banner8

banner6

Uzun süre ayakta kalan firmaların ortak özellikleri

Piyasada başarı demek satış demek, satış demekse birden çok bileşenin bir araya gelmesi ile mümkün olan bir şeydir. Siz çok iyi bir ürün ve/veya hizmet ortaya koyduğunuzu düşünüyorsunuz ve “Benzerlerine göre daha çok ilgi görmesi gerekir” kanaatine sahipsiniz.

Gündem 14.12.2020, 20:42 14.12.2020, 20:42
Uzun süre ayakta kalan firmaların ortak özellikleri
Piyasada başarı demek satış demek, satış demekse birden çok bileşenin bir araya gelmesi ile mümkün olan bir şeydir. Siz çok iyi bir ürün ve/veya hizmet ortaya koyduğunuzu düşünüyorsunuz ve “Benzerlerine göre daha çok ilgi görmesi gerekir” kanaatine sahipsiniz.
Bütün hesaplarınızı ve yatırımızı ona göre yapmışsınız. Ama alıcı öyle düşünmüyor; ürünleriniz elinizde kalıyor veya müşteri sizin maliyet fiyatınızın da altında alıcı oluyor. Yani bir şeyleri eksik yapıyorsunuz ve dolayısıyla alıcıyı ürününüz ve/veya hizmetinizi almaya ikna edemiyorsunuz.
Fizikte belirsizlik yasası diye bir yasa vardır. Heisenberg belirsizlik yasası diye de bilinen yasaya göre, “Tabiatta bir parçanın yerini ve momentumlarını aynı anda ölçmek mümkün değildir.” Çünkü sürekli hareket halindedir.
Belirsizlik yasasını ekonomi filozofları pazarlamaya uyarlamışlar ve demişler ki, “Müşterinin davranışlarını hiçbir zaman tam olarak hesaplayamazsınız, çünkü sürekli hareket halinde ve değişim içerisindedir.” Bu ilkeye uygun olarak da sürekli müşteriyi takip ederek hareketlerinin karakterini anlamaya çalışmışlardır. Hatta Amerika’da yapılan bir araştırmada süpermarketin girişinde bekleyen anketörler müşterileri markete girmeden durdurmuş ve içeriden ne alacaklarını, bu alacaklarının da hangi marka olacağını sormuşlar.
Anketin ikinci kısmında ise çıkışta aynı müşterileri durdurarak poşetlerini kontrol etmişler ve sonuç olarak müşterilerin yüzde yetmişinin söylediklerinin dışında markaları aldıkları tespit edilmiş. Peki, anket yapılan müşteriler yalan mı söyledi? Hayır, müşterinin kendisi dahi bahsettiğimiz özelliği gereği neler alacağını tam olarak kestiremez.
Dolayısıyla müşterinin fikirlerinin değişme oranı oldukça yüksektir ve birçok araştırmada ortaya çıkan gerçeğe göre müşteri daha çok mantığına göre değil duygularına göre satın almaktadır.

Yine bir araştırmaya göre dünyadaki en uzun süre ayakta kalan firmaların 3 özelliği olduğu belirlenmiştir.
Birinci ortak özellik CEO’yu dışarıdan almıyor.
Ailenin bir bireyi olmak zorunda değil ama içeriden yetiştiriyor. Firmanın kültürünü içselleştirmiş, işleyişini iyi bilen ve çeşitli evrelerinde bulunmuş olan kişiler o mevkiye geliyor. Keza firma kültürü ve firmanın işleyiş karakteri sadece CEO düzeyinde değil en alt çalışan için bile içselleştirildiğinde büyümenin dinamiğini oluşturabiliyor.

İkinci özellik, esneme kabiliyeti.
Değişimlere ve kırılmalara karşı hazırlıklı olan, bu değişimleri rahat bir şekilde atlatabilecek derecede manevra yapabilmek başarılı firmaların temel özelliklerinden.
Son on yıla bakıldığında mevcut firmaların ya yenilik yaparak büyüyebildiği veya yeniliklere karşı direnç göstermeyerek ayakta kalabildiğini biliyoruz. Piyasadaki dalgalanmalara karşı kıvrak olabilmenin firmanın ömrünün uzaması demek olduğunu bilmek gerekir.

En uzun süre ayakta kalan firmaların üçüncü ortak özelliği ise bu firmaların şirket anayasalarının olması. Ülkemizde neredeyse yok diyebileceğimiz şirket anayasası dünyanın en başarılı firmalarının ortak özelliklerinden birini oluşturmaktadır. Bu firmalar hiçbir şekilde taviz veremeyecekleri ilkelerini anayasaları haline getirirken yaptıkları anayasanın da büyümelerindeki etkilerini bariz bir şekilde müşahede ediyorlar.
Hiç akıldan çıkarmamak gerekir ki krizlerde ayakta kalan firmalar ilkelerinden hiçbir şekilde taviz vermemiş firmalardır. Bu firmalar piyasanın değişimlerine ayak uydurmak için esnek olma yeteneğine sahipken aynı zamanda onları var eden ve diğer rakiplerine göre önde olmalarını sağlayan temel ilkelerinden geri adım atmayarak kendilerine yönelik uzun süreli bir güvenin de tesis edilmesini sağlamışlardır.
Malum, ülkemizdeki şirketlerin çok büyük bir kısmı aile şirketidir. Ve aile şirketlerinde kurumsallaşmanın ne kadar zor gerçekleştiğini de biliyoruz. Gerçekleşmiyor çünkü şirket ilişkileri ve işleyişi ile aile ilişkileri birbirine karıştırılıyor.
Dünyanın uzun süre ayakta kalan firmaları, bu handikapları şirket anayasası ile aşarak firmayı sonraki nesillere sağlıklı şekilde aktarmayı başarmış olanlardır.

Peki, sizde durum nedir? Şirket anayasanız hâlâ yok mu?

Yorumlar (0)
10
parçalı bulutlu