banner34

banner50

banner6

Yaygınlaşan Kent İçi Ulaşım Modeli: BİSİKLET

Yaygınlaşan Kent İçi Ulaşım Modeli: BİSİKLET Başkanlığını Bursa Büyükşehir Belediyesinin yaptığı Türkiye Sağlıklı Kentler Birliğinin, her yıl en güzel kentsel uygulamaları seçtiği yarışmada benim en çok ilgimi çeken, Karşıyaka Belediyemizin sunduğu, Bisiklet Kiralama Sistemi KARBİS oldu. Başkanlığım sürecinde ICLEI-Uluslararası Çevre Girişimleri Konseyinin yönetim kurulu üyeliğinde bulunmuş ve dünyanın birçok kentindeki, başta iklim değişikliği olmak üzere, insanlığın geleceğini tehlikeye sokmakta olan oluşumlarla mücadelede uyguladıkları yöntemleri inceleme fırsatım olmuştu ve bu kentlerin gündemlerinin ön sıralarını, kent içindeki CO2 salınımlarını en aza indirebilme çabalarının yerleştiğini görmüştüm.

Finans 12.11.2012, 22:00 12.11.2012, 22:00
Yaygınlaşan Kent İçi Ulaşım Modeli: BİSİKLET
Yaygınlaşan Kent İçi Ulaşım Modeli: BİSİKLET
Başkanlığını Bursa Büyükşehir Belediyesinin yaptığı Türkiye Sağlıklı Kentler Birliğinin, her yıl en güzel kentsel uygulamaları seçtiği yarışmada benim en çok ilgimi çeken, Karşıyaka Belediyemizin sunduğu, Bisiklet Kiralama Sistemi KARBİS oldu. Başkanlığım sürecinde ICLEI-Uluslararası Çevre Girişimleri Konseyinin yönetim kurulu üyeliğinde bulunmuş ve dünyanın birçok kentindeki, başta iklim değişikliği olmak üzere, insanlığın geleceğini tehlikeye sokmakta olan oluşumlarla mücadelede uyguladıkları yöntemleri inceleme fırsatım olmuştu ve bu kentlerin gündemlerinin ön sıralarını, kent içindeki CO2 salınımlarını en aza indirebilme çabalarının yerleştiğini görmüştüm.
Bu çabaların hedef çalışma alanı ise, nasıl bir düzenleme ile kent içi ulaşımı en az CO2 salınımıyla çözeriz? sorusuna aranan cevaplar idi. Kent yönetimlerinin, çözümlerin ancak halkla kol kola girerek işler hale sokulacağının bilinciyle hareket ettiğini, kent içinde, halkın da desteğini alarak, ulaşımın yürüyerek/bisiklet kullanarak/toplu taşım araçlarını seçerek yapılmasının yerleştiğini görmüştüm. Örneğin, ICLEInin Avrupa Sekreterliğinin bulunduğu Freiburg kentinde, kent içinde özel araç görmek zordu, herkes yürüyor veya bisiklete biniyordu, bir de tramvay vardı, yani neredeyse sıfır CO2 salınımlı bir kent idi.
O dönemde, özellikle Avrupa kentlerinde, kent içindeki trafik düzenini etkin biçimde yönlendiren bisiklet yolları ağı vardı, herkes kendi bisikletini kullanırdı, kiralama düzeni yoktu, sadece Almanyanın Bremen kentinde, araba kiralama sistemi vardı, Bremenliler arabalarını son duraklarda bırakırlar, kente tramvayla gelirlerdi, gün içinde araba gereksinimi duyduklarında ceplerindeki kart ile kiralama noktalarından araba kiralarlardı.
Eğer yanlış bilmiyorsam, bisiklet kiralama sistemini dev dünya kenti Paris, 80 bin bisiklet ile başlattı ve çok etkin bir kolay ulaşım düzeni kurdu, hem de sıfır CO2 salınımıyla. Bu düzen hızla diğer kentlere yayıldı. Paris modeline göz atacak olursak;
Paris Belediyesi kiralama sisteminde kullanılmak üzere, sağlam, kullanımı kolay özel bisikletler ürettirmiş, bunları kent içinde, özellikle metro/tramvay/otobüs istasyonları çevresindeki 1500 noktadaki bisiklet parklarına yerleştirmiş, mutlaka bulunduğunuz ve de gideceğiniz noktalara yakın bir kiralama parkı bulunuyor, günlük kira bedeli 1.70€, ilk yarım saat ücretsiz, 150€ depozit alınıyor
Kent içinde bisiklet ile ulaşım düzeni benim ana hedeflerimden biriydi ve dönemimde geliştirdiğimiz ve uygulamaya soktuğumuz Bursa Ertuğrulkent imar planında bisiklet ağı işlenmiş, yol genişlikleri bu düzene göre belirlenmişti, biryandan Emirkoop aracılığıyla yerleşim siteleri yapılırken, biz de Belediye olarak yol ağının alt yapılarını, bisiklet yollarıyla birlikte oluşturmaya başlamıştık, ne yazık ki sistem kurulamadı. Geçenlerde bir toplantı nedeniyle yöreye gittiğimde, yer yer yapılan kaldırımlarda, bisiklet için değil ama tretuvarlarda 50 cm genişliğinde sadece engelliler için bantlar yapıldığını gördüm ve de üzüldüm tabii
İşte bu nedenlerle Karşıyaka Belediyesinin Karbis Projesi benim yıldız projem oldu, başta Sayın Başkan olmak üzere, emeği geçen herkesi kutluyorum, projenin hızla uygulamaya sokulmasını, tüm kentlerimize örnek olması açısından, heyecanla bekliyorum.
Ne zaman Bursada bisiklet konuşulsa, kentimiz engebeli, yollarımız dar, bisiklet bize göre değil denir, bu iddia kent merkezi için geçerli olabilir, ama Görükle-Uludağ Üniversitesi-Ertuğrulkent- Özlüceyi kaplayan geniş yerleşim alanlarında, BursaRayla bütünleşik bisiklet ağını oluşturmada ve de Karşıyakada planlanan, Pariste büyük ölçekte uygulanan bisiklet kiralama düzenini kurmada hiçbir engel yok. Ayrıca, Bursaya çağ atlatacak bu ulaşım düzenini kurmanın, belediyelerimizin yürüyen yatırımları yanında, altından kalkılamayacakları bir yatırım büyüklüğü de yok.
Uygulamanın iskeletini, Belediyelerimizin bu düzeni iyi inceleyip uygulama kararlılığını göstermeleri, biz Bursalıların da sistemi kabullenmemiz, yaşamımızı BursaRay-Bisiklet entegrasyonuna oturtmamız oluşturuyor, ne dersiniz???

Sayı: 862 - Sayı'nın Kapağı

Yorumlar (0)
12
kapalı
banner35
Günün Anketi Tümü
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
banner18