banner6

Yan sanayii teyakkuzda

Otomotiv sektöründeki çip krizinin etkileri son bulmaya başlarken, sektörün yeni gündemi küresel çapta yaşanan enflasyonist ortam oldu.

Gündem 02.08.2022, 00:30 02.08.2022, 15:45
Yan sanayii teyakkuzda

Semih AYDIN – Göksel BAŞARAN

Otomotiv sektörünün ana ihracat pazarları olan Avrupa ve Amerika Birleşik Devlet­leri’ndeki yüksek enflasyon, pazarın daralma riskini de beraberinde getirdi. Sektör temsilci­leri yılın ikinci yarısında çip krizinin olumsuz etkilerinin yavaşlayacağını belirterek, asıl tehli­kenin özellikle Avrupa pazarının daralması olduğunu dile getirdiler.

Baran ÇELİK / Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği YKB

Pazarlarımızı çeşitlendirmemiz gerekiyor

Sektörümüzün ihracatı 2022 yılı­nın ilk yarısında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 6 oranında artış göstererek, 15 milyar 261 milyon dolar olarak gerçekleşti. Ortalama aylık ihracatımız 2.5 milyar dolar olarak devam ediyor. Bu dönemde binek otomobiller hariç tüm ürün gruplarında ihracat artışı görüldü. Tedarik endüstri­sinde ise yüzde 9 artışla 6,5 milyar dolar ihracat ger­çekleştirdik. Bu dönemde en çok ihracat yaptığı­mız ülke 2,2 milyar dolar ile Almanya olurken onu 1,6 milyar dolar ile Birleşik Krallık ve 1,5 mil­yar dolar ile Fransa takip etti. Ülke grupları ola­rak incelediğimizde Avrupa Birliği ülkelerinin yüzde 65 payla ilk sıradaki pazarımız olmayı ko­ruduğunu görüyoruz. Sektörde yaşanan çip krizi başta olmak üzere tüm olumsuzluklara rağmen geçtiğimiz yılı 30 milyar dolar ihracatla tamam­lamış ve 2022 yılı için ihracat hedefimizi 33 milyar dolar olarak belirlemiştik. Yılın ilk yarısında ihraca­tımız artmış olsa da istediğimiz oranda bir artış ya­kalayamadık. Yılın bu döneminde Euro/Dolar pari­tesi kaynaklı bir kaybımız var. Bunun yanı sıra Çip krizinin etkileri de devam ediyor ve bu binek oto­mobil ihracatımıza yansıyor. Covid pandemisinden bu zamana kadar sektörümüzün üretim ve ihraca­tını en çok etkileyen faktör çip kriziydi. Bu konuda yılın ikinci yarısında iyiye doğru gelişme bekliyo­ruz. Ancak küresel çapta yaşanan enflasyonist baskı ve devam eden Rusya-Ukrayna savaşı sektö­rümüze zarar vermeye devam ediyor.

Çin’de devam eden koronavirüs kısıtlamaları, Rusya-Ukrayna savaşının yarattığı hammadde ve enerji krizi ve aşılamayan tedarik zinciri sorunları enflasyonist baskılara ilişkin endişeleri artırıyor ve bu piyasaları da etkiliyor. Bu durum endüstrimize de yansıyor. Otomotiv endüstrisinin küresel çapta çip krizi ve enerji maliyetleri gibi birden çok sorunla karşılaştığını ve doğal olarak bu durumdan etkilen­diğimizi unutmamalıyız. Bu durumda arzın talebi karşılayamaması sebebiyle fiyatlar yükseliyor, yük­sek fiyatlar ise durgunluk riskini doğuruyor. Av­rupa ülkeleri, sektörümüzün ana pazarı konu­munda. ABD ise en çok ihracat gerçekleştirdiğimiz ilk on ülke arasında yer alıyor. Bu nedenle Avrupa ve ABD’de yaşanan talep değişimleri ve daralmalar bizi doğrudan etkiliyor. Ancak bu dönemde Avrupa Birliği ülke grubuna olan ihracatımızda bir düşüş yok. Birleşik Devletlere ihracatımızda ise yüzde 29 gibi iyi bir artış yaşandı. Tabi durum böyle devam ederse siparişlerde azalmalar yaşayabiliriz, bu da bu pazarlara olan ihracatımızı azaltma riski taşıyor. Bu riskleri en aza indirmek için pazarlarımızı çeşit­lendirmek gerektiğinin farkındayız ve yeni pazar bulma çalışmaları yapıyoruz. Özellikle Ortadoğu ve Latin Amerika ülkelerine ihracatımızda sevindirici artışlar var. Ancak küresel ekonomik görünüm tüm pazarlarımıza etki ediyor ayrıca bu yıl önemli alter­natif pazarlarımızdan biri olan Rusya’da, savaş ne­deniyle önemli kayıplar yaşıyoruz.

