banner8

banner13

banner6

Yan sanayi hedefini revize etti

TAYSAD, Koronavirüs Etki Araştırmaları’nın altıncısını yayınladı. Araştırmaya katılan tedarik sanayisi temsilcileri pandemi etkisiyle 2020 yılında üretimin yüzde 26 düşeceğini tahmin ederken istihdam sayısında azalma beklemediklerini belirttiler.

Gündem 14.09.2020, 13:38 14.09.2020, 13:38
Yan sanayi hedefini revize etti
TAYSAD, Koronavirüs Etki Araştırmaları’nın altıncısını yayınladı. Araştırmaya katılan tedarik sanayisi temsilcileri pandemi etkisiyle 2020 yılında üretimin yüzde 26 düşeceğini tahmin ederken istihdam sayısında azalma beklemediklerini belirttiler.

 

Bursa otomotiv sektörü temsilcileri ise otomotiv tedarik sanayinin pandemiden olumsuz etkilendiğini, ancak son aylarda yaşanan olumlu gelişmelerin sevindirici olduğunu dile getirerek, 2020 için hedeflerini revize ettiklerini söylediler.

 

Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD), Koronavirüs (Covid-19) salgınının otomotiv endüstrisine ve otomotiv tedarik sanayisine olan etkilerini belirlemek için gerçekleştirdiği Koronavirüs Etki Araştırmaları’nın altıncısını yayınladı. Yapılan son araştırma, bayram tatili ve yıllık izinlerin ardından Koronavirüs salgınının sektördeki yayılımıyla ilgili önemli verileri ortaya koydu. Araştırmaya katılan tedarik sanayisi temsilcileri pandemi etkisiyle 2020 yılının üretimde yüzde 26 düşüşle tamamlanacağını tahmin etti. Sektörün ortalama yüzde 30’u Ağustos ayında da Kısa Çalışma Ödeneği’nden (KÇÖ) yararlanmayı sürdürürken, sene sonuna kadar çalışan sayısında herhangi bir azalma olmayacağı ve istihdamın düşmeyeceği katılımcılar tarafından belirtildi. Ankette dikkat çeken diğer bir konu pandemiye karşı önlemlerini titizlikle sürdüren sektördeki aşı önlemleri oldu. Ankete katılan üyelerin yüzde 60’ı firmalarında uzaktan çalışma uygulamasına kısmen yer verdiklerini bildirirken, yüzde 53’ü personel servislerinde yüzde 50 doluluk oranı uygulamasını sürdürdüğünü ifade etti. Öte yandan, kronik rahatsızlığı olan personelin çalıştırılmamasına özen gösterildiği de ankette yer aldı.

 

Bursa otomotiv sektörü temsilcileri  ise tedarik sanayinin de diğer tüm sektörler gibi pandemiden olumsuz etkilendiğini, ancak son aylarda yaşanan gelişmelerin sevindirici olduğunu dile getirerek, 2020 için hedeflerini revize ettiklerini söylediler.

 

***

ÜNVER Group YK Başkanı

Ayhan KORGAVUŞ

Pandemi sürecinde üretime ara verdiğimiz dönemde firmamız da Kısa Çalışma Ödeneği desteğinden yararlandı. İşsizlik, ülkemizin en büyük problemleri arasında olmaya devam ediyor. Pandemiyle birlikte daralan sektörlerde, personelin işten çıkarılmaması için fesih yasağının uygulamaya konulduğu günden bugüne işsizlik rakamlarında artış olduğunu görebiliyoruz. Yasağın uygulama olarak devam ediyor olması bu sorunun bittiği veya azaldığı anlamına gelmiyor. Kısa çalışma ve işten çıkarma yasağının yıl sonuna kadar devam ettirileceğini düşünüyorum. Mayıs sonu itibariyle iç ve dış piyasa sipariş taleplerinde, istikrarlı bir şekilde artış görmeye başladık. Haziran ve Temmuz aylarında da bu seyir devam etti. Eylül ayında sürpriz bir uygulama ile gelen ÖTV artışı araç satışlarında bir miktar azalmaya neden olacaktır düşüncesindeyim. Normalleşmeyle birlikte, yine vardiyalı çalışma sistemine döndük. Yıl sonu öngörümüzü artı yönde revize ettik.

Global piyasalarda ani bir olumsuzluk yaşanmaz ise üretimde ve ciro anlamında kayıp yaşayacağımızı tahmin etmiyorum.

