banner8

banner6

banner17

12.10.2021, 00:11

Çevre dostu sentetik yakıt...

Almanya, çevre dostu olarak tanımlanan sentetik uçak yakıtı (kerosen) üretimi için dünyanın ilk ticari tesisini kurdu. Sene başında faaliyete geçmesi planlanan tesiste üretilecek yeni yakıtla havacılık sektörü, halihazırda küresel ısınmaya katkıda bulunan ve bir sera gazı olan dünya çapındaki karbondioksit emisyonlarının yaklaşık yüzde 2,5 ‘ini oluşturuyor. Diğer ulaşım araçları giderek daha fazla elektrikle çalışan sistemlere dönüştürülse de büyük pille çalışan uçaklar yapmak şimdilik geçen sayımızda bahsettiğim gibi küçük kargo uçaklarından ibaret. Uzmanlar, e-yakıt olarak isimlendirilen yakıtların, uçakta büyük teknik değişikliklere gerek kalmadan fosil yakıtları değiştirerek sorunun çözülmesine katkı sağlayabileceğini ifade ediyor.

E-yakıt, su ve karbondioksitten elektrik kullanılarak üretilen sentetik yakıta (kerosen) deniliyor. Ulaşım sektöründe elektrifikasyona alternatif olabilecek bu yakıt türü dünyanın farklı noktalarında geliştirilmeye devam ediyor. “Kömür, petrol ve doğal gaz yakma dönemi sona eriyor. Aynı zamanda hiç kimse uçma hayalinden feragat etmek zorunda da kalmamalı” diyen Almanya Çevre Bakanı, dünyanın geleneksel ve iklime zarar veren yakıtlara karşı alternatiflere ihtiyacı olduğunu ifade etti. Almanya’nın kuzeybatısında, Werlte’de kurulan tesis, hidrojen üretimi için yakınındaki dört rüzgar çiftliğinden su ve elektrik kullanacak. Burada hidrojen, ham petrol üretimi için karbondioksit ile birleştirilecek ve bu daha sonra jet yakıtına dönüştürülebilecek.

Bildiğimiz gibi, petrol, doğal gaz ve kömür gibi karbon içerikli yakıtların yanması sonucu açığa çıkan karbondioksit gazının atmosfere yayılması “karbon salımı” olarak tanımlanıyor. 2020’de sera gazı salınımı 800 bin yıldır kaydedilen en yüksek seviyeye çıktı Bu tesisin gelecek yılın başından itibaren üretebileceği yakıt miktarı günde sadece sekiz varil ya da yaklaşık 336 galon jet yakıtı olacak. Bu miktar, her üç haftada bir küçük bir yolcu uçağının deposunu doldurmak için ancak yeterli olacak.

Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği’ne göre, dünya çapında ticari havayollarının toplam yakıt tüketimi, Covid-19 salgını seyahat endüstrisini vurmadan önce 2019’da 95 milyar galona ulaşmıştı. Ancak projenin amacının, sürecin teknolojik olarak mümkün olduğu ve yatırım yapıp büyütülmesi halinde ekonomik olarak uygulanabilir olduğunu göstermek için olduğunu belirtiyor. İklim Etkisi Araştırma Enstitüsü de, ucuz güneş enerjisi sayesinde, gelecekte bugün fosil yakıtlar kadar ucuz olan e-yakıtları üretmek mümkün olabileceği yorumları ile projeye desteklerini dile getiriyor.

Yorumlar (0)
banner14
1
açık
Günün Anketi Tümü
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?
ABD Doları’nda yıl sonu beklentiniz nedir (TL) ?