Cengiz EROLDU / Otomobil Sanayii Derneği YKB

Geçen yılın aynı dönemine göre üretimimiz yüzde 1,5 arttı, kapa-site kullanımımız yüzde 65’ten yüzde 67’ye çıktı. Geçmiş yılların gerisinde olsa da bir iyileşme var. İhracatta adet olarak yüzde 1,2, tutar olarak pariteye rağmen da yüzde 5,3’lük artış var. Bü­tün bu pozitif verilerin yanında yal­nızca Türkiye’deki otomotiv pazarı ilk yarıda yüzde 8,8 küçüldü.

İlk 6 aylık tabloda geçen yıla göre iyi­leştirmeyi gösteriyor. İlk 6 ayda mal­zeme ve çipten kaynaklı üretim kayıp­ları fazla oldu Türk otomotiv sanayinde fakat ikinci dönemde bunun biraz daha telafi edileceğini bekliyoruz.

İhracat pazarlarında yaşanan talep daralması ve ülkemizdeki ekonomik gelişmeler sektörümüz için risk barındı­rıyor. En büyük pazar Avrupa’da çok büyük beklentiler yok. Avrupa’da artan enflasyon ve adetlerdeki düşme Türk otomotiv sanayi açısından ihracat ba­cağında bir sıkıntı yara­tabilir. Buna yalnızca ihracat bacağı olarak da bakmamak lazım iç pa­zarda da artan fiyatlar bir miktar gevşemeye yol açacak gibi duruyor. Dolayısıyla ikinci yarı biraz daha zor olacak.

Avrupa’da bir yandan malzeme sı­kıntıları var. Enflasyon artarak devam ediyor. Ukrayna savaşının getirdiği te­dirginlik var. Faiz artırımı beklentileri, talebi azaltacak konular. Bunların hep­sini alt alta koyduğumuz zaman Avru­pa’daki talebin daha da aşağı gitme ih­timali söz konusu. O yüzden de bizim yeni pazar çeşitlendirmelerine gitme­miz lazım. Burada tabii olumlu bir şey, hükümet de bu konuda farkındalığa sa­hip. Ticaret Bakanlığı da bu hafta içinde uzak ülkeler stratejisi dokümanını açık­ladı. Burada doküman üzerinde, hükü­metin de desteğini alarak, zaten böyle bir strateji açıklamaları da onların da bu konuda hem farkındalığının çok yüksek olduğunun bir göstergesi. Nasıl farklı pazarlara gidebiliriz? O konudaki çalışmalarımızı bizim de otomotiv sa­nayii olarak daha da arttırmamız lazım.

Otomotiv ihracatta direksiyonu yeni rotalara kırdı

Avrupa ve ABD’de yüksek enflasyon nedeniyle pazarın daralması ve üretim kapasitesinin düşmesi Türkiye’deki otomotiv ihracatçılarını yeni pazar arayışına yöneltti.

İhracat pazarlarında yaşanan talep daralması ve Türkiye ekonomisindeki gelişmelerin sektör açı­sından barındırdığı riskler nedeniyle firmalar pazar çeşitlendirmesi için çalışmalarına hız verdi.

Erol GÜLMEZ / NOSAB – EG Pres ve EG Süspansiyon YKB

Yeni müşteri arayışındayız

Firmamızın yurt dışında bulunan müşterileri ağırlıklı olarak Polonya ve Almanya’da bulunan firmalardır. Ukrayna’da bulunan müşterilerimiz Rusya-Ukrayna savaşından ciddi derecede etkilenmişti, bugünlerde yeni yeni toparlanmaya başlıyorlar. Bu süreç müşterilerimize paralel olarak bizi de olumsuz etkiledi. Almanya’da ise durum daha farklı. Geçtiğimiz dönemde tüm dünyada artan emtia fiyatları firmaların stok yapmasına sebep oldu. Fiyat artışından etkilenmemek için alınan bu önlem, bizim ihracat rakamlarımızı ilk 6 ay için düşürdü. Yeni müşterilerimizle geçtiğimiz yılki durumumuzu muhafaza etmek için gayret ediyoruz.

