banner6

08.02.2021, 20:05

Dünya elektrikli araç teşvikinde yarışıyor, ya biz!!!

Günümüzde teknolojinin gelişmesiyle birlikte hayatın her alanında olduğu gibi otomotiv sektöründe de takipte zorlandığımız gelişmeler yaşanmakta.
Hayatımıza yepyeni bir boyut kazandırmayı amaçlayan elektrikli araç sektörünü geliştirmek için devlet teşvikleri gerekli alanlardan biri olarak karşımıza çıkıyor.
Elektrikli araçlar, yoğun ilgi gördükleri bazı ülkelerde ciddi devlet desteğiyle satılıyor. Desteklerin çoğu, elektrikli ve fosil yakıtlarla çalışan taşıtlar arasında halen var olan maliyet farkını azaltmayı amaçlıyor. Aynı zamanda şarj istasyonlarının altyapılarının finanse edilmesi, kamusal ve paylaşımlı e-mobilite sistemlerinin uygulanmasının da desteklenmesi gerekiyor. Örneğin, en çok elektrikli aracın bulunduğu Çin’de devletin satın alma desteği araç başına 8 bin 700 dolara ulaşırken, Norveç’te bu destek 11 bin 500 doları aşıyor. Ayrıca, elektrikli araç sahipleri, otoyol ve feribotlardan da ücretsiz yararlanıp bazı şehirlerde otopark ücreti de ödemiyor. Klasik otomobilin merkezi olan Almanya da otomotivde dönüşüme büyük önem veriyor.
Elektrikli taşıt pili alımında 4 bin avro ve plug-in hibrit taşıt alımında 3 bin avro indirim imkanı sunan Almanya, geçen yıl sonuna kadar 400 bin adete kadar ya da 600 milyon avro teşvik sağlamayı planladı. Teşviklerin yüzde 50’sininin otomotiv üreticileri, diğer yarısının da devlet tarafından finanse edilmesi öngörülüyordu.
Aynı zamanda 10 yıl için yol vergisinden muafiyet ve 2021 sonrasında da 5 yıl muafiyet sağlanması, şirket taşıtlarına vergilerde indirim ve bölgesel olarak, ücretsiz park ve otobüs şeritlerine erişim başlıca teşvikler olarak öne çıkıyor. Fransa’da ise kişi başına salınan karbona dayalı olarak hasarsızlık indirimi modelinin hayata geçmesi bekleniyor. Buna göre, pilli elektrikli taşıtlar için 6 bin 300 ve plug-in hibrit taşıtlar için bin avro, eski bir dizel araç ile değiştirilen pilli elektrikli taşıtlar için ve plug-in hibrit araçlar için 10 bin avroya kadar hasarsızlık indiriminin sunulması ve dizel aracı plug-in hibrit araçla takasta 3 bin 500 avro indirim planlanıyor. Elektrikli taşıt satın alan şirketler için de vergi avantajı sunulurken, devlete ait filoların yüzde 50’sinin elektrikli taşıtlardan oluşacağı tahmin ediliyor.
Birleşik Krallık’ta ise teşvik modelleri, kilometre başına karbon salımına ve sıfır emisyonlu araçlara dayanıyor. Pilli elektrikli taşıtlar için 5 bin 800 dolar ve plug-in hibrit taşıtlar için de 3 bin 300 dolar teşvikin yanı sıra sürücülere bazı vergi kolaylıkları imkanı da sunuluyor. ABD’de ise Elektrikli taşıt alımında 2 bin 500 dolardan 7 bin 500 dolara kadar vergi avantajı ve 9 eyalette sıfır emisyonlu taşıt üretme zorunluluğu getirildi. Bazı eyaletlerde satın alma indirimi ve vergi muafiyetleri de sağlandı. Norveç’te ise satın alma vergisinde muafiyet imkanı tanınırken, 11 bin 600 dolar pil ile birlikte satın alındığında elektrikli taşıta sağlanan KDV muafiyeti (vergi öncesi taşıt fiyatının yüzde 25’i) ve kiralanmış bir pile sahip elektrikli taşıtlar da bu muafiyetten faydalanabiliyor. Plug-in hibrit taşıt alımlarında da indirimler yapılırken, yol vergisi, geçişler ve vapur ücretlerinden muafiyet sağlanıyor. Norveç, elektrikli araç sahipliği konusunda Çin ile birlikte diğer ülkelere göre oldukça mesafe kat etmiş görünüyor. Otomobil satışlarının yüzde 20,9’unu elektrikli, yüzde 31,3’ünü ise şarj edilebilir ve edilemez hibritlerin oluşturduğu Norveç’te araştırmaya katılanların büyük çoğunluğu, çeşitli güçlü teşviklere rağmen elektrikli araçları pahalı bulduğunu belirtiyor. Elektrikli taşıt satışları, dünya genelinde şu ana kadar 7 milyon adet seviyesini geçti. Her yıl bir önceki yıla kıyasla ciddi artışlar gösterdiği ortada. Fakat bu rakam toplam araç satışlarının sadece yüzde 3 ‘ünü ifade ediyor. Elektrikli taşıt satışları aynı zamanda belirli coğrafi bölgelerde yoğunlaşmış durumda. Küresel satışların yüzde 90’ı Çin, ABD, Japonya, Norveç , Birleşik Krallık, Fransa, Almanya ve İsveç olmak üzere 8 ülkede gerçekleşiyor. Çin, 600 bin satış ile elektrikli araç satışında lider konumda yer alırken, bunun yüzde 80’ini elektrikli taşıtlar ve yüzde 20’sini de hibrit tas¸ıtlar oluşturuyor. Öte yandan, genel olarak bakıldığında, gelişmeler gelecekte elektrikli araç sayısının bugünden çok daha fazla olacağını ortaya koysa da içten yanmalı motorların birdenbire sahneden çekileceğine işaret etmiyor. Eller aya biz yaya sözü tam tarih oldu derken, tüm bu destekleri konuşurken biz ne yaptık 01.02.2021 itibari ile Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren kararla elektrikli araçlara aşağıdaki ÖTV zamlarını yaptık.
Elektrikli araçlarda; Motor gücü 85 kW’ı geçmeyen araçların ÖTV oranı %3’ten %10’a çıkarıldı.
Motor gücü 85 kW’ı geçen fakat 120 kW’ı geçmeyen araçların ÖTV oranı %7’den %25’e
Motor gücü 120 kW’ı geçen araçların ise ÖTV oranı %15’ten %60’a yükseltildi!!!!
Yorumlar (0)
12
kapalı
Günün Anketi Tümü
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
banner18
banner51