Pandemi sürecinde en çok zorlandığımız nokta maske ve sosyal mesafe kurallarına uyumu sağlamak oldu. Hijyen ve sağlık kurallarına uygun çalışma modellerini hayata geçirdik.

Tabii ki bu uygulamaların hepsinin şirketlere mali yük getirdiğini belirtmek istiyorum. Pandemi ile birlikte neredeyse tamamen duran ihracatımız, normalleşmeyle birlikte ivme kazandı.

Yıl sonu öngörümüzde herhangi bir kayıp olacak gibi gözükmüyor. Şirket politikamız gereği ihracatımızı arttırmak adına yeni pazarlar arayışımız sürekli olarak devam edecektir.

Doğu Pres YK Başkanı

Mustafa EKİNCİ

Pandemi sürecinin etkilerini hala yaşayan firmalar için Kısa Çalışma Ödeneği’nin uzatılmasını olumlu karşılıyoruz. Temennimiz, ülkemiz sanayisinin bu yeni dönemde gerekli tüm revizyonları en kısa sürede devreye alarak en az etki ile bu geçişi tamamlayarak yeni dönemde hazır hale gelmesi yönünde. TAYSAD verilerine göre otomotiv sektöründeki daralma ilk 7 ayda % 26,  ama Temmuz ayı itibari ile dünya genelindeki artışlarla birlikte bizde üretimimizde bunun yansımalarını ağustos ayının ikinci yarısı itibari ile görmeye başladık.

Yılın son çeyreği için hedeflerimizi eski seviyesine çekmiş durumdayız.  Geçtiğimiz aylarda yaşanan durgunluk döneminde geliştirme faaliyetlerine ve devreye girecek olan yeni projelerimize odaklandık. Mart ayı ile başlayan süreçle birlikte tüm firmalar hedeflerini belli oranlarda revize etmeleri gerekti. Biz de bu süreçte müşterilerimizle sürekli iletişim halinde olarak ve sektör verilerini göz önünde bulundurarak hedeflerimizi revize ettik. Doğu Pres olarak, dünyanın yeni normalleri tanımlanırken tüm olasılıkları disiplinler arası bir yaklaşımla değerlendirip ilerlemiş olmamızın avantajlarını görme fırsatı bulduk.    Biz üretimimizin %80’ini ihraç eden bir firmayız. 18 farklı ülkede 35 farklı müşteri lokasyonuna sevkiyat yapıyoruz. Müşterilerimizin farklı ülkelerde ve kıtalarda olmaları pandemi sürecinde bize bir anlamda avantaj sağladı, çünkü müşterilerimizin duruş ve üretime geçiş planları ülke bazlı farklılıklar gösterdi, buda bize hem üretim planlamada hem de sevkiyatlarda avantajlar sağladı. Açıklanan rakamlara göre 2018 yılında kendi sektörümüzde ihracatta 97. Sıradayız, Makine İhracatçıları Birliği üyeleri arasında 2019 yılında kendi alanımızda ihracatta ilk 5’in içindeyiz. Bizi gururlandıran bu sonuçlar önümüzdeki  dönemde daha üst sıralarda yer alma hedefimize olan inancımızı artırmıştır.

Maysan Mando

Genel Müdürü

Tülay Hacıoğlu ŞENGÜL

Covid-19 pandemisine karşı en erken tedbirleri uygulayan firmalardan biriyiz.   Bu süreçte, devletimizin ekonomiyi ayakta tutmak adına firmalara verdiği Kısa Çalışma Ödeneği’nden faydalandık. Bu desteğin en azından yıl sonuna kadar devam etmesi, firmalara ve ekonomimize önemli bir katkı sağlayacaktır. Pandemi döneminde, karşımıza çıkan belirsizliklere ve farklı iyileşme öngörülerine kendimizi ve finansal yapımızı hazır tutabilmek için farklı senaryolar geliştirdik.   Pandemi dönemi herkesi, her sektörü olduğu gibi bizleri de etkilediği için hedeflerimizde ciddi bir sapma meydana gelmese de birtakım revizyonlar oldu.  Şirket olarak 2019’da olduğu gibi 2020 yılının başından itibaren hızlı bir ivmelenme içerisindeydik. Ancak Covid-19 pandemisi ister istemez, iş planlarımızı etkiledi. Bu süreci en kısa sürede atlatarak, hedeflerimize doğru kesintisiz şekilde ilerlemeye devam etme amacındayız. Firma olarak, yeni normalin beraberinde getirdiği dijitalleşme odaklı çalışmalara ciddi önem veriyor ve bu konuda önemli yatırımlar yapıyoruz. Bu noktada, fabrikamızdaki tüm süreçlerin birbirine entegrasyonu ve mobil hale getirilmesi üzerine çalışmalar yürütüyoruz. İç pazardaki lider konumumuzu daha da güçlendirirken, aynı zamanda ihracat pazarlarındaki payımızı artırmak için çalışmalarımızı hızlandırdık. Şirketimizin halihazırda yıllık 7 milyon adet seviyesinde olan üretim kapasitesini, önümüzdeki 5 yıllık süreçte otomasyon seviyemizi daha da geliştirerek 12 milyon adede ulaştırmayı ve daha çok sayıda OEM projesini portföyümüze katmayı hedefliyoruz.