Avrupa’da yaşanan ekonomik gelişmeler de en büyük ticari ortağı olan Batı Avrupa olan sektör firmalarımızı derinden etkiliyor. FED ve Avrupa Merkez Bankası’nın faizi artırması o ülkelerde resesyon yaşanması ihtimalini artırıyor. Almaya’da gözlemlediğimiz bu beklenti de siparişlerin azalmasına ve satışların düşmesine sebep oluyor. Resesyon kalıcı hale gelirse, Türkiye firmalarının ihracatta zorlu bir sürece gireceğini düşünüyoruz. Bu tablo içinde umut verici olan ise, Avrupa’nın Covid etkisiyle kopan tedarik zincirini ülkemizden telafi etmeye çalışmasıydı. Bu, lojistik maliyetlerinin de azalmasını sağladı. Doğu’ya karşı oluşan güven kaybını Türkiye firmaları doğru değerlendirdi. Biz de yeni yolumuzu bunun üzerine kurgulamaya çalışıyoruz. Yeni pazar değil, yeni müşteri arayışındayız.

Ayhan KORGAVUŞ / Ünver Group YKB

Artan maliyetler hedeflerimizi olumsuz etkileyebilir

2022’nin ilk 6 ayında yaptığımız ihracat tutarı geçen yıl ile kıyaslandığında yüzde 15 oranında arttı. İhracatımızın ciromuzdaki payında ise bir değişiklik olmadı. Önümüzdeki süreçte yerli ve yabancı pazarda dengeli bir büyüme hedefliyoruz. İsveç, Almanya ve Hollanda başlıca ihracat gerçekleştirdiğimiz ülkeler arasında. Yıl sonuna kadar programlarımızı göz önünde bulundurduğumuz büyük bir sürpriz beklemiyoruz. Ancak bu süreçte özellikle malzeme ve enerji fiyat artışlarının yanın doğal gaz sıkıntısı ile artan enflasyon hedeflerimizi olumsuz yönde etkileyebilir.

OİB’in ve OSD’nin ihracat rakamlarına göre Avrupa otomotiv pazarı 2022 Haziran ayında geçen yıla oranla 17,6 azaldı. Bunda pandemi ile başlayıp, çip krizi ve Rusya-Ukrayna savaşı ile devam eden sürecin etkisi büyük şüphesiz. Yıl sonuna kadar mevcut durumu düzeltecek herhangi olağanüstü bir gelişme olmadığı sürece yılın ikinci yarısı da bu şekilde devam edecek gibi görünüyor. Maliyet baskısı ile zayıflayan talep neticesinde, otomotiv, demir çelik, kimya gibi sektörler mevcut durumdan en çok zarar gören alanlar. Yeni pazar bulma çalışmalarımızın yanında yeni yatırımlarla ürün çeşitliliğimizi artırarak ve otomotivde yaşanan dönüşüme uygun üretimle ayakta durmak ve ihracatımızı artırmak en büyük hedefimiz. Ticaret heyeti organizasyonları, fuarlar ve B2B görüşmeler ile özellikle yine Avrupa ve sonrasında ise Amerika ülkeleri ve Uzak Doğu önümüzdeki dönemde ilgi odağımızda olan ülkeler.

İbrahim GÜLMEZ / Haksan Otomotiv YKB

Siparişlerde gerileme sinyali var

Bu yılın ilk 6 ayında ihracatımızda bir önceki yıla göre yüzde 8’lik bir artış yaşandı. Dünyada ve sektörümüzde yaşanan her türlü olumsuzluğa rağmen başarılı performansımızı bu yıl da koruyabildik. Firma olarak ağırlıklı ihracatımız pazarımız Avrupa. Yılın kalan ikinci yarısında da dış satışımızdaki bu performansımızı koruyarak, benzer seviyede devam etmek istiyoruz. Özellikle Avrupa’da yaşanan enflasyonist ortam sektörümüzün ihracatını etkileyebilir. Eylül ayıyla birlikte siparişlerde az da olsa gerileme sinyalleri gözlemliyoruz. Bu sürecin ne gibi sonuçlar oluşturacağını bekleyip göreceğiz.

Yeni pazar arayışları dönemsel olarak değil, sürekli olarak firmamızın gündeminde olan bir konu. Ancak hitap ettiğimiz sektörün en büyük pazarı olması ve coğrafi yakınlığımız nedeniyle odağımızda Avrupa olmaya devam edecek.

