banner34

banner50

banner6

TÜVTURK ne kadar TÜRK?

TÜVTURK ne kadar TÜRK? Aslında "Araç muayene sistemi sorgulanmalıdır başlığını kullanacaktık ama ihaleyi alan ortaklığın neden TÜVTÜRK değil de TÜVTURK ismini tercih etiği sorusunu öne çıkararak sistemi sorgulamaya başlıyoruz. Yıllarca çile olarak görülen ve şikayetlere sebep olan araç muayene işlemleri özelleştirildi.

Finans 26.04.2010, 21:00 26.04.2010, 21:00
TÜVTURK ne kadar TÜRK?
TÜVTURK ne kadar TÜRK?

Aslında "Araç muayene sistemi sorgulanmalıdır başlığını kullanacaktık ama ihaleyi alan ortaklığın neden TÜVTÜRK değil de TÜVTURK ismini tercih etiği sorusunu öne çıkararak sistemi sorgulamaya başlıyoruz.
Yıllarca çile olarak görülen ve şikayetlere sebep olan araç muayene işlemleri özelleştirildi. Gelişmelere bakılırsa kamunun bu özelleştirme uygulamasını sadece bütçeye bir gelir elde etmek aracı olarak gördüğü anlaşılmaktadır. İhaleyi kazanan konsorsiyum TÜVTURK; Alman kökenli TÜV, Alman otomobillerini pazarlayan bir Türk şirketi ve İngilizlere ait bir fondan oluşmaktaydı. TÜVTURKten yapılan açıklamalara bakılırsa amaçlarının, yedek parça ve servis hizmeti pazarına hareket getirmek olduğu anlaşılmaktadır. TÜVTURK ün Alman ortağı olan Teknik Denetim Kurumu geçen yüzyılın ikinci yarısında Alman sanayi kuruluşları tarafından kurulmuştur ve bugün dünya çapında 10.000den fazla çalışanıyla, 1.2 milyar USD ciro üreten dev bir kuruluştur. İngiliz fonsa, çeşitli sektörlerde büyüme potansiyeline sahip şirketlere yatırım yapan bir özel sermaye şirketidir.
Sonuç olarak, bu şirketler fırsat gördükleri her yere yatırım yapan kar odaklı yapılardır. Türkiye deki bu fırsatı da görmüşler ve harekete geçmişlerdir. Onlar için her şey nettir.
Peki, ya Türk motorlu taşıt kullanıcısının durumu?
İhale sonrasında araç muayene ücretleri katlanarak artmıştır. Bu işin parasal tarafıdır.
TÜVTURK, araç muayene işini çok az yatırımla götürmeye çalışmaktadır. Koskoca Bursa merkezde sadece bir muayene istasyonu bulunmaktadır. Hizmet alan araç kullanıcıları, yani müşterilerinin büyük bir kısmı neredeyse bir saat araç kullandıktan sonra bu noktaya ulaşabilmektedir. Bu hem zaman hem de maliyet demektir.
Mevcut istasyon, yapılan açıklamalara göre saatte 14 araç muayene edebilmektedir. İki milyonluk Bursa da yaşayan insanlara nasıl bir yük getirildiği buradan anlaşılabilmektedir. İstasyonun giriş çıkışları, park alanı yetersizdir. Fiili olarak sanayi bölgesinin içinde olan bu istasyon, kamuya ait yolu trafiğe kapatmaktadır. İstasyon arzuhalcilere ait otoparkı dahi kullanmakta, çay bahçeleri ve satışçılara ait işporta satış noktalarıyla insana " ne değişti? dedirtmektedir. İstasyonun etrafı tam bir çöplük halindedir.
Randevu sistemine gelince
Almanların en büyük katkısı sanırız randevu sistemine geçilmesidir. Bu noktada karşımıza yine yatırımdan kaçıldığı gerçeği çıkmaktadır. İstanbul dışından randevu alıyorsanız, şehirlerarası arama yapmanın bedelini ödemeniz gerekmektedir. Bu haksızlığa nasıl göz yumulduğunu anlamak mümkün değildir.
Randevu aldığınız takdirde, zamanında oraya varmanız pek bir şey ifade etmemektedir. Çünkü sizden önce randevusuz sıraya girmiş onlarca aracı beklemeniz gerekmektedir. Randevu için size uygun zamanın bulunması da genelde pek mümkün değildir.
Kapıya gelince; elinde otomatik sıra no veren aletleri olan görevliler bulunmaktadır. Burada randevu dışından gelenlerin sıraya dahil edilmesi onların insiyatifine bırakılmış durumdadır.
Bu noktada kamu araçlarına tanınan önceliğe dikkat çekmek istiyoruz. Bursa gibi büyük bir şehirde önemli sayıda motorlu taşıt olması doğaldır, bu araçlarda mesai saatlerinde işlerini görmek istemektedir. Randevusuz bir şekilde bu araçlara işlem yapılmaktadır.
Araç teslim edilen park alanı sanki bir taş ocağı depo sahası gibi toz içindedir. Araçlar hareket ettikçe sürekli toz kalkan bu yerin temizlenmesi nasıl düşünülmez? Araç sahiplerinin bekleyebileceği ne açık ne de kapalı hiçbir yer yoktur.
Muayene işlemi Karayollarının gerçekleştirdiği prosedürden çok daha ciddidir. Ancak götürdüğünüz araç muayeneden ayarları bozulmuş bir şekilde çıkabilir. Bizim başımıza geldi, aracın elektronik sistemlerinin ayarları bozuldu ve istasyonda sorunu çözecek bilgili bir insan bulamadık. Aracın orasının burasının bilinçsizce kurcalanması sonucunda bir kısmı eski haline geldi. Aracın neden Türkçe menüsünün olmadığı sorusuna muhattab olduk. Bu soruyu bize değil, TÜVTURK un yerli ortağına sormak gerektiğini söyledik. Geriye kalan arızayıysa günler sonrasında bir uzmanını bularak giderebildik.
İşlemler sırasında aracın markasının fark yarattığını tespit ettik. Ortaklardan birinden çıkışlı araca yapılan muameleyle farklı bir araca yaklaşım aynı değil. İki aracı da biz götürdük ve bu durumu müşahede ettik. "Bu aracın motor numarası aşağıda okuyamıyoruz, keyfiyeti başka nasıl açıklanabilir?
Muayeneyle ilgili en önemli husussa yapılan hukuksuz bir uygulamadır. Araç sahiplerine boş tutanak imzalatılmakta ve imzadan sonra muayene görevlisi, raporunu yazmaktadır. TÜV bu uygulamayı Almanya da yapabilir mi?
Paramızla bize yapılan uygulama budur.

Sayı: 729 - Sayı'nın Kapağı

Yorumlar (0)
12
kapalı
banner35
Günün Anketi Tümü
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
banner18