Kriz ortamını geride bırakırken, çimento sektöründeki iniş ve çıkışları değerlendiren Bursa Çimento A.Ş. YKB Ergun Kağıtçıbaşı, 2009 yılında azalan iç satış oranlarına tedbir olarak ihracatta artışa yönelik bir yol izlediklerini söyledi.

Bursa Çimento Fabrikası A.Ş. 44'üncü Ortaklar Genel Kurul Toplantısı geçtiğimiz hafta şirketin idari binasında gerçekleşti. Genel kurulda ekonomik kriz ortamından çıkarken çimento sektöründeki iniş ve çıkışlar değerlendirildi. Bursa Çimento A.Ş. İdare Meclisi Başkanı Ergun Kağıtçıbaşı, 2009 yılında azalan iç satış oranlarına tedbir olarak ihracatta artışa yönelik satış politikası izlediklerinin altını çizdi.
KRİZİN ETKİLERİ
Ergun Kağıtçıbaşı, ABD'de başlayan finansal krizin bir orman yangını gibi gelişmiş gelişmemiş ayrımı yapmaksızın tüm dünya ekonomilerini sararak, ciddi sosyal ve ekonomik darbelere neden olduğunu dile getirdi. Gelişmiş ülkelerin 2008 yılının Ekim ayından itibaren süratle tedbirler almaya başladıklarını belirten Kağıtçıbaşı, “Böylece krizin etkilerinin minimize edilmesine yardımcı oldular. Ancak Türkiye'de krizin algılanmasındaki gecikmeler nedeniyle özellikle 2009'un ilk çeyreğinde işsizlik yüzde 16'ya çıkmış, GSMH'deki küçülme yüzde 14,3 olmuş ve inşaat sektöründe yüzde 17,6 oranında küçülme olmuştur. Bu makro ölçüdeki vahim neticenin farkına varılması üzerine özellikle Nisan ve Haziran ayında alınan tedbirlerle çark döndürülmeye çalışıldı. Bu tedbirlere rağmen 2009'da ekonomi yüzde 6 küçüldü. İşsizlik yüzde 14 oldu. İnşaat sektöründeki küçülme ise yüzde 19'ları buldu” şeklinde konuştu.
ÇİMENTO KAPASİTESİ 5 YILDA ARTTI
Bursa Çimento A.Ş.'nin geçirdiği 2009 yılının rakamlarını açıklayan Kağıtçıbaşı sözlerini şöyle sürdürdü: “2008 senesinde 42,5 milyon olan çimento iç tüketimi, 2009 senesinde bu seviyesini muhafaza ederek 42 milyon ton seviyesinde seyretti. Ancak Türkiye çimento sanayi için önemli bir gelişme oldu. 2005 yılında 40,3 milyon ton olan klinker kapasitesi 5 yıl içerisinde, 2009 sonunda 62,5 milyon ton'a ulaştı. Yani 5 yılda Türkiye'deki çimento kapasitesi yüzde 55 oranında arttı. Bursa Çimento'ya gelince 2008'e göre iç satışlarımız bu kriz nedeniyle 8,6 oranında azalarak 1 milyon 367 ton'a ulaştı. Bu konu karşısında şirketimiz gerekli tedbiri alarak o tarihe kadar 183 bin ton olan çimento ihracatını 240 bin ton daha arttırarak 422,5 milyon ton'a ulaştırmış durumdadır. İhracattaki bu artışımıza bağlı olarak, 2009'daki toplam satışlarımız 2008'e göre yüzde 6,5 oranında arttı ve çimento toplam satışımız 1 milyon 789 bin ton'a ulaştı. İMKB'de işlem gören 15 adet çimento şirketi bulunmaktadır. Bu şirketlere Vergi Usul Kanunu'na göre baktığımızda şirketimiz tam orta bir sırada yer almış bulunmaktadır. Vergi Usul Kanunu'na göre 13 milyon 555 bin kar etmiş bulunmaktayız.”