İbrahim TATAR / İbraş Kauçuk YKB

Aftermarket için rahatlama bekliyoruz

Siparişlerimizde bölgesel olarak artışlar ve azalmalar gerçekleşti. Buna rağmen toplam olarak bir değerlendirme yaptığımızda genel olarak bir artış yaşandığını söyleyebiliriz. Yılın ilk yarısında ağırlıklı olarak İtalya başta olmak üzere Avrupa ülkeleri, Kuzey Afrika ve Amerika Birleşik Devletleri’ne ihracat gerçekleştirdik. Bu yılın ilk yarısında maliyet artışlarından kaynaklı fiyatların artışından talebin azalacağı endişesi ilk yarının sonlarına doğru Avrupa ve ABD’deki enflasyon etkisi ile Türkiye’deki maliyet dengesi sağlamıştır. İkinci yarıda; ilk yarıda hissedilen pazar daralmasının aftermarket için rahatlamasını ve ihracatın artması yönünde beklentilerimiz vardır. Firmamızın sürekli gelişim ana değeri çerçevesinde, risk ve fırsat analizleri ile değerlendirdiğimiz şekilde riski dağıtmak ve fırsata çevirmek için üretim kapasitemiz ve yeni yatırımlarımız bağlamında yeni pazar çalışmalarımızı gerçekleştiriyoruz.

Esma BAŞ GÖCEN / Yepsan A.Ş. YK Üyesi

Talep daralması negatif etkileyebilir

Otomotiv yan sanayiinde faa­liyet gösteren ve dünyanın önemli markalarının global tedarik­çisi durumundaki YEPSAN Otomo­tiv olarak, yılın ilk yarısında hem adet bazında hem de cirosal değer anlamında ihracat artışı­mız oldu. Ancak bu artışın, talep artışı değil de, pandeminin etkisinin kırılmasından kaynaklı olduğunu düşünüyoruz. Yılın ilk yarısında ağırlıklı olarak Avrupa ülkelerine ve Çin’e ihra­cat yaptık. 2022 sonundaki ihracatımızı, 2021 yılı değerine göre yüzde 20 oranında artı­rarak kapatacak şekilde hedefliyoruz.

Yaşanan gelişmeler doğrultusunda ta­lep daralmasından kaynaklanabilecek se­beplerle sektör genelinde yılın ikinci yarı­sına ait dönem ihracatında bazı negatif etkiler söz konusu olabilir. Bu arada Rusya-Ukrayna savaşının tedarik sıkıntı­sına sebep olmasından dolayı üretim dü­şüşleri beklentilerini de göz önünde bulundu­ruyoruz.

Kısa vadede yeni bir pazar arayışı çalışma­mız olmamakla birlikte, orta vadede Avrupa ve Uzakdoğu pazarı ile çalışmaya devam ede­ceğiz. Planlamalarımızı da bu doğrultuda re­vize ediyoruz.

Taner YILMAZ / MAY Fren Genel Müdürü

Aftermarket firmaları pozitif etkilenecek

Yılın ilk 6 ayını euro bazında yüzde 36,3 büyüme ile tamamladık. Yıl sonu büyüme hedefimizi ise yüzde 45 olarak revize ettik.

Avrupa ve Amerika Birleşik Devlet­leri’ndeki enflasyonist ortam ve pazarın daralması genel olarak OEM üreticilerini ve yan sa­nayicileri etkileyecek bir süreç olacaktır. Biz after­market olarak çalışan bir firma olduğumuz için genelde enflasyonist dönemlerde aftermarket fir­malarının yükseliş trendlerinin daha hızlı ve net bir şekilde geçtiğini geçtiğimiz yıllarda tecrübe ettik. İlerleyen dönemde sürecin bu şekilde devam edeceği kanaatindeyiz. Yani, aftermarket olarak bu süreçten çok olumsuz etkilenmeyeceğimiz görüşündeyim.

Şu an tüm dünyada enflasyonist sürece yö­nelik faiz artırma eğilimi söz konusu. Bu da otomatik olarak insanların alım gücünün dü­şeceğine yönelik bir beklenti yarattı. Sonuç itibarıyla insanlar yeni araba ya da yeni ürün­ler almak yerine ellerindeki mevcutları kul­lanma yoluna gidecekler. Dolayısıyla mevcut olan araçlarda tamirat işlemleri artacak. Bu da alanındaki firmaların süreçten daha pozitif etkilenmesine imkan sağlayacaktır.