 

***

Aktaş Holding İcra Kurulu

Başkanı İskender ULUSAY

Aktaş Holding olarak, 2020 hedeflerimizde ciddi bir sapma yaşanmadı.  Şirket olarak bu süreçte devletimizin vermiş olduğu Kısa Çalışma Ödeneği’nden faydalandık. Böyle zorlu dönemlerde verilen bu tür desteklerin şirketlere ve ekonomiye çok önemli bir katkısı oluyor. Bu uygulamanın yıl sonuna kadar devam etmesi, iş dünyası açısından faydalı olacaktır. Bu süreçte bizim şirket olarak şöyle bir avantajımız vardı: Şubat ayından bu yana, Çin’deki şirketimizde pandemi koşullarına erken dönemde uyum sağlamamızın verdiği tecrübeyle, grubumuzun geri kalanında da süreci en az kayıpla atlatmayı başardık. Bu süreçte, yeni ve inovatif ürün yatırımlarımız da oldu. Piyasadaki bazı açık noktalara bu ürünlerle girip, geçtiğimiz yılın da üzerine ekleyerek büyüme ivmemizi sürdüreceğimizi düşünüyoruz.Ayrıca bu yıl Avrupa pazarında daralma görülse de şirket olarak ABD ve Çin’de faaliyetlerimizi büyütecek anlaşmalara imza attık. Dolayısıyla bu pazarların büyümesinden payımızı almayı öngörmekteyiz. 2020 yılında özellikle Orta Asya ve Avrupa’ya ihracatımızı artırmaya yönelik çalışmalarımız mevcut olup, hedef bölgelerden daha fazla pay alma hedefindeyiz. Özellikle marketing alanına ürün vermek için yeniliklerle işe başladık. Ayrıca Amerika, Hindistan ve Rusya pazarlarında yeni üretim yatırımları da planlıyoruz.Bununla birlikte, bu süreçte üzerinde çalıştığımız ürün çeşitliliğini artırma ve dijital pazarlama projelerimiz de verimli şekilde ilerlemeye devam ediyor.

 

İnsu Teknik Genel Müdürü

Ali Hakan SÜALP

İstihdamı korumak adına uygulanan Kısa Çalışma Ödeneği ile şartlar önemli oranda iyileştirildi. Bu firmalar için önemli bir destek. Sağlam ve güçlü bir altyapıyla hareket ettiğimiz için içerisinde bulunduğumuz süreç firmamızı çok yoğun bir şekilde etkilemedi. Yaşanan belirsizlikler nedeniyle gelecek planlarımızı oluşturduk. Şu an hedeflerimiz doğrultusunda çalışmalarımıza devam ediyoruz. Yılsonu hedeflerimizde bir değişiklik olmadı. İç ve dış pazarlarımızda ötelenen ve iptal edilen siparişlerimiz yok. Küresel tehdit haline gelen koronavirüsten korunmak adına birtakım önlemler aldık. Bu kapsamda fabrika içinde ve dışında bazı uygulamaları hayata geçirdik.  Şu anda 50’den fazla ülkeye ihracat gerçekleştiriyoruz. Üretimimizin yüzde 90’ını Amerika’dan Avrupa’ya, Avustralya’dan Japonya’ya kadar birçok ülkeye ihraç ediyoruz. Bunun yüzde 60’ını Amerika kıtasına gönderiyoruz. İhracatımızın yüzde 30’unu Avrupa ülkelerine yapıyoruz. Mevcut pazarlardaki payımızı sürekli artırma ve yeni pazarlara giriş yapma amacıyla çalışmalarımızı sürdüreceğiz. Bu nedenle gelişmekte olan pazarları yakından takip ediyoruz. En büyük pazarımız Amerika kıtası. Şu an Güney Amerika’da ciddi bir ivme kazandık.

Yorumlar (0)
23
açık
Günün Anketi Tümü
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?