AVRUPA'DA BİRİNCİ SIRADAYIZ
Bursa Çimento Genel Koordinatörü Burhan Evcil ise dünyada 3 milyon ton'un üzerinde çimento üretim kapasitesi bulunduğunu, bu üretimin yüzde 60'ını Çin ve Hindistan'ın gerçekleştirdiğini söyledi. Evcil, “2008 yılında dünya çimento tüketiminin 2 milyar 850 milyon ton civarında olduğunu biliyoruz. 2009'da ise krizin de etkisiyle 200 milyon ton kadar aşağıya indiğini, bu rakamın 2 milyar 650 milyon ton civarında kalacağı tahmin edilmekte olduğunu biliyoruz. Türkiye'de 47 entegre fabrikada 62 milyon ton klinker üretimi yapılmakta, bundan da 78 milyon ton çimento üretmemiz mümkün. Bu kapasitesiyle Avrupa'da birinci dünyada beşinci sırayı elde ettik. 47 fabrikanın 40 adedi 12 büyük grubun hakimiyeti altında. Bu 40 fabrikanın kapasitesi 45,5 milyon tondur. Bunun dışında 7 tane bizim gibi münferit şirket var. Bunlarda şu anda yaklaşık 17 milyon tonluk üretim gerçekleştiriyor” diye konuştu.
MARMARA BÖLGESİ'NDE
11,8 PAZAR PAYINA SAHİBİZ
Evcil sözlerine şöyle devam etti: “Fabrikamızın faaliyet gösterdiği Marmara Bölgesi'nde klinker olarak 17 milyon ton üretim kapasitesi bulunmakta. Bölgemizde 9 tane fabrika vardır. Ülke kapasitesinin yüzde 27'sini Marmara Bölgesi karşılıyor. 2009 yılında Marmara'nın iç satıştaki payı yüzde 26, ihracattaki payı yüzde 32, toplam satışında Marmara Bölgesi'nin payı yüzde 22'dir. Marmara Bölgesi'ndeki fabrikaların iç satışları yüzde 12 oranında gerilerken ihracatta yüzde 93'lük bir artış meydana gelmiş. Toplam satışta yüzde 13.4 oranında oldu.
2009 yılı içinde fabrikamızda 1 milyon 248 bin 500 ton klinker 1 milyon 791 bin ton da çimento üretilmiştir. Mevcut kapasitemiz ve satışımızla Türkiye pazarında yüzde 3.2' lik bir Pazar payına Marmara Bölgesi'nde ise 11.8 oranında bir pazar payına sahibiz. İhracata bakacak olursak Marmara Bölgesi'nde yüzde 7'lik bir payımız var. Türkiye ihracatındaki payımız ise yüzde 2.1 oranında. Son 3 yılda katkılı çimento üretimimiz ağırlık kazandı, satışımızın ve üretimimizin yüzde 75 ila 80'ini katkılı çimentolar oluşturmaktadır. Buradaki asıl amacımız enerji tasarrufu sağlamak, karbondioksit emisyonunu azaltmak ve enerji klinkerimizden daha fazla çimento üretmek hedeflenmiştir. Bu politikamızı da devam ettiriyoruz.
2009 yılında iç satışımız yüzde 9 oranında gerilerken satış gelirlerimizde yüzde 23'lük bir azalma olmuştur. Toplam satışta ise yüzde 7'lik bir artışımız varken ihracattan dolayı buna rağmen satış gelirlerimizde yüzde 14'lük bir azalma söz konusu olmuştur. Buradaki ana sebepte satış birim fiyatlarının atıl kapasitenin yarattığı baskıyla aşağıya inmesinden kaynaklanmıştır. Yıl içerisinde 2 milyon 291 bin TL karşılığı bir yatırım gerçekleştirdik. Bunun ağırlığını hazır beton teşkil etmektedir. Son 5 yılda yapılan 30 milyon TL tutarındaki yatırımlarımızın içeriğinde ağırlıklı enerji tasarrufu ve modernizasyon bulunmaktadır. Maliyetlerimizin aşağıya çekilmesine yönelik yaptığımız bu yatırımlar önümüzdeki senelerde de devam edecektedir.”

Sayı: 726 - Sayı'nın Kapağı