Emel ÖZKAN TAŞYAKAN / Destek Amortisör YK Üyesi

Siparişlerde süreksizlik hakim

Yurtdışı ağırlıklı çalışırken pandemi ile birlikte özellikle Avrupa pazarında ciddi anlamda bir daralma yaşadık. Pandemi sonrasında ise tedarik zinciri henüz kurulamamışken patlak veren Ukrayna-Rusya krizi Avrupa’daki dengeleri ciddi ölçüde etkiledi. Geçen yıla göre ihracat oranımızda artış kaydetsek de tedarik problemleri nedeniyle beklediğimiz seviyelere ne yazık ki henüz ulaşamadık. Tüm dünyada yaşanan enflasyonist ortam ve savaş tehlikesi sebebiyle ise müşterilerimizin taleplerinde ve siparişlerinde süreksizlik hakim. Yüksek lojistik bedelleri, üretici enflasyonundaki artış ve piyasadaki belirsizliğe rağmen ihracat oranımızı yıl sonuna kadar yüzde 10 arttırmayı hedefliyoruz. Bu nedenle Avrupa’nın yanı sıra ABD, Uzak Doğu ve Hindistan’da pazar araştırmalarımız devam ediyor. Temmuz ayının son 2 haftasında ABD’de yer alan mevcut müşteri ve tedarikçilerimizi ziyaret ettik. Florida’da düzenlenen ve bölgedeki medikal sektör üreticilerinin katılım sağladığı FIME fuarına ziyaretçi olarak katılım gerçekleştirdik. Özellikle ABD, Brezilya, Kolombiya’dan katılan potansiyel müşteriler ile birebir tanışma ve pazarı değerlendirme fırsatı yakaladık.

ABD’deki müşterilerimizin artan siparişleri ve yeni müşterimizin talepleri eklendiğinde önümüzdeki yıllarda bu bölgede ihracat oranımızda olumlu yönde bir artış bekliyoruz.

Osman AŞLAV / Demircioğlu Group Genel Müdürü

Pazar daralması ihracatımızı etkiler

Geçen sene sonuna kıyas ile bu sene başı ihracatımız sakin başlamıştır. En fazla deniz aşırı ülkelere artışımız bulunmaktadır. Yıl sonu ihracat hedefimiz de toplam ciromuzun yüzde 70 ve üzerine ulaşmasıdır. Avrupa ve ABD’deki ortam ve pazar daralması ihracatımızı büyük yönde etkiler. Bu durum ülkemiz için de ihracatlarımızda ve ekonomimizde bir daralma yaşanmasına yol açabilir. İhracat anlamında bu dar boğazdan çıkış için kamu harcamaları yoluyla iç talebin canlandırılması ve istihdam düzeyinin artırılması gerekmektedir. Bu amaçla tarım, ticaret ve sanayi sektörleri teşvik edilmeli ve ihracat desteklenmelidir.

Firma olarak yeni pazar arayışlarımız bu süreçte devam ediyor. Bu kapsamda Asya kıyası ve Kuzey Amerika ülkelerine yönelik faaliyetlerimiz sürüyor.

Büşra DEMİROĞLU OKUR / Burçak Metal Genel Müdürü

Pazarda daralma gözlemliyoruz

Bu yılın ilk yarısında geçen yılın aynı döne­mine göre ihracatımızda yüzde 30’luk bir artış söz konusu. İhracat yaptığımız ülkeler ara­sında ise Almanya 1’inci sırada. Bu bağlamda yıl sonu ihracat hedefimizi ciromuzun yüzde 70’i olarak belirledik.

Avrupa’daki ve Amerika Birleşik Devletleri’ndeki enflasyo­nist ortamın pazarda daralma yarattığını gözlemliyoruz. Bu­nun sinyallerini temmuz ayından itibaren hissetmeye başla­dık. Önümüzdeki aylarda da süreç bu seyirde devam ederse, yılın ilk 6 ayında ihracatımızda yaşanan yüzde 30’luk artışta bir azalma yaşanabilir. Avrupa’daki olumsuzluklardan dolayı ihracatımızda 1’inci sırada olan Almanya’nın yanı sıra diğer Avrupa ülkelerine olan satışlarımızı artırmayı hedefliyoruz. Bu bağlamda özellikle İngiltere, Sırbistan ve İtalya’daki firmalar ile yeni iş birliklerimiz söz konusu. Bunun yanında yurt içi pi­yasasında da uluslararası firmalarla yeni anlaşmalar sağladık.

Mehmet KAZANGİL / NSK Group İcra Kurulu Başkanı

Yeni işler geliştiriyoruz

NSK Group olarak, ROTA markası ile ticari araçlar, zi­rai araçlar, iş makinaları ve diğer bazı sektörler için direksiyon, süs­pansiyon, hidrolik ve dövme par­çaları üretimini yapıyoruz. Şirketi­mizin Karacabey, Bursa’da (Türkiye) 2 fabrikası; İstanbul, New Jersey (ABD) ve São Paulo’da (Brezilya) satış ve pazarlama ofis­leri bulunmaktadır.

