bazında mesleki eğitimlerin analiz edilmesi, ne tür eğitimlerle yeni meslekleri ve mevcut meslekleri, sektörleri beslemesi gerektiğinin altının çizilmesi gerekir. Bursa’da özellikle kaybolmaya yüz tutmuş meslekleri, gelecekte ülkemizi ve Bursa’yı ileriye götürecek meslekleri eğitimlerle takviye etme zorunluluğumuz var. Bursa’ya otomotivde, tekstilde, gıdada, makinede ve yeni parlayan sektör olan savunma sanayinde üretimi destekleyen, bilimsel verilerle meslekleri daha da ileriye götürecek mesleki eğitim çalışmalarını yürürlüğe sokmamız gerekiyor. Meslek liselerinin, firmaların kendi bünyelerinde kurdukları eğitim akademilerinin bu konulara yönelmesinin hem firma verimliliklerini ve karlılıklarını artıracağını hem de ekonomiye ciddi bir katkı sağlayacağını düşünüyorum.

Fatih ŞAKİR
BALKANTÜRKSİAD YK Başkanı

Eğitim iş dünyasındaki değişimi yakalayamıyor

Yönetim kurulumuzda yöneticiden doktora ve müteahhide kadar farklı sektörlerde faaliyet gösteren üyelerimiz var. Bunların içerisinde meslek liselerinde eğitim almış, fabrika sahibi üyelerimiz de var. Dernek olarak mesleki eğitim alanında çalışmalar yapan bir komitemiz de var. Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğü ve BEBKA’nın mesleki eğitim hayata geçirdiği proje kapsamında BALKANTÜRKSİAD olarak Tophane Endüstri Meslek Lisesi ile eşleştik. Bu projeyi geçen sene başarılı bir şekilde tamamladık. Güzel sınıfları okulumuza kazandırdık. Şimdi de bir okulumuzun, proje bazlı Avrupa Birliği hibesi alması için işbirliği yaptık. Bu uzun soluklu bir proje, sonuçları önümüzdeki sene açıklanacak. Eğer bu proje olumlu sonuçlanırsa okulumuz 300 bin euro civarında bir hibe almaya hak kazanacak. Bunun için de dernek olarak elimizden gelen desteği veriyoruz.  İş dünyası ve sanayi her gün gelişiyor. Bu nedenle okullar bazen sanayiden geri kalabiliyor. Üniversite – sanayi işbirliği ile okullar, fabrikalardaki ihtiyaçların ne olduğunu görmüş oluyor. Böylece sektörün ihtiyaçlarına yönelik dersler müfredata hem teorik hem de pratik olarak ekleniyor. Bu da eğitimde güncelliği sağlıyor. 

Yorumlar (0)
12
kapalı
banner14
Günün Anketi Tümü
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
banner18