Gün geçmiyor ki şaşırtacak gelişmeler olmasın

Alman üretici ZF’nin yeni emniyet kemeri, soğuk günlerde elektrikli araçların kabini ısıtmak için harcadığı enerjiyi minimuma indiriyor. Bu sayede menzilin yüzde 15’e kadar daha uzun olması bekleniyor.

Elektrikli araçlar, otomotiv sektörünün her alanında dönüşüme sebep oluyor. ZF’nin tanıttığı yeni çözüm, elektrikli araçlarla birlikte emniyet kemerlerinin bile değişeceğini gösteriyor.

“Isı Kemeri” olarak adlandırılan ürün, bir ip kalınlığındaki iletkenlerin kemer kumaşına örülmesiyle oluşturulmuş. Sadece 70 watt güç ile saniyeler içerisinde 40 dereceye kadar ulaşabilen kemer, sürücü ve yolcuların soğuk günlerde hızla ısınmalarını sağlayacak.

Peki neden ısıtmalı bir kemere ihtiyaç var ve bunun elektrikli otomobilde menzile etkisi nasıl ortaya çıkıyor? Bu soruların cevabını şöyle verebiliriz; elektrikli araçlar, verimsiz içten yanmalı bir motora sahip olmadığı ve bu motorun yaydığı ısıyı kullanamadığı için soğuk günlerde kabinin ısınması için bataryadaki enerji kullanılarak PTC ısıtıcı ya da ısı pompasının çalıştırılması gerekiyor. Isınmak için harcanan enerji, bazı durumlarda onlarca kilometreye kadar menzil kaybına yol açabiliyor.

Otomobil üreticilerinin talebi doğrultusunda bu durumu çözmek üzere işe koyulan ZF, mümkün olan en kompakt şekilde tasarladığı ısıtmalı bir emniyet kemeri geliştiriyor. Mevcut otomobillerin seri üretim hattına hızla entegre edilebilecek bu çözüm, normal bir kemer gibi görünüyor ve yine normal bir kemer kalınlığında üretiliyor.

Alman firmanın hesabına göre, kış aylarında düşen elektrikli otomobil menzili bu kemer sayesinde %15’e kadar uzatılabilecek. Saniyeler içerisinde sürücü/yolcunun bel ve üst bölgesini ısıtabilen emniyet kemeri aslında ilk kez düşünülmüş bir şey değil. 2018’de Ford’un benzer bir kemer için patent aldığı paylaşılmıştı.

Ertesi yıl Mercedes’in geliştirdiği bir güvenlik aracında da ısıtmalı kemer kullanılmıştı. Ancak ZF kadar kompakt ve mevcut üretime entegre edilebilecek formda bir çözüm bugüne kadar pazara sunulamamıştı.

Elektrikli araçlarda mevsimsel menzil farklılığını minimuma indirmek için sadece ısıtmalı kemerler geliştirilmiyor. PTC ısıtıcılara kıyasla daha az enerji ile daha kısa sürede ısınmayı/soğumayı mümkün kılan gelişmiş ısı pompaları, batarya ve pil hücrelerinin yüksek doğrulukla takibini sağlayan termal yönetim sistemleri ve BMS’ler (Battery Management System), önümüzdeki birkaç yıl içerisinde kış menzili kavramının bugünkü kadar korkutucu olmayacağına işaret ediyor.