Üretiminin yüzde 77’sini ihraç eden şirketimiz; 2021 yılında satış­larını kayda değer bir şekilde art­tırdı ve toplamda Euro bazında yüzde 34,5 büyüme başarısı gös­terdi. Bu yıl için yüzde 25 bir bü­yüme hedefi ile yola çıktık ve ilk 6 ayda hedeflerimizi büyük oranda gerçekleştirdiğimizi söyleyebili­rim. Şirketimizin en çok ürün sat­tığı ilk 5 ülkede marjinal bir deği­şiklik bu dönemde yaşanmamıştır. Bu ülkeler sırası ile Almanya, İtalya, Birleşik Krallık, Brezilya ve Polonya olmuştur.

Şirketimiz ürettiği ürünlerin ulaştığı ülke sayısı 100’ün üze­rinde olduğu için yeni bir pazar arayışımızdan daha ziyade var olan pazarlarda mevcut müşteri­lerimiz ile yeni iş­ler geliştirmeyi ve yine mevcut pazarlarda yeni iş ortaklıkları ile çalışmayı hedefliyoruz. Ayrıca 2020 yılı itibari ile faaliyete geçen Amerika ofisimiz uzun süredir bu pazarda yeni işler geliştirmeye ça­lışmaktadır. Bu yıl ihracat rakam­larımıza; bu pazara yapılan satış­lar kayda değer bir artış getirecektir.

Avrupa’daki ve ABD’deki enflas­yonist ortam, pazarın genel olarak daralması ve sıfır araçların arzında yaşanan sıkıntılar otomotiv ana sanayini etkilerken aftermarket yani kişilerin mevcut araçlarına parça aldığı kanalı geliştirmek­tedir. Şirket olarak hem ana sa­nayi üreticileri hem de after­market tarafı için üretim yapıyoruz ve bu zorlu süreçten çok etkilenmeden çıkacağımızı düşünüyoruz. Yılın ikinci yarı­sında ana sanayi ihracatında daralma olsa da mevcut araçlar için yedek parça satışlarında ar­tış yaşanmasını bekliyoruz.

Ümran ERTAŞ / SKE Otomotiv Genel Müdürü

İhracatımızı yüzde 20 artırmayı hedefliyoruz

Firmamızın yılın ilk yarısında ihracat performansı geçen yılın ilk yarısına göre daha iyi. İs­panya bölgesinde yeni bir müşte­riyi gruba dahil ettik. Ayrıca Türkiye de bulunan bir müşterimizin Çin fabrikasına da direkt ihracat yap­maya başladık. Yıl sonu hedefleri­mizde grubumuza ilave 4 yeni müşteriyi katarak ihracatımızı yüzde 20 seviyelerinde arttırmayı hedefliyoruz. Avrupa’da yaşanan enflasyonist ortam sektörümüzü mutlaka negatif yönde etkileyecek­tir. Ancak bunun kalıcı olacağını dü­şünmüyorum. Ayrıca portföye yeni müşteriler katarak anlık düşebile­cek olan satış cirolarını aynı seviye­lerde tutmamış veya daha yukarıya çıkart­mamız gerekiyor. Yeni pazar bulma çalışma­larımıza her zaman ol­duğu gibi bu dönemde biraz daha ağırlık ver­mek durumunda oldu­ğumuzu düşünüyorum. Özellikle Güney Amerika (Meksika, Brezilya, Arjan­tin) ve Doğu Avrupa (Polonya, Ma­caristan, Romanya) gibi bölgelere ilgi gösteriyoruz, fuarlara katılıyoruz ve sektörel ticaret heyetleri ile bir­likte müşteri ziyaretleri yapıyoruz.

Euro/USD paritesindeki hızlı düşüş otomotiv sektörünü ciddi şe­kilde yaralıyor. Bu sebepten dolayı USD ile satış yapabileceğimiz pazar (özellikle Kuzey ve Güney Amerika) bölgelerinde operasyonlarımızı art­tırmamız şart.

Ali Hakan SÜALP / İnsu Teknik YKB

Her türlü gelişmeye karşı hazırlıklıyız

2022 yılı genel çerçevede fir­mamız için başarılı bir şe­kilde gidiyor. Yılın ilk altı ayı için hedeflediğimiz rakamlara ulaştık. İhracat performansımız da gayet iyi. Ciromuzun yüzde 90’lık kıs­mını ihracat oluşturuyor. Müşteri beklentilerini öngörüp, son tekno­loji ile ürettiğimiz ürünlerimiz sa­yesinde her yıl ihracat rakamları­mızı artırıyoruz. 50’den fazla ülkeye ihracat gerçekleştiriyoruz. Amerika’dan Avrupa’ya, Avus­tralya’dan Japonya’ya kadar dün­yanın birçok ülkesine ürünleri­miz gidiyor. Bunun yüzde 60’ını Amerika kıtasına, yüzde 30’unu da Avrupa ülkelerine gerçekleşti­riyoruz. Amerika’da depo ve lojis­tik merkezimiz var. Kanada, Ja­ponya, Avusturalya, İsveç gibi ülkelere de ulaşıyoruz. Çip krizi nedeniyle aylar süren bir da­ralma yaşandı. Çip krizinin ardın­dan küresel çapta yaşanan enflas­yonist baskı riski ortaya çıktı. Küresel çapta yaşanan enflasyo­nist baskı nedeniyle gelecek 6 ayda sıkıntılı bir dönem yaşana­bileceği yö­nünde endişeler söz konusu. İhra­cat pazarlarında yaşanan talep daralması, bu­nun yanında ül­kemizde son dö­nemdeki ekonomik gelişmeler sektör açı­sından riskli bir görüntünün or­taya çıkmasına yol açıyor. Ülke­mizin en büyük ihracat pazarı AB ve buradaki satışlarda düşüş söz konusu. Talebin daha da düşme­sine karşı ihracatta pazar çeşitlen­dirilmesine gidilmesi gerekiyor. Firma olarak, her zaman her türlü olasılığı göz önüne alarak kendi­mize yol haritası çiziyoruz. Ça­lışma prensibimiz gereği her türlü gelişmeye karşı hazırlıklıyız. Önce­likli hedef pazarımız Kuzey ve Gü­ney Amerika. Daha çok bu pazar­larda daha önce giremediğimiz büyük parça gruplarına girmek için çalışmalar yapıyoruz. Ayrıca Afrika pazarı ve Asya da hedef pa­zarlarımız arasında yer alıyor. Sü­rekli gelişim hedefiyle çalışmaları­mızı sürdürüyoruz. Sektörümüz- de dünya çapındaki son gelişme­leri yakından takip ediyor ve fab­rikamıza uyarlıyoruz.

İsmail ÖZCAN / Ottonom Mühendislik YKB

Gelecek yıl için endişelerimiz var

Firmamızın ihracat performansı olarak geçen yıla kıyasla daha iyi bir durumda olup ihracat çalışmalarımız bir önceki yıla göre yüzde 50 daha fazla artış göstermiş durumdadır. Mühendislik firması olarak ihracat faaliyetlerimizi ağırlıklı olarak mühendisliğin en güçlü ülkesi olan Almanya’ya gerçekleştirmekteyiz. Önümüzdeki süreçte geliştirdiğimiz know-how ve altyapı kapasitemiz ile mühendislik çözümlerimizi coğrafi avantajlarımızı da kullanarak Avrupa’ya yayma hedefindeyiz.

Bulunduğumuz sektör itibari ile bu yıl pazarın daralmasının negatif etkileri henüz bizleri etkilemezken asıl daralmanın önümüzdeki yıl içerisinde etkilerini hissettireceği konusunda endişelerimiz mevcut.

Dünyanın birçok yerinden çözümlerimiz ve ürünlerimiz için talepler almaya devam ediyoruz. Avrupa taleplerinin daralmasına karşılık Ortadoğu ve Türki cumhuriyetlerden oluşan pazarlardan gelen çeşitli talepler olumsuz tablonun yarattığı etkileri en aza indirmek adına firmamız için değerlendirilmesi gereken pazarlar olarak önem kazanıyor.

Tülay HACIOĞLU ŞENGÜL / Maysan Mando Genel Müdürü

Tedarik zincirinde kırılmalar yaşandı

Pandemi başladığından bu yana pek çok sektörde gibi otomotiv sektörü de zarar gördü. Bu süreçte tedarik zinci­rinde önemli kırılmalar yaşandı.

Süreçlerimizi ve işletme sermayemizi en etkin şekilde ve kurumsal bir yapıyla yöneterek, verimlilik, karlılık ve sürdürüle­bilir büyüme odaklı, daha çevik bir yapıya kavuşmak için çalışmalar yürütmekteyiz. Özellikle 2020 yılından beri şirket olarak hızlı bir ivmelenme içerisindeyiz. 2021 yı­lında da iş geliştirme ve ihracat faaliyetle­rine yoğunlaşarak aldığımız yeni işlerle, şir­ketimizin orta ve uzun dönemli hedeflerine doğru emin adımlarla ilerle­meye devam ettik. Bu yıl da sürdürülebilir büyüme ama­cımız doğrultusunda yoğun iş geliştirme, ihracat ve ino­vatif ürün geliştirme faa­liyetlerimiz devam ediyor. Böylece mevcut müşterileri­mizin güvenle kullandığı Maysan Mando markalı ürünlerimizi yeni pazarlarla ve müşterilerle buluşturur­ken, aynı zamanda otomotiv sektörümü­zün ihraç pazarlardaki pozitif algısına ve ül­kemizin ihracatının artışına katkı sağlamaktayız. Avrupa ülkeleri başta ol­mak üzere; Rusya, Orta Doğu, Kuzey Afrika ve Türki Cumhuriyetleri de içeren 75’ten fazla ülkeye yenilikçi ürünlerimizi ulaştırıyoruz.

Ufuk ERDOĞAN / ERBAB Otomat Genel Müdürü

Enflasyon etkisi hissediliyor

Firmamızda ihracat rakamlarını geçen yılla kıyasladığımızda gözle görülür bir artış ya da azalış olmamıştır. Bu süreçte geçmiş yıllarda da olduğu gibi Avrupa bölgesine ihracatımız yoğun olarak sürmektedir. İhracat oranımız geçtiğimiz yıla yakın bir şekilde yüzde 55-60 aralığındadır. Yıl sonu ihracat hedefimiz enflasyonist piyasadaki daralmanın gerçekliğini de göz önünde bulundurarak aynı ihracat oranlarını yakalamaktır.

Küresel çapta yaşanan enflasyonist ortam tabii ki düşüş etkisi yapacaktır. Enflasyonist piyasa talebi etkilemekte ve düşüşe sebep olmaktadır. Şu an için siparişlerimizde ciddi bir düşüş öngörmüyoruz. Ancak ilerleyen süreçte bunun etkilerini yaşamamız muhtemeldir. Yeni pazar bulma stratejimiz ve çalışmalarımız farklı ürünler geliştirmek üzerine yoğunlaşmış durumda. Kendi yaptığımız işin haricinde patentli ürünler geliştirdik. Şu anki pazar çalışmalarımızda bu ürünler üzerinde ilerliyoruz. Otomotivdeki daralma ve enflasyonist ortam sadece Avrupa ve ABD’de değil tüm dünyada geçerli olduğu için bu konularda yeni pazar araştırma çok bir farklılık göstermeyecektir.

İbrahim DOĞANGÜN / ETİS ve Doplas YKB

İş birliği yapanlar kazançlı oluyor

Covid-19 pandemisi, Rusya-Ukrayna savaşı ile Çip ve magnezyum krizi tüm dünyada olduğu gibi özellikle Avrupa da öncü sektörlerden olan otomotivin pandemi ile artan talebe rağmen gerilemesine neden oldu. Bu süreçler ülke ve endüstriler bazında her 7-10 yılda bir gelen yenilenmelerin de aksamasına neden oldu.

Bu nedenlerle ihracatımız genele paralel olarak son üç yılda azalmıştır. Bu süreçte serbest bölgeye yaptığımız satışlar dışında Meksika, Sırbistan, Amerika, Estonya, Bulgaristan ve Mısır ihracat yaptığımız ülkelerdir. 2023 yılı beklentilerimiz ağırlık verdiğimiz yurt dışı temas ve fuar katılımları nedeniyle hedefimiz oldukça yüksektir.

Küresel enflasyonist ortam nedeniyle bu konu biraz sisli ya da karanlık. Zira Rusya-Ukrayna krizi olası doğal gaz kısıtlaması nedeniyle ağırlıklı ihracatımız olan başta Almanya olmak üzere tüm Avrupa’yı daha çok etkileme riskine sahip. Amerika pazarı ise nispeten daha rasyonel. Güney Amerika ülkelerinde yatırımlar sürüyor.

Bu süreçte firma olarak bizim de yeni pazar çalışmalarımız oldu. Kuzey Afrika, Latin Amerika ülkeleri ve özellikle Ortadoğu, Rusya ve Türki cumhuriyetlerine yönelik faaliyetlerimize ağırlık verdik.

Bu gibi kriz ortamlarında iş birliği yapan, iç dinamiklerini geliştiren ülke ve sektörler her zaman daha dayanıklı ve sonuçta kazançlı olmaktadırlar. Bu hususta neredeyse yegane araç ilgili oldukları faaliyet alanlarında hem kamu tarafını hem de sektörü yönlendiren sivil toplum kuruluşları özellikle sektörel ve bölgesel derneklerdir.

Yorumlar (0)
12
kapalı
Günün Anketi Tümü
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
banner18
banner51